3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl
Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til Prop. 75 L (2024–2025) Endringer i arbeidsmiljøloven (lovens
anvendelse for fornybar energiproduksjon til havs).
Komiteen merker
seg at regjeringen med lovproposisjonen tydeliggjør at arbeidsmiljøloven
skal gjelde for fornybar energiproduksjon til havs, slik den også gjelder
for petroleumsvirksomheten. Komiteen merker
seg at departementet med lovforslaget ikke har til hensikt å endre
grensedragningen mellom arbeidsmiljøloven og maritimt regelverk. Komiteen merker seg departementets understrekning
av at de samme momenter som har utviklet seg for petroleumsvirksomheten,
for å avgjøre hvor denne grensen går, også vil gjelde for den nye
næringen.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Rødt, mener det er grunnleggende for norsk arbeidsliv at
alle arbeidstakere har en trygg arbeidshverdag. Flertallet er
videre enig med Fellesforbundet, som i sitt skriftlige innspill
til proposisjonen blant annet skriver:
«Fellesforbundet anser arbeidsmiljøloven
som en viktig vernelov for arbeidstakerne og støtter Energidepartementets
lovforslag om endringer i arbeidsmiljøloven for å gjøre den gjeldende
også for fornybar energiproduksjon til havs.»
Flertallet merker
seg videre at partene i arbeidslivet er positive til at arbeidsmiljøloven
gjøres gjeldende for fornybar energiproduksjon til havs, og at dette
er en enighet som har ligget der siden havenergilova ble innført.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt forventer at det legges
til grunn en svært restriktiv praksis på dispensasjoner, slik § 1-3
fjerde ledd åpner for. Disse medlemmer forventer
også at regjeringen i utarbeidelsen av forskrifter om arbeidsmiljø
i havvindindustrien legger til grunn de samme, hardt opparbeidede
kravene til arbeidsmiljø og HMS som i petroleumsindustrien. Disse medlemmer viser til at arbeidsgiversiden
i havvindindustrien har uttrykt et skremmende syn på HMS tidligere.
Den 5. mars 2024 rykket NHO, Fornybar Norge, Offshore Norge og Norsk
Industri ut med en pressemelding som angrep en ny forskrift om arbeidsmiljø
og sikkerhet for fornybar energiproduksjon til havs. Organisasjonene peker
på at Norge vil få strengere regler enn «sammenlignbare land». Disse medlemmer understreker at det faktum
at Norge har hatt strengere HMS-regler enn sammenlignbare land offshore
har vært svært viktig for å unngå dødsfall og farlige ulykker. I
et intervju med Energiteknikk.net 13. september 2022 advarte lederen
i NORWEA, og senere leder i den sammensluttede organisasjonen Fornybar
Norge, Åslaug Haga, mot at Norge skulle få «særnorske sikkerhetsløsninger»
for offshore havvind. Disse medlemmer vil
igjen påpeke at «særnorske sikkerhetsløsninger» har reddet liv.
I møte med slike holdninger på arbeidsgiversiden vil disse medlemmer understreke behovet for
strenge forskrifter om arbeidsmiljø og HMS. Det pågår stadig en kamp
for å få beholde «særnorske sikkerhetsregler» offshore, sist illustrert
i striden om innføringen av EUs helikopterregelverk for offshore.
Denne kampen er det viktig for Norge å holde oppe.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser
til at det over lengre tid har vært et problem at offshorearbeidere
på flerbruksfartøy ikke blir omfattet av arbeidsmiljøloven. Selv
om slike arbeidere har tariffavtale, har de ikke rett til å velge
verneombud. Havtilsynet har heller ikke tilsynsmyndighet på slike
fartøy tilsvarende hva Arbeidstilsynet har på land. Disse manglene
utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko for mange offshorearbeidere.
LO-forbundet Styrke har i mange år krevd at også offshorearbeidere
på flerbruksfartøy må komme inn under arbeidsmiljøloven. Disse medlemmer mener det er viktig å
tette dette hullet i arbeidsmiljøloven.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer som
sikrer at arbeidsmiljøloven også skal gjelde for offshorearbeidere
på flerbruksfartøy.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet over mange år
har arbeidet for at det skal være norske lønns- og arbeidsvilkår
på norsk sokkel. Dette medlem viser
her til:
-
Forslag 2 fra Senterpartiet
i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 298 S (2016–2017),
jf. Representantforslag 61 S (2016–2017) om å gjøre arbeidsmiljøloven
gjeldende for petroleumsrelaterte aktiviteter fra fartøyer på norsk
sokkel
-
Forslag 2 fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i forbindelse med Stortingets behandling av Innst.
385 S (2017–2018), jf. Meld. St. 12 (2017–2018) Helse, miljø og
sikkerhet i petroleumsvirksomheten
-
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med Stortingets behandling
av Innst. 226 S (2019–2020), jf. Representantforslag 18 S (2019–2020)
om å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på
norsk sokkel
Dette medlem viser
videre til Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens Hurdalsplattform,
hvor det står:
«[Regjeringen vil] Innføre krav om norske
lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel, herunder
offshoreflåten.»
Dette medlem viser
til at regjeringen Støre i Prop. 88 L (2024–2025) bare delvis følger
opp dette punktet i Hurdalsplattformen ved å foreslå endringer i allmenngjøringsloven
om at det kan treffes vedtak om allmenngjøring for arbeidstakere
på skip i innenriksskipsfart, men at slikt vedtak kun gjelder arbeidstakeres lønnsvilkår.