Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Dokument 8:183 S (2024–2025)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen,
Erlend Wiborg, Hans Andreas Limi og Terje Halleland om en bedre
politikk for å eie bolig og få bolig- og byggebransjen i gang. Komiteen viser til statsrådens svarbrev
sendt 6. mai 2025.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til forslag og merknader i Dokument 8:263
S (2022–2023), Innst. 106 S (2023–2024), der Høyre la fram ti forslag
til ny boligpolitikk, og til Høyres merknader og forslag i Meld.
St. 13 (2023–2024) Bustadmeldinga – Ein heilskapleg og aktiv bustadpolitikk
for heile landet, jf. Innst. 327 S (2023–2024). Disse
medlemmer deler forslagsstillernes intensjoner om en bedre
boligpolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt er enige
med forslagsstillerne i at det finnes eksempler der fylkeskommunenes
areal- og transportplaner legger for sterke føringer på hvor og
hva som kan bygges ut, og at det derfor kan være et hinder for boligbygging
og gode lokale løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener at det er
viktig å legge til rette for lokalt selvstyre. Det er de lokale
som kjenner de lokale forholdene best. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å støtte opp under det lokale selvstyret,
og kommunene må ha mulighet til å selv tilpasse politikken til de
lokale forholdene. Det betyr at det er et viktig prinsipp at kommunene har
lovhjemler som gir lokalt handlingsrom.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til statsministerens redegjørelse for Stortinget om endringer i
regjeringen (5. februar 2025) der han uttalte at regjeringen har
satt et nytt mål om 130 000 nye boliger innen 2030. Disse medlemmer viser til at boligbyggingen
i 2024 er på det laveste på mange år. Disse
medlemmer viser til at Boligprodusentenes Forening i januar
kunne vise til at det ikke siden 1946 har vært satt i gang bygging
av så få boliger i Norge som i fjor. Disse
medlemmer viser videre til at det i 2024 ble gitt igangsettingstillatelse
til 18 679 nye boliger. Man må derfor tilbake til 1993 for å finne
et år med færre igangsettingstillatelser til nye boliger.
Disse medlemmer mener
det er viktig å få satt inn tiltak som kan bidra til økt boligutbygging.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er nødvendig å sette inn
tiltak som vil kunne bidra til å redusere byggekostnadene ved oppføring
av nye boliger. Disse medlemmer viser til
Representantforslag 183 S (2024–2025) for nærmere redegjørelse for
forslagene som disse medlemmer mener
vil kunne bidra til økt boligutbygging.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen påse
at fylkeskommunenes areal- og transportplaner ikke legger så sterke
føringer på kommunene og lokaldemokratiet at de hindrer boligbygging
og gode lokale løsninger og bidrar til sentralisering og ensretting
av boligtilbudet.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem tiltak som skal sikre et sunnere og bedre boligmarked
basert på færre inngripende reguleringer og færre bestemmelser som
fordyrer anskaffelse, bytte og eie av bolig.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke
gå videre med nye utredningskrav til bolig- og fritidsboligprosjekter
som kom fra Miljødirektoratet.»
«Stortinget ber regjeringen fjerne
hjemmel som gir kommunene mulighet til å stille klimakrav for å
begrense klimagassutslipp fra bygge- og anleggsplasser.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2026 komme tilbake med forslag om en styrking
av BSU-ordningen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å starte utfasingen av skatter og avgifter som
er innrettet for å gjøre det dyrere å anskaffe og bebo sin egen
bolig, som dokumentavgift og den kommunale eiendomsskatten.»
«Stortinget ber regjeringen påse
at økonomi alltid skal være en del av utredningene når det stilles
nye eller endrede krav til byggeprosjekter.»
«Stortinget ber regjeringen lage
en modell for grunneierfinansiert infrastrukturbidrag som erstatter utbyggingsavtaler.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
en «regelstopp» frem til 2030. Det skal ikke innføres nye tekniske
krav eller andre pålegg for boligbyggerne de neste fem årene.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for en belønningsordning for kommuner som klarer å øke byggetakten
og få ned saksbehandlingstiden på byggesaker.»
«Stortinget ber regjeringen sette
et tak på byggesaksgebyrer eller innføre andre insentiver til at
kommunene effektiviserer behandlingsprosessen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at den største
forskjellen mellom boligmarkedet i Norge og situasjonen i ellers
sammenliknbare land, som Sverige, Danmark og Finland, er fraværet
av ikke-kommersielle og regulerte boligsektorer på både leie- og
eiesiden. Siden dereguleringen av eiemarkedet på 1980-tallet og
fjerningen av de siste restene av priskontroll på leiemarkedet i
tiårene som fulgte, har den norske boligsektoren vært overlatt til
markedet. Disse medlemmer viser til
de langsiktige negative konsekvensene av disse politiske valgene, som
man først i fullt omfang merker i dag, flere tiår senere. Disse medlemmer viser til at innbyggerne
har mindre valgfrihet enn i nabolandene og tvinges til å bli markedsaktører.
Alternativene for den enkelte er å enten ta opp store lån for å
kjøpe en bolig i markedet eller å leie bolig privat, hvor normalen
er tidsbegrensede kontrakter med tilhørende usikkerhet. Disse medlemmer viser til at den norske
befolkningen er i verdenstoppen for gjeld, samtidig som boligprisveksten
i pressområder har vært svært kraftig over flere tiår, i all hovedsak
på grunn av måten boligmarkedet er organisert på. Disse
medlemmer viser til at nybyggingen av bolig de siste årene
er på et historisk bunnivå og langt under anslått behov fremover.
De private aktørene er ikke i stand til å levere boligene som trengs,
til en pris folk er i stand til å kjøpe dem til. Konsekvensen kan
bli at boligprisene ytterligere øker i årene som kommer. Disse medlemmer viser til at nye og ikke-kommersielle
boligsektorer på eie- og leiesiden, også hvis de er av begrenset
omfang, vil fungere prisdempende for markedet som helhet og slik
komme alle boligkjøpere til gode. Disse medlemmer mener
tiden er inne for å slutte å snakke om etableringen av slike sektorer
og begynne å handle. Det trengs pilotprosjekter som er skalérbare,
og som raskt kan settes i gang. Disse medlemmer viser
til regjeringens mål om igangsetting av 130 000 boliger innen 2030
og etterlyser virkemidler for å nå det. Det er vanskelig å se hvordan
det skal være mulig uten at det offentlige spiller en vesentlig
større rolle, direkte og indirekte, i boligbyggingen. Disse medlemmer mener forslagsstillernes
løsning på problemet, fjerning av regler og reguleringer, bare vil
forsterke gjelds- og prisspiralen, samtidig som det vil gå utover klima
og natur og samtidig svekke kvaliteten på boligene som bygges.