Forslag 2 og 3
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter at norsk statsborgerskap
skal henge høyt, og at regelverket samtidig skal bidra til god integrering. Disse medlemmer er enige i arbeids- og
inkluderingsministeren uttalelse i brev av 23. april 2025 om at
dagens vilkår for å få innvilget norsk statsborgerskap ligger på
et riktig nivå for å balansere behovet for kontroll. Innvandrere som
fyller vilkårene for statsborgerskap gis mulighet til å formalisere
sin tilknytning til Norge og å ta i bruk de demokratiske rettighetene
som norsk statsborgerskap gir.
Disse medlemmer viser til at det
hevede kravet til ferdigheter i norsk muntlig trådte i kraft 1. oktober 2022,
og til det pågående prosjektet IMPECT (Linguistic Integration of
Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration
Tests).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet gir sin tilslutning til Arbeids- og inkluderingsdepartementets
arbeid med å innhente kunnskap for å vurdere om dagens krav er hensiktsmessig,
og at det som en følge av dette skal vurderes nærmere hvorvidt kravet
til ferdigheter i norsk muntlig bør heves ytterligere.
Disse medlemmer mener prøven i grunnleggende
norske verdier som representantene etterspør, allerede er på plass
gjennom statsborgerprøven.
Disse medlemmer peker på at krav
om avleggelse av troskapsløfte for å få innvilget norsk statsborgerskap
ble opphevet i 1976 med begrunnelse at ordningen medførte ekstra
arbeid for politi og domstoler, og forsinkelse i behandlingen av
statsborgersaker. Disse medlemmer mener
det ikke er riktig å pålegge politi, domstoler, kommuner eller andre
å bruke ressurser på unødvendige og symbolske oppgaver slik som troskapsløfter.
Disse medlemmer viser til at en person
som søker om norsk statsborgerskap må ha utholdt en karenstid før
statsborgerskap innvilges dersom vedkommende er ilagt straff eller
strafferettslig særreaksjon. Disse medlemmer viser
også til at retten til statsborgerskap ved svært langvarig fengselsstraff
utsettes i lang tid, slik at personen i praksis kan miste muligheten
til å oppnå norsk statsborgerskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at gode norskkunnskaper er nøkkelen til integrering. Disse medlemmer mener at det er hensiktsmessig
å evaluere det nåværende kravet om B1-nivå muntlig, og deretter
vurdere å øke språkkravet til
B2-nivå muntlig. Disse medlemmer ønsker ikke
å heve kravet uten å se på erfaringene fra dagens språkkrav, som
ble innført under regjeringen Solberg.
Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne foreslår
at personer som er idømt straff over 90 dager aldri skal få norsk
statsborgerskap. Disse medlemmer er
enige i at statsborgerskapet skal henge høyt og at alvorlige lovbrudd
skal få konsekvenser. Disse medlemmer mener
likevel at dagens regelverk med karenstid for personer som er ilagt
straff allerede sikrer en forholdsmessig konsekvens før statsborgerskap
kan innvilges. Karenstiden er på opptil 39 år for de lengste straffene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at dagens krav
til statsborgerskap er strenge nok, og at det vil være flere negative
enn positive effekter å hente ved en eventuell innstramming med
forlengelse av botid til ti år og strengere krav til norskferdigheter
enn det som er i dag. Kravet til norskferdigheter ble hevet fra
A2 til B1 så sent som i 2022. Disse medlemmer mener
at å heve dette kravet ytterligere har liten hensikt. IMPACT-undersøkelsen
kan like gjerne vise at kravet bør senkes, eller praktiseres lempeligere.
Å kreve språkferdigheter på B2-nivå vil være uforholdsmessig overfor
personer som kanskje har lærevansker, ikke er unge lenger og som
på grunn av forfølgelse og krig ikke har fått grunnleggende skolegang. Disse medlemmer mener det er mange eksempler
på at mennesker kan være ressurspersoner og gode norske statsborgere
uten å prestere norsk på akademisk nivå. Å stille uforholdsmessige
strenge krav, vil kunne virke diskriminerende og integreringshemmende. Disse medlemmer mener at det er viktigere å
la mennesker som har lovlig opphold og som har bodd lenge i landet,
få ta del i demokratiet med de plikter og rettigheter som følger
med et statsborgerskap og norsk lov, enn å forsøke å skape utrygghet
rundt folks liv med å stadig stramme inn på reglene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem lovforslag med følgende kriterier for norsk statsborgerskap
som skal gjelde for alle:
-
En søker kan aldri få norsk statsborgerskap
dersom vedkommende er idømt en ubetinget straff lengre enn 90 dager,
ved ubetinget straff som er under 90 dager, gjelder eksisterende
regelverk med karenstid.
-
minimum ti års botid
-
bestå språkprøve på minimum B2-nivå
-
bestå prøve om grunnleggende norske verdier
-
avlegge en troskapsed etter mønster av ordningen i Danmark.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem lovforslag med krav om selvforsørgelse (unntak for alderspensjonister)
de siste fem årene for å få innvilget norsk statsborgerskap. Det
vil si at søkeren må være selvforsørget i betydningen ha en lønnsinntekt
på 3,2 ganger grunnbeløpet i folketrygden.»
Komiteens medlem
fra Rødt støtter ikke forslagene. Dette
medlem mener kravene som i dag stilles for å kunne få innvilget
norsk statsborgerskap, er strenge nok uten å være urimelige. Det
er dette medlems syn at retten til å
søke om statsborgerskap i det landet man bor og har tenk å bo videre,
gitt at man oppfyller de krav som statsborgerloven krever, er en
viktig demokratisk rett. Med statsborgerskap i Norge følger blant
annet retten til å delta i demokratiske prosesser, for eksempel
ved å stemme i stortingsvalg hvert fjerde år.
Dette medlem er videre ikke enig
i påstanden om at «statsborgerloven er en rettighetslov som først
og fremst er knyttet til botid». Dette medlem mener Norge
allerede har strenge og tydelige regler for hvem som kan få norsk
statsborgerskap gjennom søknad, og ser ikke at det er grunnlag for
å gjøre ytterligere innstramninger i statsborgerloven. Dette medlem viser videre til at Norge
er et av få land i Europa som fremdeles praktiserer tilbakekall
av statsborgerskap uten foreldelsesfrist, en praksis som har fått
kritikk fra flere hold.