Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det i forbindelse med nye krisetiltak rettet mot norske
flyselskaper blir stilt krav som styrker selskapenes forpliktelser
når det gjelder arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Dette innebærer:
-
krav om faste stillinger
med direkte ansettelser og støtte til fagorganisering av arbeidstakere
-
et påbud om ansattkontrakter
med tydelig definert hjemmebase som definerer arbeidsgiveransvaret, for
alle selskaper som flyr inn til Norge
-
tydelig avvisning
av bruk av bekvemmelighetsflagg
-
en forskriftsendring
som stopper muligheten for å bytte ut norske og europeiske ansatte
på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene
utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
legge fram tiltak som sikrer et godt flytilbud i hele Norge, og
som bidrar til at flyselskaper med norsk driftstillatelse kan videreføre
ansvarlig drift. En kompensasjonsordning for flyselskaper med norsk
driftstillatelse må bidra til å sikre norske arbeidsplasser og drift
med norske lønns- og arbeidsvilkår.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for en luftfart som er preget av sunn og rettferdig
konkurranse på like vilkår tuftet på den norske modellen, herunder:
-
faste stillinger
med direkte ansettelser og krav om at flyselskaper som flyr i Norge,
aksepterer fagorganisering
-
tydelige hjemmebaseregler
som klart definerer arbeidsgiveransvaret
-
hindre bruk av bekvemmelighetsflagg
-
reversere forskriftsendringen
som gjør det mulig å bytte ut norske og europeiske ansatte på norskregistrerte
fly i interkontinental trafikk
-
en målsetting om å forby «pay to fly» internasjonalt.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
sørge for at Luftfartstilsynet har nødvendige ressurser og virkemidler
til å ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten.
Luftfartstilsynet
og Arbeidstilsynet må gjennomføre tilsyn med alle selskaper som
opererer i Norge, og gjennomføre flere uanmeldte tilsyn for å kunne
avdekke om det forekommer brudd på regelverket.
Videre bes regjeringen
sørge for at grenseoppgangen mellom tilsynene tydeliggjøres.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
sørge for at offentlige innkjøpere av innenlands helikoptertjenester
stiller strengere flysikkerhetskrav.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
forberede en lovgivning som gjør det mulig å kreve at norsk arbeidslovgivning med
tariffavtaler skal legges til grunn ved utlysing av anbud på FOT-rutene,
også etter overføring til fylkeskommunalt ansvar, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
sikre at Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling
av lufthavner i hele landet.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor sørge for at konkurranseutsetting av
drifts- og beredskapstjenester stanses.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor tydeliggjøre at virksomhetsoverdragelse
legges til grunn ved skifte av underleverandører innen luftfartens
bakketjenester etter samme mal som for andre deler av transportsektoren.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
sette ned et partssammensatt og hurtigarbeidende utvalg som gjennomgår og
foreslår tiltak for satsing på utvikling av alternative drivstoffløsninger
for luftfarten for å kutte i klimagassutslipp, herunder avansert
biojetdrivstoff, alternative energikilder og elektrifisering av
luftfarten i Norge.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
undersøke alle muligheter for handlingsrom i EØS-avtalen for å stanse
flyselskapers virksomhet i Norge når deres virksomhet medfører brudd
på den norske arbeidsretten eller har store distriktsmessige eller
miljømessige konsekvenser i strid med norsk politisk målsetting.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet:
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
raskt legge fram en kompensasjonsordning for flyselskap med norsk
driftstillatelse.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om en kriseplan for norsk luftfart som skal vare
ut 2021.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
gå i dialog med Norwegian med sikte på å finne løsninger som kan
redde selskapets norske arbeidsplasser og sikre selskapets rutetilbud
i og til/fra Norge.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
sørge for at Avinor kompenseres for inntektsbortfallet fra flytrafikken
som følge av reiserestriksjoner i tilknytning til virusutbruddet.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
legge frem en nasjonal luftfartsstrategi i form av en stortingsmelding
med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger i NOU 2019:22
Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
utrede om det kan settes en minstepris for flybilletter etter modell
fra Østerrike, som minst skal dekke selskapets kostnader for transport
av en passasjer, og komme tilbake til Stortinget med en sak på egnet
måte.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen
utrede løsninger for å skjerme kortbanenettet og strekninger mellom
Nord- og Sør-Norge mot prisøkning på flybilletter, og komme tilbake
til Stortinget med en sak senest i revidert nasjonalbudsjett 2021,
der det blant annet skal vurderes:
-
å pålegge Avinor
å fjerne startavgiften på flyplasser med 30 pst. rabatt i dag og
dekke inn inntektstapet gjennom tilsvarende økte avgifter på de
andre flyplassene.
-
å fjerne flypassasjeravgiften
for flygninger med flytyper under 20 tonn og dekke provenytapet
ved å øke av avgiften på øvrige flygninger.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen
utrede muligheten for å innføre en «frequent flyer levy» eller «air
miles duty» i norsk luftfart. Utredningen skal inneholde en vurdering av
hvordan en slik avgift kan differensieres mellom hhv. utenriksflyvninger,
innenriksflyvninger og flyvninger på kortbanenettet.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen
legge frem en plan for å sikre nødvendige investeringer for å redusere
utslippene i norsk luftfart generelt gjennom satsing på nullutslippsteknologier.
Planen må beskrive hvordan dette kan bidra til å gi Norge en ledende
industriell rolle i utviklingen av nullutslippsløsninger for fremtidens
luftfart.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen
innrette alle tiltak som gjelder infrastruktur på flyplassene, avgifter,
insentiver og annet med mål om at kortbanenettets fly skal være utslippsfrie
innen 2030.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen
i alle forhandlinger med flyselskaper om økonomisk støtte sette
betingelser om utslippskutt av klimagasser og at den norske modellen for
arbeidslivet følges.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen
igangsette arbeidet med å opprette kompetanseoverføringsprogrammer
og jobbsikringsprogrammer, for eksempel etter modell fra tidligere
etablerte bransjeprogrammer, for ansatte i norsk luftfart og aktivt
inkludere fagforeningene i dette arbeidet.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen
sikre norske arbeidsplasser, kompetanse og samfunnskritisk infrastruktur
i norsk luftfart gjennom statlig eierskap. Eierskapet skal målrettet
bli brukt til å sikre norske arbeidsplasser og seriøsitet i norsk
luftfart samt redusere klimautslipp og bygge en grønn luftfartsindustri.
Eierskapet skal ut over det ha som mål å sikre flytrafikken i de
delene av landet hvor det ikke finnes miljøvennlige alternativ.