Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Kirsti Leirtrø og Agnes Nærland
Viljugrein, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen
Heiberg, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av gjennomføring
av materiellinvesteringer i forsvarssektoren, Dokument 3:16 (2023–2024). Komiteen viser til at undersøkelsen blant annet
har tatt utgangspunkt i følgende vedtak og forutsetninger fra Stortinget:
-
Innst. 87 S (2020–2021)
til Prop. 14 S Evne til forsvar – vilje til beredskap. Langtidsplan
for forsvarssektoren.
-
Innst. 7 S om statsbudsjettet for årene
2020, 2021, 2022 og 2023, jf. årlige Prop. 1 S for Forsvarsdepartementet.
-
Innst. 392 S (2021–2022) til Meld St. 10
(2021–2022) Prioriterte endringer, status og tiltak i forsvarssektoren.
-
Innst. 358 L (2015–2016) til Prop. 51 L
(2015–2016) Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven).
-
Innst. 507 S (2020–2021) til Meld. St.
17 (2020–2021) Samarbeid for sikkerhet – Nasjonal forsvarsindustriell
strategi for et høyteknologisk og fremtidsrettet forsvar.
Komiteen viser
til at målet med undersøkelsen har vært å vurdere måloppnåelse og
effektivitet i materiellinvesteringene som skal understøtte Forsvarets operative
evne, slik Stortinget har vedtatt og forutsatt. Undersøkelsen omfatter
i hovedsak perioden 2020–2023.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Det tar for lang
tid fra et operativt behov oppstår, til Forsvaret mottar og får
effekt av materiellet.
-
Investeringsprosjektene holder seg hovedsakelig innenfor
styringsrammen – men ofte med redusert omfang eller ytelse.
-
Mangel på personell og kompetanse er en
hovedutfordring i investeringsprosessene.
-
Mangelfulle beregninger av levetidskostnader
gjør at Forsvaret ikke har nok kunnskap om hva det vil koste å drifte
framtidig materiell.
-
Forsvarsdepartementet har ikke lyktes med
å utbedre kjente svakheter på investeringsområdet.
-
Svakheter i porteføljestyringen
påvirker gjennomføringen av materiellinvesteringene.
-
Det er dårlig datakvalitet og mangelfull
systemstøtte for investeringer og drift av materiell.
-
Iverksatte tiltak har så langt ikke hatt
ønsket effekt.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen finner at svakhetene i gjennomføringen av materiellinvesteringer
i forsvarssektoren samlet sett har svekket måloppnåelsen av bevilgningene
og har ført til at Forsvaret ikke har oppnådd den operative evnen
som er forutsatt. Komiteen slutter seg
til Riksrevisjonens vurdering av svakhetene, og det faktum at mange
av forholdene har vært kjent over tid uten at Forsvarsdepartementet
har klart å løse disse, som sterkt kritikkverdig.
Komiteen viser til
at Stortinget i behandlingen av neste langtidsplan for perioden
2025–2036, Innst. 426 S (2023–2024) til Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet
– for Norges trygghet, har forutsatt omfattende bevilgninger til
investeringer i forsvarssektoren, herunder flere nye anskaffelsesprosjekter.
Komiteen deler Riksrevisjonens
syn om at en forutsetning for å nå ambisjonene i langtidsplanen
er at sektoren evner å utbedre svakhetene i investeringsprosessene. Komiteen vil understreke alvoret i dette
i lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen og behovet for å styrke
Norges forsvarsevne.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen anbefaler at Forsvarsdepartementet
-
legger til rette
for raskere og mer effektive anskaffelser av materiell som bidrar
til at Forsvaret oppnår operativ evne som forutsatt
-
sikrer at investeringsprosjektene får realistiske
styringsrammer
-
sørger for bedre kunnskap om hva det koster
å drifte materiellet før en investering besluttes, og etter at materiellet
er tatt i bruk
-
sammen med Forsvaret og Forsvarsmateriell
sørger for tilstrekkelig samordning av prosjekter som er avhengige
av hverandre, for å få full operativ effekt
-
vurderer et felles verktøy for sektoren
for prosjektoppfølging og porteføljestyring som bedre understøtter
investeringsprosessen
-
i dialog med Forsvaret og Forsvarsmateriell
vurderer ytterligere tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet og
nødvendig fagkompetanse til å planlegge og gjennomføre materiellinvesteringer
-
viderefører arbeidet med å tydeliggjøre
roller, ansvar og myndighet for å sikre god samhandling og en helhetlig
styring av investeringsområdet i sektoren.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser til
at Stortinget i behandlingen av langtidsplanen, Innst. 426 S (2023–2024),
vedtok å innføre en ny ordning med årlig rapportering til Stortinget om
status, framdrift, utfordringer og risiko ved gjennomføringen av
langtidsplanen for forsvarssektoren gjennom hele planperiodens varighet,
herunder gjennomføringen av større pågående og kommende investeringsprosjekter
i forsvarssektoren. Stortinget vedtok at rapporteringen skal skje
i en årlig stortingsmelding, og at første rapportering skal skje
i løpet av 2025.
Komiteen ber om
at regjeringen legger fram status på oppfølging av Riksrevisjonens
anbefalinger i første stortingsmelding i løpet av 2025.