Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til proposisjonen der regjeringen
fremmer forslag til ny lov om kommunale vass- og avløpsanlegg. I
tillegg til å videreføre store deler av gjeldende lov inneholder
lovforslaget nye bestemmelser som lovfester plikter og rettigheter
for kommuner og abonnenter, og bestemmelser om sanksjonering og
oppfølging ved brudd på reglene i loven. De nye bestemmelsene er
ment å avløse dagens ordning med delvis lovregulering og privatrettslige
abonnementsvilkår, noe som vil bidra til økt rettssikkerhet for abonnentene
og hindre merarbeid og kostnader for kommuner og abonnenter.
Komiteen viser videre
til at det foreslås en ny adgang for kommunen til å pålegge eier
å håndtere overvann eller lede det bort. Bakgrunnen for forslagene
er å hindre at overvann bidrar til å overbelaste avløpsanlegg, med
de negative konsekvensene slik overbelastning kan få for helse,
miljø, bygninger og infrastruktur. Det vises i proposisjonen til
at befolkningsvekst, fortetting, urbanisering og kraftigere nedbør
som følge av klimaendringene til sammen fører til en kombinasjon
av økte mengder sanitært avløpsvann og økte mengder overvann som
føres ned i avløpsanleggene. For å hindre overbelastning må overvann
som ikke er forurenset i større grad enn i dag, kunne håndteres
ved infiltrasjon i grunnen gjennom fordrøyet avrenning og eller
avledning til alternative løsninger.
Komiteen viser til
den foreslåtte loven om kommunale vass- og avløpsanlegg og er enige
med regjeringen i at denne i hovedsak vil tydeliggjøre dagens praksis i
tillegg til å lovfeste forhold som det i dag er opp til den enkelte
kommune å regulere.
Komiteen mener at
abonnentene på sikt vil nyte godt av mer effektive vann- og avløpstjenester
dersom kommunen klarer å etablere tilstrekkelig trygge avrenningsveier
og unngår overdimensjonering av avløpsledninger og renseanlegg.
Komiteen mener at
et mer forutsigbart regelverk vil være positivt både for kommunen
og abonnenten, ettersom det vil redusere behovet for å løse privatrettslige
tvister i domstolene.
Komiteen bemerker
at dersom kommunene skal ta i bruk tvangsmulkt, understreker komiteen at tvangsmulkt må anvendes med
varsomhet og gi tilstrekkelig tid til retting før sanksjoner iverksettes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at det legges opp til en bred forholdsmessighetsvurdering
mellom kommunens behov for å avverge fare for skade eller forurensning
og ulempen og kostnaden for abonnenten.
Flertallet viser
videre til at regjeringen i proposisjonen også fremmer forslag til
en ny bestemmelse i forurensningsloven, der kommunen får en tydeligere hjemmel
enn i dag til å kunne kreve at eier eller fester av eiendom tilknyttet
kommunalt avløpsanlegg sørger for frakobling av overvann fra anlegget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
erkjenner at skadekostnadene grunnet overvann er betydelige og økende,
men kan reduseres ved skadeforebyggende tiltak. Dette
flertallet viser til at det i vurderingen av en forholdsmessig kostnad
etter forslaget § 22 a vil ha betydning om det er tale om pålegg
til eier av en boligeiendom, og hvilke tiltak en eier av en slik
eiendom må kunne forvente å betale. Dette
flertallet peker på at vanlige boligeieres forutsetninger
for å bekoste tiltaket må vurderes, slik at boligeierne ikke kan
pålegges større kostnader enn hva som med rimelighet kan forventes.
Alle kostnader som er nødvendige for å gjennomføre pålegget, skal
inngå i vurderingen av om de samlede kostnadene er forholdsmessige
for eier av eiendommen.
Dette flertallet legger
vekt på at den økonomiske belastningen for boligeiere ikke må bli
for høy, og mener dette hensynet må følges opp i praktiseringen
av bestemmelsen og eventuell klagebehandling.
Dette flertallet viser
også til at kommunen kan bistå med økonomisk støtte eller praktisk
gjennomføring dersom kostnadene vurderes uforholdsmessige for eier
av eiendommen og kommunen likevel anser det som nødvendig for å
gjennomføre tiltaket. Dette flertallet peker
på at det i så fall er avgjørende for gjennomføring av tiltaket
at den økonomiske støtten fra kommunen gjør at kostnadene for eier
av eiendommen blir forholdsmessige.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har notert
seg kostnadsanslagene i høringsnotatet fra 2020, der en regntønne
på 220–250 liter koster mellom 500 og 3 000 kroner avhengig av kvalitet.
Videre er det anslått at det for å anlegge et grønt tak på eksisterende
garasje vil koste 15 000 kroner, mens separering av private stikkledninger
kan koste omtrent mellom 3 000 og 20 000 kroner per meter. Videre
skisseres det en kostnad på mellom 20 000 og 70 000 kroner for regnbed
avhengig av størrelse, grunnforhold og avrenningspotensial, mens
en innkjørsel med parkeringsplass av grus eller belegningsstein
koster omtrent 1 000 til 14 000 kroner per kvadratmeter. Dette flertallet legger til grunn at
tiltak vil ligge i tilsvarende kostnadsintervall som skissert i
høringsnotatet.
Dette flertallet viser
til at klimaendringer med mer ekstremvær fører til at overvann er
et økende problem i hele landet. Det gir økt skade på eiendom, helse og
miljø. Dette flertallet mener at økende
overvann må håndteres som en viktig del av samfunnsberedskapen.
Håndtering av økende overvann er et kommunalt ansvar som utfordrer
kapasiteten i kommunale avløps- og renseanlegg og kommunenes utslippstillatelser.
Utvidet kapasitet på kommunale anlegg vil medføre store kostnader
for kommunene, som i henhold til selvkostprinsippet dekkes gjennom
økte avgifter til innbyggerne.
Dette flertallet viser
til at forslag til ny § 22 a i forurensningsloven gir kommunene
et nytt og nødvendig virkemiddel som kan begrense behovet for økt
kapasitet i avløps- og renseanlegg, i tråd med Overvannsutvalgets
forslag i NOU 2015: 16, som støttes av KS. Dette
flertallet viser videre til den tverrpolitiske enigheten om
å begrense det samlede statlige styringspresset på kommunene, jf.
blant annet behandlingen av Innst. 163 S (2024–2025) fra kommunal-
og forvaltningskomiteen. Forslaget til ny § 22 a gir kommunene økt
myndighet til å håndtere overvann basert på lokale forhold og lokale
politiske vurderinger. Dette flertallet mener
at det er kommunene selv som er nærmest til å ta beslutningene om
eventuelle pålegg til eiere av eiendom opp mot kostnadene for alle
innbyggerne ved å måtte øke kapasiteten på kommunale anlegg, med
tilhørende avgiftsøkninger. Dette flertallet viser
til at ny § 22 a dermed utvider det kommunale selvstyret.
Dette flertallet ser
at forslaget til ny § 22 a kan bety en engangsutgift for eiere av
eiendom, men viser samtidig til at størrelsen på gebyret vil måtte
bero på en forholdsmessighetsvurdering basert på lokalpolitiske vurderinger. Dette flertallet finner grunn til å understreke
at kommunene selv også kan velge å gi støtte til eiendomseiere,
slik at nødvendige pålegg om frakobling likevel faller innenfor
forholdsmessighetsbetraktningene. Dette flertallet viser
i den forbindelse også til at kommunene selv kan velge om tvangsgebyrer skal
gå til fratrekk i selvkostprinsippet eller ikke. Uansett antar dette flertallet at beløp fra eventuelle tvangsgebyrer
vil ha svært liten betydning for beregning av avgifter til den enkelte
husstand.
Dette flertallet viser
til at hensikten med tvangsmulkt er å sikre at bestemmelsene i loven
eller vedtak i medhold av loven blir overholdt. Det er derfor et
verktøy for å stanse ulovlige tiltak, som kun kan pålegges dersom
lovens vilkår er oppfylt. Dersom det ulovlige tiltaket opphører
innen den fastsatte fristen, vil det ikke være grunnlag for å inndrive
tvangsmulkten. Gebyret har derfor virket etter sin hensikt dersom
den ansvarlige innretter seg slik at gebyr ikke lenger er nødvendig
eller trenger å inndras. Bestemmelsen har derfor et forebyggende
formål.
Dette flertallet viser
videre til at inndratt tvangsmulkt normalt vil tilfalle staten,
som også er mest normalt etter andre særlover. Forslaget til vass-
og avløpsanleggslova § 16 bygger imidlertid på NOU 2015: 16, der
Overvannsutvalget foreslo at kommunen burde få myndighet til å benytte
de bestemmelser i plan- og bygningsloven som er nødvendige for å
sikre håndhevelse av krav. I likhet med plan- og bygningsloven § 32-5
vil tvangsmulkt etter forslaget til ny vass- og avløpsanleggslov
§ 16 tilfalle kommunen. Formålet med tvangsmulkten er at den i utgangspunktet
ikke skal inndrives, siden den skal bidra til at tiltaket gjennomføres.
Det vil derfor ikke være snakk om store summer. Tvangsmulkten kan
heller ikke forhåndssettes. Dette flertallet viser
videre til at selvkostregelverket ikke setter begrensninger på regnskapsføring
av tvangsmulkten. Inndratt tvangsmulkt kan derfor i utgangspunktet inngå
i både selvkost og kommunens ordinære midler. Dette
flertallet viser til at regjeringen, som oppfølging av lovvedtaket,
vil få utarbeidet en veiledning for kommunene, der inndrivelse av
tvangsmulkt vil inngå.
Dette flertallet viser
også til at dersom tiltak etter ny § 22 a i forurensningsloven ikke
kan gjennomføres av eier av eiendommen fordi det innebærer en uforholdsmessig
kostnad, kan kommunen gi økonomisk støtte til etableringen av tiltak
gjennom det ordinære kommunebudsjettet eller ved for eksempel å
opprette klimatilpasningsfond. Dette flertallet viser
videre til at dagens vann- og avløpsgebyr ikke kan benyttes til
å finansiere overvannstiltak etter § 22 a, og at kommunens kostnader
over det ordinære budsjettet derfor ikke kan gå inn i grunnlaget
for å beregne avgift til selvkost. Dersom kommunen velger å gjennomføre
tiltak med frie midler, vil dette imidlertid kunne bidra til å avlaste avløpsanlegg
som er overbelastet, og dermed kunne redusere innbyggernes avløpsgebyr.
Dette flertallet viser
til at regjeringen har vurdert behovet for ytterligere eller andre
definisjoner av avløpsanlegg i forurensningsloven § 21 for å nyansere eller
endre erstatningsregelen i forurensningsloven § 24 a om ansvar for
skader forårsaket av avløpsanlegg. Dette flertallet viser
til at de foreslåtte endringene i § 21 kun innebærer en klargjøring
av gjeldende rett, uten betydning for innholdet i forurensningsloven
§ 24 a, som sier at anleggseieren er ansvarlig uten hensyn til skyld for
skade som et avløpsanlegg volder fordi kapasiteten ikke strekker
til, eller fordi vedlikeholdet har vært utilstrekkelig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser at det kan være utfordringer når det gjelder kompetanse i noen
kommuner. Det vises i den forbindelse til «Nasjonale mål for vann
og helse med gjennomføringsplan», som ble lagt fram 16. februar
2024, og til at regjeringen snart sender på høring en evaluering
av selvkostprinsippet.
Flertallet viser
til flertallsmerknader fra medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Stortingets behandling av representantforslagene
i Dokument 8:35 S (2023–2024) og Dokument 8:21 S (2024–2025), der
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
viser til at forslagene fra Høyre i de to representantforslagene
allerede er ivaretatt i regjeringens «Nasjonale mål for vann og
helse med gjennomføringsplan» av 16. februar 2024 og i evalueringen
av forskriften om selvkost som ble sendt på høring 8. mai 2025,
herunder også spørsmålet om problemet med ulik kompetanse fra kommune
til kommune.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt forventer
at kommunen bruker inntekter som har kommet gjennom tvangsmulkt,
på tiltak innenfor selvkostområdet som vil komme innbyggeren til
gode.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at flere av høringsinstansene
etterlyser en vurdering av og endring i erstatningsregelen for skader
i overvannsanlegg i forurensningsloven § 22 a, i tillegg til innføring
av eget overvannsgebyr. Disse medlemmer er
enige med høringsinstansene som uttrykker at lovforslaget ikke er
fullstendig uten at disse problemstillingene er avklart før lovforslaget
vedtas.
Disse medlemmer påpeker
at proposisjonen ikke inneholder økonomiske analyser som beskriver
de økonomiske konsekvensene lovforslaget vil medføre for kommunesektoren
og den enkelte abonnent.
Disse medlemmer er
også svært bekymret for kommunenes økonomiske mulighet til å velge
de mest effektive forebyggende tiltakene. Disse
medlemmer er også bekymret for at flere kommuner ikke har tilstrekkelig
kompetanse til å kunne påse at loven blir gjennomført og iverksatt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre har i brev av 28. april 2025 stilt en rekke spørsmål
for å få klarhet i hva endringene i forurensingsloven vil bety for den
enkelte abonnent, og hvilke økonomiske konsekvenser de vil ha.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at statsråden, i sitt
svar til komiteen, ikke ga et godt nok bilde av de økonomiske konsekvensene
ved innføring av ny § 22 a i forurensningsloven.
Disse medlemmer viser
til at overvannshåndtering, som er en del av selvkostprinsippet,
vil kunne medføre betydelige tilleggskostnader for innbyggere og næringsliv
på toppen av forventede kostnadsøkninger til pålagte oppgraderinger
av renseanlegg og ledningsnett.
Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn ikke støtte forslag til ny § 22 a i forurensningsloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre har fremmet flere forslag for
å motvirke svingninger i gebyrene og om gjennomgang av selvkostprinsippet,
og viser til merknader og forslag i Dokument 8:35 S (2023–2024),
jf. Innst. 227 S (2023–2024), og til Dokument 8:21 S (2024–2025),
jf. Innst. 127 S (2024–2025).
Komiteens medlem
fra Rødt støtter ikke forslag til ny § 22 a. Forslaget om
at kommunen i angitte situasjoner kan gi pålegg om frakobling av
overvann og overvannstiltak, kan medføre store kostnader for enkelthusholdninger. Dette medlem mener man bør se på for
eksempel et kostnadstak for krav om å håndtere overvann. Dette medlem viser til at kommunen i dag
etter plan- og bygningsloven § 31-14 kan pålegge eier eller fester
av bebygd eiendom å sørge for forsvarlig håndtering av overvann
på egen eiendom eller forsvarlig avledning av overvann fra eiendommen
eller å gjennomføre en kombinasjon av disse. Pålegget etter § 31-14
skal kunne gjennomføres uten uforholdsmessig stor kostnad. Dette medlem viser til at Boligbyggernes Landsforening,
Boligprodusentenes forening, NBBL, OBOS og Finans Norge er kritiske
til høringsforslaget. De mener at bestemmelsen går for langt i å
velte kostnader fra kommunen over på bygningseier og grunneier.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti støttar lovendringa
og meiner det er positivt at det er lagt fram ein lovproposisjon
som går opp nokre grenser, og som gir kommunane mynde til å pålegge
private å avleie overvatn dersom det er teknisk mogleg og forsvarleg.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at både Norsk Vann og Bergen kommune er kritiske til at definisjonane
i § 21 ikkje er nyanserte nok.
Desse medlemene fremjar
difor fylgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa greie
ut behovet for og føremonene med å nyansere definisjonen av avløpsanlegg
ytterlegare, slik at det vert eigne definisjonar for avløpsanlegg,
anlegg for spillvatn og anlegg for å handtere overflatevatn og drensvatn.»
Desse medlemene merkar
seg at det er vanskeleg å rekne på kostnadene av nødvendige tiltak,
og det er ein føresetnad for positive gevinstar av dei nye reglane
at kommunane byggjer tilstrekkeleg kompetanse og kapasitet til å
handtere utfordringane framover. Desse medlemene meiner
difor det er viktig at regjeringa fylgjer opp vedtaka Stortinget
gjorde i samband med Meld. St. 26 (2022–2023) Klima i endring –
sammen for et klimarobust samfunn. Desse medlemene viser
til at klimaendringane gir fare for fleire hendingar med styrtregn
og flaum. Det er viktig at kommunane og innbyggarane førebur seg
på å handtere dette gjennom gode førebyggande tiltak og planar for
å minimere kostnadene av skadar frå vatn på avvegar. Desse medlemene meiner at endra nedbørsmønster
er noko den einskilde huseigar ikkje rår over, og at det er viktig
å unngå ein situasjon der fattige kommunar og økonomisk pressa innbyggarar
ikkje får gjort nødvendige tiltak fordi rekninga blir for stor. Desse medlemene er urolege for at dei
økonomiske konsekvensane av nødvendige førebyggande tiltak kan vere
større enn det ein har teke høgd for i proposisjonen.
Medlemen i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti meiner at sjølv om
det er vanskeleg, vil det vere nødvendig å arbeide fram ei maksimumsramme
for kva det er rimeleg at kommunen kan pålegge huseigarar og hushaldningar
av kostnader i tilfelle der kommunen pålegg private å gjennomføre
tiltak.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser også
til høyringsinnspelet frå Norsk Vann, som er svært uroleg for om
kommunane har økonomiske ressursar til å velje dei mest effektive
førebyggande tiltaka. Desse medlemene meiner
difor at det trengst midlar frå staten som kan stimulere det viktige
førebyggande klimaarbeidet, slik at den økonomiske belastninga ikkje
vert for stor for einskildkommunar og husstandar.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til den kraftige
økningen i vann- og avløpsgebyrer i mange kommuner i senere år,
som vil fortsette fremover. Økt ekstremvær med tilhørende økt behov
for overvannshåndtering er én årsak, men langt fra den eneste. Disse medlemmer viser til at vann- og
avløpssystemet er samfunnskritisk fellesfinansiert infrastruktur
som er avgjørende for både helse og miljø. Det er derfor ikke et
alternativ å la være å gjøre nødvendige investeringer. Disse medlemmer vil nok en gang understreke
at det er nødvendig å vurdere statlige finansieringsordninger som
kan hjelpe kommunene med å få fart på nødvendige investeringer,
samtidig som man innfører tiltak som kan holde husholdningenes utgifter
nede.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til merknader og forslag fra Rødt i kommunal-
og forvaltningskomiteens Innst. 127 S (2024–2025) og Innst. 35 S (2023–2024)
samt representantforslaget i Dokument 8:183 S (2022–2023) for nærmere
utdyping av disse problemstillingene.
Dette medlem viser
til at flere partier uttrykker et ønske om en form for kostnadstak
eller beløpsgrense knyttet til pålegg om overvannshåndtering. Dette medlem støtter intensjonen, men
påpeker samtidig at en slik grense, hvis den settes flatt og praktiseres
likt over hele landet uavhengig av boligpriser, vil slå uheldig ut
og kunne oppleves svært urettferdig av mange boligeiere. Det som
kan sies å være en rimelig kostnad i en kommune med høye boligpriser,
vil i en kommune med lave boligpriser være en investering som utgjør
en betydelig del av eiendommens totalverdi. Dette
medlem mener av den grunn at spørsmålet må utredes skikkelig, og
at det må vurderes om det kan settes et kostnadstak som andel av
eiendomsverdi. Dette medlem spør samtidig,
men uten å konkludere, om det det kan være bedre med regler som
tydelig slår fast et rimelighetsprinsipp. Da kan praksisen få utvikle
seg over tid gjennom saksbehandling og kommunestyrevedtak i den
enkelte kommune, gjennom klagerunder til statsforvalter og Sivilombudet
og i ytterste konsekvens gjennom rettsavgjørelser.