3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til forslag om endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).

Komiteen registrerer at forslagene i proposisjonen i all hovedsak innebærer en tydeliggjøring i regelverket av det som er gjeldende praksis i dag.

Komiteen viser til at utlendingsloven i dag ikke har uttrykkelig regulering av tilfeller hvor utlendingen hadde midlertidig oppholdstillatelse på gjerningstidspunktet, men står uten oppholdstillatelse på vedtakstidspunktet. Komiteen merker seg at de fleste høringsinstansene mener det er fornuftig å regelfeste et skjæringstidspunkt som legges til grunn i vurderingen av utvisning. Komiteen støtter dette. Regjeringen foreslår å regelfeste at utvisningsspørsmålet i disse tilfellene skal behandles etter reglene om utvisning av utlending med midlertidig oppholdstillatelse, dersom utlendingen hadde slik tillatelse på gjerningstidspunktet. Dette selv om utlendingen står uten midlertidig oppholdstillatelse på vedtakstidspunktet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at forslaget om å ta utgangspunkt i oppholdsstatus på gjerningstidspunktet legger vekt på hensynet til forutberegnelighet for utlendingen, og har fått støtte fra blant annet både UNE, Advokatforeningen og NOAS. Disse medlemmer viser til at dette skaper størst forutberegnelighet for utlendingen ved blant annet at lang saksbehandlingstid ikke vil ha innvirkning på vedtaket, og at man med dette gir et klart skjæringstidspunkt som er upåvirket av senere hendelser. Disse medlemmer mener dette i størst grad ivaretar utlendingens rettigheter.

Komiteen viser til regjeringens forslag om at det ikke skal gjelde noen absolutt frist for å treffe vedtak om utvisning i saker der utlendingen hadde midlertidig oppholdstillatelse på tidspunktet for den straffbare handlingen og den midlertidige oppholdstillatelsen utløper før ettårsfristen. Komiteen merker seg at det foreslås unntak i de tilfeller hvor den midlertidige oppholdstillatelsen utløper før ettårsfristen, men hvor utlendingen har søkt om fornyelse av tillatelsen og har rettskrav på opphold på samme vilkår som tidligere inntil søknaden er avgjort. I disse tilfellene foreslås ettårsfristen likevel å gjelde.

Komiteen viser til proposisjonens forslag i tilfeller med sammenhengende straffbare forhold.