Familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til at
departementet foreslår endringer i utlendingsloven § 43, for å understøtte
en kontrollert og bærekraftig innvandring, forebygge bigami og få
bedre sammenheng i regelverket. I perioden 2014 til 2024 fikk 7 354 enslige
mindreårige asylsøkere beskyttelse i Norge etter utlendingsloven
§§ 28 eller 34. Av disse var 484 søkere over 18 år på vedtakstidspunktet.
Flertallet støtter
endringene som gjør at en forelder ikke kan få opphold med flere
samlivspartnere. Flertallet vil understreke
at å inngå ekteskap når en allerede er gift, ikke er tillatt i Norge,
og det bør følgelig være slik at oppholdstillatelse kan nektes dersom
tillatelsen vil lede til utøvelse av bigami i Norge.
Flertallet mener
lovendringene gir et viktig signal om at det ikke skal lønne seg
å sende sårbare barn ut på en farefull ferd alene for å sikre at
en forelder kan få opphold med flere samlivspartnere i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til de foreslåtte
endringene i utlendingsloven § 43 om familiegjenforening, som innebærer
en innføring av et nytt tredje ledd for å forhindre at en oppholdstillatelse
leder til utøvelse av bigami i Norge.
Disse medlemmer støtter
ikke lovendringen og viser til at retten til familieliv, herunder
muligheten for familiegjenforening, er en grunnleggende rettighet
som blant annet følger av Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) og FNs barnekonvensjon.
Disse medlemmer mener
på generelt grunnlag at disse rettighetene i utgangspunktet skal
veie tyngre enn innvandringspolitiske hensyn. Særlig barns rettigheter
skal gå foran innvandringspolitiske hensyn, i tråd med Norges forpliktelser
etter blant annet barnekonvensjonen. Disse
medlemmer mener i likhet med Norsk organisasjon for asylsøkere
(NOAS) at departementets vurdering av EMK artikkel 8 har et altfor
ensidig fokus på statens rett til å begrense innvandring, og understreker
at staten også har en positiv plikt til å fremme tilbakeføring og
gjenforening av barn med sine foreldre.
Disse medlemmer mener
at det er viktig å iverksette tiltak for å forebygge og bekjempe
bigami. Samtidig merker disse medlemmer seg
at en rekke høringsinstanser uttrykte motstand da forslaget var
på høring. Flere av høringsinstansene ga uttrykk for at de foreslåtte
endringene ville ramme barns rettigheter etter FNs barnekonvensjon,
særlig barns rett til familieliv.
Disse medlemmer viser
blant annet til høringsinnspill fra Juridisk rådgivning for kvinner
(JURK), Jussbuss og MiRA-senteret. I likhet med JURK og Jussbuss
mener disse medlemmer at det er uheldig
at et barns rett til familiegjenforening skal innskrenkes av forhold
på foreldrenes side og kulturelle forskjeller i familiestruktur.
Videre ga MiRA-senteret i sitt høringssvar uttrykk for at innskrenkningen
vil kunne ramme barn, som er en uskyldig part i disse tilfellene,
svært hardt ved å nekte dem retten til familieliv med én av sine
foreldre. Disse medlemmer viser videre
til at kontakt med begge foreldre regnes som sentralt i norsk barne-
og familierett. Dette kommer også til syne både i artikkel 9 nr.
3 i FNs barnekonvensjon og artikkel 24 nr. 3 i EUs pakt om grunnleggende
rettigheter.
Disse medlemmer viser
også til Dokument 8:156 S (2024–2025), jf. Innst. 284 S (2024–2025),
og til justis- og beredskapsministerens svarbrev datert 22. april
2025 til forslag nr. 9 i representantforslaget. Statsråden svarer
i brevet at man i oppfølging av handlingsplanen mot negativ sosial
kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse 2017–2020 har kartlagt
omfanget av ekteskap der en person med lovlig opphold i Norge to
eller flere ganger inngår ekteskap med utenlandsk statsborger:
«Departementet fant at en svært liten
andel hadde vært referanseperson for ektefelle/samboer mer enn en gang.
I de få aktuelle tilfellene gikk det også lang tid mellom hvert
ekteskap. Det er følgelig liten grunn til å iverksette tiltak.»
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at den foreslåtte endringen går for langt i å gripe
inn i retten til familieliv, og at utøvelse av bigami heller bør motvirkes
gjennom andre virkemidler enn gjennom den foreslåtte endringen i
utlendingsloven § 43.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter ikke utlendingsloven § 43,
og vil derfor ikke støtte lovendringen som er foreslått på dette
punktet. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet mener at enslige mindreårige asylsøkere aldri
må tillates familiegjenforening. Disse medlemmer mener videre
at det er en svakhet ved asylsystemet at man får opphold fordi man
ikke har omsorgspersoner, for deretter å søke om familiegjenforening
med foreldrene. Disse medlemmer viser
videre til Fremskrittspartiet sine merknader og forslag til Dokument
8:156 S (2024–2025) i Innst. 284 S (2024–2025). Disse
medlemmer er enige i at en forelder ikke kan få opphold med
flere samlivspartnere. Disse medlemmer viser likevel
til at dette ikke vil vært et problem dersom man hadde nektet enslige
mindreårige asylsøkere muligheten til familiegjenforening.
Disse medlemmer vil
understreke at å inngå ekteskap når en allerede er gift, ikke er
tillatt i Norge, og det bør følgelig være slik at oppholdstillatelse
kan og bør nektes dersom tillatelsen vil lede til utøvelse av bigami
i Norge.