Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 105 LS (2021–2022), der Samferdselsdepartementet foreslår endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven som en del av arbeidet med å gjennomføre deler av den såkalte mobilitetspakken i norsk rett.

Komiteen viser til at det i Prop. 105 LS (2021–2022) er uttalt et overordnet formål med mobiltetspakken om å modernisere europeisk mobilitet og transport og sikre at sektoren skal forbli konkurransedyktig i en sosialt rettferdig overgang til ren energi og digitalisering. Andre uttalte formål med endringene i rettsakten er å forbedre arbeids- og næringsvilkårene i vegtransportsektoren, hindre sjåførtretthet og sikre en mer effektiv håndheving.

Komiteen viser til at gjennomføring av forordningene i norsk rett medfører behov for endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven.

Komiteen viser videre til at det i tillegg er foreslått enkelte andre endringer i nevnte lover for å tydeliggjøre hjemmelsgrunnlagene og sikre effektive kontrollmuligheter.

Komiteen viser videre til at det er gjennomført skriftlig høring. Det har kommet inn to høringssvar fra hhv. Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport.

Komiteen merker seg Fellesforbundets bekymringer for om bestemmelsene i forordning om kjøre- og hviletid kan bli misbrukt, og er enig i at kontrollmyndighetene må følge dette nøye. Det samme gjelder deres ønske om at Norge medvirker til at arbeidet med klargjøring av regelverk for registrering av lossing og lasting blir gjennomført så raskt som mulig. De mener også at medvirkeransvaret bør tydeliggjøres ytterligere, og at kontrollmyndighetene må få tilført de nødvendige ressursene for å sikre at bestemmelsene blir etterlevd.

Videre merker komiteen seg at NHO Logistikk og Transport i sitt høringssvar peker på at implementeringen vil medføre økte kostnader for bransjen på flere områder, blant annet investeringer i fartsskrivere. De mener også at det er vesentlig at utførende kontrollmyndigheter sikres tilstrekkelig kompetanse og opplæring, slik at praktiseringen av regelverket blir best mulig, og at det må settes av ressurser til dette.

Komiteen merker seg disse høringsinnspillene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener en aktiv innsats mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet innen transportsektoren er helt avgjørende for en god utvikling av næringen. Flertallet viser til at tydelige felleseuropeiske regler vil kunne øke yrkesstoltheten, bedre rekrutteringen til næringen og gi bedre økonomiske rammebetingelser for seriøse transportbedrifter. Flertallet mener at strenge krav og tydelige rammer for transportbransjen vil fremme tryggheten, redusere ulykkesrisikoen og bedre fremkommeligheten langs norske veger, særlig på vinterstid.

Flertallet peker på at press på lønns- og arbeidsbetingelsene i transportnæringen og uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportbedrifter skaper vekstforhold for en dårlig sikkerhetskultur og dessuten et arbeidsmarked uten de standardene man ønsker i Norge.

Et annet flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til Hurdalsplattformen, hvor regjeringen har som sentral målsetting å forsterke arbeidet mot sosial dumping i transportsektoren.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at mobilitetspakken ble lagt fram i EU våren 2017 og endelig vedtatt sommeren 2020. Regjeringen Solberg fulgte diskusjonene underveis tett og jobbet sammen med de andre landene i Road Alliance for å medvirke til at regelverket for transportnæringen skulle bli best mulig. Disse medlemmer viser til at Road Alliance underveis i arbeidet var et viktig forum for informasjon og medvirkning inn mot EU, og at mer rettferdig konkurranse, bedre kjøre- og hviletidsregler og å hindre sosial dumping hele tiden har vært blant alliansens viktigste mål.

Disse medlemmer er fornøyd med at de nye reglene nå implementeres i Norge. Disse medlemmer viser til at endringene har bred støtte i den norske transportnæringen, og har samtidig merket seg næringens utålmodighet etter å få implementert endringene i norsk rett. Transport er internasjonal av natur, og det har vært utfordrende å ha ulikt regelverk å forholde seg til for norske aktører som opererer i Europa, men også for europeiske aktører som kjører i Norge.

Disse medlemmer understreker viktigheten av at de nye reglene blir kontrollert og håndhevet, og at det er vesentlig å sikre tilstrekkelig opplæring og ressurser til utøvende kontrollmyndigheter.