3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri Gåsemyr Staalesen
og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine Linnestad,
fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund,
viser til at regjeringen fremmer forslag til enkelte endringer i
statsansatteloven. Regjeringen foreslår å lovfeste at deltidsansattes fortrinnsrett
til utvidet stilling også skal gjelde fremfor ny innleie i virksomheten.
Det foreslås videre at deltidsansatte gis fortrinnsrett til ekstravakter
og lignende i virksomheten. Det foreslås at retten for innleide
til å velge fast ansettelse i virksomheten klargjøres til å ikke bare
omfatte vikartilfeller, men også situasjoner der arbeidsgiver og
tjenestemannsorganisasjoner i virksomheten skriftlig har avtalt
tidsbegrenset innleie. Lovforslaget omfatter videre en endring som
vil gjøre det mulig å ansette statsansatte på åremål på Jan Mayen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til endringen i statsansatteloven
§ 10 som vil gjøre det mulig å ansette statsansatte på åremål på
Jan Mayen. Per i dag gjelder ikke statsansatteloven for statsansatte
som ansettes med tjenestested Jan Mayen, noe som skaper utfordringer
for bemanningen på øya. Disse medlemmer bemerker at
Jan Mayen har en helt spesiell karakter med et isolert og krevende
miljø. Forsvarsdepartementet har i høringen selv understreket at
det ikke er ønskelig at personell tjenestegjør i et slikt isolert
miljø over lengre perioder. Disse medlemmer viser
til at det nåværende regelverket fungerer tilfredsstillende for
personell som har sin hovedstilling på fastlandet og bare tjenestegjør
midlertidig på øya. Utfordringen gjelder spesifikt for personell
som utelukkende skal tjenestegjøre på Jan Mayen. Disse
medlemmer mener at det for denne gruppen er åremålsansettelser
som er den mest hensiktsmessige løsningen. Fast ansettelse er ikke
et praktisk alternativ gitt tjenestens spesielle karakter. Disse medlemmer mener derfor at proposisjonens
forslag om å åpne for åremålsansettelser representerer en fornuftig
tilpasning til de særegne behovene ved tjeneste på Jan Mayen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Prop. 76 L (2024–2025) er en oppfølging
av Prop. 133 L (2021–2022) som Høyre ikke støttet.
Disse medlemmer ser positivt på at
en innleid arbeidstaker får rett til fast ansettelse etter tre år,
ref. endringsforslaget i statsansatteloven § 11. Dette er arbeidstakere
som har god tilknytning til arbeidsplassen. Disse
medlemmer viser for øvrig til merknader i Prop. 131 L (2021–2022),
Innst. 108 L (2022–2023).
Disse medlemmer viser til endringsforslaget
til statsansatteloven § 13 og at det i 2017 ble vedtatt en klargjøring
av fortrinnsretten i arbeidsmiljøloven, slik at deltidsansatte har
fortrinnsrett til en del av en stilling. Dette ble gjort på bakgrunn
av Høyesteretts avgjørelse i 2016 som konkluderte med at daværende
fortrinnsrettsbestemmelse ikke åpner for at deltidsansatte kan utvide
sin stillingsbrøk uten å måtte ta hele den utlyste stillingen. Disse medlemmer mener at den utvidede
fortrinnsretten som regjeringen nå foreslår, vil innebære at virksomhetene
må legge om rutiner for anskaffelse av midlertidig arbeidskraft,
og dette er bemanning som ofte trengs på svært kort varsel, eksempelvis
ved sykdom. Disse medlemmer merker seg
at flere høringsinstanser er negative til endringen i statsansatteloven
§ 13. Disse medlemmer viser spesielt
til Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) sitt
høringssvar der organisasjonen skriver at det ikke er hensiktsmessig
med en utvidelse av fortrinnsretten, og peker i denne sammenheng
på at departementsfellesskapet står overfor en periode med store
endringer som fører til varierende bemanningsbehov også når det
gjelder innleie og vikarer. Videre uttaler DSS at det er ønskelig
å bevare en fleksibilitet som gir rom for å ikke måtte oppbemanne
i forbindelse med omorganiseringer og deretter eventuelt måtte nedbemanne.
På denne bakgrunn støtter ikke disse medlemmer den
foreslåtte endringen i statsansatteloven § 13. Disse
medlemmer viser for øvrig til merknader og forslag i Prop.
133 L (2021–2022), Innst. 53 L (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet stemte
imot endringene i Prop. 133 L (2021–2022), Innst. 53 L (2022–2023),
Lovvedtak 4 (2022–2023).
Disse medlemmer mener at endringene
om at deltidsansatte skal ha fortrinnsrett til ledige ekstravakter
og lignende, fremfor at slike vakter tilbys tilkallingsvikarer eller
dekkes ved innleie, vil føre til en byråkratisk ekstrajobb for arbeidsgiver. Disse medlemmer viser til at det i 2017
ble vedtatt en klargjøring av fortrinnsretten, slik at deltidsansatte
har fortrinnsrett til en del av en stilling. Dette ble gjort på
bakgrunn av Høyesteretts avgjørelse i 2016 som konkluderte med at
daværende fortrinnsrettsbestemmelse ikke åpner for at deltidsansatte
kan utvide sin stillingsbrøk uten å måtte ta hele den utlyste stillingen.
Den utvidede fortrinnsretten som regjeringen nå foreslår, vil innebære
at virksomhetene må legge om rutiner for anskaffelse av midlertidig arbeidskraft,
og dette er bemanning som ofte trengs på svært kort varsel, eksempelvis
ved sykdom. Disse medlemmer viser til
at det vil dukke opp tilfeller der det ikke vil være mulig på kort
tid å skaffe oversikt over hvorvidt det finnes deltidsansatte i
virksomheten som ønsker å fylle behovet. Disse
medlemmer viser også til at det kan være perioder hvor det
skjer mye endringer som fører til varierende bemanningsbehov, også
når det gjelder innleie og vikarer (ofte på kort varsel). Disse medlemmer viser til at Departementenes
sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) problematiserer dette i lovproposisjonen:
«Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)
går imot forslaget. DSS mener at det ikke er hensiktsmessig med
en utvidelse av fortrinnsretten, og peker i denne sammenheng på
at departementsfellesskapet står overfor en periode med mye endringer,
som fører til varierende bemanningsbehov, også når det gjelder innleie
og vikarer (ofte på kort varsel). Videre uttaler DSS at det er ønskelig
å bevare en fleksibilitet som gir rom for å ikke måtte oppbemanne
i forbindelse med omorganiseringer og deretter eventuelt måtte nedbemanne.
DSS peker på at virksomheten i forbindelse med en rekke større prosjekter
og omorganiseringer i tiden fremover vil måtte benytte ekstravakter
til å dekke oppdrag på kort varsel. Det vil være tidkrevende og
omfattende å ha en hovedregel om fortrinnsrett for deltidsansatte,
og avklare om noen ønsker å benytte denne, i hvert enkelt tilfelle.»
Disse medlemmer viser til at Politidirektoratet og
Politiets IT-enhet er kritiske i lovproposisjonen vedrørende forslaget
om rett til fast ansettelse i statlig virksomhet etter innleie som
har vart mer enn tre år sammenhengende. Disse
medlemmer viser til dere høringssyn som fremkommer i lovproposisjonen:
«POD har vist til tall per 1. november 2023 som viser
at med unntak for POD, PIT og Politiets fellestjenester (PFT), er
det lite eller ingen bruk av innleie i politidistriktene og de øvrige
enhetene i etaten. PIT skiller seg for øvrig ut med hensyn til omfanget
av innleie, ettersom innleien primært gjelder spesialistkompetanse
(altså på grunnlag av statsansatteloven § 9 bokstav a og politiets
inn leieavtale), som trengs for en begrenset tid, men som likevel
kan vare utover 3 år.
PIT viser til avtale om utvidet adgang til innleie fra bemanningsforetak
inngått mellom Politidirektoratet og organisasjonene, jf. statsansatteloven
§ 11 annet ledd. PIT er av den oppfatning at arbeid av midlertidig karakter
og innleie av spesialist kompetanse fortsatt vil være gjeldende
fremover.
Spesialistkompetansen kan være kompetanse PIT har utfordringer
med å rekruttere, men ofte er dette spesialistkompetanse som virksomheten
kun har behov for i en tidsbegrenset periode. PIT viser til at bruken
av innleide i de fleste tilfeller gjelder innleie av spesialistkompetanse
som etaten kun har behov for i en kortere periode, men som likevel
kan ha varighet ut over tre år. Dette kan være spesialistkompetanse
som det er vanskelig og kostbart å vri, hvis PIT har behov for annen kompetanse
på et senere tidspunkt.»
På denne bakgrunn kan ikke disse medlemmer støtte
endringene i lovproposisjonen vedrørende deltidsansattes rett til
utvidet stilling i en statlig virksomhet – statsansatteloven § 13
og rett til fast ansettelse i statlig virksomhet etter innleie som
har vart mer enn tre år sammenhengende – statsansatteloven § 11.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter de foreslåtte endringene
i statsansatteloven og mener dette er viktige forbedringer. Disse medlemmer mener at heltid skal
være hovedregelen og at alle som vil skal få mulighet til å jobbe
heltid. Statlig sektor har også behov for styrkede rettigheter for
arbeidstakere når det gjelder retten til faste, hele stillinger
som i arbeidslivet ellers. Disse medlemmer mener
likevel at endringene kunne gått lenger og mener at hovedregelen
bør, for å hindre omgåelser av retten til fast ansettelse, være
at man ansettes i minimum en stillingsprosent som tilsvarer det
man har jobbet de siste tolv månedene.