Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag om ulike tiltak for å styrke friskoler

Dette dokument

Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen gjøre særtilskuddet for kombinerte skoler om til en egen tilskuddssats, slik at det ikke vil være behov for å indeksregulere og korrigere for elevtall hvert år i statsbudsjettet.

  2. Stortinget ber regjeringen sikre at friskolene får refundert hele beløpet de trekkes for i tilskuddsgrunnlaget per spesialundervisningstime.

  3. Stortinget ber regjeringen sikre at skoler godkjent etter privatskolelova kapittel 6A blir fullt ut kompensert for sine reelle kostnader til merverdiavgift.

  4. Stortinget ber regjeringen sikre at skoler godkjent etter privatskolelova kapittel 6A får statstilskudd tilsvarende 75 prosent av tilskuddsgrunnlaget.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse av forslagene.

Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjersti Bjørnstad og Kjerstin Wøyen Funderud, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.

Komiteen viser til at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har uttalt seg om forslaget i brev av 29. april 2025. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen har invitert til å gi skriftlige høringsinnspill i saken, og det har kommet to innspill. De skriftlige innspillene er sammen med sakens dokumenter tilgjengelige på stortinget.no.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er bekymret for regjeringen Støres systematiske svekkelse av friskolenes rammevilkår, som har skapt stor usikkerhet for elever, lærere og foreldre på friskolene. Stadige innstramminger og reduksjoner i tilskudd fører til et mindre mangfold i skolesektoren, noe som rammer elevenes valgfrihet. Disse medlemmer mener det er viktig å ha et finansieringssystem som sikrer alle elever en god skole, uavhengig av om det er en offentlig skole eller en skole godkjent gjennom privatskoleloven.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter et bredt og mangfoldig skoletilbud hvor private skoler representerer et supplement til den offentlige skolen. Private skoler godkjent på grunnlag av alternativ pedagogikk eller livssyn utgjør et viktig alternativ til den offentlige skolen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at privatskoler er et viktig tilskudd for å ivareta foreldreretten til å kunne velge noe annet enn den offentlige skolen.

Tilskudd til kombinerte skoler

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre trekker frem den omfattende mobiliseringen som ble gjort av friskoleorganisasjonene, under behandlingen av statsbudsjettet for 2024, for å løfte frem konsekvensene ved det foreslåtte kuttet i tilskudd for kombinerte skoler. Friskoleorganisasjonene var tydelige på at det foreslåtte kuttet ville være dramatisk for flere av friskolene, og at det kunne føre til nedleggelse av både trinn og skoler. Disse medlemmer mener det var et svært dårlig håndverk fra regjeringens side, og at en burde ha sørget for en grundig og helhetlig vurdering av konsekvensene for friskolene.

Disse medlemmer erkjenner at det er flere utfordringer for friskolene i dag, slik forslagsstiller beskriver i sitt forslag, og disse medlemmer støtter intensjonen i forslagene. Disse medlemmer viser til at en fast tilskuddssats for kombinerte skoler vil gi forutsigbarhet for skolene og redusere unødvendig byråkrati. Denne forutsigbarheten er viktig for å sikre stabilitet i driften.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at tilskuddsmodellen for private grunnskoler nylig er vurdert og justert, og at dagens modell er i tråd med privatskoleloven og bygger på langvarige prinsipper. Kombinerte skoler får ungdomstrinnssats for alle elever, og modellen tar høyde for smådriftsulemper. Disse medlemmer mener det er hensiktsmessig å videreføre særtilskuddet som en fleksibel budsjettordning, fremfor å gjøre det til en fast tilskuddssats.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til initiativ gjort av Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering for å sikre en oppretting av skeivhet i tilskudd og for å sikre at kombinerte skoler fikk rettet opp sitt tilskudd. Disse medlemmer mener prosessen mellom skolenes organisasjoner og regjeringen var viktig, og viser til midlene bevilget i statsbudsjettet for 2025 for å sikre disse skolene videre. Disse medlemmer mener ny innretning på tilskuddet er ment å sikre grunnlaget for å drifte disse skolene videre.

Finansiering av individuell tilrettelagt opplæring

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre, mener det er urimelig at friskoler blir trukket i tilskudd for spesialundervisning uten å få tilsvarende refusjon. Alle elever, uavhengig av hvilken skole de går på, har rett til tilpasset opplæring, og finansieringen må sørge for at skolene kompenseres for dette. Flertallet mener regjeringen må se på dette og komme tilbake til hvordan en kan sikre en bedre ordning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regelverket for individuell tilrettelegging ble skjerpet i 2017, og at departementet har fastsatt en revidert tolkingsuttalelse i 2024 basert på sektorenes innspill. Dette gir et godt grunnlag for likebehandling mellom private og offentlige skoler. Disse medlemmer støtter derfor statsrådens vurdering om at ytterligere utredning ikke er nødvendig nå.

Tilskudd til 6A-skoler

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en vurdering av momskompensasjon for 6A-skolene.

Disse medlemmer var uenige i regjeringen Støres kutt fra 75 pst. til 65 pst. av tilskuddsgrunnlaget for 6A-skolene og er enige i at dette har forverret situasjonen for disse skolene. Disse medlemmer mener en reversering av dette må være en del av en helhetlig vurdering, hvor en ser finansieringen av friskolene i en sammenheng og også tar hensyn til elementer som særtilskuddet for kombinertskoler, spesialundervisning og elevtelling med mer.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at kapittel 6A-skoler ikke omfattes av ordningen for merverdiavgiftskompensasjon, og at dette er i samsvar med gjeldende regelverk. Tilskuddssatsen er justert med en momskorreksjonsfaktor. Disse medlemmer støtter departementets syn på at det ikke er grunnlag for å endre kompensasjonsordningen for denne typen skoler.

Disse medlemmer viser til at skoler godkjent etter kapittel 6A ikke gir formell kompetanse, og at det derfor er rimelig med lavere statstilskudd enn til skoler som gir studie- eller yrkeskompetanse. Offentlige midler bør i hovedsak gå til utdanning som gir formell kvalifikasjon. Disse medlemmer støtter at departementet fortsetter arbeidet med videre vurdering av disse skolenes rolle og finansiering, i dialog med sektoren.

Finansiering av friskolene

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener regjeringen må gjøre en samlet vurdering av finansieringen til friskolene, med mål om forutsigbarhet og lik behandling av friskolene og de offentlige skolene. Disse medlemmer mener det er uheldig dersom tilskuddsmodellen for friskolene stadig blir gjenstand for endringer, avhengig av politisk flertall, og mener at friskolene trenger en politikk med bred tilslutning som kan stå seg over tid. Det er avgjørende at alle skoler har stabile rammevilkår som sikrer forsvarlig og god drift.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til helhetlig finansiering av friskolene, med mål om forutsigbarhet og lik behandling av friskolene og de offentlige skolene.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet anerkjenner at ulike skoler kan ha behov for økte tilskudd, men mener dette er budsjettspørsmål som må tas i behandling av statsbudsjettet for å bli varig rettet opp. Disse medlemmer understreker at ulike regjeringer med partier på tvers av det politiske landskapet ikke har evnet å sikre perfekte ordninger, og at dette slik sett er et pågående arbeid som man må stå på for over tid.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til helhetlig finansiering av friskolene, med mål om forutsigbarhet og lik behandling av friskolene og de offentlige skolene.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:218 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Dag Inge Ulstein og Olaug Vervik Bollestad om ulike tiltak for å styrke friskoler – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i utdannings- og forskningskomiteen, den 20. mai 2025

Hege Bae Nyholt

Margret Hagerup

leder

ordfører