Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til
at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har uttalt seg om forslaget
i brev av 24. april 2025. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har invitert
til å gi skriftlige høringsinnspill i saken. De skriftlige innspillene
er sammen med sakens dokumenter tilgjengelige på stortinget.no.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, mener at nynorskens stilling
i det norske språk skal styrkes, og at nynorsk språk og kulturuttrykk
skal sikres gode utviklingsmuligheter. Flertallet støtter
dagens regelverk, som går ut på at elever skal ha opplæring i både bokmål
og nynorsk, med mindre de er omfattet av bestemte fritaksgrunner.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre vil
visa til språklova §§ 1 og 4, som begge er tydelege på den jamstilte
og likeverdige posisjonen bokmål og nynorsk har i Noreg. Ein føresetnad
for dette er at sentrale samfunnsinstitusjonar som til dømes skulen
må fungera som berarar av språktradisjonar og som arenaar for forvalting
og opplæring i begge skriftspråka. Grunnleggjande sett handlar dette
om å gi alle elevar i Noreg ei opplæring som gjer dei til gjengse
samfunnsborgarar.
Desse medlemene merkar
seg at forslagsstillarane knytter den obligatoriske undervisninga
og vurderinga i sidemål til dei alarmerande resultata norske elevar
har i lesing, skriving og rekning samt demokrati. For det første
er det uklart for desse medlemene korleis opplæring
av elevar der sidemålet er på nynorsk, skal vera med på å forklara
låge resultat i rekning eller kunnskapar om demokrati. For det andre
fører fleirspråklegheit i både skrift og tale til betre læring om
omgrep og auka bevisstheit om språket si form. Språkleg bevisstheit
er igjen viktig for å meistra lese- og skriveopplæring.
Forslagsstillarane legg til grunn at å innføra
valfritt sidemål vil frigjera meir tid til fordjuping i sitt hovudmål,
for mellom anna å motverka låge resultat i lesing og skriving. Desse medlemene merkar seg at Framstegspartiet
i ein artikkel i Aftenposten 3. mai 2025 legg opp til at obligatorisk
undervisning i sidemål mellom anna skal erstattast av undervisning
i privatøkonomi.
Blant elevar i grunnskulen er det berre 11,2
pst. som nyttar nynorsk som hovudmål, ifølgje tal frå SSB. Ved å fjerna
obligatorisk sidemål vil opp mot 9 av 10 norske elevar stå i fare
for å ikkje få tilstrekkeleg undervisning i eitt av dei to offisielle
norske språka etter språklova. Desse medlemene ser
dette som ei klår svekking av norsk språkkultur og -historie og
vil difor ikkje røysta for forslaga.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg statsrådens uttalelse, der
det kommer frem at å innføre valgfritt sidemål som en nasjonal regel
i grunnskolen og videregående opplæring ikke vil være i samsvar
med formålet og ansvaret som følger av språklova, og det offentlige
ansvar for å fremme nynorsk som skriftspråk.
Disse medlemmer mener
at forslaget om at kommuner og fylker kan innføre permanente ordninger
eller prøveordninger med valgfritt sidemål vil være i strid med
språklovas formål. Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre deler forslagsstillernes bekymring over den negative
utviklingen i skolen, hvor elevenes læringsresultater i lesing, regning
og demokrati går ned. Disse medlemmer viser
til at 1 av 3 elever sliter med lesing, 1 av 3 sliter med regning
og antallet som får tilrettelagt opplæring, øker. God språkmestring
er viktig for alle, og disse medlemmer er
enige i at det trengs en bedre tilpasning av dagens norskundervisning.
Disse medlemmer viser
til at dagens ordning med tre karakterer i norskfaget skaper unødige
hindringer for mange elever og gjør at norskfaget utgjør en for
stor andel av skolepoengene etter endt grunnskole og en for stor
del av vitnemålet etter endt videregående opplæring. Disse medlemmer mener derfor det er mer
hensiktsmessig å redusere antall standpunktkarakterer i norsk, slik
at det blir én karakter i norsk skriftlig og én karakter i norsk
muntlig i både ungdomsskolen og videregående skole, og å fjerne
egen eksamen i sidemål.
Disse medlemmer viser
til at språklova fremmer reell likestilling mellom bokmål og nynorsk
og sikrer vern og status for de språkene som staten har ansvar for. Disse medlemmer anerkjenner verdien av
begge målformer og mener det er viktig at elevene får undervisning
i begge målformer. Å redusere antall karakterer vil ikke svekke
opplæringen, men tvert imot gi lærerne større fleksibilitet til
å tilpasse undervisningen og vektlegge det som gir best språkmestring.
I tillegg vil det redusere vurderingspresset på elevene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å redusere antall standpunktkarakterer i norsk, slik
at det blir én karakter i norsk skriftlig og én karakter i norsk muntlig
i både ungdomsskolen og videregående skole, og fjerne egen eksamen
i sidemål.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er ikke enige med forslagsstillerne i at
sidemål bør gjøres valgfritt i grunnskolen og videregående skole. Disse medlemmer viser til at både nynorsk
og bokmål er likestilte målformer i Norge, og at det er viktig at begge
skrifttradisjonene sikres. Dette innebærer at det skal være obligatorisk
opplæring i begge målformer på ungdomstrinnet og i videregående
skole, med egen standpunktkarakter og eksamen i både hoved- og sidemål.
Yrkesfagene er unntatt fra denne regelen. Disse medlemmer ønsker
også å styrke det nynorske skriftspråket og sikre tilstrekkelige
midler til utviklingen av nynorske læremidler.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til representantforslaget og
begrunnelsen der og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre valgfritt sidemål som en nasjonal regel i grunnskolen
og på videregående skole.»
«Stortinget ber regjeringen åpne
opp for at kommuner og fylker kan innføre permanente ordninger eller prøveordninger
med valgfritt sidemål.»