Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslaget i Dokument 8:11 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Mona Fagerås om å stoppe oppsplitting av jernbanen og slå sammen Vy og Flytoget.

Komiteen er opptatt av at jernbanen skal være et godt, trygt og forutsigbart transportalternativ for både personer og gods. I det grønne skiftet er jernbanen en viktig faktor for å kunne nå målene om kutt i klimagassutslipp. Jernbanen er utviklet med fellesskapets midler. Det setter store krav til hvordan man forvalter midlene. Komiteen er opptatt av at jernbanen organiseres på en måte som møter kravene til de reisende, og blir et bedre alternativ for godstransport. Jernbanen skal også være en trygg og god arbeidsplass, der de ansatte høres og tas med i endringsprosessene. Jernbanen har de siste årene vært gjennom flere omfattende endringer når det gjelder organisering og styring. Komiteen er opptatt av at fremtidige endringer bygger på kunnskap og erfaring fra tidligere prosesser.

Komiteen viser videre til statsrådens svarbrev i saken, datert 24. oktober 2022, som følger som vedlegg til denne innstillingen. I brevet vises det til at departementet er i gang med å vurdere eierskap til persontogvirksomheten og konkret vil utrede om det finnes bedre alternativer til dagens organisering av de to statlige eide persontogselskapene Vy og Flytoget.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens svar av 24. oktober 2022, der det fremkommer at direktetildeling og ikke konkurranseutsetting skal være med på å sikre nasjonal kontroll over persontogtilbudet.

Disse medlemmer støtter denne vurderingen og vil understreke at det er statlig eide selskaper som skal underlegges direktetildeling, slik at reisende ikke får enda flere togselskap å forholde seg til.

Disse medlemmer peker på nødvendigheten av å ta et samlet grep om jernbanesektoren og rydde opp i en rotete organisasjonsstruktur som siden 2015 i tiltagende grad har blitt preget av ansvarspulverisering og utydelig ledelse.

Disse medlemmer er fornøyd med de grep som så langt er gjort fra regjeringens side med å stanse konkurranseutsetting av persontogtilbudet og drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur.

Disse medlemmer viser til at den unødvendige konkurranseutsettingen som den forrige regjeringen startet på rent ideologisk grunnlag, har blitt stanset etter at Stortinget fikk et nytt flertall etter valget i 2021, og at de resterende banestrekningene etter planen skal tildeles direkte.

Disse medlemmer har en forventning om at utredningen om sammenslåing av Flytoget og Vy gir det nødvendige beslutningsgrunnlaget for å samle statlige persontogselskap i Norge i ett selskap.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre spør seg hva slags faglig grunnlag man har for å forvente at utredningen omtalt i statsrådens svarbrev, skal gi grunnlag for å slå sammen Vy og Flytoget. Disse medlemmer finner det oppsiktsvekkende at regjeringspartiene konkluderer med hva som skal bli svaret i en pågående utredning.

Disse medlemmer viser videre til at arbeidet med jernbanereformen startet i 2016. Før reformen var veldig mange enige i at det var en uklar ansvarsfordeling i sektoren og altfor lite kundefokus. Både Jernbaneverket, Flytoget og NSB pekte på løsninger som lå tett opp- til reformen som ble vedtatt av regjeringen Solberg. Reformen har tydelig plassert ansvaret, og kunden skal stå i sentrum i alle ledd. Disse medlemmer merker seg at det har bidratt til et bedre togtilbud. Siden SJ Norge, Go-Ahead og Vy Bergensbanen tok over driften av de konkurranseutsatte jernbanestrekningene, har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene er en direkte følge av konkurransene. At frekvensen øker, er et viktig element for å gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende. Disse medlemmer viser til at jernbanereformen bidro både til et bedre togtilbud for passasjerene og at staten fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren.

Disse medlemmer ønsker at flere jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse. En mer åpen jernbanesektor med mer konkurranse er et gode for brukerne av jernbanen, som får et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer staten penger som igjen kan investeres i sårt tiltrengt fornyelse og opprustning av jernbanen.

Disse medlemmer viser til at reformen har gitt innsparinger. Det ble brukt 1 mrd. kroner på å gjennomføre en ny organisering av sektoren, mens Jernbanedirektoratet beregnet konkurranseutsettingen alene til å gi staten en gevinst på 12 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at statsråden tidligere har uttalt at han ikke stoler på denne beregningen. I svar på budsjettspørsmål i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2022–2023) kommer det fram at det ikke er gjort oppdaterte anslag for gevinstrealiseringen for jernbanereformen. Disse medlemmer er overrasket over at statsråden ikke lenger synes å ønske å vite om man har spart penger på jernbanereformen. Som komiteen skriver, bør fremtidige endringer i jernbanens organisering bygges på kunnskap og erfaring fra tidligere prosesser.

Disse medlemmer viser til at Flytoget er en liten operatør sammenlignet med Vy, som er Nordens største transportselskap. Flytoget har vært førende på kundetilfredshet, har høy tillit hos sine kunder og er et av selskapene i Norge med best omdømme. Dersom Flytoget blir tvunget inn i Vygruppen, vil denne unike kulturen risikere å bli slukt. Fremfor å slå sammen disse to selskapene til et statlig supermonopol mener disse medlemmer man heller bør videreføre fordelen ved å ha et statlig selskap som har fokus på kundetilfredshet og utfordrer status quo. Det bidrar til å gjøre begge selskap bedre. En sammenslåing av Vy og Flytoget vil derimot resultere i et langt dårligere tilbud for kundene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater. Basert på erfaringer fra andre land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering til en mer effektiv jernbane. Økonomiske midler over tid er oppskriften for at jernbanen skal bli framtidens transportvinner. Vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer i infrastruktur samt en samlet, overordnet styring er det som er oppskriften på en god jernbane. Internasjonale erfaringer konkluderer med at jernbanens kompleksitet medfører at en velfungerende jernbane er avhengig av svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk. Man må få viktige og nødvendige løsninger på skinner og bruke kreftene på infrastruktur og en samlet jernbane, ikke stadig mer oppsplitting og fragmentering.

Når Jernbanedirektoratet foreslår å splitte opp jernbanen på Østlandet, er det å videreføre den politikken regjeringen Solberg sto for, hvor oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting var det førende for norsk jernbanesektor. Dette medlem mener tildeling av kjøring i og rundt Oslo skal gå til Vy, som har dette i dag. Dette medlem frykter at dersom jernbanen på Østlandet splittes opp, vil det gi et dårligere tilbud til de togreisende og dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Det er ikke en retning dette medlem ønsker for norsk jernbane.

Jernbanen på Østlandet er best tjent med en samlet drift som i dag. Dette medlem mener at Flytogets tilbringertjeneste bør utredes, og at en nå må slå sammen Vy og Flytoget for å utnytte kapasiteten maksimalt og sikre fleksibilitet spesielt på materiellbruk og personell. Dette medlem mener det er avgjørende at trafikken i og rundt Oslo ikke deles opp. Dette medlem peker på at det allerede har vært altfor mye oppsplitting av jernbanen, og at det er viktig å føre en politikk som samler og ikke bidrar til videre oppsplitting. Dette medlem mener det da er naturlig at denne tildelingen går til Vy, og at regjeringen slår sammen Vy og Flytoget. For å utnytte kapasiteten maksimalt bør dette skje så snart som mulig. Dagens flytogtilbud må snarest inkluderes bedre i det øvrige jernbanetilbudet på Østlandet. Dette medlem er glad for at regjeringen mener Flytoget og Vy bør slås sammen på sikt, men det må samtidig bety at det ikke gir mening å splitte opp jernbanen på Østlandet nå, bare for å slå den sammen igjen på sikt.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i tråd med Hurdalsplattformen, si nei til oppsplitting av jernbanen gjennom å instruere Jernbanedirektoratet om ikke å splitte opp togtilbudet på Østlandet.»

«Stortinget ber regjeringen slå sammen Vy og Flytoget.»