Helseberedskap
Komiteen mener at i en verden som
stadig forandrer seg, øker behovet for en styrket beredskap for
å beskytte vårt samfunn mot en rekke trusler og utfordringer. Jevnlig
gjennomgang og oppdatering av vår samfunnsberedskap er ikke bare
nødvendig; den er avgjørende for vår evne til å stå imot og håndtere
alt fra naturkatastrofer og pandemier til cyberangrep og terrorhandlinger.
God beredskap hviler på solid ledelse, effektiv samhandling mellom
alle sektorer og etater, og en klar og funksjonell oppgavefordeling.
Dette inkluderer ikke bare de offentlige institusjonene, men også sivilsamfunnets
aktører, hvor både Sivilforsvaret og frivillige organisasjoner spiller
en kritisk rolle i vår totalberedskap.
Komiteen understreker viktigheten
av å intensivere innsatsen på forebyggende tiltak, inkludert informasjonskampanjer,
vaksinasjonsprogrammer og tiltak for å redusere smittespredning.
Dette er viktig for å begrense omfanget av helsekriser og beskytte
folkehelsen. Utarbeidelse og vedlikehold av oppdaterte og realistiske
beredskapsplaner på alle nivåer, med klare ansvarsfordelinger og
kommunikasjonsrutiner, er essensielt for en koordinert og effektiv
beredskapsrespons.
Komiteen legger stor vekt på at forebyggende
arbeid er hjørnesteinen i all beredskapsplanlegging. Å forebygge
hendelser fra å inntreffe, og minimere konsekvensene dersom de gjør
det, er sentralt for å opprettholde samfunnssikkerheten. Dette krever
tilstrekkelig kapasitet og kompetanse innen alle samfunnsområder, samt
en konstant beredskap for å håndtere kriser når de oppstår, inkludert
rask varsling, evakueringsplaner og tilgang på nødvendig medisinsk
utstyr og helsepersonell.
Komiteen viser til at med den økende
globaliseringen og de åpne grensene vi nyter godt av, følger også økt
risiko for spredning av sykdommer, som covid-19-pandemien understreket.
Dette har vist oss viktigheten av å ha en sterk nasjonal beredskap
for å håndtere slike trusler, inkludert beredskapslagre av medisiner
og medisinsk utstyr, og evnen til raskt å mobilisere helsefaglig personell
i krisesituasjoner.
Komiteen understreker
også behovet for å sikre tilstrekkelig bemanning og ressurser i
helsevesenet. Dette inkluderer å rekruttere og ansette flere helsepersonell,
samt å øke kapasiteten på sykehus og helsestasjoner, for å sikre
at helsevesenet kan møte den økende etterspørselen etter helsehjelp.
For å møte fremtidige helseutfordringer, er det viktig å øke utdanningskapasiteten
for helsepersonell, inkludert leger, sykepleiere og annet essensielt
personell. Dette vil bidra til å sikre en kontinuerlig tilførsel
av kvalifisert personell til helsevesenet. Styrking av samarbeidet
og koordineringen mellom ulike aktører i helsevesenet er avgjørende
for bedre samhandling og effektiv respons i nødsituasjoner.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
styrke samarbeidet og koordineringen mellom ulike aktører i helsevesenet,
som sykehus, kommuner, fastleger og andre helsetjenester, for bedre
samhandling og effektiv respons i nødsituasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen om å
sikre tilstrekkelig bemanning og ressurser i helsevesenet, inkludert
rekruttere og ansette flere helsepersonell og øke kapasiteten på
sykehus og helsestasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen om å
intensivere innsatsen på forebyggende tiltak, inkludert informasjonskampanjer,
vaksinasjonsprogrammer og tiltak for å redusere smittespredning.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, understreker viktigheten
av frivillighet og viser til at frivillige akutthjelpere spiller
en viktig rolle i helseberedskapen, spesielt ved konserter, idrettsarrangementer,
og lignende. Etter nødvendig opplæring og trening, kan disse akutthjelperne
tilkalles av AMK-sentralen i situasjoner hvor ambulansen har lengre
responstid. Dette tilfører de akuttmedisinske tjenestene verdifulle
ressurser i tidskritiske øyeblikk, og understreker betydningen av
å utnytte alle tilgjengelige ressurser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at det er en
svakhet i meldingen at helsetjenesten er for lite behandlet, og
at spesialisthelsetjenesten ikke er nevnt spesielt. Disse medlemmer viser i den forbindelse til
høringsinnspill fra Legeforeningen, hvor det står:
«Helsetjenesten omtales en rekke steder i Totalberedskapsmeldingen,
og forventningene til tjenesten er høye. Vi stiller oss derfor undrende
til mangelen på tiltak som retter seg spesifikt mot helsetjenesten.
Regjeringen viser til Helseberedskapsmeldingen, men heller ikke
der finnes kraftfulle tiltak som reduserer helsetjenestens sårbarhet
i møte med kriser og krig. For å få en god total-beredskapspolitikk,
må tiltak som omhandler helsetjenesten inkluderes, herunder helsetjenestens samhandling
med andre sektorer. Vi vil særlig fremheve det sivil-militære samarbeidet
som en sårbarhet i landets totalforsvar. Helsetjenesten må også
involveres i kriseplanlegging og samstemme forventninger med forsvaret
i større grad enn i dag.»
Disse medlemmer viser videre til
høringsinnspill fra Arbeidsgiverforeningen Spekter, hvor det står:
«I FFI-rapport 22/01114, om fremtidens sanitet, understrekes
det at Norge har ett helsevesen. I et totalforsvarsperspektiv er
det et gjensidig ansvar som deles mellom saniteten og helsevesenet,
for å ivareta både sivile og militære pasienter. I rapporten går
det fram at det er svært begrensede ressurser til sanitetsoppgaver
i Forsvaret. Den sivile spesialisthelsetjenesten er også Forsvarets
spesialisthelsetjeneste i fred, krise og krig. Det innebærer at
spesialisthelsetjenesten skal planlegge og ha beredskap for å understøtte
Forsvaret i hele krisespekteret, noe som gjør tjenesten til en betydelig totalforsvarsaktør.
Det er derfor sterkt beklagelig at helsetjenesten generelt og spesialisthelsetjenesten
spesielt ikke er tilstrekkelig berørt i meldingen.»
Disse medlemmer viser
til at Legeforeningen i sitt høringsinnspill skriver at det under
pandemien ble godt synlig at kommuneoverlegenes samfunnsmedisinske
kompetanse har stor betydning. Dette gjelder ikke bare i smittevernsituasjoner.
I de fleste kriser med helsemessige konsekvenser, vil kommuneoverlegens
kjennskap til lokal helsetjeneste og ressurser være viktig. Under
pandemien ble det synlig at kommunene trenger å ha kommuneoverlegen
plassert i kriseledelsen for å løse sin oppgave på en god måte.
Mange steder i landet er kommuneoverlegen ikke del av kriseledelsen.
Noen steder har kommuneoverlegen heller ikke en rolle i Lokal redningssentral
(LRS). Disse medlemmer deler Legeforeningens
syn på at dette er svakheter som bør korrigeres.
Disse medlemmer mener også at det
er behov for en sterk industri innenfor helse, også for å sikre
en god totalberedskap. Disse medlemmer viser
til at legemidlers verdikjeder i dag er svært lange og uoversiktlige,
og forsyningssikkerheten vil komme under hardt press ved en endret
sikkerhetspolitisk situasjon. Disse medlemmer viser
til erfaringene fra Ukraina, hvor alvorlig syke i den sivile befolkningen
har slitt med å få forsvarlig helsehjelp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at for å hindre at Norge havner
i samme situasjon, må vi derfor raskt knytte sterke bånd til eksisterende
europeiske initiativ.
Disse medlemmer viser videre til
høringsinnspill fra Kreftforeningen, som understreker kraften og muligheten
som ligger i å utnytte kapasiteten i helsefrivilligheten når krisen
inntreffer. Frivillige organisasjoner står klare til å bidra, men
har i alt for liten grad systematisert og formalisert samarbeidet.
Dette gjør det vanskelig for frivilligheten å skalere opp sine tilbud
når det offentlige tilbudet er under press.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener Norge er sårbart for
svikt i den globale legemiddelindustrien. Landet er nesten hundre
prosent avhengig av å importere legemidler. Det gjør oss ekstra
sårbare ved kriser eller ved brudd i de globale forsyningslinjene.
Det er ikke holdbart at Norge i slike situasjoner er helt avhengig
av land det ikke er heldig å stå i et avhengighetsforhold til. Disse medlemmer mener det må legges til
rette for at vi i fremtiden kan bli selvforsynt med de viktigste
legemidlene, og ha en produksjonskapasitet for helt nødvendige medisiner,
vaksiner og smittevernutstyr.
Disse medlemmer viser til at det
i dag er et fåtall norske produksjonsmiljøer som produserer legemidler
på oppdrag fra internasjonale legemiddelselskaper. Deres kompetanse
og kapasitet må brukes til å få i gang norsk produksjon av viktige
legemidler. De fleste legemidlene som er viktige i en krise eller
i en uforutsett situasjon er velprøvde legemidler som har gått av
patent. Disse medlemmer mener det er
ingen hindringer for at staten kan inngå avtaler med norske produsenter
om å produsere disse legemidlene. Beredskapsavtaler med norske produksjonsmiljø
er en realistisk modell for raskt å få på plass egenproduksjon,
slik at vi kan sikre en selvforsyningsgrad og beredskap i Norge.
Disse medlemmer understreker viktigheten
av å etablere og styrke nasjonale ordninger for å sikre produksjon
av smittevernutstyr og nødvendige medisiner innenlands. Dette vil
redusere avhengigheten av internasjonale forsyningskjeder og sikre
stabil tilgang i krisetider, noe som er essensielt for landets evne
til å håndtere fremtidige helsekriser på en effektiv måte.
Økningen av antallet intensivplasser over hele landet, er et
annet kritisk tiltak som disse medlemmer mener
må på plass. Dette vil styrke akuttberedskapen og sikre at helsevesenet
er bedre rustet til å håndtere store helsekriser, ved å sikre tilgjengeligheten
av nødvendige ressurser og kapasitet for å gi kritisk omsorg. Gjennom
hele pandemien baserte tiltak og restriksjoner seg på presset mot
helsevesenet. Med en lav intensivkapasitet er samtidig terskelen
for å innføre restriksjoner og tiltak lavere. Flere fagpersoner,
leger og sykepleiere har den siste tiden sagt at intensivkapasiteten
er på bristepunktet. Samtidig har helsevesenet vært under sterkt
press. I løpet av perioden pandemien pågikk i landet, har antallet
intensivplasser vært uendret, til tross for at presset på helsevesenet
og intensivplassene er premisset for om man skal innføre tiltak
eller ikke.
Disse medlemmer mener det må vurderes både
hvordan den ledige kapasiteten i de private sykehusene kan benyttes
i større grad, og om ansatte hos private helseaktører som har en
kompetanse det er stor mangel på kan bidra til pasientbehandling
på de offentlige sykehusene, under fremtidige kriser og pandemier.
Disse medlemmer viser til at alle
helseforetak har en plan for å kunne øke kapasiteten i en krisesituasjon.
Dette er derimot regnet for å vare i kortere perioder med høy intensitet.
Dersom man øker grunnbemanningen, vil helsevesenet være mer rustet
ved håndtering av langvarige kriser, som for eksempel under koronapandemien.
En konsekvens av koronapandemien var at flere offentlige sykehus
måtte avlyse planlagte behandlinger og operasjoner, for heller å
bruke ressurser på å behandle pasienter innlagt med covid-19. Dette var
en stor utfordring i begynnelsen av pandemien.
Videre mener komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre at man må intensivere
og formalisere samarbeidet med frivillige helseberedskapsorganisasjoner,
som Røde Kors, Norsk Folkehjelp, og Norske kvinners sanitetsforening.
Dette samarbeidet er viktig for å utvide og styrke den nasjonale
helseberedskapen, og sikre en bred mobilisering på tvers av samfunnet
i krisesituasjoner.
Disse medlemmer mener også at selv
om frivillige akutthjelpere ikke skal erstatte ambulansetjenesten,
representerer de en viktig tilleggsressurs som kan gjøre en forskjell
i de kritiske minuttene før ambulansen ankommer åstedet. I lys av
dette, er det viktig at det finnes effektive kommunikasjonsløsninger
mellom akutthjelperne og AMK-sentralen, slik at disse frivillige raskt
kan mobiliseres i nødsituasjoner.
Disse medlemmer viser
til Sykehuset i Vestfolds initiativ om å disponere de frivillige
ressursene mer effektivt. Dette innebærer et arbeid for å etablere
en løsning som muliggjør enkel kommunikasjon mellom akutthjelperne
og AMK-sentralen, slik rådgiver Vetle Hauge i e-helseseksjonen ved
SiV har belyst. Disse medlemmer ser
på dette som et viktig skritt for å styrke samarbeidet mellom frivillige
og offisielle helseberedskapsaktører, og for å maksimere potensialet
for å redde liv i akutte medisinske situasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget i 2021 enstemmig,
etter forslag fra Fremskrittspartiet vedtok følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber regjeringen
umiddelbart gå i dialog med relevante produksjonsmiljøer med sikte
på å inngå beredskapsavtaler for norsk produksjon av viktige legemidler.
-
2. Stortinget ber regjeringen utrede og om mulig inngå
forhåndskjøpsavtaler med private aktører som ønsker å etablere norsk
vaksineproduksjon.»
Til tross for stor oppslutning og lang tid siden forslagene ble
vedtatt, har det skjedd lite på feltet og norsk vaksineproduksjon
er fremdeles ikke på plass. Disse medlemmer mener
det ville vært positivt for norsk totalberedskap dersom regjeringen
fulgte opp vedtakene.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett hvor det ble foreslått 100 mill. kroner til innkjøp av
medisiner og smittevernutstyr i Norge. Dette for at enda flere pasienter
raskere kan få hjelp og få riktige medisiner. Pandemien viste med
tydelighet at det var viktig å gjøre grep for å sikre at vi kan
beskytte våre helsearbeidere og de som står i førstelinjetjenestene
når pandemier treffer oss, slik det gjorde i 2020.
Disse medlemmer mener det er tvingende nødvendig
med økte investeringer til forskning og utvikling innen helseberedskap.
Dette inkluderer forskning på nye behandlingsmetoder og utvikling
av bedre diagnostiske verktøy, som vil være avgjørende for å forbedre
landets evne til å håndtere helsekriser over tid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
etablere og styrke nasjonale ordninger for å sikre produksjon av
smittevernutstyr og nødvendige medisiner i Norge, for å redusere avhengigheten
av internasjonale forsyningskjeder og sikre stabil tilgang i krisetider.»
«Stortinget ber regjeringen om å
legge til rette for å øke antallet intensivplasser over hele landet,
for å styrke den akuttberedskapen og sikre at helsevesenet er bedre
rustet til å håndtere store helsekriser.»
«Stortinget ber regjeringen om å
øke utdanningskapasiteten for helsepersonell, inkludert leger, sykepleiere
og annet essensielt personell, for å møte fremtidige helseutfordringer.»
«Stortinget ber regjeringen om å
fremme forslag om å øke investeringer i forskning og utvikling innen
helseberedskap, inkludert forskning på nye behandlingsmetoder og
utvikling av bedre diagnostiske verktøy.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere
og formalisere samarbeidet med frivillige helseberedskapsorganisasjoner
som Røde Kors og Norsk Folkehjelp for å utvide og styrke den nasjonale
helseberedskapen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
utarbeide og vedlikeholde oppdaterte og realistiske beredskapsplaner
på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, med klare ansvarsfordelinger
og kommunikasjonsrutiner.»
Komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti er bekymret for mangelen
på helsepersonell i Norge, og mener at dette i for liten grad er behandlet
i meldingen. Å sørge for nok folk på jobb i helsevesenet er avgjørende
for beredskapen, og vi bør i størst mulig grad være selvforsynt
med både helsepersonell og utdanningsplasser. Av Norges 2,5 millioner sysselsatte,
jobber 558 000 innen offentlige og private helse- og sosialtjenester,
hvilket tilsvarer 21 pst. av den totale arbeidsstokken. For å dekke
behovet for helsepersonell, er det behov for ca. 4 600 nye årsverk
bare i kommunene. I tillegg kommer behovet som er i helseforetakene.
Ifølge Perspektivmeldingen (Meld. St. 31 2023–2024) vil vi mangle
180 000 ansatte i helse- og omsorgssektoren i 2060.
Dette medlem merker
seg at også Helsedirektoratet i sitt høringssvar fremhever at å
sikre tilstrekkelig personellkapasitet i nasjonale kriser, er en
viktig del av beredskapen.
Dette medlem viser til at under covid-19-pandemien
oppstod flere utfordringer knyttet til bemanning, der blant annet
hele avdelinger ble stengt ned fordi ansatte var i karantene. Dette medlem mener det er avgjørende
at det etableres gode rutiner for å hente inn alternativt helsepersonell
ved behov.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen plan for å beholde og sikre rekruttering
av helsepersonell i et langsiktig, strategisk beredskapsperspektiv.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for oppdatering, styrking og
modernisering av Norsk helsepersonellregister, med sikte på å ha
løpende oversikt over tilgangen på helsepersonell i hele landet.»
Disse
medlemmer viser videre til at gode sykehusbygg er en grunnstein
i helseberedskapen. Derfor er det bekymringsverdig når det over
hele landet er store konflikter knyttet til sykehusbygg, og det
på en rekke helseforetak er nødvendig å kutte i drift til fordel
for sykehusbygg som går over budsjett.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er nødvendig å avvikle helseforetaksmodellen og erstatte dette
med en forvaltningsmodell. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti en rekke ganger
har foreslått dette i Stortinget, og mener det nå er på tide med
en ny og bedre forvaltning av sykehusene våre.
Disse medlemmer mener at i beredskaps-
og folkehelseperspektiv må vi forberede oss på å håndtere en svært
variert mikrobepopulasjon. Koronapandemien var i så måte noe å lære
av. Disse medlemmer vil påpeke at vi
må være forberedt på konsekvensene, slik som at nedstengning av
hele sektorer og i verste fall hele samfunnet, kan bli nødvendig
igjen. Helsesektoren må dimensjoneres for å håndtere stadig nye
trusler, forskning på sykdomsfremkallende mikroorganismer må prioriteres
og intensiveres.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til en egen
plan for styrking av forskning på sykdomsfremkallende mikroorganismer,
og av de veterinærfaglige miljøene og deres kompetanse på zoonoser
og matbåren smitte.»
Videre mener komiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre at regjeringen undervurderer
EU som vår viktigste sikkerhetsgaranti, også innen helseberedskap.
Med økende geopolitisk usikkerhet og urolige tider, er europeisk
integrasjon det sterkeste sikkerhetspolitiske tiltaket Norge kan
gjennomføre. Som et ikke-medlem står vi allerede utenfor avgjørende
beslutninger, og et norsk EU-medlemskap vil være det beste for vår
samlede beredskap og sikkerhet.
Disse medlemmer viser til at covid-19-pandemien
viste at vår tilgang til vaksiner var avhengig av EU-samarbeidet.
Dette var ikke en selvfølge, og det er ingen garanti for samme velvilje
neste gang dersom vi fortsetter å distansere oss fra EU. Norge må
derfor knytte seg tettere til HERA og andre EU-mekanismer for helseberedskap.
Disse medlemmer viser til at beredskap
handler om tilgang til kritiske ressurser i krisetid. Et tettere samarbeid
med EU er avgjørende for vaksiner, legemidler og helseteknologi. Disse medlemmer mener regjeringen må
legge frem en strategi for norsk integrasjon i EUs helseberedskap
og tydeligere vektlegge europeisk samarbeid som en grunnpilar i
norsk sikkerhetspolitikk.