Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Dokument 8:172 S (2024–2025),
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tobias Drevland
Lund, Seher Aydar og Geir Jørgensen om å gjenreise en sosial boligpolitikk
til det beste for folk. Komiteen viser
til at det fremmes 30 forslag.
Komiteen viser videre
til at det har blitt gjennomført en skriftlig høring, og at det
har kommet inn fem høringssvar.
Komiteen har mottatt
en uttalelse fra statsråd Kjersti Stenseng, datert 6. mai 2025.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er i likhet med forslagsstillerne opptatt
av å føre en sosial boligpolitikk som sikrer alle et godt sted å
bo, med forutsigbarhet og trygghet. I 2024 behandlet Stortinget
Meld. St. 13 (2023–2024) Bustadmeldinga, som presenterer fire innsatsområder
i boligpolitikken: Flere skal ha mulighet til å eie egen bolig,
leiemarkedet skal være trygt og forutsigbart, vi skal ta vare på
de boligene vi har og bygge de vi trenger, og det må gjøres en forsterket
innsats for de som ikke selv klarer å skaffe seg eller beholde en
egnet bolig. Disse medlemmer vil fremheve
at det å skaffe seg en bolig først og fremst er noe hver og en har
ansvar for selv. Gjennom boligpolitikken skal det legges til rette
for et velfungerende boligmarked med gode offentlige rammevilkår,
slik at færrest mulig blir vanskeligstilt på boligmarkedet.
Disse medlemmer viser
til at det for at flere skal få en god og trygg bosituasjon, må
føres en ansvarlig økonomisk politikk for å redusere prisveksten
og stoppe renteøkningen. Det er videre en prioritet å sørge for
at det blir bygget boliger som flere har råd til. Husbankens låneramme
er styrket, og det er blitt enklere og derfor raskere å realisere
boligprosjekter. I tillegg er bostøtten styrket flere ganger, både
i 2024 og 2025. Disse medlemmer vil også
fremheve at det gis tilskudd til studentboliger, noe som vil styrke
leietilbudet. I tillegg er arbeidet med å fornye husleieloven i
gang.
Disse medlemmer viser
til at Kommunal- og distriktsdepartementet 15. august 2024 sendte
forslag til endringer i plan- og bygningsloven og kart- og planforskriften
på alminnelig høring. I høringen ble det blant annet foreslått at
kommunene i arealplan skal kunne gi planbestemmelser i utbyggingsområder
om flere ikke-kommersielle boligtyper, som studentboliger og kommunale utleieboliger.
Forslaget om studentboliger som eget arealformål er vedtatt i ny
kart- og planforskrift som trer i kraft 1. juli 2025. Departementet
jobber videre med oppfølgingen av de øvrige forslagene i høringen
og kommer tilbake til saken så snart som mulig.
Disse medlemmer viser
til flere igangsatte tiltak for å styrke kommunenes kapasitet og
kompetanse innen planlegging. Plansystemet skal effektiviseres,
digitaliseres og standardiseres. Kommunal- og distriktsdepartementet veileder
kommuner, fylkeskommuner og andre deltakere i planprosesser, blant
annet gjennom digitale landsdekkende kanaler som planlegging.no.
En del av det digitale veiledningstilbudet er en startpakke for
nye planleggere som skal veilede i rollen som kommunal planlegger.
Kommunene oppfordres til å vurdere interkommunalt samarbeid for
å sikre tilstrekkelig kompetanse på planområdet. Kommunene kan dessuten
bruke det juridiske fagmiljøet hos statsforvalterne for å få råd
i vanskelige saker.
Disse medlemmer viser
til at det er fremmet et lovforslag for Stortinget om raskere tilrettelegging
og gjennomføring av utbygging i områder i byer og tettsteder som skal
fortettes eller transformeres, jf. Prop. 115 L (2024–2025). I lovforslaget
legges det fram en ny ordning for grunneierfinansiering av infrastruktur.
Lovforslaget kan bidra til at utviklingsområder for boligbygging
kan gjøres byggeklare raskere enn i dag. Med en ny ordning for grunneierfinansiering
av infrastruktur vil lovforslaget gi utbyggerne mer forutsigbare
rammer, slik at de vet hva et byggeprosjekt vil koste fra start.
Den nye ordningen for grunneierfinansiering legger også til rette
for at kommunene kan forskuttere for infrastruktur og senere få
kostnadene tilbakebetalt fra utbyggerne når de søker om å få bygge.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen for å sikre studentene flere rimelige boliger,
siden 2022 har sørget for tilskudd til bygging av totalt 8 184 nye
studentboliger og bedre økonomiske rammer ved å øke kostnadsrammen
og tilskuddssatsene for bygging. Det har hatt effekt, og det er
nå rekordhøy byggeaktivitet med 5 000 studentboliger under bygging.
Hovedvekten av de nye tilskuddene har gått til studentboliger i
de største studiebyene, der behovet er størst. Det bidrar også til
å redusere presset på det private leiemarkedet. I 2025 ble antall
tilsagn om tilskudd til bygging av studentboliger økt fra 1 650
til 3 050 studentboliger, og tilskuddssatsen ble økt til 40 pst.
av kostnadsrammen for hele landet. Alle 3 050 tilsagnene er nå fordelt.
Fra og med 1. juli 2025 blir også studentboliger et eget arealformål
i ny kart- og planforskrift. Det kan gjøre det lettere for samskipnadene
å få tilgang til tomter.
Disse medlemmer viser
til at husleieloven spiller en viktig rolle for husholdningenes
botrygghet og forutsigbarhet på leiemarkedet. Loven skal fornyes,
og disse medlemmer vil gjøre endringer
som bedrer leiernes botrygghet. I NOU 2024:19 Ny boligleielov har
husleielovutvalget levert en grundig utredning som gir disse medlemmer et godt grunnlag for
å fornye husleieloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at det er en sterk tradisjon for å eie egen bolig i Norge,
og selveierdemokratiet er en av bærebjelkene i det norske samfunnet.
Det bidrar til et mangfoldig privat eierskap, til økt sparing og
til gode bomiljø. Å eie egen bolig gir større økonomisk trygghet
og forutsigbarhet for familiene og kan dermed ha positiv effekt
på barns oppvekst. Omtrent 80 pst. av innbyggerne eier sin egen
bolig, og tall viser at 90 pst. eier sin egen bolig i løpet av livet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at boligmarkedet
i Norge er sammensatt, men hovedårsaken til at boligprisene har
steget mye over lang tid, er at det bygges for få boliger, og at
det er for få boliger til salgs. Disse medlemmer mener
at et viktig virkemiddel for kommunene er å klare måltall for boligbygging
i sin kommune for å møte boligbehovet i kommunen. Forenklinger i
plan- og bygningsloven og i reguleringsprosesser, raskere saksbehandling,
modernisering av teknisk forskrift samt digitalisering og bruk av
kunstig intelligens er andre tiltak som kan bidra til at det bygges flere
boliger, og at byggekostnadene reduseres.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennomførte det største forenklingsarbeidet
med plan- og bygningsloven i moderne tid. Noen av endringene som
ble gjennomført, var blant annet at færre tiltak ble søknadspliktige.
I 2015 endret regjeringen Solberg reglene, slik at folk kan bygge
garasjer, levegger og boder uten å søke, innenfor visse grenser. Disse medlemmer mener at dette var viktig
for at folk skulle få mer frihet til å gjøre endringer på egen eiendom
uten å søke kommunen. Det bidrar til at man slipper å betale byggesaksgebyr,
og at kommunen ikke trenger å bruke ressurser på mindre byggesaker.
Det ble også foretatt forenklinger i byggteknisk forskrift.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til forslag og merknader i Dokument 8:263
S (2022–2023) og Innst. 106 S (2023–2024), der Høyre la fram ti
forslag til ny boligpolitikk, og til Høyres merknader og forslag
ved behandlingen av Meld. St. 13 (2023–2024) Bustadmeldinga – Ein
heilskapleg og aktiv bustadpolitikk for heile landet, jf. Innst.
327 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at mye av økningen i boligprisene skyldes
at det ikke bygges nok boliger, spesielt i de store byene. Disse medlemmer mener derfor at det er viktig
å sette inn tiltak som bidrar til økt boligbygging. Disse medlemmer viser derfor til Fremskrittspartiets
representantforslag om en bedre politikk for å eie bolig og få bolig-
og byggebransjen i gang, Dokument 8:183 S (2024–2025). Disse medlemmer mener at flere av Rødt
sine forslag vil føre til mindre boligutbygging og økt byråkrati. Disse medlemmer er opptatt av at alle
aktører må få muligheten til å bygge boliger, ikke bare noen få. Disse medlemmer mener at man istedenfor
å basere en boligpolitikk på ideologi heller burde la alle krefter
som ønsker å få til økt boligutbygging, slippe til, enten det er
ideelle eller private. Disse medlemmer vil
påpeke at det bolignæringen trenger nå, er politiske tiltak som
vil kunne bidra til å få prosjekter i gang og få til økt boligutbygging. Disse medlemmer viser videre til at de
høye leieprisene skyldes at regjeringen har fjernet den skattemessige
verdsettelsesrabatten på sekundærboliger. Dette har gjort det mindre
lønnsomt å leie ut boliger, med den følge at boligtilbudet til leietakere
er redusert og prisene har økt. Disse medlemmer støtter
ingen av forslagene som ligger i representantforslaget fra Rødt,
og viser videre til Fremskrittspartiet sine forslag i Dokument 8:183
S (2024–2025).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det først var etter
budsjettforhandlinger med Sosialistisk Venstreparti på Stortinget at
det i denne stortingsperioden kom på plass større utlånsrammer til
Husbanken, bedre bostøtte, satsing på studentboliger med økt tilskuddsramme
samt et eget reguleringsformål for studentboliger. Sosialistisk
Venstreparti forhandlet inn at det skulle settes ned et husleielovutvalg
høsten 2022, og budsjettavtalene både fra 2022 og 2024 slo fast
at det skulle leveres en lovproposisjon om ny husleielov i denne
stortingsperioden. Denne avtalen har ikke regjeringen holdt, og dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti derfor har fremmet et representantforslag i Dokument
8:178 S (2024–2025) Om et tryggere leiemarked, som ligger til behandling
i Stortinget. Dette medlem viser til
at Sosialistisk Venstreparti har fremmet en rekke boligforslag i
perioden i tillegg til partiets boligpolitiske gjennomslag i budsjettforhandlingene. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis
forslag og merknader sammen med Rødt i behandlingen av Meld. St.
13 (2023–2024) Bustadmeldinga, jf. Innst. 327 S (2023–2024), og
Sosialistisk Venstrepartis representantforslag i Dokument 8:85 S
(2024–2025), jf. Innst. 211 S (2024–2025) Om å bygge for å bo og
Dokument 8:30 S (2024–2025), jf. Innst.164 S (2024–2025) Om å ta
alle boliger i bruk.
Dette medlem er
glad for at regjeringen nå ett år etter avtalt tidsfrist følger
opp budsjettavtalens verbalforslag fra desember 2023 om å sende
på høring et forslag om hvordan kommunene etter plan- og bygningsloven
kan stille krav om en viss andel kommunale boliger i reguleringsplaner. Dette medlem viser til at en rekke land
det er naturlig å sammenligne seg med, for eksempel, Danmark, Frankrike
og Sveits, har slike eller lignende reguleringer der det blir stilt
krav til antall kommunale boliger i byggeprosjekt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Dokument 8:172
S (2024–2025). Disse medlemmer mener
at den markedsbaserte boligpolitikken i Norge skaper og forsterker
økonomiske forskjeller og har gjort problemene en ser på boligmarkedet,
enda større de siste tiårene. For ungdom, minstepensjonister, lavlønte
eller midlertidig ansatte er det nesten umulig å kjøpe seg en egen
bolig, særlig i pressområdene. I distriktskommuner er det derimot
et stort problem at markedsprisen på boliger kan være mye lavere
enn kostnadene ved å bygge nytt eller renovere en brukt bolig. Samtidig
har boliger blitt et lukrativt spekulasjonsobjekt for dem som har
mye penger. Disse medlemmer er av den
oppfatning at boligpolitikken må innrettes slik at alle har tilgang
til et godt sted å bo, uansett hvor de bor, og om de eier eller leier. Disse medlemmer mener at det å ha tilgang
til en trygg bolig ikke først og fremst skal være en vare på et marked,
men en rettighet. Det er bakgrunnen for at disse
medlemmer og de øvrige forslagsstillerne har foreslått flere
politiske grep i dette representantforslaget for å gjenreise en
sosial boligpolitikk til det beste for folk i hele landet.