Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at bruken av genmodifiserte organismer
(GMO) i Norge reguleres av genteknologiloven med forskrifter. Genteknologiloven
regulerer fremstilling og bruk av GMO og har som formål å sikre at
slik aktivitet skjer på en etisk og samfunnsmessig forsvarlig måte,
i samsvar med prinsippet om bærekraftig utvikling og uten helse-
og miljømessige skadevirkninger.
Komiteen viser til
at Bioteknologirådet i 2018 kom med forslag til en oppdatering av
GMO-regelverket for å tilpasse det til moderne genteknologiske metoder. Rådet
anbefalte også at det ble satt ned et utvalg for å belyse forslag
til oppmykninger av GMO-regelverket. I 2020 ble Genteknologiutvalget
oppnevnt, og deres arbeid resulterte i NOU 2023:18 Genteknologi
i en bærekraftig fremtid.
Komiteen merker
seg at Prop. 69 L (2024–2025) følger opp NOU 2023: 18 med forslag
til endringer i genteknologiloven. Endringene tar sikte på å bidra
til å stimulere forskning og innovasjon på feltet. Det foreslås blant
annet at reglene for godkjenning av klinisk utprøving av legemidler
som inneholder GMO til mennesker, skal avpasses. Det foreslås også
en adgang for vedtaksmyndigheten til å bestemme at annen forsøksutsetting
kan skje uten vurdering av kriteriene bærekraft, samfunnsnytte og
etikk (BSE). Videre foreslås det at kravene til utredning av helse-
og miljørisiko lempes i noen tilfeller.
Komiteen viser til
at det også foreslås flere mindre lovendringer for å klargjøre og
oppdatere genteknologiloven. Blant annet er GMO-definisjonen i genteknologiloven
foreslått endret slik at den ligger nærmere definisjonen i EUs utsettingsdirektiv.
Videre orienteres det om mulig endring i fôrforskriften, og om at
Nærings- og fiskeridepartementet vil utrede konsekvensene av å åpne
for ikke-spiredyktige GMO-fôrvarer til fiskefôr.
Komiteen viser til
at genteknologiloven oppstiller visse vilkår som må være oppfylt
for at tillatelser skal gis, at alle GMO-er skal vurderes fra sak
til sak, og at en samlet vurdering baserer seg på helse- og miljøeffekter, samfunnsnytte,
etikk og GMO-ers innvirkning på en bærekraftig utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre støtter forslagene til endringer i genteknologiloven.
Samtidig viser disse medlemmer til at
flertallet i Genteknologiutvalget, som avga sin innstilling 6. juni
2023 (NOU 2023:18), gikk lenger og foreslo en ny, nivådelt regulering,
som innebærer en deregulering av genredigerte organismer. Disse medlemmer vil be regjeringen følge
utviklingen, særlig i lys av utviklingen i EU, og eventuelt komme
tilbake på et senere tidspunkt med ytterligere justeringer i lovverket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne,
støtter forslagene til endring i genteknologiloven. Flertallet mener at forslagene har blitt
tilstrekkelig belyst i forbindelse med utarbeidelsen av NOU 2023:18
Genteknologi i en bærekraftig fremtid, samt etterfølgende høring.
I tillegg leggerflertallet vekt
på at forslagene innebærer en nødvendig oppdatering av regelverket.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til forslaget om å ta utsettingsdirektivets GMO-definisjon
inn i genteknologiloven og at endringene i § 4 «innebærer ingen
materiell endring av betydning, men detaljnivået endres sammenlignet
med dagens lovbestemmelse». (Prop. 69 L, side 27)
Forslaget innebærer også endring av genteknologiloven
§ 2, og disse medlemmer legger til grunn
at denne endringen heller ikke innebærer materiell endring av betydning.
Disse medlemmer viser
til forslag til ny § 10 a Godkjenning av et produkt som er godkjent
i et annet EØS-land, og legger til grunn at første og andre punktum i
forslaget er identisk med § 10 sjette ledd i dagens lov, jf. merknad
til ny § 10 a på side 28. Tredje punktum i genteknologiloven er
nytt, men prinsippet om at «[p]roduktet er tillatt omsatt i Norge
inntil norske myndigheter eventuelt nedlegger forbud» er i tråd
med gjeldende rettsforståelse, en rettsforståelse som norske myndigheter
har brukt siden 2014. Disse medlemmer viser
til at VKM fortsatt skal foreta en helse- og miljørisikovurdering
av GMO-er som er til godkjenning i EU. I tillegg skal levende GMO-er
fortsatt vurderes opp mot kravene til bærekraft, samfunnsnytte og
etikk, og saker som gjelder utsetting, skal fortsatt sendes på offentlig
høring.
Disse medlemmer mener
at Norge, med de foreslåtte endringene, kan videreføre en føre-var-basert GMO-regulering
og en åpen og forutsigbar saksbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Kristelig Folkeparti registrerer at lovendringene regjeringen
foreslår, vil svekke miljø- og bærekraftshensynene i genteknologiloven. Disse medlemmer ønsker en føre-var-holdning
til genmodifisering, hvor det sikres at bruk av GMO er miljøvennlig
og bærekraftig. Disse medlemmer reagerer
også på hvor omtrentlig konsekvensene av ny § 10 a, som svekker Norges
kontroll med innføring av GMO fra andre land, ved at det tilsynelatende
må bevises at et produkt medfører risiko, før Norge kan legge ned
forbud. Formuleringen regjeringen foreslår, har ikke vært på høring.
Disse medlemmer mener
at regjeringens behandling av de foreslåtte endringene er mangelfull.
Det vises gjennomgående i proposisjonen til en høring av bare delvis
like lovendringer i 2020, og høring av NOU 2023: 18, som er langt
mer omfattende og berører langt flere spørsmål enn det disse lovendringene
gjør.
Disse medlemmer mener
at regjeringen burde sendt disse lovendringene på egen høring, og
setter store spørsmålstegn ved hvorfor det ikke er gjort.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget utsetter behandlingen
av Prop. 69 L (2024–2025), og forslagene til endring av genteknologiloven,
i påvente av ny høring.»