3.3 Tilgangen til jakt og fangst
Komiteen viser til at tilgangen for
jakt og fangst av vilt, samt sanking av fugleegg er fastsett i både
naturmangfoldlova og viltlova, og vidare til at desse lovene derfor
må lesast i samanheng for å forstå dei gjeldande bestemmelsane.
Komiteen framheld at det av naturmangfoldlova § 15
er fastsett eit fredingsprinsipp, der viltet er freda med mindre
det er opna for hausting. Hausting inkluderer jakt, fangst og innsamling,
og kan vidare berre tillatast dersom det finst eit haustingsverdig
overskot.
Komiteen merker seg at vedtak om
hausting vert fatta med heimel i viltlova, og må bygge på måla som
er gitt av naturmangfoldlova.
Komiteen merker seg at forslaget
inneber at bestemmelsen i viltlova § 9 første ledd ikkje vert vidareført,
men at § 9 andre ledd skal vidareførast med enkelte presiseringar
og justeringar, medrekna at jakt og fangst berre er tillat når det
er opna for det i eller i medhald av lov.
Komiteen registrerer vidare at lova
legg opp til at løyve til jakt og fangst skal skje gjennom ein forskriftsprosess,
som krev grundige vurderingar av vilkår og omsyn etter naturmangfoldlova
§ 16.
Komiteen merker seg at prinsippet
om hekke- og yngletidsfreding skal vidareførast, likevel med moglegheit
for unntak i spesielle tilfelle.
Komiteen viser til at sanking av
egg og dun er ein tradisjonsrik form for hausting. Det er vidare
naturleg å vise til at mange fuglearter har nedgåande bestandsstørrelsar,
og komiteen merker seg at lova derfor
tek for seg reguleringar for å unngå negative verknader på bestandane.
Komiteen viser vidare til at naturmangfoldlova §§ 15
og 16 set rammene for sanking av egg, og at det berre er aktuelt
å tillate sanking når det finst eit haustingsverdig overskot.
Komiteen merker seg at forslaget
til ny lov inneber at tilgangen til sanking regulerast i lovas kapittel
3, mens retten til sanking regulerast i kapittel 6, og at dette vert
gjort med mål om ei tydelegare avgrensing mot fjerning av egg for
skadeførebygging.
Komiteen merker seg vidare at forslaget
legg til grunn ei eiga forskriftshjemmel for lodden (jakt på ender)
i Kautokeino kommune, for å synleggjere omsynet til samisk kultur
i større grad.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at et sentralt hensyn bak den nye viltressursloven er
å klargjøre forholdet mellom viltregelverket, naturmangfoldloven
og dyrevelferdsloven. Dyrevelferdsloven § 20 stiller krav til at jakt,
fangst og fiske skal skje på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at jakttidsforskriften gir Finnmarkseiendommen
mulighet til selv å regulere jakttida for elg innenfor perioden
25. september–23. desember i Finnmark. Elgjakta i Finnmark starter
1. september i Karasjok og Kautokeino, og 25. september i resten
av fylket. Årsaken til tidligere jaktstart i Karasjok og Kautokeino
er å kunne gjennomføre jakten før reindrifta forventes å ankomme
høst- og vinterbeitene. I andre kommuner i Finnmark kan dette også
være aktuelt, og i felt inne på vidda kan det være fare for snefall
allerede ved jaktstart. Dette flertallet mener
det må fremgå i loven at Finnmarkseiendommen etter forslag fra den
enkelte kommune, selv kan regulere jakttida for elg innenfor perioden
1. september–23. desember i Finnmark.
Dette flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige endringer i viltressursloven
§§ 10 og 42 som gjør at Finnmarkseiendommen, etter forslag fra den
enkelte kommune, kan regulere jakttida for elg i perioden 1. september–23.
desember i Finnmark.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det er behov
for å harmonisere reglene for jakt- og fangstutøvelse i viltressursloven
og dyrevelferdsloven, slik at regelverket blir enklere å forstå
og praktisere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Viltressursloven § 21 skal
lyde:
§ 21 Forsvarlig jakt og
fangstutøvelse
Jakt og fangst skal utøves på en dyrevelferdsmessig forsvarlig
måte, som ikke utgjør en fare for mennesker, husdyr eller eiendom.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne har
merket seg at det i forslag til ny § 10 Adgang til jakt og fangst,
i tredje ledd er foreslått at det skal forskriftsfestes at det ikke
bør tillates jakt og fangst i hekke- eller yngletiden for vedkommende
art. Dette medlem kan ikke se at det er godgjort at det bør være unntak
for denne regelen, og at det derfor må forskriftsfestes at det ikke
skal tillates jakt og fangst i hekke- eller yngletiden.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I viltressursloven skal
§ 10 tredje ledd lyde:
I forskrift etter andre ledd skal det ikke tillates jakt og fangst
i hekke- eller yngletiden for vedkommende art.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at Norges
Bondelag i sin høringsuttalelse påpeker at om jakt/fangst mister
allmenhetens støtte, kan det svekke grunnlaget for jakt i Norge.
Regjeringens forslag er potensielt problematisk også for jaktinteressene
selv, fordi det beholder jaktformer og regler som vil møte lite
forståelse i det store flertallet av det norsk folk som ikke jakter.
Det vil for eksempel være lite forståelse i opinionen for at arter som
svartspett, røyskatt osv. kan være jaktbare. I dagens samfunn jaktes
slike arter bare for moro skyld av et lite antall mennesker. For
mange slike arter finnes for lite presis kunnskap om bestandssituasjon,
høstingspotensial osv. til å være sikker på at jakt er kunnskapsbasert og
bærekraftig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innarbeide i loven at jakt bare skal være tillatt på arter som er
eksplisitt listet i forskrift, hvor jakt har et påviselig nytteformål,
og hvor det foreligger oppdatert kunnskap om bestand, biologi og
effekter av jakt.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at lodden, dvs. vårjakt
på and, opprettholdes i regjeringens forslag. Lodden er forskriftsfestet
med henvisning til kulturelle rettigheter. Jakt på en art mens den
kommer inn til hekking/yngling er likevel i strid med etikken som
for øvrig gjelder i norsk jakt, og med biologisk god forvaltning.
Miljødirektoratet har anbefalt forbud mot lodden. Dette
medlem mener at med respekt for tradisjonelle rettigheter
er det ikke i noen parters langsiktige interesse å opprettholde
jaktform som strider mot faglig god forvaltning, og som åpenbart
har mistet sin egentlige betydning som ressurs for utøverne.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
forby sanking av egg.»
«Stortinget ber regjeringen
å forby vårjakt på fugl, inklusive ender.»