Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen er tydelige
på at det skal være like muligheter til utdanning i Norge, og at
Statens lånekasse for utdanning er statens viktigste verktøy for
å oppnå dette. Komiteen anerkjenner
at mange studenter opplever dyrtiden som svært utfordrende. Komiteen mener det er viktig å tilstrebe
at studenter skal ha økonomiske rammer som gjør det mulig å gjennomføre
studiene på normert tid. Komiteen peker
på viktigheten av tilgang bolig og økt bygging av studentboliger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at gode utdanningsstøtteordninger
er avgjørende for å sikre like muligheter til utdanning, uavhengig
av bakgrunn, økonomi og bosted. Utdanning er en nøkkelfaktor både
for den enkeltes muligheter og for samfunnets kompetansebehov. Det
er viktig at utdanningsstøtten legger til rette for at studenter
kan bruke tilstrekkelig tid på studier, samtidig som det er positivt
at mange kombinerer studier med arbeid, særlig når arbeidet er relevant
for utdanningen.
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet sammen med Sosialistisk
Venstreparti de siste årene har styrket studiestøtten betydelig.
Basislånet er økt med 25 000 kroner fra 2021 til studieåret 2024–25
og vil etter planen være økt med 40 500 kroner fra høsten 2025.
Dette innebærer en klar realvekst i støtten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker å påpeke at en G-regulering av
utdanningsstøtten kan gi økt forutsigbarhet, men det vil også være
et kostnadskrevende tiltak. Avhengig av omfang kan det medføre budsjettpåslag
på opptil 544 mill. kroner årlig. Økt støtte må også veies opp mot
at studentene står fritt til å jobbe, og at økt lån innebærer økt
gjeld.
Disse medlemmer mener
derfor at en ytterligere styrking av utdanningsstøtten bør vurderes
i de ordinære budsjettprosessene, opp mot andre prioriterte tiltak
fremover.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil legge til rette for at studenter får best mulig
forutsetninger for å lykkes. Kvaliteten på undervisningen må økes,
og det må bli lettere å studere på fulltid. For mange bruker for mange
år på studiene uten å fullføre utdanningen. Det er et mål for Høyre
at flere fullfører graden raskere.
Mange studenter møter utfordringer knyttet til
psykisk helse, økonomi og livsmestring. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt program er tydelige på
at studentsamskipnadene spiller en sentral rolle i å tilby tjenester
som støtter studentene i hverdagen. Høyre vil styrke samskipnadene
og studentenes økonomi, slik at flere studenter får de verktøyene
de trenger for å lykkes – både i utdanningen og i livet.
Disse medlemmer viser
til at Høyre vil øke studiestøtten, øke inntekts- og formuesgrensen
for stipend- og låneordningen og åpne for ekstra studielån opp til
1,5 G. I tillegg viser disse medlemmer til
at Høyre vil sørge for raskere bygging av flere studentboliger gjennom
å slippe til private og ideelle utbyggere, forenkle regelverket
og fjerne fordyrende krav. Dette vil ha stor effekt på studenters
økonomi, siden boutgifter er den største posten i mange studenters
budsjett. Høyre vil åpne opp Husbankens tilskuddsordning til studentboliger
også for stiftelser og private utbyggere, slik at flere kan bidra
til å bygge studentboliger. Det vil øke tilgangen til studentboliger.
Disse medlemmer viser
til at Høyre vil gi norske studenter i utlandet muligheten til å
jobbe ved siden av studiene uten å miste medlemskapet i folketrygden.
Disse medlemmer viser
til at det er summen av mange tiltak som vil bedre studentøkonomien. Disse medlemmer støtter ikke forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig med en sterk studentøkonomi. For
mange studenter er det krevende å sikre tilstrekkelig tid til studier,
tid til studentaktiviteter og nok inntekter til bo- og levekostnader.
Disse medlemmer vil
vise til at studentøkonomien i de senere årene har blitt styrket
betydelig gjennom økt studiestøtte. For studenter som arbeider ved
siden av studiene, har lavere skatt og høyere frikortgrense også
bidratt til en bedre økonomi. Større overføringer via jordbruksoppgjøret
bidrar til at trygg norsk mat blir rimeligere for studenter og husholdninger.
Disse medlemmer vil
også vise til at det i denne stortingsperioden har blitt gitt tilsagn
til flere studentboliger, kostnadsrammen har blitt hevet betydelig
og tilskuddssatsen har blitt økt tilsvarende. Disse tiltakene bidrar
til at flere studentboligprosjekter realiseres, byggeaktiviteten
er høy og boligene som bygges, blir rimeligere for studentene.
Disse medlemmer viser
til statsrådens uttalelse, hvor det redegjøres for budsjettkonsekvensene
dersom samtlige utdanningsstøtteordninger knyttes til grunnbeløpet
i folketrygden. Disse medlemmer merker
seg at budsjettkonsekvensen ved forslaget i stor grad avhenger av
hvilke utdanningsstøtteordninger som vil omfattes av en slik tilknytning.
Det vises ikke til budsjettkonsekvensene dersom en slik tilknytning
avgrenses til studenter i høyere utdanning, høyere yrkesfaglig utdanning
og folkehøgskoler. Det kommer heller ikke tydelig frem i representantforslaget
hvilke utdanningsstøtteordninger som bør kobles til grunnbeløpet
i folketrygden.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen redegjøre
for budsjettkonsekvensene av å knytte utdanningsstøtteordninger for
universiteter, høgskoler, fagskoler og folkehøgskoler til grunnbeløpet
i folketrygden i statsbudsjettet for 2026 og fremme forslag om en
slik tilknytning i løpet av stortingssesjonen 2025–2026.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil understreke betydningen av gode
studiestøtteordninger som dekker studentenes reelle levekostnader. Dette medlem vil at studiestøtten skal
knyttes opp mot grunnbeløpet, for å sikre at den følger lønns- og
prisveksten, og mener at stipendandelen bør økes for studenter som
fullfører studiene på normert tid eller kortere. Dette
medlem mener videre at Lånekassen bør redusere sitt rentenivå,
og at inntektsgrensen for avkortning av stipendet bør økes. Dette medlem ønsker videre et stort bunnfradrag for
personbeskatning, noe som særlig vil være gunstig for deltidsarbeidende
studenter.
Dette medlem går
også inn for at studenter i utlandet skal ha mulighet til å jobbe
ved siden av studiene i utlandet, uten å risikere å miste sitt medlemskap
i den norske folketrygden.
Dette medlem vil
understreke at det er en rekke ulike forenklinger og tiltak som
bør gjennomføres for å bedre studentenes økonomiske situasjon.
Dette medlem vil
vise til opptrappingsplan for studiestøtten i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjetter for inneværende stortingsperiode. Dette medlem mener at både studiestøttens
opptrapping og spørsmål om knytting til grunnbeløpet i folketrygden hører
hjemme i statsbudsjettet, og dette medlem vil derfor
ikke stemme for representantforslaget slik det foreligger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener at for
å sikre like muligheter til høyere utdanning er det avgjørende at
studiestøtten er tilstrekkelig høy. En høy studiestøtte gir alle
studenter, uavhengig av deres økonomiske bakgrunn, muligheten til
å fokusere på studiene uten å måtte bekymre seg for økonomiske utfordringer. Disse medlemmer mener derfor det er viktig
å heve studiestøtten opp fra dagens nivå. En bedre studiestøtte
er spesielt viktig for studenter som ikke har kapitalsterke foreldre,
og som derfor må jobbe mye ved siden av studiene for å få endene
til å møtes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at å knytte studiestøtten
til grunnbeløpet i folketrygden (G) er et viktig grep for å sikre
en trygg og god studentøkonomi og sikre at studiestøtten følger
prisveksten ellers i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
har sikret tre historiske økninger av studiestøtten, som til sammen
utgjør en økning på hele 40 500 kroner årlig. I regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2025 foreslo regjeringen å øke studiestøtten
mindre enn forventet inflasjon. Regjeringen la dermed opp til en
reell nedgang i studiestøtten. Dette medlem mener
at å knytte studiestøtten til G vil sikre studentene mot en utvikling hvor
studiestøtten ikke følger prisveksten i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
knytte studiestøtten til grunnbeløpet i folketrygden i forslaget
til statsbudsjett for 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at lik rett til
utdanning bidrar til et mer demokratisk samfunn og utjevner forskjeller
mellom folk. Dagens lave studiestøtte gir studentene trangere økonomi,
og mange tvinges til å påta seg deltidsjobber og nedprioritere studier.
Mange studenter med foreldre med god økonomi mottar støtte hjemmefra.
Dette fører til at disse studentene har langt flere muligheter enn
studenter med foreldre som har dårlig økonomi. De har råd til å
bo bedre, spise bedre og oppsøke lege og tannlege og de får bedre
tid til studiene.
Disse medlemmer understreker
at studenter som kommer fra hjem med trangere økonomi, i praksis ikke
har de samme mulighetene som andre. Mer bekymring for økonomi, dårlig
bosituasjon og belastende arbeidssituasjon er alle faktorer som
påvirker folks fysiske og psykiske helse negativt, og de preger
både familier med dårlig økonomi og studenter fra disse familiene. Disse medlemmer mener dette tydeliggjør
hvordan de økonomiske forskjellene mellom folk forplanter seg inn
i barns voksenliv, og er dermed et bevis for at ikke alle har de
samme mulighetene til utdanning i Norge.
Komiteens medlem
fra Rødt peker på Rødts alternative statsbudsjett for 2025,
hvor det foreslås å bruke 470 mill. kroner på å løfte studentøkonomien med
15 000 kroner mer i året. God studiestøtte skal kompensere for samfunnets
klasseforskjeller, og støtten skal sørge for at alle skal ha lik
mulighet til å ta utdanning uansett økonomisk bakgrunn.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at for at høyere utdanning skal være
tilgjengelig for alle, må studentenes økonomiske situasjon bedres.
Å ha en deltidsjobb ved siden av studiene kan for mange være en
god måte å skaffe seg yrkeserfaring og en romsligere økonomi, men
det må også være mulig å studere på heltid. Dette
medlem viser til at Venstre derfor vil feste studiestøtten
til 1,5 G, øke inntektsgrensen for hvor mye en student kan tjene
før stipendet reduseres, og sikre ordninger som gir studielån til
påfyll av kunnskap og kompetanseheving. Studenter som har eller
får barn i studietiden, bør også få økt studiestøtte. Studenter
med rett på dagpenger bør kunne motta dette også mens de studerer,
og denne støtten bør inngå som en del av inntektsgrunnlaget deres
i Lånekassen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil videre påpeke
at boutgifter er den høyeste utgiftsposten for studenter. Det må
bygges flere studentboliger, og det må bygges smartere. Disse medlemmer mener det er viktig å
få ned saksbehandlingstiden i reguleringssaker, og at det må vurderes
å pålegge Husbanken lavere rente for utlån til studentboligbygging.
I tillegg vil disse medlemmer la private
aktører få tilskudd til å bygge og drifte studentboliger på samme
måte som samskipnadene og legge til rette for utradisjonelle og
kreative studentlandsbyer som f.eks. flytende studentboliger og CPH
Village i Danmark.