Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget
der forslagsstillerne presenterer ulike tiltak for 5- og 6-åringer
i skolen. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
henviser til evalueringen av seksårsreformen som ble overlevert
til Kunnskapsdepartementet i 2024.
Komiteen vil fremheve viktigheten
av at alle barn får en god og utviklende oppvekst, og vil i den
sammenheng understreke viktigheten av lek og fysisk aktivitet i skolen.
Både frilek i friminuttene og ulike former for lekbasert læring
er viktig for barnas trivsel og utvikling, særlig i de yngste aldersgruppene. Komiteen mener det er viktig at skolene
legger best mulig til rette for både frilek, et mangfold av læringsformer
og fysisk aktivitet.
Komiteen viser til at komiteen også
har behandlet to andre representantforslag om skolestart. Det er Dokument
8:103 S (2024–2025), jf. Innst. 310 S (2024–2025) fra Sosialistisk
Venstreparti, og Dokument 8:184 S (2024–2025), jf. Innst. 288 S
(2024–2025) fra Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener en god skolestart
er avgjørende for barns trivsel og læring, og støtter arbeidet med
å styrke lek og utforskende arbeidsformer i småskolen. Samtidig
mener disse medlemmer det må være opp
til profesjonen og den enkelte skole å finne en god balanse mellom
lek, læring og struktur, fremfor å detaljstyre innholdet gjennom nasjonale
pålegg. Høyre ønsker en skole med høye ambisjoner for alle elever,
der trygghet og mestring går hånd i hånd med faglig utvikling.
Disse medlemmer er opptatt av at
skolestarten skal være god og trygg for alle barn, men mener dette best
ivaretas gjennom faglig solide rammer og lokale tilpasninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter forslagsstillernes engasjement
for en god skolestart for de yngste elevene. En god skolestart legger
et viktig grunnlag for kommende skoleår. Disse medlemmer mener
det er behov for tiltak for å gjøre skolen generelt mer praktisk,
og for de yngste spesielt mer lekbasert. Disse
medlemmer mener at leken skal ha en plass i skolen. Leken
har en verdi i seg selv, og den er viktig for trivsel, og for faglig
og sosial læring og utvikling. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i regjering har varslet flere grep for å
endre skolen for de minste.
Disse medlemmer støtter intensjonen
i forslaget og viser til at Arbeiderpartiet i regjering nylig har kommet
med flere endringer som blant annet innebærer å fjerne obligatoriske
kartleggingsprøver for 1. klasse, med hensikt å sikre mer lek og
mindre stillesitting i skolehverdagen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil trekke fram at seksårsreformen første
gang ble behandlet i Stortinget i 1993 der Arbeiderpartiet, Høyre
og Fremskrittspartiet vedtok å senke skolestarten til 6 år uten
at det ble flertall for å forlenge grunnskolen. Disse medlemmer minnes
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet inngikk kompromiss i 1994 der
Senterpartiet blant annet stilte krav om at innholdet skulle basere
seg på førskolepedagogikk, nok finansiering av kommunene, lærertetthet
og et annerledes skoleforberedende år. Etter at den endelige evalueringen
kom i 2024, mener disse medlemmer at
offensive tiltak for frilek og styrking av skolestarten er viktigere
enn noen gang før. Selv etter å ha utvida skolen med skoletimer
tilsvarende to skoleår, lærer ikke elevene mer.
Disse medlemmer viser til at omsider
i april 2024 kom evalueringen av Seksårsreformen og konsekvensene
av at skolestartalderen i Norge ble senket fra syv til seks år i
1997. Rapporten slår blant annet fast at det er behov for mer lekbasert
læring og undervisning, samt at særlig de yngste elevene er sårbare
for at skolestartalderen ble senket. Lærere ytrer også en bekymring
for at tidlig bokstavinnlæring blir ekstra krevende å mestre for
de mer umodne elevene. En studie som nylig ble publisert i European
Sociological Review viser at det er vesentlige forskjeller i skoleresultater
mellom tidlige og sene skolestartere. Lite har skjedd for å følge
opp evalueringen etter at den ble overlevert til kunnskapsdepartementet
i juni 2024.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til evalueringen av seksårsreformen som
viser at aktivitet og lek ikke har fått den plassen i 1. klasse
som intensjonen med reformen var. Skolen skal være et godt sted
å lære for alle skolestartere, det må derfor legges til rette for
dager med lek, aktivitet og læring på den enkeltes nivå og forutsetninger.
Skal det være mulig må læreren og andre i klasserommet gis tid og
mulighet for å legge til rette.
Dette medlem kjenner til Tønsberg
kommune som har en satsing på mer lek, under overskriften Lekende
lett skolestart. Det er tilsvarende prosjekter flere steder i landet,
og etter dette medlems erfaring er resultatene
gode. Men skal dette være mulig så må læreren og laget rundt elevene
få tillit og handlingsrom til å legge opp undervisning og aktivitet
for den enkelte klasse.
Medlemen i
komiteen frå Raudt takkar forslagsstillarar for å setja fokus
på situasjonen for norske førsteklassingar. Dette er eit tema som
er viktig for Raudt og Raudt har difor føreslått å reversere seksårsreforma,
jamfør Dokument 8:184 S (2024–2025). Denne medlemen vil
understreka at dette er Raudt sitt primærstandpunkt. Likevel er
alle tiltak som kan gjera det betre for norske førsteklassingar
velkomne.
Denne medlemen er samd i at det må
leggjast til rette for meir frileik i skulen, men meiner at dette
må sjåast i samanheng med det totale læringstrykket slik Utdanningsforbundet
peiker på i sitt høyringsinnspel. Avvikling av kartleggingsprøvar,
slik også statsråden har varsla, kan bidra til dette. Det same kan
ei kartlegging av skuletimar og følgjande reduksjon av desse.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative budsjett
foreslo å øke kontaktlærertiden. Dette medlem mener
det er en bedre innramming for å sikre at lærerne har mer tid til
å følge opp elevene sine, enn løsningen skissert i representantforslaget.