3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri Gåsemyr Staalesen
og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine Linnestad,
fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund,
viser til representantforslag Dokument 8:156 S (2024–2025) om en
restriktiv familieinnvandringspolitikk.
Komiteen viser til at det fremmes
tolv ulike forslag i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener Norge må føre en streng, forutsigbar og bærekraftig
innvandringspolitikk. Disse medlemmer er
enig i forslag 9, 10 og 11 i representantforslaget. Disse medlemmer viser til at antallet
familiegjenforeninger i Norge har økt og er på det høyeste nivået
på ti år. Disse medlemmer merker seg
at over 100 000 personer har fått innvilget familiegjenforening siden
2014. Statistisk sentralbyrå (SSB) la fram rapporten «Familieinnvandring
og ekteskapsmønster 1990–2020» i 2022, og denne viser at det er
store forskjeller i arbeidslivsdeltakelse blant familieinnvandrere. Disse medlemmer merker seg at det spesielt
er hvilken gruppe referansepersonen tilhører som har stor påvirkning
på yrkesdeltakelsen. Ti år etter ankomst til Norge viser tallene
at 69 pst. av dem som kom for å gjenforenes med arbeidsinnvandrere,
er yrkesaktive. For personer gjenforent med en person med fluktbakgrunn
var kun 42 pst. i arbeid etter ti år. Disse medlemmer mener
derfor at det er behov for tiltak for å få flere inn på arbeidsmarkedet
samtidig som familieinnvandringen bør strammes inn. Disse medlemmer viser videre til Høyres
merknader og forslag i Dokument 8:94 S (2024–2025), Innst. 282 S
(2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil stramme inn vilkårene for familieinnvandring. Disse medlemmer er åpne for å diskutere
flere av forslagene som ligger i saken, men mener at forslagenes
konsekvenser ikke er godt nok utredet.
Disse medlemmer viser til at svaret
fra statsråden løfter problemstillinger som må ses nærmere på.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om å stramme inn vilkårene for
familieinnvandring.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at familieinnvandringen til
Norge har vært svært høy de siste årene. Fra 2014 til 2024 innvilget
UDI familieinnvandring til 125 891 personer utenfor EU/EØS. Dette
er flere enn antall innbyggere som bor i Drammen. Disse medlemmer viser
til at i 2024 alene innvilget UDI innvandringstillatelse til 9 094
familiemedlemmer med opprinnelse utenfor EU/EØS.
Disse medlemmer mener at fordi Norge
i mange år har hatt høy innvandring fra ikke-vestlige land, blir
også reglene rundt familieetablering et problem. Disse
medlemmer viser til at blant en del innvandrergrupper er det
vanlig å hente ektefelle fra opprinnelseslandet. Dette fører til
at integreringen stadig settes i revers, og det er forbundet med
en rekke problemstillinger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til statsrådens
svarbrev som peker på feil i bruken av statistikk, tall og grunnlag
i Dokument 8:156 S (2024–2025), at flere av forslagene ikke bygger på
korrekt gjengivelse av gjeldende regler, at noen forslag er i strid
med grunnleggende menneskerettslige regler og konvensjoner Norge
har forpliktet seg til, og derfor ikke bør vedtas. Disse
medlemmer mener det å foreslå reguleringer som allerede gjelder,
slik som forslag nr. 3, nr. 4 og nr. 12, er å kaste bort Stortingets
tid. Disse medlemmer mener at representantforslaget
er med på å lage et inntrykk av at det er mye enklere å få innvilget
familiegjenforening i Norge enn det egentlig er. Disse
medlemmer mener det kan virke integreringshemmende at det
i forslaget blir gjort til et problem at familier og barn som har
kommet bort fra hverandre under flukt, og som har flyktningstatus
etter internasjonale kriterier, får innvilget sin søknad om familiegjenforening
i Norge.
Disse medlemmer viser til at retten
til familieliv er nedfelt i Den europeiske menneskerettskonvensjonen
(EMD) artikkel 8. Etter FNs barnekonvensjon artikkel 22 har Norge forpliktet
seg til å treffe egnede tiltak for å hjelpe til at barn på flukt
forenes med sine foreldre.