Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
vil vise til at det i representantforslaget foreslås å sørge for
at enkeltpersoner får økonomisk kompensasjon for tap av verdier
knytta til lovlig erverva eiendeler som blir ramma av et lovforbud
med tilbakevirkende kraft.
Komiteen vil vise til at det
under behandlingen av ny våpenlov i Stortinget, jf. Prop. 165 L
(2016–2017) og Innst. 146 L (2017–2018), ble flertall for følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan våpeneiere som rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske
rifler, kan kompenseres.»
Komiteen vil vise til at forslagsstillerne
påpeker at jegere som rammes av forbudet, og som må avhende lovlig
erverva våpen – i praksis uten mulighet til å få solgt disse – har
forventa at det vil komme ei kompensasjonsordning.
Komiteen viser til brev fra
Justis- og beredskapsdepartementet av 17. februar 2021, hvor departementet gir
sin vurdering av forslaget. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen har fulgt opp anmodningsvedtak
nr. 529 (2017–2018) og konkludert med at det ikke skal etableres
en slik kompensasjonsordning. Dette begrunnes med at forbudet mot
halvautomatiske våpen ikke utgjør et inngrep som utløser erstatningsplikt
for staten. Disse
medlemmer viser videre til at å innføre en slik kompensasjonsordning
vil kunne skape presedens for en meget vid erstatningsplikt for
staten i lignende saker. Disse medlemmer har forståelse
for at forbudet medfører ulempe for eiere av denne typen våpen,
og at det absolutte flertall av våpeneierne har aktverdige formål
forbundet med sitt eierskap.
Disse medlemmer viser til at
tematikken rundt forbudet mot halvautomatiske våpen har vært aktuell helt
siden 22. juli 2011, og at det er tunge samfunnsmessige hensyn som
begrunner et slikt forbud som nå blir innført. Disse medlemmer viser til at
det er gitt romslige frister for å avhende våpnene. Senest i forbindelse
med behandlingen av Prop. 19 L (2020–2021) ble det fra regjeringspartiene
på Stortinget foreslått å beholde en overgangsperiode på tre år
fremfor å innføre en overgangsperiode på ett år.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet viser til at partiet stemte mot at forbodet
som vart vedteke i 2018, skulle få tilbakeverkande kraft, fordi
dette rammar folk som på lovleg vis har erverva våpen til lovlege
føremål. I og med at dette likevel fekk fleirtal, gjekk Senterpartiet
inn for å innføre ei kompensasjonsordning for dei mange våpeneigarane
som vil måtte levere våpena sine utan vederlag innan tre år frå lovforbodet
trer i kraft. Desse
medlemene viser til at Framstegspartiet, som då sat i regjering,
og Arbeidarpartiet gjekk saman med dei øvrige regjeringspartia for eit
forbod med tilbakeverkande kraft, men at Framstegspartiet og Arbeidarpartiet
kom med forslag om å vurdere korleis våpeneigarar kan bli kompenserte.
Begge desse partia og resten av komiteen peikte i sine merknader
til saka på at våpeneigarane har høve til å selje våpena sine til
utlandet når det blir vedteke eit forbod i Norge. Det er paradoksalt
at dei meiner at desse våpena er for farlege til at vi kan behalde
dei her til lands, men at dei same våpena svært gjerne kan brukast i
utlandet.
Desse medlemene viser til Senterpartiets merknader
i Innst. 146 L (2017–2018), der Senterpartiet føreslo følgjande:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en kompensasjonsordning for våpeneiere som rammes av forbudet mot
enkelte typer halvautomatiske rifler dersom forbudet gis tilbakevirkende
kraft.»
Som nemnt ville ikkje
Framstegspartiet og Arbeidarpartiet den gongen støtte Senterpartiet
sitt forslag, men fremma eit eige alternativ:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan våpeneiere som rammes av forbudet mot enkelte typer halvautomatiske
rifler, kan kompenseres.»
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Senterpartiet viser til at dette forslaget fekk fleirtal
i Stortinget då Senterpartiet støtta det subsidiært i håp om at
ei kompensasjonsordning likevel kunne koma på plass. Verken dåverande
justisminister Sylvi Listhaug eller hennar etterfølgjarar Tor Mikkel
Wara og Jøran Kallmyr følgde opp Framstegspartiets forslag og Stortingets
vedtak, sjølv om alle tre representerte Framstegspartiet, som stod
bak framlegget. Noverande justisminister frå Høgre har heller ikkje
gjort noko for å følgje opp vedtaket dei 15 månadene som nå har
gått etter at Framstegspartiet trakk seg frå regjeringa.
Medlemene i komiteen
frå Framstegspartiet og Senterpartiet vil peike på at det
ikkje finst gode grunnar til ikkje å innføre ei kompensasjonsordning,
og meiner stortingsfleirtalet ikkje har ei praktisk tilnærming til
saka. Ut over deaktivering har det vore nemnt at dei som avhender
våpen som blir forbodne, kan selje dei til utlandet eller til sportsskyttarar. Desse medlemene har
fått klare innspel om at det i praksis er vanskeleg eller bortimot
umogleg for ein privatperson å selje eit slik våpen til utlandet,
fordi det er vanskeleg å finne ein kjøpar og fordi byråkratiet knytt til
eksport og import er tidkrevjande og kostbart. Å selje til sportsskyttarar
er òg lite aktuelt i dei fleste tilfelle, fordi dette er snakk om
jaktvåpen og ikkje våpen som er godt eigna til sportsskyting.
Desse medlemene viser til at
i praksis er det destruksjon som er det einaste alternativet for
dei aller fleste som må kvitte seg med våpen som blir forbodne, med
tilhøyrande tap av verdiar og mange tusenlappar. Desse medlemene meiner eit
slikt forbod med tilbakeverkande kraft såleis viser manglande respekt
for privat eigedom som er erverva på lovleg vis, og håpar denne
behandlinga av lovlydige folk ikkje skaper presedens.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet og Senterpartiet,
fremmar derfor fylgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa snarest utarbeide et forslag til ei økonomisk kompensasjonsordning
for våpeneiere som blir ramma av et forbud med tilbakevirkende kraft
mot enkelte våpentyper, og komme tilbake til Stortinget med dette.»