Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol,
Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at Melkøya er en øy utenfor Hammerfest,
hvor store deler av øya er dekket av et LNG-anlegg som tar imot
naturgass fra petroleumsfeltet Snøhvit. Anlegget har vært i drift
siden 2007. Anlegget på Melkøya leverer årlig rundt 6,5 milliarder
kubikkmeter gass, som tilsvarer om lag 5 pst. av norsk gasseksport.
Komiteen viser til
at Equinor Energy AS har den største eierandelen blant rettighetshaverne
til feltet, og er operatør. Andre rettighetshavere er Petoro AS,
TotalEnergies EP Norge AS, Vår Energi ASA og Harbour Energy Norge
AS.
Komiteen viser til
at Snøhvitfeltet er Norges nest største gassfelt. Hammerfest LNG
(Melkøya) er Nord-Norges største industrianlegg og sysselsetter
nær 700 personer, inkludert leverandører og lærlinger.
Komiteen viser for
øvrig til Dokument 8:90 S (2022–2023), jf. Innst. 276 S (2022–2023)
og vedtak nr. 596 (2022–2023), samt Dokument 8:21 S (2023–2024),
jf. Innst. 155 S (2023–2024).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at Snøhvit Future-prosjektet
består av både landkompresjon og elektrifisering, og skal sikre
framtiden til Hammerfest LNG.
Landkompresjon er nødvendig dersom man ønsker økt
utvinning av gass fra Snøhvitfeltet. Etter hvert som trykket faller
i reservoarene, trenger man kompresjon for å føre gass fram til
anlegget.
Elektrifisering vil redusere klimagassutslippene
til anlegget. Det krever omlegging av energiforsyningen fra gassturbindrevne
generatorer til full drift med kraft fra utslippsfrie kilder.
Flertallet viser
til at de forventede investeringene i Snøhvit Future-prosjektet
nå er antatt å bli 16,3 mrd. i 2024-kroner, og at prosjektet er
under utbygging. Flertallet viser videre
til at operatøren Equinor opplyser om at om lag 30 pst. av prosjektet
allerede er gjennomført. Alle store kontrakter er tildelt, og byggearbeidene
har startet på alle steder som omfattes av prosjektet. Flertallet viser også til at rettighetshaverne
allerede har brukt 5 mrd. kroner på utbyggingen og forpliktet seg
til kostnader på mer enn 13 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre avviser alle forslag om å omgjøre eller
trekke regjeringens lovlige vedtak om Melkøya og Hammerfest LNG
av 8. august 2023.
Disse medlemmer mener
stabile og forutsigbare rammevilkår er en bærebjelke i norsk petroleumspolitikk
og er helt avgjørende for å videreutvikle petroleumssektoren. Disse medlemmer mener det ville vært
helt uakseptabelt dersom staten plutselig skulle trekke tilbake
godkjenninger av milliardprosjekter uten dekning i regelverket.
Dette ville hatt store næringspolitiske implikasjoner, og investeringsklimaet
i Norge vil bli svært negativt påvirket. Tilliten til beslutningsprosesser
og politisk stabilitet har vært nøkkelfaktorer for investeringsvilje
på norsk sokkel. Disse medlemmer opplever
at forslagene om å trekke en lovlig gitt konsesjon i seg selv har
vært med på å skape uro og usikkerhet den siste tiden.
Disse medlemmer merker
seg at spørsmål knyttet til elektrifiseringen av Melkøya med strøm
fra land ofte handler om hvordan dette påvirker kraftsituasjonen
i Finnmark og Nord-Norge, dersom det ikke kommer ny strømproduksjon.
Mange er bekymret for at strømprisene kan bli høye for både husholdninger
og næringsliv. Regjeringen har presentert et «Kraft- og industriløft
for Finnmark», som tar sikte på å møte disse utfordringene. Disse medlemmer mener det er viktig å
styrke og bredde ut dette kraftløftet, slik at befolkningen kan
føle seg trygg på at kraft- og nettsituasjonen i Finnmark og Nord-Norge
blir robust nok til å støtte både dagens behov og fremtidig vekst.
Disse medlemmer mener
derfor regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 i
Prop. 1 S (2025–2026) må gi en statusrapport om kraftløftet som presenterer
hvor langt man er kommet på ulike fronter, og hva som gjenstår før
løftet kan bli realisert. Denne statusrapporten bør oppdateres og
presenteres igjen årlig deretter.
Disse medlemmer ber
også om at regjeringen snarest må legge frem en konkret tidslinje
som sannsynliggjør realiseringen av «Kraft- og industriløft for
Finnmark». Tidslinjen bør være detaljert nok til å inneholde tentative
datoer for alle de viktigste prosesstegene og beslutningene, herunder
konsultering med samiske interesser og tidspunkt for når myndighetsbeslutninger om
f.eks. konsesjonsprogram eller konsesjonsvedtak senest bør skje.
Disse medlemmer viser
til at «Kraft- og industriløft for Finnmark» er viktig å levere
på for å opprettholde en god kraftsituasjon i hele Nord-Norge. Disse medlemmer viser til at flere regioner
utenfor Finnmark har lignende utfordringer med at det kommer for lite
ny kraft i produksjon, og at nettutbyggingen ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til LO og NHOs initiativ for et trepartssamarbeid om kraftløftet
som regjeringen sluttet seg til. Arbeidet synliggjør behovene som
er betydelige i de fleste regioner i landet og foreslår noen mulige
tiltak. Disse medlemmer vil presisere
at videre henvisning i denne saken til kraftløftet dreier seg om
regjeringens «Kraft- og industriløft for Finnmark», og ikke LO og
NHOs arbeid. Disse medlemmer viser videre
til at det i godkjenningene av Snøhvit Future ble lagt til grunn
at dersom hensynet til kraftsituasjonen tilsier det, vil departementet
før 1. januar 2030 gå i dialog med rettighetshaverne for å finne
avtalebaserte løsninger for å sikre periodevis drift ved det eksisterende
energianlegget ved Hammerfest LNG fram til utløpet av konsesjonen
på anlegget i 2033. Disse medlemmer påpeker
at det er satt vilkår om at rettighetshaverne skal medvirke til
en slik avtalebasert løsning. En avtalebasert løsning kan for eksempel
være at rettighetshaverne driver anlegget i særlige perioder eller
at staten overtar anlegget. Disse medlemmer viser
til at Energidepartementet allerede har initiert dialog med rettighetshaverne
om oppfølgingen av dette vilkåret og sagt at en vurdering av behov for
en slik løsning vil skje senest i 2028.
Disse medlemmer ber
regjeringen sikre rask fremdrift i arbeidet med å utvikle alternative
løsninger for å ivareta kraftberedskap og ny kraft tilsvarende behovet
til Melkøya, dersom «Kraft- og industriløft for Finnmark» ikke blir
realisert. Regjeringen bes sørge for at dette arbeidet holder stø
kurs mot fristen i 2028 for ferdigstillelse og presentasjon, og
dersom nødvendig inkluderer avtalebaserte løsninger med rettighetshaverne for
periodevis drift av det eksisterende energianlegget ved Hammerfest
LNG fram til konsesjonens utløp i 2033, i tråd med vilkårene i godkjenningene.
Dette skal legge grunnlag for en vurdering i dialog med rettighetshaverne
senest i 2028, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes før 1. januar
2030.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2026 i Prop. 1 S (2025–2026)
legge frem en konkret tidslinje med de viktigste prosesstegene,
herunder konsultering med samiske interesser og tidspunkt for myndighetsbeslutninger,
som sannsynliggjør realiseringen av et ‘Kraft- og industriløft for
Finnmark’.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2026 i Prop. 1 S (2025–2026) gi en statusrapport
om ‘Kraft- og industriløft for Finnmark’, samt presentere en oppdatert
statusrapport årlig deretter frem til det er realisert.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen starte
utredningen av en plan B for å sikre ny kraft i NO4 tilsvarende
behovet til Melkøya, dersom det fremkommer i regjeringens årlige statusrapport
for ‘Kraft og industriløft for Finnmark’ at ny fornybar kraft ikke
er tilkoblet nettet innen 2030, og sørge for at denne planen ferdigstilles
og presenteres senest i 2028.»
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Høyre viser til at komplekset
av representantforslagene – Dokument 8:61 S (2024–2025), Dokument
8:62 S (2024–2025), Dokument 8:67 S (2024–2025) og Dokument 8:70
S (2024–2025) – som gjelder elektrifisering m.m. av Melkøya, reiser
en rekke forfatningsmessige og forvaltningsmessige spørsmål som ikke
har vært drøftet nærmere, og som senere kan innby til uklarhet om
forslagene, i den utstrekning de blir vedtatt, lar seg gjennomføre
uten videre.
Disse medlemmer vil
vise til at forslagene hver for seg og samlet er fremsatt med potensielt
vidtrekkende konsekvenser uten forutgående saksutredning, og i den
grad vedtakenes intensjon er å instruere regjeringen til å treffe
forvaltningsvedtak, også vil være i strid med prinsippet om helhetlig
sluttført saksbehandling og ulovfestede normer for forsvarlig saksforberedelse.
Disse medlemmer vil
understreke at vår styringsordning bygger på prinsippet om funksjonsfordeling
mellom den utøvende, den lovgivende og kontrollerende, og den dømmende
makt, og at dette blant annet kommer til uttrykk i Grunnloven § 3.
Disse medlemmer viser
til at anmodningsvedtak i utgangspunktet kan omhandle hva som helst,
dog med den vesentlige og absolutte begrensning at Stortingets instruks
må holdes innenfor rammen av regjeringens konstitusjonelle og lovbestemte
oppgaver og kompetanse. Disse medlemmer konstaterer
at anmodningsvedtak som en følge av de nevnte begrensningene ikke
kan være i strid med lovvedtak, og forslag som strider mot grunnlov
eller lov, kan avvises eller ikke tas til behandling. Disse medlemmer vil varsle at de vil
gå imot forslag som etter allment juridisk skjønn bryter med de
her nevnte prinsipper.
Disse medlemmer understreker
at selv om anmodningsvedtakene vil være rettet mot regjeringen, skal
instruksen av regjeringen ikke være i strid med lov eller grunnlov.
Det er sikker forfatningsrett at et anmodningsvedtak ikke er rettslig
bindende for regjeringen, men at det kan få parlamentariske konsekvenser
å ikke følge opp.
Disse medlemmer viser
til innspill fra blant annet Artic Energy Partners, Bodø Næringsforum,
Forbundet Styrke, Konkraft, Norsk Industri, Næringsforeningen i
Stavanger-regionen og Offshore Norge, der det fremkommer at ca.
30 pst. av prosjektet med elektrifisering er gjennomført. Disse medlemmer merker seg at ingen av
forslagsstillerne har etterspurt hjemmelsgrunnlaget for eventuelt
å omgjøre gyldige konsesjoner som allerede er gitt innenfor lov
og forskrift, eller hvor mange konsesjoner som vil berøre private
parter, og de økonomiske konsekvenser for disse dersom konsesjonene
blir omgjort.
Disse medlemmer fremhever
at konsesjoner alltid er enkeltvedtak som etter forvaltningsloven
utløser konkrete partsrettigheter som, gitt at eventuelle konsesjonsvilkår
er oppfylt, nyter rettsvern mot vilkårlige og uforutsigbare endringer. Disse medlemmer understreker at Stortinget
ikke kan instruere regjeringen til å utøve forvaltningsmyndighet
i strid med lovgivningen; det følger av sikker forvaltningsrett
og regelhierarkiet: et representantforslag er ikke rettslig bindende for
regjeringen, mens forvaltningens myndighetsutøvelse er lovbundet.
Disse medlemmer mener
det vil være oppsiktsvekkende hvis et stortingsflertall går foran
i skadeverket mot sentrale styringsprinsipper med økonomiske skadevirkninger
for private parter som har innrettet seg i tillit til gyldige forvaltningsvedtak. Disse medlemmer vil hevde at regjeringen
vil være forpliktet til å respektere primær- og sekundærlovgivningen
og forpliktet til å se bort fra stortingsinstrukser med rettsstridig innhold,
hvoretter vedtaket skal være uten virkning for regjeringens myndighetsutøvelse.
Under enhver omstendighet rettes et instruksvedtak utelukkende mot
regjeringen, og vil ikke ha rettsvirkninger overfor utenforstående
parter.
Disse medlemmer vil
mer allment peke på rapporten fra utvalget satt ned for å utrede
Stortingets kontrollfunksjon: Dokument 21 (2020–2021) Rapport fra utvalget
til å utrede Stortingets kontrollfunksjon, kapittel 4.1:
«Anmodningsvedtak kan heller ikke være
i strid med lovvedtak, og forslag som strider mot Grunnlov eller
lov kan avvises eller ikke tas til behandling.»
Disse medlemmer vil,
dersom noen av representantforslagene samler flertall, be om at
Stortinget får opplyst hvor mange gyldige konsesjoner som må omgjøres
eller tilbakekalles, og hvilket erstatningsrettslig omfang man i
så fall påfører staten.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspillene som er kommet til representantforslagene:
Arctic Energy Partners, NHO, NITO og Norsk Industri
viser til at et reverseringsvedtak i Stortinget ikke bare vil skape
uforutsigbarhet for alle de som eventuelt mister jobben, men er
alvorlig for forutsigbarheten og rammebetingelsene for næringslivet
generelt. NHO mener en politisk omkamp er svært uheldig, mens Fornybar Norge,
NITO og Norsk Industri mener det vil være uansvarlig av Stortinget
å reversere prosessene. NITO presiserer at omkamper med tilbakevirkende
kraft må unngås.
Bodø Næringsforum, Hammerfest Næringsforening,
Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Offshore Norge er sterkt
bekymret for et mulig reverseringsvedtak om elektrifiseringen av
Melkøya, og at slik uforutsigbarhet undergraver næringslivets tillit
til politiske rammevilkår og svekker Norges omdømme som et trygt land
å investere i.
Forbundet Styrke og KonKraft er sterkt bekymret for
signalene som sendes i de ulike representantforslagene, som både
truer arbeidsplassene på Melkøya og forutsigbarheten som næringen
er avhengig av. De mener flere av forslagene fra representantforslagene
innebærer brudd med den forutsigbarheten og langsiktigheten rundt
stabile rammebetingelser som har preget norsk olje- og gasspolitikk.
De mener at man må stå ved politiske vedtak, ellers skaper det voldsom
usikkerhet.
Fornybar Norge, NHO, Norsk Industri og Offshore Norge
påpeker at det er gitt lovlig tillatelse i saken. Offshore Norge
mener en reversering vil være et alvorlig brudd med forvaltningspraksis.
Fornybar Norge, NHO og Norsk Industri påpeker
at en reversering vil kunne få store rettslige og økonomiske konsekvenser
for staten, i tillegg til negative konsekvenser for bedrifter og
ansatte.
Fornybar Norge mener Stortinget må erkjenne
at reversering av godkjente og pågående prosjekter svekker troverdigheten
til norsk forvaltning. Sammen med Norsk Industri mener de dette
skaper en uforutsigbarhet for investeringer og næringsliv som Norge
ikke bør assosieres med. Norsk Industri mener næringslivet må kunne
stole på at avgjørelser som dette blir stående, uavhengig av hva
man mente om saken før vedtaket ble fattet. Fornybar Norge mener
også at det er spesielt viktig med forutsigbarhet for klima-, energi-
og industripolitikken. Dersom vi skal klare å øke omstillingstakten
i norsk næringsliv, trenger vi forutsigbare og konkurransedyktige
rammevilkår.
Hammerfest Næringsforening og Næringsforeningen
i Stavanger-regionen mener forslagene setter hele kysten i alarmberedskap,
at konsekvensene av en reversering vil være enorme.
Hammerfest Næringsforening mener en reversering
vil sende sjokkbølger gjennom Hammerfest-samfunnet, og at angrep
på hjørnesteinsbedriften og deres investeringer ikke bidrar til
å snu befolkningsutviklingen i Finnmark.
NHO mener det er både legitimt og ønskelig med diskusjoner
om utbyggingsprosjekter, men næringslivet må kunne stole på at avgjørelsene
blir stående når beslutninger som påvirker langsiktige investeringer,
er tatt. De mener at diskusjonen i seg selv om dette i Stortinget
nå skaper uforutsigbarhet og økt politisk risiko rundt sentrale
rammebetingelser for virksomhet i Norge, samt usikkerhet om gjennomføring
av klimapolitikken. Med elektrifisering kan levetiden for gassproduksjonen
bli så lang som mulig i en geopolitisk usikker verdenssituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at en forutsetning for at «Kraft- og industriløft
for Finnmark» skal kunne realiseres, er at ny fornybar kraft er
realisert innen 2030. Uten dette vil kraft til Melkøya gå på bekostning
av eksisterende kraftressurser i Finnmark og bety en svekket krafttilgang
for eksisterende næringsliv og etter alt å dømme høyere kraftpriser
for folk i Finnmark. Disse medlemmer kan
ikke se at det fra nå av og fram til 2030 vil være mulig å innfri
forutsetningene i «Kraft- og industriløft for Finnmark».
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at utbygging burde ha vært startet
i 2024 for å nå dette tidsvinduet, og denne forutsetningen for «Kraft-
og industriløft for Finnmark» er derfor allerede brutt. Disse medlemmer vil understreke at dette
er en av grunnene til at Senterpartiet har foreslått å videreføre
driften ved gasskraftverket på Melkøya. Uten at det skjer, vil næringsliv
og industri i Finnmark oppleve høyere og svingende kraftpriser på
grunn av en svært anstrengt kraftsituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti understreker at spørsmålet nå
dreier seg om hva som må gjøres for å få til en løsning der det
økte kraftbehovet som følger av elektrifiseringen av Hammerfest
LNG, kan dekkes av gasskraft med karbonfangst og -lagring. Med en
slik løsning vil også utbygging av ny fornybar energi i Troms og
Finnmark kunne brukes til ytterligere utslippsreduksjoner i andre sektorer
og/eller bidra til ny næringsutvikling.
Disse medlemmer viser
til at både Venstre og Kristelig Folkeparti har vært tydelige på
at bruk av karbonfangst og -lagring (CCS) er et mer hensiktsmessig virkemiddel
for å sikre kraft og redusere klimagassutslipp sammenlignet med
å elektrifisere Melkøya med kraft fra land med sårt tiltrengt kraft
ifra Nord-Norge. Derfor har regjeringens beslutning om å benytte
en vesentlig andel av den tilgjengelige kraften i Finnmark til elektrifisering
av Melkøya etter disse medlemmers syn
vært svært uheldig. Et slikt kraftuttak vil gå på bekostning av
både befolkningens behov og muligheten for utvikling av annen industri
i Nord-Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
tar samtidig avstand fra forslag om å trekke tilbake lovlig gitte
tillatelser om bruk av strøm fra kraftnettet, nå som det allerede
er gjort og store investeringer er tatt. En slik avgjørelse vil
representere et alvorlig brudd med hensynet til forutsigbarhet for
næringslivet, som må kunne forholde seg til konsesjoner de er tildelt. Flertallet understreker videre at en
politisk tilbaketrekning av tidligere vedtak vil kunne skade Norges omdømme
som et land det er trygt å investere i. Dette kan i sin tur få langsiktige
konsekvenser for tilliten til at norske myndigheter står ved inngåtte
avtaler.