Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til
at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har uttalt seg om forslaget
i brev av 24. mars 2025. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har invitert
til å gi skriftlige høringsinnspill i saken, og det har kommet tre
innspill. De skriftlige innspillene er sammen med sakens dokumenter
tilgjengelige på stortinget.no.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil
understreke betydningen av en sterk og inkluderende fellesskole
som samler barn og unge på tvers av bakgrunn og sosiale skiller.
Fellesskolen er en bærebjelke i det norske demokratiet og et av
våre viktigste verktøy for å sikre like muligheter for alle. Når
elever møtes i de samme klasserommene, bygger vi fellesskap, tillit
og et samfunn med små forskjeller.
Disse medlemmer mener
at for å styrke fellesskolen er det avgjørende at beslutninger om
etablering av private skoler ikke tas uten hensyn til lokalsamfunnet
og det offentlige skoletilbudet. Derfor er Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt opptatt av at lokaldemokratiet skal ha reell
innflytelse over skolestrukturen i sin kommune eller sitt fylke.
Kommuner og fylkeskommuner har hovedansvaret for opplæringen, og
det må ligge innenfor deres rett og plikt å fastsette innhold og
organisering av det offentlige skoletilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at friskoler
er et viktig supplement til den offentlige skolen både når det gjelder
grunnskolen og den videregående skolen. Den offentlige skolen skal
fortsatt være hovedregelen, og det er viktig å bygge opp et tilbud
som både leverer kvalitet og tilpasset opplæring i den offentlige skolen,
samtidig som friskoler er et viktig og godt alternativ for mange
som ønsker noe annet enn det den offentlige skolen tilbyr. Det bidrar
også til et større mangfold i skolesektoren.
Disse medlemmer anerkjenner
behovet for fleksibilitet i distriktene og mener at friskoler kan
spille en rolle i enkelte tilfeller. Det er allikevel viktigst å
sikre gode og forutsigbare skoletilbud for alle elever, uavhengig
av om tilbudet er offentlig eller privat. Friskoler skal være et
supplement til den offentlige skolen, ikke et tillegg.
Disse medlemmer vil
igjen fremheve at det er viktig å skille mellom friskoler og privatskoler.
En friskole er i all hovedsak finansiert av det offentlige, mens
en privatskole fullt ut er finansiert av den enkelte elev. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at det var svært uheldig å endre navn på friskoleloven i behandlingen
av Prop. 98 L (2021–2022), jf. Innst. 404 L (2021–2022). Disse medlemmer tar til etterretning at
det nåværende flertallet ikke anerkjenner denne forskjellen, men
vil ta opp saken igjen ved senere anledning.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Senterpartiet har vært en del av frem til de
gikk ut av regjering, har vært med på å skape problemet forslagsstillerne forsøker
å løse gjennom representantforslaget. Da regjeringen Støre la frem
forslag til endringer i privatskolelova der de lokale folkevalgte
fikk mer makt til å si nei til nye privatskoler, var det til advarsel
fra sektoren. I forbindelse med fremleggingen av Prop. 80 L (2022–2023) ble
det vist til at regjeringen skulle snu utviklingen der det «de siste
ti årene [ble] lagt ned tre offentlige skoler, og opprettet én privatskole,
hver måned». Regjeringen Senterpartiet var en del av, ville snu
utviklingen med stadig flere private skoler, og det skulle legges
vesentlig vekt på de folkevalgtes mening når Utdanningsdirektoratet
og departementet vurderte søknader.
Disse medlemmer viser
til at Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre var skeptiske til endringene
og advarte mot en politikk hvor det blir viktigere å begrense friskolene
og elevenes valgfrihet enn å løfte kvaliteten i den offentlige skolen.
Disse partiene mener at det skal være rom for flere friskoler i
Norge. Friskoler med viktige fagtilbud eller ulike pedagogiske opplegg
gir mer mangfold og valgfrihet for elevene. I tillegg gir det viktig inspirasjon,
og det utgjør et sterkt supplement til det offentlige skoleverket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at flertallet av
høringsinnspillene advarer mot Senterpartiets forslag og viser til
at hovedfokuset må være å sørge for at det offentlige har gode skoletilbud
av høy kvalitet, samtidig som friskolene beholder sin rolle som
et supplement. Disse medlemmer deler
den vurderingen og mener at dagens lovverk ivaretar dette på en
god måte.
Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn ingen av forslagene som er fremmet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil vise til at en samlet
friskolesektor, og tunge arbeidslivsorganisasjoner som Virke, Abelia
og Utdanningsforbundet, mener at finansieringssystemet for friskolene
ikke er godt nok. Det er knyttet stor usikkerhet til både nivået
på tilskuddene og til forutsigbarheten. Det er også uklarheter om blant
annet kapitaltilskudd, merverdiavgift og tilskudd til spesialundervisning. Disse medlemmer vil understreke behovet
for en bærekraftig løsning for privatskolene, og at løsningen kan
stå seg over tid, slik at privatskolesektoren får forutsigbarhet
og kan satse på å utvikle og utvide tilbud av høy kvalitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det må gjøres tydelige grep
på privatskoleområdet, og at det igjen må bli mulig å starte profilskoler
som idrettsskoler, realfagsskoler og entreprenørskapsskoler. Disse medlemmer mener videre at forslagene
fra Senterpartiet er lite objektive, og at de ikke bidrar til forutsigbarhet
for privatskolesektoren. Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslagene som fremmes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener alle
elever skal ha mulighet til å gå på en nærskole med rimelig avstand
fra eget hjemsted, uavhengig av sosial eller geografisk bakgrunn. Disse medlemmer viser til at elever har
rett til å gå på nærskolen i grunnskolen, i tråd med opplæringslova.
Verdien av mindre forhold er også en styrke flere steder. Ingen
drømmer om å være eleven med lengst reiseveg på den største skolen.
Alle elever har rett til oppfølging og tilpasning, og nærhet til en
god lærer styrker relasjonen og læringa. Disse medlemmer vil
framheve at dette er like gjeldende for tusenvis av elever i videregående
skole i hele landet.
Disse medlemmer vil
vektlegge betydningen av et bredt og desentralisert tilbud av videregående
utdanning over hele landet. En slik struktur vil bidra til utvikling
og bosetting i byer og distrikter. Det er også avgjørende for at
målet om likeverdige muligheter skal gjelde for landets skoleelever.
Disse medlemmer mener
nedlegginger av skoler som det ble gjort i Innlandet, er uansvarlig.
Over 700 elever mister nærskolen sin, og et foreløpig anslag viser merkostnader
på 340 mill. kroner for å sikre at elevene får plass på øvrige skolesteder. Disse medlemmer imøteser det enorme engasjementet
og mobiliseringen for å etablere private initiativ i Lom og Åsnes
kommuner samt Nordre Land kommunes forsøk etter forsøksloven med
Dokka læringsverksted, som alle tre er kvalitativt gode planer for
å realisere nærskoletilbud for videregående opplæring i sine tre
regioner.
Disse medlemmer vil
påpeke at alvorlig mange unge er utenfor arbeidsliv og utdanning.
Disse ungdommene trenger en utstrakt hånd, ikke en lukka dør og
at lyset slukkes på nærskolen. Arbeidslivet og bedrifter skriker
etter folk. Flere fylker, eksempelvis Vestland og Trøndelag, har
ikke gått for storstilt nedlegging av skoler.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil poengtere at fellesskolen og offentlig
skole er der flest elever går og fortsatt skal gå. Like fullt er
private skoler en viktig ventil og løsning for å sikre foreldreretten
til å velge et alternativ samt å opprette et nærskoletilbud flere
steder. Disse medlemmer mener den offentlige
skolen er en viktig bærebjelke i videregående opplæring. Opprettelse
av flere privatskoler er ikke et mål i seg selv, men må være et
supplement som bidrar med egenart, og som ikke utfordrer eller konkurrerer med
den offentlige skolen. Det er fylkeskommunen som har ansvaret for
videregående opplæring.
Disse medlemmer framhever
at Stortinget de siste snaut fire åra har styrket fylkenes økonomi
til å drifte videregående skoler.
Disse medlemmer viser
til at en helt sentral del av Senterpartiets politikk er å sikre
et godt utdanningstilbud som er tilgjengelig for alle, uavhengig
av geografisk eller sosioøkonomisk bakgrunn. Kampen for nærskolen
er derfor en viktig hjertesak for Senterpartiet. Både den lokale
grunnskolen og den videregående skolen fungerer som limet i lokalsamfunnet
og holder liv i bygda.
Disse medlemmer har
i regjering vært med på å få innført et eget tilskudd på 500 000
kroner per kommunale grunnskole. Dette i tillegg til å ha styrket
kommunenes økonomi vesentlig gjennom nytt inntektssystem, og en
rekke andre distriktspolitiske tiltak for å styrke utkantene. Disse medlemmer mener et slikt tilskudd
også bør på plass for videregående skole.
Disse medlemmer mener
det er viktig å gi rom for at nye privatskoler kan tilpasses de
lokale samfunnene, spesielt i distriktene, hvor særegne behov og
ønsker kan skape gode muligheter for spesialiserte utdanningstilbud.
Å åpne for mer fleksibilitet i privatskolelova vil bidra til et
mer dynamisk og inkluderende utdanningssystem, der både lokale styrker
og samfunnets behov står i sentrum, og hvor alternativ pedagogikk
også blir et reelt tilbud på bygda.
Disse medlemmer mener
derfor at privatskolelova bør tilrettelegge for et utdanningssystem
som er både mangfoldig og fleksibelt, og som i større grad sikrer
en distriktsvennlig privatskolelov som gir barn og unge i distriktene
de samme mulighetene som i sentrale strøk.
Disse medlemmer viser
til at andre fylkeskommuner som Buskerud og Trøndelag ikke har gjort
like omfattende skolenedleggelser som Innlandet. Disse medlemmer mener
en tydeligere avklaring overfor nye private initiativ og hvilken
rolle distriktspolitiske hensyn spiller for opprettelse av nye privatskoler,
vil bidra til å tydeliggjøre videregående opplæring sin posisjon
i lokalsamfunn og rollen fylkeskommunene har for å sikre retten
til videregående opplæring for alle sine innbyggere. Med Stortingets
nylig vedtatte fullføringsrett og rekvalifiseringsrett i videregående
opplæring stiller dette nye og økte krav til tilgangen på videregående
skole for å sikre at disse rettene innfris.
Disse medlemmer merker
seg også at Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ikke støtter noen
av forslagene, til tross for at de ellers framsnakker private initiativ
og etableringer. Disse medlemmer mener
det er påfallende at distriktspolitiske hensyn, eller de sakene
med tidspress for etablering i 2025 med tanke på elevenes og familienes
behov, ikke er grunn nok til å støtte forslagene.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at innstrammingene i privatskolelova som
Senterpartiet var med på da de satt i regjering, har skapt problemer,
blant annet for skoleinitiativet i Lom. Dette
medlem vil vise til et representantforslag fra Fremskrittspartiet,
der det foreslås at de to godkjenningsgrunnlagene «profilskoler»
og «private yrkesfagskoler» gjeninnføres i privatskolelova, jf.
Dokument 8:197 S (2024–2025).
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt deler forslagsstillarane
sitt engasjement for å sikra gode opplæringstilbod rundt om i heile
landet, også i distrikta. Skulen er sjølve limet i mange lokalsamfunn.
Kommunar og fylkeskommunar har, som følgje av stram økonomi, sett
det som naudsynt å kutta i velferdstilbod. Resultatet er at både barneskular,
ungdomsskular og vidaregåande skular har måtta stengja dørene. Verst
er dette for elevane som ofte får lange reisevegar til nærmaste
skule. Det er særleg elevar i vidaregåande opplæring som har fått
dei lengste reisevegane. Til dømes må elevar frå Dokka nå rekna
halvannan time med buss kvar veg for å koma seg til nærmaste vidaregåande.
Slikt kan gå ut over skulearbeidet, søvnen og ikkje minst det sosiale
livet til desse elevane. Mange endar opp som bortebuarar, og sjølv med
bortebuarstipendet er det mange som vil slita med å få økonomien
til å gå opp, særleg elevar frå låginntektsfamiliar. Også det lokale
næringslivet, mellom anna i enkelte kommunar i Innlandet, åtvarar
mot skulenedleggingar fordi det rammar tilfanget av nye fagarbeidarar
og ny kompetanse. Desse medlemene viser
til at slik får skulenedleggingar fleire uheldige konsekvensar i
resten av lokalsamfunnet.