3.1 Generelle merknader
Komiteen ser det som svært
viktig med et tydelig mål om en effektiv offentlig sektor som leverer
gode tjenester til innbyggerne, har høy grad av tillit i befolkningen,
og som finner nye løsninger på samfunnsutfordringer i samarbeid
med innbyggerne, næringslivet, forskningsmiljøer og sivilsamfunnet.
Komiteen merker seg at høringsinstansene
peker på at dette er en melding som gir en god oversikt over utviklingstrekk,
status og endringsbehov, og gir et grunnlag for videre arbeid med
innovasjon i offentlig sektor. I høringen understreket KS, blant
flere, at meldingen er et viktig dokument der de sier seg enig i
utfordringsbildet som beskrives i meldingen, men de etterlyser også
flere konkrete tiltak.
Komiteen er opptatt av at
en melding som dette skaper et godt fundament, en grunnmur for det
videre arbeidet, der det i størst mulig grad sikres en felles oppfatning
av de reelle utfordringene for at nye innovative løsninger kan utvikles
og tas i bruk i et betydelig større tempo enn tidligere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at det pekes
på innovasjon som en forutsetning for å lykkes med oppnåelse av
verdensmålene for bærekraftig utvikling innen 2030, og at meldingen
indirekte vil kunne bidra til bedre måloppnåelse for samtlige av
bærekraftsmålene. Offentlig forvaltning skal utvikles videre – med
gode tjenester til innbyggere og brukere, god bruk av samfunnets
ressurser og høy tillit. Én måte å få dette til på er å øke innovasjonsevnen,
-takten og -omfanget. Derfor forsterker regjeringen arbeidet med
innovasjon i offentlig sektor.
Disse medlemmer er enige i
de tre hovedprinsippene for innovasjon i offentlig sektor som regjeringen
presenterer i stortingsmeldingen. Prinsippene, som er inspirert
av OECDs erklæring for innovasjon og innspill, gir et viktig grunnlag
for arbeidet og implementeringen av meldingen:
-
Politikere og offentlige
myndigheter må gi handlingsrom og insentiver til å innovere.
-
Ledere må utvikle
kultur og kompetanse for innovasjon, der man har mot til å tenke
nytt og lærer av feil og suksesser.
-
Offentlige virksomheter
må søke nye former for samarbeid.
Komiteen viser
til at utfordringsbildet er, som meldingen viser til, sammensatt.
Norges topografi i kombinasjon med den demografiske utvikling vil
kreve en robust offentlig sektor i møte med fremtiden. Økt andel
eldre vil særlig i distriktene forsterke utfordringen med knapphet
på arbeidskraft, både i privat og offentlig sektor. Komiteen merker
seg at om lag halvparten av kommunene har få innbyggere og store
avstander. Det vises til at kapasiteten til innovasjon og fornyede
arbeidsformer er svakere i mindre sentrale kommuner enn i større
og mer sentrale. Små distriktskommuner kan også ha vansker med å
rekruttere og beholde tilstrekkelig kompetanse til å kunne utvikle
og levere tjenester.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, ønsker å trekke frem
at dokumentasjon og arkiv er en viktig del av all informasjonsforvaltning.
Arkiv er mer relevant for hele bredden av forvaltningen enn det
som antas at Arkivverket som statlig institusjon har mulighet til
å følge opp i sine budsjetter ut over tilsynsoppgavene og den organisatoriske
veiledningen. Arkivering kan til tider oppleves som ressurskrevende
i offentlige virksomheter og systemer. Regelverk, NOARK-standarden,
prosesser og systemer oppleves som komplisert. Det må være enkelt
å ha kontroll og sikre at kapasitet til å drive bevaring ikke reduseres
under økende volum.
Innovasjon gjennom
bruk av kunstig intelligens i det offentlige åpner for mange muligheter. Flertallet vil
peke på at Arkivverket i tillegg til å ha en sentral rolle når det
gjelder å ta vare på og dokumentere vår historie og kulturarv, også
har en sentral rolle i å se til at dagens digitale dokumenter blir
bevart. Flertallet viser
til at teknologien gir store muligheter når det gjelder å gjøre saksbehandlingen
raskere, tjenestene mer brukerorienterte og til å dele og utnytte
data på tvers av sektorer. Fremtidens arkiv vil være viktige kilder
til kunnskap og til bruk av kunstig intelligens for å løse oppgavene
bedre.
Flertallet mener derfor at
det er viktig at Arkivverket moderniserer og digitaliserer egen
virksomhet, men også at de tar aktivt del i innovasjonsaktiviteter sammen
med andre virksomheter, i både offentlig og privat sektor. Flertallet synes
det er viktig at Arkivverket bruker innovasjonsvirkemidler som StimuLab for
tjenestedesign og medfinansieringsordningen for statlige ikt-prosjekter.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader til
Datatilsynet og Personvernnemndas årsmelding i Innst. 79 S (2020–2021).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at teknologi
kan løse oppgaver, men også skape nye forskjeller. Det er derfor
helt avgjørende at det er en myndighetsoppgave å sikre at ny teknologi
og innovasjoner ikke forsterker og skaper nye sosiale klasseskiller og
geografiske eller aldersmessige forskjeller.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at økende forskjeller i landet må stoppes, også de mellom kommunene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at hovedavtalene
i staten og kommunesektoren regulerer ansattes kollektive medbestemmelse,
men dette er ikke tydelig omtalt i meldinga. Trepartssamarbeidet
i arbeidslivet er vellykket og viktig og bør være en sentral del
av arbeidet med innovasjon i offentlig sektor. Involvering av de
ansatte kan gjøre innovasjonsprosjekt mer vellykka. Det vil gi forankring
og sikre at de som utfører de faktiske arbeidsoppgavene, får mulighet til
å utvikle disse. Innovasjonen må foregå der tjenestene utføres.
Flertallet peker på at det
er viktig å etablere system som sikrer at innovasjon deles slik
at små kommuner kan ta del i utviklingen i samme grad som store.
Det er sentralt å sikre at distriktskommuner med lave folketall
ikke sakker akterut i utviklingen når de har færre ressurser til
utviklingsarbeid. Det er i tillegg viktig å gi handlingsrom for,
og forskning på, hvordan smådriftsfordeler kan bidra til innovasjon
og andre løsninger enn det som passer store enheter. Korte beslutningslinjer
og nær kontakt mellom ledere og de som møter befolkningen der velferd
eller tjenester utføres, kan få fram løsninger som er effektive
og faglig gode.
Komiteen er
opptatt av å opprettholde stor grad av selvstyre, i tråd med den
nye kommuneloven fra 2018. Samtidig er det viktig å erkjenne at
kommunenes oppgaver har økt betydelig de siste årene, herunder grunnleggende
velferdstjenester og lokal samfunnsutvikling. De kommunale tjenesteområdene
må være i kontinuerlig utvikling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
legger til grunn at den nasjonale politikken for offentlig innovasjon
må ha som målsetting å øke kvaliteten i offentlig sektor. Nye løsninger
må tilføre en merverdi ut over det vi har fra før. Måten dagens
regjering styrer offentlig sektor på etter markedsprinsipper, fører
til konkurranse foran samarbeid og er et stort hinder for innovasjonen
i offentlig sektor.
Flertallet viser til at koronakrisen
har vist at helsefagarbeidere, renholdere, lærere og mange andre
av velferdsstatens hverdagshelter gjør en uvurderlig jobb for fellesskapet.
De fortjener å bli vist mer tillit enn de gjør i dag. Derfor ønsker
disse partier å gjennomføre en tillitsreform i offentlig sektor,
og har dette som et av sine viktigste prosjekter. Ansatte må få
bestemme mer over egen arbeidshverdag, og de skal bruke mindre tid
på papirarbeid, dokumentasjon og kontroll.
Flertallet viser til at det
må bli slutt på feilslått målstyring som stjeler tid som burde vært
brukt på innbyggerne.
Flertallet vil kraftig redusere
bruken av markedsmekanismer i offentlig sektor.
Flertallet mener at altfor
mange brukere møter et system hvor de som bestemmer, er fjernt fra
folk, og hvor tjenestene er fliset opp av konkurranseutsetting, bestiller–utfører-modeller,
outsourcing, internfakturering og ansvarspulverisering. Det er fortsatt
utpreget stoppeklokkementalitet i hjemmetjenesten i mange kommuner.
Mange ansatte i velferdstjenestene bruker mer og mer tid på papirarbeid,
på kontrollrutiner og på å rapportere den samme informasjonen flere
ganger. Mange måles på «indikatorer» som ikke fanger opp det som
virkelig teller for kvaliteten på tjenestene.
Flertallet ønsker å redusere
bruken av markedsmekanismer i alle deler av velferdsstaten. Det
må bli færre rapporteringskrav og færre, men tydeligere mål i offentlig
sektor. Flertallet mener
at bruken av bestiller–utfører-modeller, outsourcing, internfakturering, konkurranseutsetting,
privatisering og markedsbasert finansiering av velferdstilbudet
må reduseres kraftig.
Flertallet vil eksempelvis
ha slutt på innsatsstyrt finansiering i fødetilbud og psykiatrien,
og slutt på outsourcing av renholdstjenester og andre kritiske driftsfunksjoner
i sykehusene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at næringslivets årlige kostnader ble kuttet med 15 mrd. kroner
i perioden 2011–2017 gjennom å forenkle rapportering, lover og regler
i det offentlige. Det er 15 mrd. kroner mer til investeringer og
flere ansatte. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringen er godt i rute med
å nå målet om å kutte kostnader med ytterligere 10 mrd. kroner innen
2021.
Disse medlemmer ønsker å vise
til at standardiserte brukerundersøkelser er et godt eksempel der man
har tatt i bruk statistikk fra offentlige tjenester for å gjøre
forbedringer til innbyggernes beste. Innovative løsninger tas i
bruk for at innbyggerne lettere skal få oversikt over de lokale
tjenestene og valgmulighetene. Disse medlemmer ser positivt
på at slike brukerundersøkelser skal gjennomføres årlig i alle kommuner, for
å sikre åpenhet og kvalitet i tjenestene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til undersøkelser gjort av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI)
og Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) i 2016. Her oppga nærmere
25 pst., tilsvarende 600 000 personer av den totale arbeidsstokken,
at de opplever lav jobbkontroll. De kan i liten grad selv bestemme
tempo, hvordan arbeidet skal utføres, og hvilke arbeidsoppgaver
som skal utføres, eller påvirke beslutninger. Mange av de som jobber
i offentlig sektor, scorer aller lavest på disse målingene. Disse partier
vil sørge for at ansatte skal få mer medbestemmelse over sin egen
jobb.
Flertallet vil peke på den
enkelte ansattes rolle når det kommer til innovasjon i offentlig
sektor. Ansatte i offentlig sektor har mye å være stolte av, noe
vi særlig har sett i forbindelse med koronakrisen. Vi har sett at den
enkelte ansatte har solid kompetanse og kan oppnå mye bare vedkommende
får muligheten til å bruke sine ressurser og sin kompetanse. Flertallet viser
til at erfaringsmessig skjer de fleste innovasjoner i allerede eksisterende
virksomheter, og at de ansattes deltakelse er av avgjørende betydning
for dette. Regjeringen legger opp til tre prinsipper i stortingsmeldingen,
disse partier ønsker et fjerde prinsipp som går på å utløse kraften
i medarbeiderdrevet innovasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker å vise til regjeringens tre
prinsipper i stortingsmeldingen, der nummer to er beskrevet som
følger: «Ledere må utvikle kultur og kompetanse for innovasjon,
der man har mot til å tenke nytt og lærer av feil og suksesser». Disse medlemmer vil
understreke at det i «utvikling av kultur og forståelse for innovasjon»
opplagt ligger et prinsipp som også må utløse kraften i medarbeiderdrevet
innovasjon, og vil anse dette som ivaretatt i de eksisterende tre prinsipper.
Komiteen vil
løfte fram gevinsten av trepartssamarbeidet og den viktige rollen
det spiller i offentlig sektor. Trepartssamarbeidet mellom arbeidsgiver,
arbeidstaker og staten har gitt oss økt produktivitet og et unikt
konkurransefortrinn. Det skapes mer, og det blir mer å dele. Om
vi skal sikre en sterk offentlig sektor som gir alle velferd og
like muligheter, må offentlig sektor fortsette å bygge på dette
viktige samarbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at det i stortingsmeldingen pekes på etatsstyringsdialogen
som en viktig arena for informasjon og erfaringsinnhenting, og det
er disse partier enige i. De tillitsvalgte er i dag ikke en formell
del av etatsstyringsdialogen, men det mener disse partier at de
burde være.
Flertallet peker på at statens
oppgaver har blitt kraftig underfinansiert fordi regjeringen over
mange år har gjennomført en rekke ostehøvelkutt gjennom ABE-reformen.
Disse kuttene har i realiteten vært flate budsjettkutt forkledd
som effektivisering. Kuttene rammer alle virksomheter likt, uten
hensyn til hvilke reelle muligheter de har til effektivisering,
omorganisering eller tilgang til ny teknologi. Tanken synes å være
at trangere budsjetter skal virke som en slags tryllestav for kreative innsparinger.
Slike kutt gir ikke grobunn for innovasjon i offentlig sektor. Istedenfor
medfører det redusert tillit til staten fra befolkningen og gir
lavere produktivitet og innovasjon.
Flertallet viser til perspektivnotatet
fra Tankesmien Agenda, «Ostehøvelkutt – ikke så effektiv effektivisering»,
fra 2017, som bygger på undersøkelser i en rekke statlige virksomheter.
Konklusjonene er at kuttene er uforutsigbare fordi de varierer fra
år til år. Det vises også til at offentlige tjenester er arbeidsintensive,
og innsparinger må i hovedsak komme ved redusert bemanning. Videre
vises det til at kutt i en etat, som domstolene, kombinert med økt
saksmengde, skaper forsinkelser i rettsprosessen og økt bruk av
strafferabatt på grunn av tidsbruken. Endelig pekes det på at de
små endringene kuttene kan gi grunnlag for, kan forsinke de store
omstillingene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen innførte en avbyråkratiserings- og effektivitetsreform
(ABE-reformen) i 2015, som forutsetter at alle statlige virksomheter
gjennomfører tiltak for økt effektivitet. Disse medlemmer viser til
at mindre byråkrati og mer effektiv bruk av pengene gir gevinster
som kan overføres til fellesskapet gjennom budsjettene. Den årlige
overføringen var satt til 0,5 pst. av alle driftsutgifter som ble
bevilget over statsbudsjettet. Samlet sett er økningen av handlingsrommet
som følge av reformen beregnet til vel 1,7 mrd. kroner i 2020. Disse medlemmer har
tillit til at de statlige virksomhetene prioriterer riktige effektiviseringstiltak, samtidig
som de løser oppgavene sine på?en god måte som gir innbyggerne bedre
tjenester.
Disse medlemmer er innforstått
med at ABE-reformen har pågått en god stund, og mange av de lavesthengende
gevinstene er tatt ut. Offentlig sektor står overfor et stort omstillingsbehov
og er på flere områder godt i gang med å forbedre både tjenester
og tilbud, men på flere områder vil fremtiden kreve at det tenkes helt
nytt. Disse medlemmer vil
her trekke frem Difis innovasjonsbarometer, som viser at de viktigste
årsakene til at virksomheter jobber med innovasjon, er samfunnsutfordringer
som ikke kan løses ved å gjøre mer av det samme, ny teknologi eller
innsparinger og effektiviseringskrav.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener omstillinger og tiltak for økt innovasjon i offentlig sektor
må ta utgangspunkt i mulighetene for bruk av ny teknologi, nye arbeidsformer
og nye samspillsmuligheter for å løse problemer Norges innbyggere
står overfor i dag. Videre må de ansattes erfaringer og kompetanse
utnyttes i dette arbeidet. Flertallet mener det lyder
hult når regjeringen snakker om tillit, fordi viljen deres til å
kutte ressurser, sette ut oppgaver, splitte opp fagmiljøer og svekke
muligheten til å levere tjenester med høy kvalitet er så stor.
Flertallet mener god digital
infrastruktur er like viktig som veier, jernbane og annen grunnleggende
infrastruktur. Den digitale infrastrukturen er helt avgjørende for
innovasjon i offentlig sektor. Også denne delen av samfunnets grunnmur
må bygges opp i hele landet. Derfor mener disse partier at bredbåndsatsingen
i landet må styrkes. Disse partier har gjentatte ganger advart mot
at manglende bredbåndskapasitet kan føre til et digitalt klasseskille
ute i kommunene, en ulikhet mellom de som har, og de som ikke har
tilgang til moderne kommunikasjonskanaler.
Flertallet mener at Norge
trenger en helt ny og mye mer langsiktig politikk for digitalisering.
For å sikre demokratisk styring med den digitale økonomien må det
offentlige ha tilstrekkelig digital kompetanse til at det blir en
kjernevirksomhet for statlige virksomheter. Disse partier er motstandere
av en digitaliseringsmodell preget av fri flyt og den sterkestes
rett, og vil sikre at den teknologiske utviklingen kommer fellesskapet
til gode.
Flertallet vil understreke
at målet med å digitalisere det offentlige må være å gi innbyggerne
bedre tjenester, ikke å gi et større marked til private selskaper. Innleide
konsulenter og kjøp av teknologi kan være riktig i enkelte prosjekter,
men det må bli slutt på at offentlig digitalisering skjer i regi
av konsulenter. Dette kan sikres ved at staten bygger opp egen «inhouse»
digital kompetanse.
Flertallet er opptatt av å
sikre demokratisk kontroll over den teknologiske utviklingen og
en rettferdig fordeling av gevinstene. Skytjenester er et eksempel
på en tjeneste som offentlig sektor kan spare store beløp på, men
som også innebærer en betydelig risiko. I sin nye trusselvurdering
advarer Nasjonal sikkerhetsmyndighet om skyggesidene. Den samlede
nasjonale avhengigheten av utenlandske skyleverandører er for stor,
og det er ikke tilstrekkelig nasjonal kontroll over dette. Derfor
mener flertallet at
det må bygges opp mer digital kompetanse i offentlig sektor, slik
at fellesskapsløsninger ikke blir privatisert. I tillegg til dette
mener flertallet at
det må utredes en offentlig skyløsning.
Flertallet viser til at i
tillegg til risikoaversjon som følge av juridisk og politisk ansvar
vil økonomiske rammer kunne være begrensende for mulighetene til
å drive systematisk innovasjonsarbeid. Innovasjon krever ressurser. Flertallet viser
til at knapphet på ressurser vil kunne redusere mulighetene til
å drive systematisk innovasjonsarbeid og øke risikoaversjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
vise til at det er viktig å sikre høy digital kompetanse i det offentlige.
Det bør gjøres både gjennom å styrke «in-house» digitalkompetanse,
og gjennom å sikre stabil tilgang på kompetanse gjennom samarbeid
og også bruk av konsulenter. At store offentlige instanser/etater/miljø
bygger opp alt «in-house», har vist seg å by på utfordringer. Om
det offentlige suger til seg all toppkompetansen og baserer sin
virksomhet på «in-house» digital kompetanse, kan dette bidra til
«brain-drain» i de private utviklermiljøene. Dette vil kunne svekke
innovasjonsevnen over tid. Disse medlemmer mener at det
må anerkjennes at konsulenter er et viktig bidrag til innovasjon.
Når konsulentene jobber for ulike miljøer, organisasjoner og innen
ulike sektorer, fremmer de innovasjon gjennom å ta erfaringene med
seg, overføre kompetanse og spre innovasjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til høringsinnspillet
fra HelseOmsorg21-rådet som fremhever at
«Spesialisthelsetjenestens
samordnede anskaffelser resulterer ofte i at anskaffelsene blir
store, kompliserte og prisdrevne i lange innkjøpsprosesser. Dette
favoriserer store (globale) aktører med bredt produktspekter som
igjen skaper langsiktige kundebindinger. Mindre selskaper med nye
og innovative løsninger har vanskelig for å hevde seg når innkjøp
er organisert på denne måten, noe som senker innovasjonstakten.
Disse perspektivene bør belyses i meldingen.»
Flertallet mener det bør legges
større vekt på hvordan en i større grad kan plukke lavthengende
frukter i innovasjonsarbeidet og sikre både lokale og nasjonale
leverandører en mulighet til å levere nyskapende tjenester og produkter.
Flertallet viser til høringsinnspillet
fra Teknologirådet, som tar opp at eksperimentering i praksis ofte vil
bety at en gruppe av befolkningen får en annen behandling enn resten
i en periode. Flertallet viser
til at dette kan være problematisk med hensyn til lovfestede rettigheter
og forventninger om kvalitet på det tilbudet en skal ha. Flertallet støtter
derfor Teknologirådet sitt forslag om at det bør formuleres kjøreregler
slik at innbyggerne kan ha tillit til at virksomheten opererer innenfor
etisk og juridisk forsvarlige rammer.
Flertallet viser til Teknologirådet
sine eksempler på slike regler, og ber regjeringen på egnet måte
sikre at slike regler blir etablert for forsøksvirksomhet i offentlig sektor:
-
Forsøket bør ha
en tydelig samfunnsmessig nytteverdi, uten å utsette innbyggerne
for unødig risiko
-
Personvernet skal
være sikret gjennom hele prosessen
-
Deltakelse bør være
frivillig, og det bør være mulig å reservere seg
-
Det bør i utgangspunktet
være full åpenhet om all eksperimentering i offentlig sektor med
konsekvenser for innbyggerne»
Flertallet viser til at regjeringen
vil legge til rette for økt bruk av kunstig intelligens i offentlig
sektor. Flertallet viser
til at tillit til systemet og de som forvalter, drifter og utvikler
det, vil være avgjørende for at også fremtidens velferdsmodell aksepteres
av innbyggerne.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig med Teknologirådet i at meldingen i liten grad adresserer
hvordan denne tilliten skal ivaretas og hvordan problemstillinger
knyttet til personvern og etikk kan løses.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enige med
Teknologirådet i at det er behov for en tydelig digital samfunnskontrakt
for det digitale samspillet mellom innbygger og offentlige virksomheter
som vil bidra til å sikre tilliten i det norske samfunnet. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen komme tilbake til Stortinget på en egnet måte
med en formulert digital samfunnskontrakt som sikrer tilliten i
det norske samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener samarbeidet mellom forskningsmiljøer og offentlig sektor må
sikres. Offentlige institusjoner og institusjoner finansiert med
offentlige midler har et ansvar for å bidra til dette og må sikres ressurser
til å kunne ivareta dette ansvaret.
Flertallet viser til at kommuner
og fylkeskommuner er autonome folkestyrte enheter, som gjennom Grunnloven
og lov ellers er sikret stor lokal handlefrihet. Flertallet vil understreke
at denne handlefriheten innenfor nasjonale rammer skal sikres også
i framtiden. Flertallet viser
til at det er Stortinget som gjennom lov styrer kommunesektoren,
og det prinsippet ligger fast.
Flertallet viser til at regjeringen
mener at innovasjon og digitalisering er en forutsetning for å nå
bærekraftsmålene innen 2030. For å lykkes er samarbeid mellom offentlig
sektor, næringsliv, akademia og sivilsamfunn avgjørende. Flertallet støtter
dette.
Flertallet mener det er avgjørende
at det også blir utviklet metoder og verktøy for å dokumentere og systematisere
arbeidet med bærekraftsmålene. Flertallet viser til at regjeringen
varsler en handlingsplan for bærekraftsmålene. Flertallet imøteser handlingsplanen
og at regjeringen i denne også drøfter hvordan arbeidet med å nå
bærekraftsmålene kan systematiseres og dokumenteres.
Flertallet vil påpeke at fremtidens
arbeidsliv med digitalisering og automatisering vil stille helt
andre krav til kompetanse enn det gjør i dag. Dette vil øke kravene
til kompetanse hos arbeidstakerne. Derfor er det spesielt viktig
at staten bidrar til investering i kunnskap og kompetanse slik at
ikke hver enkelt arbeidstaker står igjen alene med det ansvaret.
Flertallet mener at vi trenger
en kompetansereform i arbeidslivet der også det offentlige er inne
og bidrar. Den skal utvikles sammen med partene i arbeidslivet og
sammen med utdanningsinstitusjonene. Om alle skal få delta i framtidens
arbeidsliv, er vi helt avhengige av en slik reform.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til de forslagene Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Fremskrittspartiet sikret flertall for i behandling
av Meld. St. 14 (2019–2020), jf. Innst. 370 S (2019–2020).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker at koronakrisen har ført til at rekordmange står utenfor
arbeidslivet som enten helt eller delvis permitterte eller arbeidsløse. Fremtidens
arbeidsliv og næringsliv vil medføre økt behov for kompetanse og
høy evne til omstilling både for arbeidstakere og arbeidsgivere.
Dette forsterker behovet for et kompetanseløft.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en strategi for offentlig sektor som
tar brukerorganisasjonene, de tillitsvalgte og ledelsen i alle store
offentlige virksomheter med på en forpliktende prosess om hvordan
tillitsreformen skal utformes på det enkelte område med følgende
formål:
-
Redusere bruken
av markedsmekanismer i alle deler av velferdsstaten, slik som bestiller–utfører-modeller,
outsourcing, internfakturering, konkurranseutsetting, privatisering
og markedsbasert finansiering av velferdstilbudet.
-
Sørge for at storting,
regjering og departementene i samarbeid med partene i arbeidslivet
styrer offentlig sektor basert på færre og bedre kvalitetsmål.
-
Styrke trepartssamarbeidet
og rettighetene ansatte har til å bli involvert i alle viktige prosesser,
både i staten og i kommunene. Partssamarbeid skal bli en viktig
del av jobben til offentlige ledere på alle nivåer i offentlig sektor.
-
Bruke digital teknologi
som verktøy for tillitsstyring og sørge for at store IKT-prosjekter
i offentlig sektor styres på en ny og bedre måte basert på tett
involvering av brukere og ansatte, og ved å bygge opp kompetanse
i egen organisasjon fremfor å kjøpe konsulenttjenester.
-
Bidra til å få på
plass lederutdanninger i offentlig sektor basert på den norske arbeidslivsmodellen.
-
Det offentlige må
ha egen ‘inhouse’ digital kompetanse.»
Komiteen understreker
at det gjøres innovasjon i små og store kommuner og fylkeskommuner
hver dag, og i både sentrale og mindre sentrale kommuner. Dette gjøres
både innad i den enkelte kommune og fylkeskommune, mellom de ulike
styringsnivåene og i samspillet mellom offentlig sektor og privat
sektor. En viktig faktor for å bygge videre på dette grunnlaget
er at kommunesektoren har ressurser til å drive med innovasjon og
innovative anskaffelser. Dette dreier seg om midler til investering
og innkjøp, men også å frigjøre tid til at ansatte kan undersøke
nye prosjekter og virkemidler, eller teste ut nye løsninger for
sitt ansvarsområde.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at både ressurser
og rammeverk er viktige faktorer for at kommunesektoren skal kunne
drive med innovasjon og offentlige anskaffelser. Disse medlemmer ønsker videre
å understreke at innovasjon ikke skjer i noe vakuum. Flere høringsinstanser
har understreket samarbeid som vesentlig, noe som også adresseres
i meldingen. Disse medlemmer er
spesielt opptatt av å sikre forståelsen for den innovasjonsverdi
som ligger i gode arenaer for samspill. Klyngeprogrammene er et
eksempel på dette. Videre er disse medlemmer opptatt av
at det offentlige kan være et springbrett for at norske innovative løsninger
kan nå ut også til et større internasjonalt marked. Det vil kunne
sikre både forutsigbarhet og videreutvikling av tilbud og tjenester
til den norske befolkning i tillegg til å skape nye arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at kommunesektoren fokuserer på å levere best mulige tjenester
til sine innbyggere. I svært mange fylkeskommuner og kommuner er
imidlertid den økonomiske situasjonen stram. I situasjoner hvor
lokale og regionale politikere må velge mellom å kutte i skolen
eller i eldreomsorgen, er det begrenset med ressurser som kan avses
til nytenkning og innovasjon. Kommunene og fylkeskommunene trenger
en kommuneøkonomi som gir rom for innovasjon på den enkelte kommunes
og fylkeskommunes premisser.
Flertallet vil i likhet med
høringspartene trekke fram noen andre sentrale områder som også
regjeringen peker på i meldingen, men hvor det mangler tydelige
tiltak. Blant annet må kommunesektoren få større handlingsrom i
utformingen av offentlige anbud for å fremme innovasjon innenfor
sin region.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at offentlig
sektor kjøper varer og tjenester for over 560 mrd. kroner årlig.
Bruken av disse pengene har betydning for hvor grønn, digital og
innovativ offentlig sektor blir. Innovative anskaffelser og samarbeid
mellom offentlig og privat sektor er derfor en viktig del av arbeidet
med innovasjon i offentlig sektor. Dette flertallet vil også
peke på behovet for å utforme anbud på en slik måte at det støtter
opp om velfungerende markeder, der både små og store tilbydere får
reell anledning til å delta i offentlige innkjøp. Dette flertallet legger til
grunn at anbud skal utformes slik at flest mulig kan delta der det
er naturlig. Dette kan skje gjennom naturlig oppdeling eller ved
å gi anledning til å gi anbud på deler av en kontrakt der det er
hensiktsmessig gitt avtalens art. Det vil derfor være viktig at
kommunesektorens innkjøpskompetanse er solid, slik at de kan realisere
mulighetene som finnes i regelverket og i markedet. Dette flertallet vil
understreke at handlingsrommet i dagens regelverk er betydelig større
enn det mange kommuner og fylkeskommuner benytter seg av.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ønsker
å vise til at i Meld. St. 22 (2018–2019) Smartere innkjøp – effektive
og profesjonelle offentlige anskaffelser peker regjeringen på et
generelt behov for et kompetanseløft hos offentlige oppdragsgivere,
også kommunale. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ)
følger opp flere tiltak knyttet til økt kompetanse for oppdragsgivere,
blant annet en sertifiseringsordning innen offentlige anskaffelser. Disse medlemmer vil
trekke frem at Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) også utreder
samordning av kommunale og fylkeskommunale innkjøp, blant annet
for å identifisere hvordan økt grad av samarbeid kan bidra til mer
profesjonelle innkjøpsmiljøer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser for øvrig til de forslag og merknader disse partier var en
del av i behandlingen av Meld. St. 22 (2018–2019), jf. Innst. 376
S (2018–2019), samt sine merknader og forslag i behandlingen av
Meld. St. 5 (2019–2020), jf. Innst. 88 S (2020–2021).
Flertallet understreker viktigheten
av at staten bidrar med risikoavlastning i prosjekter der kommunesektoren
må ofre innovasjon fordi risikoen er for stor. Videre støtter flertallet KS
sin vurdering i høringssvaret om at det er viktig å etablere en
velorganisert ordning for eksperimentering i offentlig sektor. Målet
med en slik ordning er mer innovasjon, mer sammenheng i tjenestene,
bedre kvalitet og økt effektivitet. En slik ordning innebærer systematiske
forsøk der offentlig sektor gis frihet fra regler, lover og dokumentasjonskrav,
og forutsetter at kommunene og fylkeskommunene sikres kompensasjon
slik at den svake kommuneøkonomien ikke står i fare for å svekkes
ytterligere ved deltagelse. En gevinstrealisering må ligge til grunn
for det innovative arbeidet i offentlig sektor.
Flertallet mener det må legges
bedre til rette for desentralisert høyere utdanning og forskning.
Tilgjengelig utdanning er en forutsetning for at Norge skal klare
å sikre nok og relevant kompetanse i både offentlig og privat sektor.
Et desentralisert utdanningstilbud er viktig for å sikre rekruttering
av fagfolk som kan bidra til innovasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker å vise til at regjeringen har
varslet en strategi for desentralisert og fleksibel utdanning, som
etter planen skal legges frem før sommeren. Disse medlemmer ser det som
svært viktig å utvikle en fleksibel utdanning som møter behovet
nå og i en fremtid preget av store omstillingsbehov. Disse medlemmer ønsker
også å vise til at dette temaet vil måtte omtales i arbeidslivsrelevansmeldingen
som etter planen skal legges frem våren 2021. Desentralisert høyere
utdanning og forskning er også noe regjeringen prioriterer gjennom
kompetanseprogrammet (midler til Kompetanse Norge og DIKU) og i
koronatiltaket Utdanningsløftet 2020 og 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at disse partier siden 2015 har advart mot konsekvensene
av strukturreformen i høyere utdanning som regjeringen satte i gang. Ved
gjennomføringen av strukturreformen i universitets- og høyskolesektoren
var målet ifølge regjeringen bedre kvalitet gjennom sammenslåing.
Så langt er resultatet at det har blitt et redusert utdanningstilbud
i distriktene. Disse partier advarte mot at reformen ville resultere
i sentralisering. Et resultat av dette er for eksempel at styret
ved Nord universitet vedtok å legge ned studiestedene på Nesna og
i Sandnessjøen etter at det har pågått en nedbygging av studiestedene
ved universitetet helt siden fusjonen var et faktum. Til tross for høylytte
protester fra studenter, lærere og lokalsamfunn har regjeringen
abdisert i styringen av universitets- og høyskolesektoren og ikke
foretatt seg noe for å sikre studiene ved Nesna og Sandnessjøen
og en rekke andre steder i Norge.
Flertallet viser til KS sitt
høringssvar, og merker seg at dagens kunnskapsproduksjon i for liten
grad er kommunerelevant og har for lite fokus på effekter, og at implementeringen
av ny kunnskap er for fragmentert og tilfeldig. Det er også nødvendig
med stimulering til mer strukturelle grep for å styrke kommunal
sektors bestillerposisjon overfor forskningsmiljøene.
Flertallet viser for øvrig
til sine forslag og merknader i Innst. 16 S (2020–2021) fra kommunal-
og forvaltningskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2021,
for å styrke kommuneøkonomien og å fremme innovasjon i offentlig
sektor.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at i kommende tiår
må vi løse klimakrisa og ruste Norges økonomi for fremtiden. Vi
må løse ulikhetskrisa og sørge for at makt og rikdom tilhører de
mange, og ikke samles i hendene på noen få.
Oppgavene kan ikke
løses hver for seg. De henger sammen og må løses sammen. Dette medlem viser til
Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2021 med
mange tiltak for å bygge et bedre og mer rettferdig Norge, med nye
muligheter for nye jobber, moderne grønt næringsliv og nødvendige
klimakutt. I Sosialistisk Venstrepartis budsjett er det reelt handlingsrom for
innovasjon både i offentlig sektor, i samspillet mellom privat og
offentlig sektor og i næringslivet, i motsetning til i regjeringens
opplegg.
Dette medlem viser til egne
forslag og forslag sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i
Innst. 16 S (2020–2021).
Dette medlem påpeker at Sosialistisk
Venstreparti ikke deler regjeringens syn på at det ikke er et viktig
og nødvendig skille mellom velferd og forretningsvirksomhet. Dette medlem er
mot kommersialisering av offentlig velferd og mener det er feil
bruk av skattebetalernes penger. Dette medlem mener innovasjon
i velferd og forvaltning ikke skal brukes som en brekkstang for
mer kommersialisering, men tvert imot til å styrke kompetanse og
kapasitet i det offentlige, og samarbeidet med frivillig sektor
om velferdsoppgaver. Vår felles velferd skal ha topp kvalitet, reelle
valgmuligheter for innbyggerne og være i stand til, ved samarbeid med
privat sektor, både å være en god bestiller og kunne kontrollere
kvalitet og resultat på en slik måte at det driver fram innovasjon
og ivaretar og styrker fellesinteressene.
Det offentlige må
være en kompetent bestiller der det er naturlig og riktig å samarbeide
eller kjøpe tjenester fra private, når det gjelder innkjøp av varer,
tekniske tjenester og utstyr, anlegg, bygg, osv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener det er en forutsetning
at det offentlige tar ansvar for innovasjon og utvikling både i
egne virksomheter og i samarbeidet med privat sektor. Det forutsetter
at kompetansen internt både i staten og kommunesektoren er god og
på høyde med den i privat næringsliv.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener dette er avgjørende for
tilliten til at skattepengene forvaltes til fellesskapets beste.
Da må en i mindre grad enn nå gjøre bruk av eksterne konsulenter,
og bygge opp egen kompetanse.
Offentlig sektor
må dessuten gis handlingsrom for å kunne drive innovasjon. ABE-reformen
med flate ostehøvelkutt legger ikke til rette for innovasjon som
er kvalitetsbasert. Budsjettkutt er ikke effektivisering, det kan snarere
være til hinder for innovasjonsarbeid og utvikling. Etter mange
år med ABE-kutt har statens oppgaver blitt underfinansiert. Konsekvensen
er at det kun er de mest nødvendige driftsoppgavene som blir prioritert, og
det er lite ressurser til løpende samarbeid og videreutvikling.
Kuttene får særlig store konsekvenser når de statlige virksomhetene
samtidig skal håndtere omfattende omorganiseringer i form av sentralisering,
utskilling og interne endringer i organisasjonskartet. Kommunesektoren
er underfinansiert, og det er vanskelig å prioritere innovasjon
og tilstrekkelig kompetanse til å initiere, medvirke og gjennomføre,
samtidig som driftsbudsjettene må kuttes. Manglende kvalitet og
kutt i velferd og tjenester innen offentlig sektor kan føre til
redusert tillit fra befolkningen og kan trekke Norge i retning av
lavere produktivitet og mindre innovasjon. Innovasjon krever bruk
av ressurser.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette av ressurser til statlige etater og kommunesektoren
som øremerkes innovasjon.»
«Stortinget
ber regjeringen i den årlige budsjetteringen både i statlig sektor
og i kommuneøkonomien finansiere innovasjonsarbeidet og synliggjøre
hvordan dette er beregnet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslutte den såkalte ABE-reformen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti påpeker at Sosialistisk Venstreparti
i mange år har foreslått en tillitsreform i stat og kommune, og
viser til egne forslag om dette. Formålet med tjenesten og fagligheten
må få rom, og det må være reell brukermedvirkning, både på system-
og individnivå. Det er helt nødvendig å få inn kompetanse og systematikk
på reell brukermedvirkning i forvaltningen og å ta brukernes og innbyggernes
kunnskap og forslag inn som en del av innovasjonsarbeidet. Dette medlem viser
til at eksempelvis Sagatun Brukerstyrt Senter på Hamar har utviklet
gode kursopplegg for dette. Når brukermedvirkningen er reell, blir
det ikke bare mindre konflikt og mer rom for tilpassede og bedre
tjenester, men også et bedre klima for innovasjon og helt nye måter
å gjøre ting på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at regelverket
må gi rom for lokale løsninger som kan bidra til positive ringvirkninger
i lokalt næringsliv.
Komiteen viser
til at ledelse er svært viktig, og det må benyttes ledelseskultur
og ledelsessystemer som faktisk anerkjenner denne kompetansen som
viktig, og som gir rom for reelle endringer og spiller behovet for lov-
og regelendringer oppover til storting og regjering. Departementenes
etatsstyring av underliggende etater kan være et nyttig verktøy
for å fremme innovasjon i offentlig sektor. Komiteen mener at tillitsvalgte
på egnet måte skal inkluderes i styringsdialogen i henhold til avtaleverket.
Innovasjon skjer
lokalt – ute i virksomhetene der arbeidet foregår. Premissene for
det konkrete innovasjons-/endringsarbeidet må ikke legges kun på
politisk eller toppledernivå. Det er de ansatte og sluttbrukerne som
vet hvor skoen trykker, og de må få mulighet til å utvikle løsninger
på de utfordringene de ser, samtidig som innovasjonsarbeidet er
godt forankret også på toppledernivå.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser som eksempel til Stangehjelpa.
Stangehjelpa er et lavterskeltilbud med én dør inn for alle (barn
og voksne) med rus- eller psykiske problemer, uavhengig av alvorlighetsgrad.
I tillegg jobber den forebyggende. Alle innbyggere kan ta kontakt,
det er ingen ventetid, og alle blir invitert til en samtale. Basert
på hva som kommer frem i den første og senere samtaler, vil den
ansatte og den som søker hjelp, i fellesskap komme frem til hva
som vil være den beste og mest nyttige hjelpen for den enkelte.
I dialog med brukerne utformes hjelpen på en måte som er i tråd
med hva som er viktig for brukerne, og hva som er deres ønsker.
Hvis den hjelpen ikke fører frem, tas det opp med brukerne for å
finne ut hva de kan gjøre annerledes. Dette er ikke basert på diagnoser,
men på behovet for hjelp. Denne modellen fjerner mye byråkrati og
går rett på behovet for hjelp.
Dette medlem viser til at
flere kommuner nå jobber for å få til slike endringer, bl.a. Oslo
og Fredrikstad er gode eksempeler på hvordan helt endrede arbeidsformer
kan gi veldig gode resultater.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag om oppstartsmidler til
flere forsøk for å få fram nye og mer brukervennlige arbeidsformer
og metoder i ulike velferdstjenester etter modell av Stanghjelpa.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at ulike måter
å løse oppgaver på ikke må føre til at rettigheter svekkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at innovasjon må ha som mål å øke kvaliteten i offentlig
sektor. Dagens styring etter markedsprinsipper fører til konkurranse
fremfor samarbeid og er dermed til hinder for å finne felles løsninger
på offentlig sektors komplekse oppdrag. Innovasjon er ikke bare
teknologi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at dagens styring,
med rammestyring for statlig styring av kommunesektoren og mål-
og resultatstyring for styring i staten, både gir handlingsrom og
insentiver for innovasjon og samarbeid. Likevel viser det seg at
samarbeid kan være krevende i praksis, særlig når det gjelder å
finne felles løsninger på komplekse utfordringer.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at innovasjon først
og fremst dreier seg om å gjøre ting på nye måter, der teknologi
«bare» er et hjelpemiddel. Det dreier seg om måter å fordele roller og
oppgaver på som vil gjøre målene lettere å oppnå – uavhengig av
hvilke mål man har definert. Et eksempel er fra Lovisenberg Diakonale
Sykehus, der det å fjerne synlige beltesenger fra akuttpsykiatrisk
inntakspost førte til redusert bruk av belter med 80 pst.
Dette medlem viser til at
universell utforming skal være en grunnleggende premiss for samfunnsutviklingen
på alle områder, og at det er stort behov for innovasjon på feltet.
Dette medlem mener offentlige
innkjøp med strenge krav til miljø, universell utforming og kvalitet
er viktig og vil drive fram mye innovasjon. Det er svært viktig
at brukerne blir en selvsagt del av dette innovasjonsarbeidet.
Meldingen viser
til at etterlevelsen av utredningsinstruksen har et stort forbedringspotensial,
og framhever at det i for liten grad utarbeides samfunnsøkonomiske analyser.
Dette medlem mener at dette
er urovekkende. Utredningsinstruksen er et verktøy som skal sikre
premisser for nye prosjekt, og det bør kunne forventes at regjeringen
sørger for at den følges.
Dette medlem viser til doktorgradsavhandlingen
«Butikk eller pedagogikk? En studie av store private barnehagekjeder
i Norge» av Hanne Fehn Dahle, hvor det presenteres analyser som
tyder på at det skjer en markedsretting av barnehagene i de store
private barnehagekjedene. Eierne ser på andre barnehager som konkurrerende
virksomheter og forventer at barnehagelærerne ansatt hos dem fremmer
selskapets forretningsmessige interesser. Dette medlem mener slike kommersielle
krav fra private eiere kan være skadelig for utvikling av barnehagedriften
som helhet, fordi nye og gode ideer og innovasjoner må deles og
ensretting ikke skal forekomme. Barnehagefaglige hensyn må alltid
trumfe økonomiske interesser og gevinst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til behovet for innovasjon i legemiddelindustrien og for å
styrke selvforsyningsevnen når det gjelder legemidler og medisinsk
utstyr. Flertallet viser
til Representantforslag 98 S (2019–2020) og Innst. 57 S (2020–2021)
om nasjonal produksjon av legemidler og medisinsk utsyr, og forslag
fremmet der. Norge kan ikke ensidig være avhengig av andre lands
innovative evne, men sikre egen produksjon av kritiske legemiddel
der både staten og private selskap må ta ansvar for å bygge dette
opp.