Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Prop. 72 L (2024–2025) Lov om vern av marin
natur utenfor territorialfarvannet (havvernloven). Komiteen viser
til at proposisjonen har som formål å gi hjemmel til å opprette
marine verneområder i alle norske jurisdiksjonsområder utenfor 12
nautiske mil, dvs. utenfor territorialfarvannet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti er positive til at det endelig kommer
en lov som gjør det mulig å opprette marine verneområder utenfor
territorialforvannet, tolv nautiske mil utenfor grunnlinjen, områder som
er svært rike på naturmangfold.
Disse medlemmer mener
at lovforslaget er ganske begrenset og i hovedsak gir hjemler til
regjeringen. Men disse medlemmer er
positive til at det i det endelige lovforslaget understrekes at
naturmangfoldlovens prinsipper i stor grad skal gjelde også i disse
områdene.
Disse medlemmer registrerer
at det ikke er særlig store innvendinger mot lovforslaget fra miljøorganisasjonene,
at Miljødirektoratet i stor grad har blitt lyttet til, og at regjeringen
har avvist hoveddelen av innspillene fra aktører som har villet
svekke havvernloven.
Disse medlemmer mener
at havvernloven trenger å inkludere opptak og lagring av karbon
som eget verneområde samt trenger å peke fremover på en ny marin
verneplan i tråd med globale forpliktelser i naturavtalen. Loven
slik den står nå, har ikke inkludert klimahensyn som selvstendig
mål for områdevern i § 5 eller vilkår for opprettelse av marine
verneområder i § 6.
Slik det står nå, er klima kun et tilleggshensyn.
Det er riktignok positivt at tilleggshensynet er bygget ut med natur
som kan redusere de negative virkningene av et endret klima, i tillegg
til områder som er viktige for naturens evne til å binde og lagre
karbon. Det følger dog av lovforslaget at dette ikke kan begrunne
vern alene.
Folkeretten er i stadig utvikling, særlig med
tanke på klima og natur. En ny lov om vern av marin natur bør gjenspeile
den internasjonale rettslige utviklingen, hvor det tydelig slås
fast at plikten til å beskytte og bevare det marine miljøet også
omfatter forebygging av og tilpasning til klimaendringer. Som Klima-
og miljødepartementet refererer til, kom Det internasjonale havrettstribunalet
(ITLOS) med en uttalelse som fastslår hvilke forpliktelser stater
har etter havrettskonvensjonen av hensyn til klimaendringer, herunder
til å beskytte og bevare det marine miljø mot skadelige virkninger
av klimaendringer. Dette taler for at klimahensyn skal kunne begrunne
vern alene.
Loven, slik den er foreslått, kan slik disse medlemmer ser det, ikke anvendes
til å imøtekomme det økende behovet for å bevare marine områder
som er av betydning for opptak og lagring av karbon med dette som
begrunnelse alene. Disse medlemmer mener derfor
at bevaring av områder av klimahensyn ikke skal være et tilleggshensyn,
men et hensyn som alene kan utgjøre begrunnelse for områdevern.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å inkludere naturens evne til å binde og lagre karbon,
eller natur som kan redusere de negative virkningene av endret klima,
som selvstendig mål for områdevern i havvernloven § 5.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å inkludere områder som er viktige for naturens evne
til å binde og lagre karbon, eller natur som kan redusere de negative
virkningene av endret klima, som vilkår for opprettelse av marine
verneområder i havvernloven § 6.»
Disse medlemmer viser
til at det i desember 2022 ble enighet om en global naturavtale.
I denne avtalen ble det fremhevet behovet for minst 30 pst. vern av
land, ferskvann og hav innen 2030. Norge har også gjennom sin rolle
i Det internasjonale høynivåpanelet for en bærekraftig havøkonomi,
også kalt Havpanelet, i tillegg tatt til orde for å verne 30 pst.
av havet innen 2030.
Norge har i dag en eksisterende marin verneplan
for norske havområder som ble vedtatt i 2004, og som kun inkluderer
havområder innenfor 12 nautiske mil. Det marine vernet er forankret
i § 39 i naturmangfoldloven. Totalt ble det opprinnelig foreslått
36 kandidatområder for marint vern, og i dag er 18 av disse blitt
vernet.
I dag er rundt 1 pst. av alle norske havområder
vernet. Avstanden frem til de forpliktelser Norge har gjennom den
globale avtalen, er derfor stor. Dagens eksisterende marine verneplan
inkluderer ikke områder utenfor 12 nautiske mil og er med det ikke
tilstrekkelig for å kunne verne områder gjennom den havvernloven som
nå er til behandling, eller i stand til å svare ut Norges forpliktelser
i den globale naturavtalen om behovet for 30 pst. vern innen 2030.
Derfor mener disse medlemmer at det
trengs en ny marin verneplan som inkluderer alle norske havområder,
der områder innenfor 12 nautiske mil blir vernet etter naturmangfoldloven
og områder utenfor 12 nautiske mil blir vernet av havvernloven.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en ny marin verneplan, basert på miljøfaglige råd, som redegjør
for hvilke områder som bør vernes for å sikre at Norge bidrar til
å nå målsettingene i den globale naturavtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til lovforslagets § 5, der det fremgår
at opprettelsen av marine verneområder også kan bidra til naturens
evne til å binde og lagre karbon. Klima- og miljødepartementet påpeker
i proposisjonen at dette tilleggshensynet ikke kan begrunne et eventuelt områdevern.
Disse medlemmer mener
det er nødvendig å understreke at inkluderingen av dette tilleggshensynet ikke
skal tolkes som en utvidelse av formålet ved marint områdevern.
Tilleggshensynet er å anse som en ren formalisering av den eksisterende
praksis der kvaliteter ved området knyttet til naturens motstandsdyktighet mot
klimaendringer kan omtales i vernevedtaket med henvisning til den
eller de lovfestede målene for områdevern dette tilleggshensynet
er relevant for.
Disse medlemmer viser
til departementets svar på spørsmål fra komiteen om tidligere vedtak
om marint vern etter naturmangfoldloven som understreker dagens
praksis for vurdering av klimahensynet, der departementet henviser
til vedtakene knyttet til Lopphavet og Rauerfjorden. Disse medlemmer vil påpeke at områdenes
relevante funksjoner for klimaet i disse sakene ikke tillegges vekt
i departementets vurdering, men at det derimot er vernets virkning
for å gjøre områdene bedre rustet for klimaendringer som trekkes
frem, og forutsetter at det er denne praksisen departementet viderefører
i den nye loven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener at lovforslaget
kan få konsekvenser for aktivitet på mange områder, og savner hensynet
til andre samfunnsinteresser ut over bevaring og vern, som for eksempel
næringsinteresser. Planlagte verneforslag kan bety store begrensninger
for næringsaktivitet.
Ved all aktivitet i norske havområder hvor det
har blitt tilrettelagt for verdiskapning, har det fulgt med krav
om å opprettholde miljøverdiene. Forvaltningsplaner har etablert
gode rammer for forvaltning av norske havområder og vist at det
er mulig med høy verdiskapning, samtidig som man ivaretar miljø-
og naturhensyn. Disse medlemmermener
det er viktig at verneprosesser under ny lov ikke blir isolert og
frakoblet forvaltningsplanarbeidet. I arbeidet med forvaltningsplaner
er det rutiner om for å sende delrapporter og faggrunnlag på høring,
noe som sikrer bred involvering og kvalitetssikring av beslutningsgrunnlaget.
På dette grunnlag vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at verneprosesser under ny havvernlov skal være en del av det fremtidige forvaltningsplanarbeidet
og bygge videre på kunnskap og kompetanse etablert gjennom mange
år.»
Disse medlemmer mener
planlagt verneforslag kan innebære betydelige begrensninger på næringsaktiviteten.
Generelt er næringsaktivitet avhengig av forutsigbarhet og stabile
rammevilkår, på havet er gjerne tidsperspektivet ofte langsiktig,
derfor må loven praktiseres på en mest forutsigbar måte. Disse medlemmermener dette lovforslaget
kan redusere forutsigbarheten, særlig kan dette ramme nye næringer.
Det vil derfor være av viktig betydning at det sikres prosesser
som sikrer at tiltak blir vurdert å være hensiktsmessige og forholdsmessige,
slik at det ikke innføres tyngre restriksjoner enn nødvendig, og
at norsk sokkels konkurransekraft ikke svekkes.