Informasjonssaker
Komiteen registrerer
at logistikkskolen ved Hærens våpenskole (HVS) skifter navn til
Forsvarets skole for logistikk og understøttelse (FSLU) i forbindelse
med etablering av treskolemodellen for våpenskolene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti merker seg at investeringsprosjektene
i proposisjonen er i tråd med vedtak i foregående og inneværende
langtidsplan for forsvarssektoren. Sistnevnte ble enstemmig vedtatt
av Stortinget (Innst. 426 S (2023–2024)).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti tar til etterretning at
proposisjonen ikke inneholder nye initiativ for å oppskalere produksjonen
av strategisk viktig forsvarsmateriell i Norge, til tross for at
den sikkerhetspolitiske situasjonen krever dette. I høringsinnspillene
til meldingen kommer det tydelig frem at forsvarsindustrien etterlyser
konkrete tiltak, ut over de overordnede og uforpliktende ambisjonene
som fremkommer i regjeringens veikart for økt produksjonskapasitet.
Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til høringsinnspillet fra Forsvars- og sikkerhetsindustriens
forening (FSi):
«Et flertall av tiltakene i veikartet
innehar formuleringer som ‘vil vurdere’, ‘vil utrede’, ‘vil bidra
til’ etc. Det utløser ikke investeringer. Det er nødvendig med en konkret,
tidfestet, og ressurssatt plan for å øke produksjonskapasiteten
i forsvarsindustrien. [...] Det er lite som tilsier at det på kort
sikt blir iverksatt ytterligere tiltak som kan gi forutsigbarhet,
slik at industrien kan fatte nødvendige beslutninger om investeringer
i økt produksjonskapasitet i Norge.
Industrien opplever liten grad av kriseforståelse
og erkjennelse av at det er helt nødvendig at myndighetene i mye
større grad bidrar til å legge til rette for investeringer, og at
tempoet i beslutninger og gjennomføring økes kraftig. Andre nærstående
nasjoner viser i betydelig større grad handlekraft og utnytter handlingsrommet.»
Disse medlemmer viser
videre til det muntlige høringsinnspillet fra Nammo:
«Det trengs ytterligere investering og
støtte, vi har store prosjekter i Norge som fortsatt trenger betydelige investeringer
for å realiseres, for eksempel strategisk utbygging av nye raktettmotorlinjer
på Raufoss som vil styrke Norges strategiske posisjon.»
Disse medlemmer understreker
viktigheten av konstruktiv dialog mellom regjeringen og Stortinget om
norsk sikkerhetspolitikk i en krevende internasjonal kontekst, inkludert
behovet for å raskt oppskalere produksjonskapasiteten av strategisk
viktig materiell.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det gir grunn til bekymring når Arbeiderparti-regjeringen
gjennomgående avviser alle forslag fra Stortinget som supplerer
og konkretiserer politikk for å øke produksjonskapasiteten i norsk
og ukrainsk forsvarsindustri, blant annet Høyres forslag om å kraftig
styrke norsk og ukrainsk forsvarsindustri (Dokument 8:132 S (2024–2025)).
Disse medlemmer understreker
at regjeringen også har et ansvar for å bedre dialogen med forsvarsindustrien.
Uten konkrete tiltak og tett dialog vil oppskaleringen av produksjonskapasiteten
gå saktere enn den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen tilsier
at den burde gjøre.
Disse medlemmer registrerer
at meldingen ikke inneholder investeringer knyttet til den vedtatte oppbyggingen
av ny maritim innsatsskvadron (SOTG) ved Ramsund. Disse
medlemmer forventer at oppbyggingen går i henhold til vedtatt
plan.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen leverer på ambisjonene i
Veikart for økt produksjonskapasitet. Det er satt i gang en lang
rekke tiltak som svarer på utfordringene Norge står overfor i dag.
Disse medlemmer viser
videre til at det etableres en ny maritim innsatsskvadron (SOTG),
med utgangspunkt i Ramsund orlogsstasjon, slik Stortinget har vedtatt.
Avdelingen vil etableres innen utgangen av 2026. Oppbyggingen av
SOTG er forsinket sett opp mot ambisjonen om å oppnå full operativ
evne innen utgangen av 2026. Årsaken er forsinkelser i materiell-
og byggeprosjekter samt utfordringer med personell- og kompetanseutvikling.
SOTG vil derfor i en overgangsfase operere ut fra både Ramsund og
Haakonsvern. Godkjente og planlagte investeringsprosjekter dekker
behovene for å opprette og utvikle SOTG med utgangspunkt i Ramsund
samt å bygge opp denne til full operativ evne.