Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, har til behandling et representantforslag
fra Geir Jørgensen, Sofie Marhaug, Tobias Drevland Lund, Marie Sneve
Martinussen og Mímir Kristjánsson om å forhindre rutekutt og prisøkning
i kollektivtransporten, jf. Dokument 8:144 S (2024–2025).
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne peker på fylkeskommunenes økonomi, generell
kostnadsvekst, kostnader ved overgang til nullutslippsløsninger
og konkurranseutsetting av bussrutene som viktige faktorer som påvirker
økonomien i kollektivtransporten negativt.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ber regjeringen legge fram forslag senest
i revidert nasjonalbudsjett for 2025 om økte bevilgninger til fylkeskommunene
som sikrer at det fylkeskommunale kollektivtilbudet kan opprettholdes.
Komiteen har bedt
om Samferdselsdepartementets vurdering av dette representantforslaget,
og statsrådens tilbakemelding ligger vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, er enig i forslagsstillernes problembeskrivelse;
over hele landet er den lokale kollektivtransporten i krise. I fylke
etter fylke meldes det nå om prisøkning og rutekutt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg hvordan
de økte prisene påvirker rutetilbudet i fylkene. Disse
medlemmer mener at dette bør drøftes når revidert nasjonalbudsjett
fremlegges.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre er bekymret over den økonomiske
situasjonen fylkeskommunene står i. Kollektivtrafikk er en av kjerneoppgavene
til fylkeskommunene, og er et tilbud som berører svært mange i hele
Norge.
Disse medlemmer mener
det haster å sikre fylkeskommunene god nok økonomi til å opprettholde, men
også videreutvikle kollektivtilbudet slik at man kan legge til rette
for god mobilitet og en desentralisert utvikling der kollektivtransport
er et pålitelig og attraktivt alternativ.
Disse medlemmer viser
til at prisveksten innen kollektivtrafikken har vært høyere enn
den generelle prisveksten, og mener fylkeskommunene må kompenseres
særskilt for de kostnadene som det ikke har vært mulig å planlegge
for økonomisk. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at fylkeskommunene sikres full kompensasjon for økte utgifter
til drift av kollektivtrafikken som følge av generell kostnadsvekst.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at fylkeskommunene fullt ut kompenseres for kostnader knyttet
til krav som stilles ved anskaffelse av busser. Fylkeskommuner som
allerede har gjennomført omstillinger av bussflåten, skal også kompenseres
for ekstrakostnadene knyttet til anskaffelsene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er riktig med tre forvaltningsnivå
i Norge. Fylkeskommunene sikrer demokrati på et regionalt nivå med
forvalteransvar for regionale oppgaver med lokal kunnskap og forankring. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet
i regjering som et ekstraordinært grep høsten 2024 fikk økt overføringene
til fylkeskommunene for 2024 og 2025 med 700 mill. kroner, en varig
økning i de frie inntektene som øker det fylkeskommunale handlingsrommet. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med en fortsatt styrking av fylkeskommunenes økonomi slik at man
ikke opplever kutt i de fylkeskommunale tjenestene, og dermed også en
undergraving av fylkeskommunen som forvaltningsledd.
Disse medlemmer viser
videre til at fylkeskommunene har en forventning om omstilling av
kollektivtrafikken til lav- eller nullutslipp. Disse
medlemmer mener det er riktig å omstille bussparken i Norge
i den grad det er hensiktsmessig, men at det i et beredskapsperspektiv
må sikres at man har en bussflåte med variasjon i drivlinjer og
energibærere, og at disse ikke kjøpes fra land Norge ikke har et
sikkerhetssamarbeid med. Disse medlemmer mener
at ekstrakostnader som pålegges gjennom særskilte krav fra staten,
må kompenseres fullt ut slik at de ikke går ut over tjenestetilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev, der
det fremkommer at regjeringen vil følge opp byvekstavtaler, belønningsavtaler
og tilskuddsordninger til byområder for å oppfylle nullvekstmålet
for persontransport. Disse medlemmer mener
at nullvekstmålet skal oppheves, og vil erstatte politisk tvang,
avgifter og reguleringer med mangfold av transportalternativer og valgfrihet
for den enkelte. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative transportplan med forslag om å erstatte
avtaler om byvekst og bypakker med et eget programområde for bytransport
som skal inkludere alle transportformer og er uten bompenger. Disse medlemmer mener at dette skal være
en søkbar tilskuddsordning som likestiller alle former for bytransport
med det formål å gjøre reisehverdagen enklere og mer effektiv for
befolkningen. Disse medlemmer mener
at også bybefolkningen skal ha frihet til å kunne velge bil som
transportform, og at det derfor må legges til rette for bruk av
bil i byområder. Det må også sørges for at man får mest mulig infrastruktur
igjen for pengene som investeres, der fleksible utbyggingsstandarder,
men også opphevede klimasymbolske særkrav til bygge- og anleggsnæringen,
kan bidra til dette.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at prisøkning
og rutekutt fører til at færre reiser kollektivt, som i neste omgang
gir nye prisøkninger og rutekutt for å kompensere – en ond sirkel
som fører til at biltrafikken øker, til ulempe for alle. For alle
uten tilgang til privatbil blir konsekvensene store. Rutekutt betyr
at de rett og slett ikke kommer seg dit de skal, når de skal. Stortinget
har slått fast et nullvekstmål for personbiltrafikken i byområdene.
Det er det ikke mulig å få til uten å styrke kollektivtransporten
vesentlig. Den store satsningen på kollektivtransport i Norge har
vært vellykket. I mange fylker og mange byområder har kollektivtransporten tatt
andeler fra biltrafikken. Det har redusert utslipp, og trafikkreduksjonen
har gjort byområdene bedre å bo i. Nå står en i fare for at det
motsatte vil skje fremover.
I flere fylker kuttes det i tillegg i en annen
del av kollektivtilbudet nå: hurtigbåtene. For dem som rammes, er
konsekvensene enda større.
Disse medlemmer viser
til at kollektivtransporten fikk en knekk med koronapandemien. Dette
er stabilisert nå, og reisingen er tilbake på gamle nivåer. Problemet
er at kostnaden ved å drifte kollektivtransporten har økt kraftig.
I fylke etter fylke ser man nå at kostnadene øker kraftig når nye
anbud skal inngås. Noen få store selskaper dominerer i dag anbudsmarkedet
for buss. Nå ser det ut som dette også bidrar til økte driftskostnader
i den kommende generasjonen anbud.
Samtidig koster elektrifiseringen av bussparken
store beløp, både i form av engangsinvesteringer og i form av dyrere
anbud. Det er en omstilling en står midt oppe i. Det er nødvendig
å gå over til elektriske busser for å redusere utslipp fra transportsektoren
i tråd med statens mål for utslippskutt frem mot 2030. Fylkeskommunene er
pålagt å gå over til nullutslippsløsninger. Men foreløpig gir dette
en merkostnad for fylkeskommunene som hittil ikke har vært kompensert.
På tilsvarende måte gjelder krav om overgang til elektriske ferger
og etter hvert også elektriske hurtigbåter. Dette er bare i begrenset
grad kompensert.