Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Representantforslag 210 S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Trond Helleland, Charlotte Spurkeland og Erlend Svardal Bøe om godkjenning av behandlersete i ambulanse. Komiteen er opptatt av trafikksikkerhet og at de som har veiene som del av arbeidsplassen, slik som ambulansearbeidere, har en trygg arbeidsplass.

Komiteen viser til samferdselsministerens vurdering av forslaget i brev til komiteen datert 29. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser videre til at Statens vegvesen tar sikte på å stille krav om at behandlerseter i ambulanser merkes med at de ikke er godkjent for bruk under ordinær transport.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at statsråden blant annet skriver at ambulanser og innkjøp av ambulanser allerede gjøres i tråd med bilforskriften og Norsk Standard for ambulanser og ambulanseutstyr, og at sikkerheten til ambulansepersonellet dermed allerede blir ivaretatt.

Et annet flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Norge fra og med bilforskriftens ikrafttredelse 15. september 2012 ikke har hatt egne nasjonale regler om godkjenning av sitteplasser i ambulanse. På dette området følger Norge EUs regelverk. Dette flertallet viser videre til at EUs rammedirektiv 2007/46/EF er implementert i bilforskriften og stiller krav til pasientrommet i ambulanser. Pasientrommet skal være i overensstemmelse med kravene i den europeiske standarden. I denne standarden stilles det en rekke krav til seter i pasientrommet for at disse skal kunne benyttes under kjøring, inkludert innfesting av setene, krav til setebelter og krav til innfesting av setebeltene.

Dette flertallet viser til statsrådens vurdering av forslaget, der det framkommer at Statens vegvesen i 2022 vil vedta en ny bilforskrift som skal avløse gjeldende forskrift. Dette vil sikre at de tekniske kravene til ambulanser vil være å finne i én norsk forskrift (ny bilforskrift), i tillegg til i det samsvarende internasjonale regelverket: rettsakter fra EU og FN samt den aktuelle EN-standarden.

Dette flertallet viser videre til at også Helse- og omsorgsdepartementet har vurdert forslaget. Det fremkommer av vurderingen at gjeldende nasjonal rammeavtale for leveranse av ambulansebiler forplikter leverandøren til å levere kjøretøyene i henhold til bilforskriften og Norsk Standard, slik forslagsstillerne ønsker. Rammeavtalen forplikter leverandøren til å levere ambulansebiler som

«ved leveringstidspunktet er godkjent i henhold til de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter, og at de er i henhold til kravene til egnethet og kvalitet som fremkommer av spesifikasjonene».

Dette flertall viser til statsrådens vurdering av forslaget, der det framkommer at EU-regelverket gir rom for å innfortolke et krav om merking av sitteplasser som ikke er godkjent for bruk under kjøring. Statens vegvesen har til nå ikke praktisert et slikt krav ved godkjenning av ambulanser, men tar sikte på å innføre dette basert på en ny tolkning av gjeldende rammedirektiv og den kommende rammeforordningen.

Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg svaret fra statsråden hvor det gjøres kjent at dagens bilforskrift skal erstattes av en ny forskrift i inneværende år. Disse medlemmer merker seg likevel at svaret fra statsråden ikke bekrefter at setene tilfredsstiller kravene i EN 1789:46, og at det som følge av at setene ikke er merket, gis en åpning for at helsepersonell kan bruke behandlersetet med fare for egen sikkerhet.

Disse medlemmer er av den oppfatning at hensynet til helsepersonellets sikkerhet må stå i høysete, og at det bør stilles samme sikkerhetskrav til behandlersetet som til de øvrige sitteplassene i ambulansen. Disse medlemmer merker seg at det fremkommer tydelig i EN 1789 at samtlige sitteplasser i kjøretøyet skal være testet og godkjent for bruk etter europeiske standarder, noe som blant annet innebærer en dynamisk test for å sikre at de tåler påkjenninger en ambulanse kan utsettes for ved en ulykke. Disse medlemmer mener at dersom det ikke viser seg å være mulig å installere et godkjent behandlersete, må setet merkes med at det ikke er godkjent for bruk under transport, for å unngå misforståelser.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå regelverket for godkjenning av ambulanser og sikre at det er entydig.»

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå rammeavtalen for leveranse av ambulansebiler og sørge for at kjøretøyene leveres i henhold til bilforskriften og Norsk Standard for ambulanser og ambulanseutstyr, slik at sikkerheten til ambulansepersonellet blir ivaretatt.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre krav om skilting av seter som ikke er godkjent for transport.»

«Stortinget ber regjeringen vurdere å stille krav om at behandlerseter i ambulanser er testet og godkjent for transport.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at behandlersetet i dag ikke brukes som et ordinært sete, og at det i opplæringsmateriell og dokumentasjon fra ambulanseprodusenter opplyses om at behandlersetet ikke er godkjent for bruk under ordinær transport. Disse medlemmer har vært i kontakt med ambulanseprodusenter og merker seg at det er støtte for å merke behandlersetene med skilt som tydelig viser at de ikke er godkjent for bruk under ordinær transport.