3.3 Tilgangen til jakt og fangst
Komiteen viser til
at tilgangen til jakt og fangst av vilt samt sanking av fugleegg
er fastsett i både naturmangfoldloven og viltloven, og vidare til
at desse lovene derfor må lesast i samanheng for å forstå dei gjeldande føresegnene.
Komiteen framheld
at det av naturmangfoldloven med mindre det er opna for hausting.
Hausting inkluderer jakt, fangst og innsamling, og kan vidare berre tillatast
dersom det finst eit haustingsverdig overskot.
Komiteen merkar
seg at vedtak om hausting vert fatta med heimel i viltloven og må
bygge på måla som er gitt av naturmangfoldloven.
Komiteen merkar
seg at forslaget inneber at føresegnen i viltloven § 9 første ledd
ikkje vert vidareført, men at § 9 andre ledd skal vidareførast med
enkelte presiseringar og justeringar, medrekna at jakt og fangst
berre er tillatte når det er opna for det i eller i medhald av lov.
Komiteen registrerer
vidare at lova legg opp til at løyve til jakt og fangst skal skje
gjennom ein forskriftsprosess, som krev grundige vurderingar
av vilkår og omsyn etter naturmangfoldloven § 16.
Komiteen merkar
seg at prinsippet om hekke- og yngletidsfreding skal vidareførast,
likevel med moglegheit for unntak i spesielle tilfelle.
Komiteen viser til
at sanking av egg og dun er ei tradisjonsrik form for hausting.
Det er vidare naturleg å vise til at mange fuglearter har nedgåande
bestandsstørrelsar, og komiteen merkar
seg at lova difor tek for seg reguleringar for å unngå negative
verknader på bestandane.
Komiteen viser vidare
til at naturmangfoldloven §§ 15 og 16 set rammene for sanking av
egg, og at det berre er aktuelt å tillate sanking når det finst
eit haustingsverdig overskot.
Komiteen merkar
seg at forslaget til ny lov inneber at tilgangen til sanking vert
regulert i lova kapittel 3, mens retten til sanking vert regulert
i kapittel 6, og at dette vert gjort med mål om ei tydelegare avgrensing mot
fjerning av egg for skadeførebygging.
Komiteen merkar
seg vidare at forslaget legg til grunn ei eiga forskriftsheimel
for lodden (jakt på ender) i Kautokeino kommune, for å synleggjere
omsynet til samisk kultur i større grad.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at et sentralt hensyn bak den nye viltressursloven er
å klargjøre forholdet mellom viltregelverket, naturmangfoldloven
og dyrevelferdsloven. Dyrevelferdsloven § 20 stiller krav til at jakt,
fangst og fiske skal skje på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at jakttidsforskriften gir Finnmarkseiendommen
mulighet til selv å regulere jakttida for elg innenfor perioden
25. september–23. desember i Finnmark. Elgjakta i Finnmark starter
1. september i Karasjok og Kautokeino og 25. september i resten
av fylket. Årsaken til tidligere jaktstart i Karasjok og Kautokeino
er å kunne gjennomføre jakta før reindrifta forventes å ankomme
høst- og vinterbeitene. I andre kommuner i Finnmark kan dette også
være aktuelt, og i felt inne på vidda kan det være fare for snefall
allerede ved jaktstart. Dette flertallet mener
det må fremgå i loven at Finnmarkseiendommen etter forslag fra den
enkelte kommune selv kan regulere jakttida for elg innenfor perioden
1. september–23. desember i Finnmark.
Dette
flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige endringer i viltressursloven §§ 10
og 42 som gjør at Finnmarkseiendommen, etter forslag fra den enkelte
kommune, kan regulere jakttida for elg i perioden 1. september–23.
desember i Finnmark.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, mener
det er behov for å harmonisere reglene for jakt- og fangstutøvelse
i viltressursloven og dyrevelferdsloven, slik at regelverket blir
enklere å forstå og praktisere.
Dette flertallet fremmer
følgende forslag:
«Viltressursloven § 21 skal
lyde:
§ 21 Forsvarlig jakt-
og fangstutøvelse
Jakt og fangst skal utøves på en dyrevelferdsmessig forsvarlig
måte som ikke utgjør en fare for mennesker, husdyr eller eiendom.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne har
merket seg at det i forslag til ny § 10 Adgangen til jakt og fangst,
i tredje ledd er foreslått at det skal forskriftsfestes at det ikke
bør tillates jakt og fangst i hekke- eller yngletiden for vedkommende
art. Disse medlemmer kan ikke se at
det er godgjort at det bør være unntak fra denne regelen, og mener
at det derfor må forskriftsfestes at det ikke skal tillates jakt
og fangst i hekke- eller yngletiden.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Viltressursloven § 10 tredje
ledd skal lyde:
I forskrift etter andre ledd skal det ikke tillates
jakt og fangst i hekke- eller yngletiden for vedkommende art.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at Norges
Bondelag i sin høringsuttalelse påpeker at om jakt/fangst mister
allmenhetens støtte, kan det svekke grunnlaget for jakt i Norge.
Regjeringens forslag er potensielt problematisk også for jaktinteressene
selv, fordi det beholder jaktformer og regler som vil møte lite
forståelse i det store flertallet av det norsk folk som ikke jakter.
Det vil for eksempel være lite forståelse i opinionen for at arter som
svartspett, røyskatt osv. kan være jaktbare. I dagens samfunn jaktes
slike arter bare for moro skyld av et lite antall mennesker. For
mange slike arter finnes for lite presis kunnskap om bestandssituasjon,
høstingspotensial osv. til å være sikker på at jakt er kunnskapsbasert og
bærekraftig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer i viltressursloven
om at jakt bare skal være tillatt på arter som er eksplisitt listet i
forskrift, hvor jakt har et påviselig nytteformål, og hvor det foreligger
oppdatert kunnskap om bestand, biologi og effekter av jakt.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at lodden, dvs. vårjakt
på and, opprettholdes i regjeringens forslag. Lodden er forskriftsfestet
med henvisning til kulturelle rettigheter. Jakt på en art mens den
kommer inn til hekking/yngling, er likevel i strid med etikken som
for øvrig gjelder i norsk jakt, og med biologisk god forvaltning.
Miljødirektoratet har anbefalt forbud mot lodden. Dette
medlem mener at med respekt for tradisjonelle rettigheter
er det ikke i noen parters langsiktige interesse å opprettholde
en jaktform som strider mot faglig god forvaltning, og som åpenbart
har mistet sin egentlige betydning som ressurs for utøverne.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
forby sanking av egg.»
«Stortinget ber regjeringen
forby vårjakt på fugl, inklusive ender.»