Togmateriell og beredskap
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
en beredskapsanalyse av jernbanesektoren og sørge for bedre samarbeid
og samhandling mellom aktørene i sektoren.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, mener at prioritering av flere krysningsspor og
sikring av planoverganger er gode tiltak som både styrker forutsigbarheten,
konkurransekraften og redundansen i jernbanenettet.
Dette flertallet viser til rapporten
Jernbanens rolle i nasjonal beredskap, hvor Jernbanedirektoratet
understreker betydningen av jernbanen som kritisk infrastruktur
og av å kunne opprettholde sin funksjon i ulike typer kriser. Dette flertallet er bekymret for at oppsplittingen
av sektoren som jernbanereformen førte til, gjør det vanskeligere
å sørge for at overordnede hensyn, som beredskap, blir vektlagt
av alle aktørene i sektoren, og mener det trengs tydeligere føringer
for aktørene i sektoren om betydningen av å jobbe for økt beredskap
i jernbanesektoren samlet sett.
Et
tredje flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for togmateriellberedskap, senest i statsbudsjettet
2026, som inkluderer bruk av opsjon for kjøp av ytterligere materiell
under eksisterende avtaler, samt plan for innleie og reserveløsninger
som kan styrke beredskapen i påvente av nytt materiell og ved ytterligere
forsinkelser av det nye materiellet. Planen må også ta høyde for
Forsvarets behov for materiell.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil
vise til at jernbanen er sentral for beredskapen i landet vårt,
slik at folk og varer kommer frem dit det trengs. I en eventuell
krigssituasjon er jernbanen avgjørende for å kunne transportere
militært utstyr og personell effektivt. Disse
medlemmer vil vise til at Forskrift om nasjonal beredskap
på jernbane stiller krav til jernbanevirksomhetene om å ha beredskap
for å kunne bidra med jernbanetjenester ved ekstraordinære hendelser, krise
og krig. Norge er dessuten et mottaker- og transittland for militære
ressurser innenfor rammen av «NATO i nord», og en fungerende jernbane
er avgjørende for å kunne oppfylle denne forpliktelsen. Det enorme
vedlikeholdsetterslepet, store materiellutfordringer og klimaendringer
som gjør jernbanen mer sårbar for skred, ras og utfordrende kjøreforhold, bidrar
slik disse medlemmer ser det til at
beredskapen på jernbanen i dag er utfordret og langt fra god nok.
Disse medlemmer er bekymret for situasjonen
for togmateriell i Norge. Mye av materiellet som kjører på norske skinner
er over 40 år gammelt og har for lengst passert levetiden. I tillegg
er nytt materiell forsinket. Ifølge Norske tog er alt tilgjengelig
materiell utlånt til operatørene, og materiellberedskapen lik null.
I Jernbanedirektoratets rapport Jernbanens rolle i nasjonal beredskap
fra desember 2024 går det frem at:
«Jernbanedirektoratet har per i dag ingen samlet oversikt over
hvor stort behov Forsvaret har for rullende materiell med stor trekk-
og lastekraft i et livsløpsperspektiv.»
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev av 27. mars 2025, hvor statsråden viser
til Jernbanedirektoratets gjennomføringsplan for Nasjonal transportplan
2025–2036 som skal inneholde en oversikt over:
«hvilke tog som trengs for å realisere regjeringens jernbanestrategi
og de tilbudsforbedringene som ligger i transportplanen.»
Disse medlemmer mener det er viktig
å så raskt som mulig få på plass en materiellplan som styrker beredskapen og
forutsigbarhet på jernbanen for å sikre full oversikt over den samlede
materiellkapasiteten sammen med behovet for vedlikehold og anskaffelser.
En slik plan må inneholde tiltak for å styrke beredskapen på kort
og lang sikt, gjennom innkjøp av nyttmateriell, innleie og reserveløsninger,
samt sees i sammenheng med Forsvarets behov.
Disse medlemmer mener at siden framleggelsen
av NTP 2025–2036 har materiellberedskap blitt aktualisert gjennom
hendelser på jernbanen som har ført til langvarige materiellproblemer,
som på Nordlandsbanen, samt den generelle økte bevisstheten om jernbane
som kritisk for beredskapen vår.
Dovrebanen er helt sentral for transporten mellom nord og sør
i landet. Disse medlemmer viser til
at i løpet av de siste to årene har strekninger på Dovrebanen vært
stengt over lengre tid på grunn av flom, noe som har redusert godstransporten
på Dovre- og Raumabanen betydelig, og fått store konsekvenser for
persontogtilbudet. Disse medlemmer viser
til at stengingen av Randklev bru etter uværet «Hans» i 2023 kostet
samfunnet 1,4 mrd. kroner. Klimaendringene vil føre til flere og
større flommer i fremtiden, noe som vil medføre at Dovrebanen kommer
til å bli stengt oftere. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å få fortgang i moderniseringen av Rørosbanen,
som alternativ til Dovrebanen. Det vil bidra til å styrke beredskapen
på jernbanen betydelig. Disse medlemmer vil
videre vise til at Nordlandsbanen er kritisk infrastruktur for regionen.
Etter den fatale ulykken på Hemnes i oktober 2024 har alle nattog på
Nordlandsbanen vært innstilt, og regulariteten på Nordlandsbanen
har vært på 37 pst., og materiellmangelen er prekær. Per i dag er
det uklart om tilbudet på Nordlandsbanen vil kunne komme tilbake
til normalen før de nye fjerntogene kommer i 2029/2030.
Flere og lengre krysningsspor vil gi bedre driftsstabilitet og
punktlighet på strekningene, og tilrettelegge for økt kapasitet.
I statsrådens svarbrev 27. mars 2025, viser statsråden til at ett
nytt krysningsspor på Nordlandsbanen ligger inne i andre planperiode
i NTP, og til Bane NORs arbeid med sikring av planoverganger og
vurdering av tiltak for å tilrettelegge for mer gods på Rørosbanen. Disse medlemmer mener dette er gode initiativ,
men at det bør utarbeides en mer langsiktig plan for å styrke kapasiteten
på Nordlandsbanen og Rørosbanen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
snarest legge frem en plan for hvordan en kan øke kapasiteten på
Nordlandsbanen og Rørosbanen, som bl.a. inkluderer flere og lengre
krysningsspor og sikring av planoverganger.»
Disse medlemmer er
spesielt bekymret for materiellsituasjonen på de ikke-elektrifiserte
banestrekningene i Norge, og mener det er riktig at man bruker opsjoner
i eksisterende avtaler for å finne materiell som kan betjene både
Røros- og Nordlandsbanen. For å øke konkurransekraften til jernbanen
trengs det bedre kapasitet for både gods- og persontog. Disse medlemmer viser til at Stortinget
høsten 2023 vedtok at regjeringen skulle bestille nye fjerntog til
Rørosbanen, men at regjeringen kun planlegger for at dagens regiontog
på Trønderbanen skal flyttes til Rørosbanen, tidligst i 2030. Disse medlemmer vil vise til at materiellet
på Rørosbanen for lengst har passert levetiden og er svært utsatt for
feil, og at det er for lenge å vente til 2030 med å skifte ut materiellet
på Rørosbanen.
På strekninger som ikke er elektrifisert, som Nordlandsbanen
og Rørosbanen, vil det være hensiktsmessig å ha bimodale tog som
kan kjøre både på strøm og drivstoff, fram til strekningene er elektrifisert. Disse medlemmer vil vise til høringsinnspillet
fra Spekter som peker på at den eksisterende bestillingen av fire
bimodale togsett til Nordlandsbanen kun erstatter dagens tog én
til én, og dermed ikke tar høyde for behovet for styrket materiellberedskap.
Dagens situasjon på Nordlandsbanen viser tydelig hvor sårbart systemet
er når ett tog tas ut av drift. Disse medlemmer mener
derfor at å bestille flere bimodale tog, vil kunne bidra til å styrke
beredskapen, samt å møte det store behovet for nytt materiell på Rørosbanen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
benytte opsjonen som finnes i eksisterende fjerntogkontrakt, til
å bestille nytt fjerntogmateriell til Rørosbanen, som også kan fungere
som ekstramateriell for Nordlandsbanen, og tilrettelegge for dette
i statsbudsjett 2026.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
oppdragsbrev og målsettinger for aktørene i jernbanesektoren, og
sørge for at hensynet til beredskap for jernbanen som kritisk infrastruktur blir
en del av målsettingene for alle aktørene i sektoren.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det
altfor ofte kjøres togavganger med færre togsett enn planlagt. Dette
medfører store ulemper for de reisende. Forklaringen på manglende
togsett har vært flere, blant annet dårlig vedlikehold over tid,
kapasitet ved verkstedene og for lite materiell. Disse
medlemmer viser til at togselskapene har ansvaret for vedlikehold
av materiellet de leier fra Norske tog i dag. Det er også togoperatørene
som har det største insentivet for å levere best mulig vedlikehold.
De to selskapene Flytoget AS og NSB Gjøvikbanen AS har levert betydelig
bedre vedlikehold enn andre selskap, selv om de har gamle tog. Det
er imidlertid også noen felles utfordringer med materiellet, på
tvers av operatører. Her bør det vurderes om Norske tok er aktive
nok som eier. Disse medlemmer viser
til at innkjøp av togmateriell er en stor investering for staten.
Norske tog må jobbe tettere med operatørene for å sikre verdibevaring
av ressurser som staten har investert milliarder i. Målet må være best
mulig oppetid og verdibevaring.
Disse medlemmer understreker at overfylte
avganger og plassmangel som følge av kortere tog enn planlagt er med
på å svekke tilliten til jernbanen, og reduserer kvaliteten for
de reisende betraktelig. Disse medlemmer mener
det bør settes opp buss for tog på de avgangene der det er risiko for
overfylte tog for å sikre nok kapasitet, og at togkundene får en
tjeneste som er mer i tråd med det de har betalt for.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan man gjennom insentiver og avtaler kan forbedre vedlikeholdet
av togmateriell med mål om bedre oppetid og verdibevaring.»
Disse medlemmer viser
til at flere hendelser de siste årene har reist spørsmål ved om
beredskapen er god nok i jernbanesektoren, og om man har gode nok
planer for hva som skal skje ved en krise. I etterkant har Statens
jernbanetilsyn og Bane NOR identifisert tiltak for å forbedre beredskaps-
og hendelseshåndteringen. Det er viktig at hendelser evalueres og
at man lærer av erfaringene som gjøres.
Disse medlemmer mener det må sikres
moderne og tilpasset togmateriell på Rørosbanen, og at opsjonen
på kjøp av ytterligere togsett knyttet til fjerntogbestillingen
bør benyttes for raskere å få dette på plass. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til Dokument 8:242 S (2022–2023),
Innst. 52 S (2023–2024), Representantforslag fra Fremskrittspartiet
om å anskaffe nye togsett til Rørosbanen. Stortinget vedtok ved
behandlingen av denne saken å be regjeringen så raskt som mulig
fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille
nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen
Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.
Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som
bestilles til norske jernbanestrekninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til Sosialistisk
Venstrepartis merknader i justiskomiteens behandling av Meld. St.
9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen – Forberedt på kriser og
krig.