3. Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til meldingen.
Komiteen viser til
at regjeringen i meldingen understreker at forskning er grunnleggende
for et åpent og demokratisk samfunn med gode beslutningsprosesser der
akademisk frihet står i en særstilling. Komiteen støtter
dette og er tydelige på at i en krevende sikkerhetspolitisk situasjon
blir vitenskap, forskning og sannhet satt under press.
Komiteen mener grunnleggende
og langsiktig oppbygging av kunnskap må basere seg på fri, kritisk
og uavhengig forskning. Den nasjonale forskningsinnsatsen har betydning
for videreutvikling av velferdsstaten og for internasjonal konkurranseevne.
Komiteen mener det
offentlige har et særlig ansvar for å ivareta vilkårene til grunnforskning.
Et kunnskapsbasert nærings-, samfunns- og kulturliv forutsetter tett
samarbeid mellom aktører innen disse feltene og universitet, høgskoler
og forskningsinstitutter. Veien fram til kommersialisering av forskningsresultater
må understøttes bedre, slik at forskningen kan danne grunnlaget
for innovasjon og gründervirksomhet.
Komiteen mener det
er nødvendig å sikre at det offentliges investeringer i forskning
og utvikling (FoU) holdes på et høyt internasjonalt nivå, og at
næringslivets FoU-investeringer i tråd med nasjonale ambisjoner øker
til 2 pst. av BNP.
Komiteen mener det
er viktig at forskning og forskere får gode rammevilkår, og at det
sikres mer åpen forskningspublisering for å gjøre kunnskap tilgjengelig for
flere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, mener at man for å ta Norge
framover trenger betydelig økt satsing på forskning, tydelig satsing
på fremragende miljøer samt bedre samarbeid på tvers av sektorer
og landegrenser. En sterk forsknings-, kunnskaps- og innovasjonssektor
er viktig for å omstille samfunnet og bygge arbeidsplassene for
fremtiden.
Flertallet peker
på at samfunnsutfordringene står i kø. Det er en geopolitisk svært
krevende situasjon, med krig både i Europa og Midtøsten i tillegg
til de pågående langvarige konfliktene, noe som preger oss som folk
og som nasjon. Flertallet mener det
er grunn til å anta at migrasjonen vil være større i lang tid framover, både
på grunn av krig og konflikt, men også på grunn av klimaendringer.
Flertallet peker
på at klimaendringene gjør at vårt tradisjonelle levesett, våre
prioriteringer og vår evne til innovasjon blir satt på prøve. I
tillegg utvikler teknologien seg i raskt tempo, noe som både gir
muligheter og utfordringer.
Komiteen viser
til demografiutfordringene, hvor flere eldre og færre i yrkesaktiv
alder bringer med seg en del utfordringer, selv om det er positivt
at flere lever lenger. Kampen om arbeidskraften og kompetansen er
allerede i gang, og gapet mellom behov og faktisk tilgang er ikke
mulig å tette med framtidas befolkning. Komiteen mener
derfor det er avgjørende at man jobber smartere og bruker ressursene
fornuftig.
Komiteen er tydelig
på at summen av disse utfordringene må tas på alvor, og at alle
disse utfordringene har en fellesnevner: de krever omstilling, kunnskap, innovasjon
og forskning.
Komiteen peker videre
på at Norge har en betydelig offentlig finansiering av forskning. Komiteen mener det trengs tydelige prioriteringer
over områder hvor Norge må ha kunnskapsberedskap, hvor landet har
særskilte fortrinn og ambisjoner, samt hvor kunnskap er avgjørende
for å innfri forpliktelsene Norge har påtatt seg for eksempel innenfor
klima og forsvar.
Komiteen peker på
at samarbeid på tvers av landegrenser for å bryte kunnskapsbarrierer
og finne løsninger på de store utfordringene verden står overfor,
er både viktig og nødvendig. En sterk og aktiv deltakelse i de europeiske
rammeprogrammene bidrar til å styrke et kunnskapsintensivt og konkurransedyktig
næringsliv gjennom nettverk, kompetanse og kapital. Komiteen peker på viktigheten av å motivere
og legge til rette for en sterk norsk deltakelse fra både private
og offentlige forsknings-, utviklings- og innovasjonsmiljøer.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre, meiner at det
er viktig å sikra dei norske forskingssystema i ei uroleg verd og
å trygga norske forskarar. Den autoritære utviklinga ein ser i til
dømes USA, understrekar dette. Samstundes er også forsking sentral
i å løysa mange av dei utfordringane samfunnet står overfor, som
klimakrisa og demografiutfordringar.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til det viktige samfunnsoppdraget som ligger
til institusjonene i høyere utdannings- og forskningssektor, og
hvordan veien til å løse de store globale utfordringene går gjennom
utdanning, forskning og utvikling.
Dette flertallet viser
til at disse partiene vil styrke forskningen for å løse store samfunnsutfordringer
og bidra til innovasjon og konkurransekraft og en opplyst samfunnsdebatt. Dette flertallet peker på at det er viktig
å prioritere toppforskningen, og at målet bør være å utvikle flere
verdensledende fagmiljøer i Norge, å styrke den næringsrettede forskningen
og å jobbe for at mer forskning skal føre til næringsutvikling. Dette flertallet legger særlig vekt på
at offentlig finansiert forskning skal ha høy kvalitet og være uavhengig
av politiske føringer eller særinteresser som kan rokke ved forskningens
troverdighet. Dette flertallet fremhever
at norske fagmiljøer må samarbeide mer og bedre internasjonalt.
Det er viktig for å øke kvaliteten i forskning og utdanning, for
å delta i den internasjonale dugnaden for ny kunnskap og for å hente
hjem kunnskap utviklet utenfor Norges grenser.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, understreker
at i en utrygg verden er det viktigere enn noen gang med sterkere
internasjonalt samarbeid og mer utsyn, og at de store utfordringene
vi står overfor, må løses i større fellesskap enn det nasjonale. Dette flertallet viser til meldingen
og støtter regjeringens hovedbudskap om at kunnskap og forskning
er helt avgjørende for å møte usikkerhet og økende kompleksitet
i samfunnet. Dette flertallet vil understreke
betydningen av et sterkt, uavhengig og tillitsbasert forskningssystem
som en bærebjelke i et demokratisk og bærekraftig samfunn.
Dette flertallet mener
videre at forsknings- og kunnskapssektoren har en avgjørende rolle
i å styrke nasjonens motstandskraft mot kriser og forstyrrelser. Forskning
skal bidra med analyser, innsikt og løsninger på utfordringer knyttet
til klima, helse, teknologi, sikkerhet og samfunnsutvikling. Det
må legges til rette for kunnskapsmiljøer som kan respondere raskt
og effektivt i møte med nye trusler og krisesituasjoner.
Komiteen mener
det er avgjørende at forskningspolitikken gir godt rom for både
grunnforskning og den mer anvendte forskningen, og at det sikres
faglig bredde på tvers av profesjoner og disipliner. En mangfoldig
og balansert forskningsportefølje er nødvendig for å ivareta samfunnets
langsiktige kunnskapsbehov og demokratiske utvikling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
peker på viktigheten av satsing på grunnforskning og nysgjerrighetsdrevet
forskning. Det er viktig å øke forskerrekrutteringen, og flertallet peker på at utlysning av øremerkede
grunnforskningsstipender kan være et viktig virkemiddel for å rekruttere
unge forskere.
Flertallet er tydelige
på at det er summen av forskning og kunnskap som gjør at kompetansebehovet kan
dekkes, og at de kunstneriske og kreative fagene og områdene også
er en svært viktig del av forsknings-, kunnskaps- og kompetansebasen
i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er positive til retningen meldingen
peker ut for forskningssystemet. Det er stort behov for å øke forskningsinnsatsen
fra privat sektor og næringslivets FoU-bidrag. Det er også et stort
behov for å samordne forskningsinnsatsen gjennom Forskningsrådet
med større bidrag fra ulike deler av offentlig sektor. Disse medlemmer merker seg at flere høringsinstanser
etterlyser en mer offentlig tilnærming til grep som kan øke den
samlede forskningsinnsatsen i næringslivet og i offentlig sektor
i sin helhet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg leverte
sterk vekst i bevilgningene til høyere utdanning og forskning gjennom
åtte år. For Høyre er det avgjørende å satse på kunnskap og kompetanse
for å håndtere samfunnsendringene, dekke kompetansebehov og bidra
til verdiskaping og trygghet for framtidig velferd.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennom to langtidsplaner for forskning
og høyere utdanning la grunnlaget for en periode med høye ambisjoner
for norsk forskning og høyere utdanning. Planene bygget på et langsiktig
perspektiv og en grunnleggende vilje til å bruke nødvendige ressurser
for å løse vår tids store utfordringer, og å skape et bærekraftig
samfunn og langsiktig økonomisk vekst. Disse
medlemmer peker på at den første langtidsplanen, jf. Meld.
St. 7 (2014–2015), fulgte opp målsettingen om å bruke 1 pst. av
bruttonasjonalproduktet (BNP) på forskning og utvikling (FoU), gjennom
blant annet opptrapping av bevilgningene til forskningsinfrastruktur,
deltakelse i europeiske rammeprogram for forskning og innovasjon og
flere rekrutteringsstillinger. Totalt ble langtidsplanen i årene
2015–2018 fulgt opp med over 3 mrd. kroner i økte bevilgninger.
Disse medlemmer viser
videre til at også langtidsplanen for årene 2019–2023 ble fulgt
opp med over 1,6 mrd. kroner gjennom opptrappingsplanene «Teknologiløft,
FoU for fornyelse og omstilling i næringslivet» og «Kvalitet i høyere
utdanning». Gjennom perioden til regjeringen Solberg økte FoU-bevilgningene
med 16,3 mrd. kroner, noe som tilsvarer en realvekst på om lag 28 pst. Disse medlemmer viser til at bevilgningene jevnt
over overoppfylte målet om å bruke 1 pst. av BNP på FoU. Sammen
med en ambisiøs satsing på de prioriterte områdene i de forrige
langtidsplanene viser disse medlemmer til
at regjeringen Solbergs styrking av universitetene og høyskolene
med en realvekst på over 15 pst. har gitt norsk forskning og høyere
utdanning et betydelig løft når det gjelder både kvalitet, kapasitet
og suksessrate i åpne internasjonale konkurransearenaer.
Disse medlemmer peker
på at de resultatene man nå ser av Retur-EU, er en direkte konsekvens
av regjeringen Solbergs politikk. Forskning og utvikling er avgjørende
for å håndtere det grønne skiftet, skape vekst i næringslivet og
utvikle nye næringer.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg fulgte opp sine uttalte intensjoner og
sikret reelle budsjettprioriteringer i tråd med opptrappingene skissert
i langtidsplanen for 2019–2028, jf. Meld. St. 4 (2018–2019). Disse medlemmer merker seg derimot at
regjeringen Støre velger å gå bort fra denne tverrpolitiske enigheten
som spenner tilbake til regjeringen Stoltenberg II, og svekker både
langtidsplanens verdi som styringsverktøy og ambisjonene for norsk
forskning og høyere utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre fremhever at Høyre fortsatt har store ambisjoner
for forskningen, og viser til Høyres alternative statsbudsjett for
2025, hvor det omprioriteres over 400 mill. kroner til et stort forskningsløft
for grønn omstilling og teknologi og det foreslås å videreføre midler
til sentre for fremragende utdanning som sikrer prestisje til innovativ
og god undervisning i høyere utdanning.
Disse medlemmer peker
videre på at Høyre i sitt alternative statsbudsjett tilrettelegger
for et konkurransedyktig og nytenkende næringsliv som bidrar til
flere lønnsomme jobber og gir mer skatteinntekter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener det er behov for en styrket satsing
på forskning. Draghi-rapporten som kom i 2024 (The future of European
competitiveness: Report by Mario Draghi 9. september 2024), sier
klart og tydelig at Europa mister konkurransekraft sett mot USA
og Kina. Disse medlemmer mener rapporten
viser behovet for å kraftig trappe opp satsingen på forskning og
innovasjon.
Disse medlemmer mener
forskning og høyere utdanning er avgjørende for norsk konkurransekraft. Dersom
sektoren nedprioriteres, vil det kunne svekke konkurransekraften.
Det er svært alvorlig i en tid der landene rundt oss satser, og
det vil kreve omstilling for å møte dagens og morgendagens utfordringer.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett
for 2025 foreslo å øke bevilgningene til forskning og innovasjon.
Sammenlignet med regjeringens budsjett foreslo Venstre å styrke
høyere utdanning og forskning med nærmere tre mrd. til i sitt alternative
budsjett for 2025. Forskning og høyere utdanning fikk 1,66 mrd.
mer enn i regjeringens budsjett, blant annet 350 mill. til økt basisfinansiering av
universiteter og høgskoler. Videre foreslo Venstre å bevilge 125
mill. ekstra til grunnforskning, og tilsvarende mye til strategiske
forskningssatsinger, og å bevilge penger til 1 000 nye IKT-studieplasser
og 500 nye studieplasser i realfag.