Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om gjennomføring av prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Nordland og Troms og Finnmark som OPS-prosjekt (offentlig-privat-samarbeid). Prosjektet omfatter utbygging av E10 fra Tjeldsund bru i Tjeldsund kommune til Gullesfjordbotn i Kvæfjord kommune, rv. 85 fra Gullesfjordbotn i Kvæfjord kommune til Langvassbukt i Sortland kommune og rv. 83 fra Tjeldsund bru til Fauskevåg i Harstad kommune. I tillegg vil eksisterende E10 fra Fiskefjorden til Kåringen i Lødingen kommune bli utbedret. Før 1. januar 2020 var området på østsiden av Tjeldsund bru en del av Skånland kommune.

Det vises i proposisjonen til at det i Prop. 1 S (2014–2015) ble varslet at regjeringen ville be Statens vegvesen om å starte planleggingen av tre prosjekter for gjennomføring som OPS-prosjekter. I Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei kom regjeringen med et overordnet rammeverk for OPS i transportsektoren. Stortinget sluttet seg til opplegget for gjennomføring av prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i Innlandet som OPS-prosjekt våren 2017, jf. Prop. 45 S (2016–2017) og Innst. 216 S (2016–2017). Videre sluttet Stortinget seg til opplegget for gjennomføring av prosjektet rv. 555 Sotrasambandet i Vestland som OPS-prosjekt sommeren 2018, jf. Prop. 41 S (2017–2018) og Innst. 270 S (2017–2018).

Forslaget i Prop 101 S (2020–2021) er basert på rammeverket i Meld. St. 25 (2014–2015) og videre utvikling av dette gjennom erfaringer fra arbeidet med prosjektene rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet og rv. 555 Sotrasambandet.

Prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt er omtalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, side 314–315, og i Prop. 1 S (2018–2019), side 129. I Meld. St. 33 (2016–2017) er det lagt til grunn anleggsstart i første seksårsperiode (2018–2023) under forutsetning av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag, overslag for byggekostnader og kostnader for drift og vedlikehold, overslag på betalingsprofil til OPS-selskapet, trafikkgrunnlag og bompengefinansiering. Det opplyses i proposisjonen at KS2-konsulenten og Statens vegvesen i stor grad er enige om utbyggingskostnadene og forutsetningene for gjennomføringen av prosjektet. KS2-konsulenten mener at utbyggingskostnadene bør reduseres med om lag 100 mill. kroner. KS2-konsulenten vurderer nivået på 60 pst. milepælsutbetaling som fornuftig, men mener at nivået bør etterprøves i den videre markedsdialogen. Bompengeopplegget vurderes som robust og basert på nøkterne anslag for trafikkutviklingen.

Det er lagt til grunn et kostnadsoverslag på 8 700 mill. kroner i 2018-prisnivå basert på gjennomføring som et tradisjonelt prosjekt. Omregnet til 2021-prisnivå er dette om lag 9 250 mill. kroner. Av dette utgjør kostnader utenom OPS-kontrakten om lag 860 mill. kroner. Her inngår kostnader til forberedende arbeider som flytting av høyspentlinje, grunnerverv og arkeologiske utgravninger, planlagte tiltak på eksisterende veger som skal omklassifiseres og Statens vegvesens prosjektorganisasjon.

Samfunnsøkonomisk netto nytte for prosjektet med delvis bompengefinansiering er beregnet til om lag –3,6 mrd. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til om lag –0,5. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til –0,35. Uten bompenger er netto nytte beregnet til om lag –4,3 mrd. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til om lag –0,5 og netto nytte over totale kostnader til om lag –0,6.

Samferdselsdepartementet viser i proposisjonen til at E10/rv. 85 mellom Tjeldsund og Langvassbukt er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen og E6. Vegen er en viktig næringstransportåre, bl.a. for fisketransport. Strekningen har dårlig geometri, bratte stigninger og smal veg. Prosjektet vil knytte regionene Ofoten, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms tettere sammen, med betydelig reduksjon av kjøretid.

Samferdselsdepartementet opplyser videre at det legges opp til at prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt blir gjennomført som det tredje prosjektet basert på rammeverket for OPS i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei.

Det vises til proposisjonen for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og enkelthetene i prosjektet.