1.3.6 Om E-tjenestens inngripende metodebruk mot mulig kilde i Norge
I en sak oppsto det spørsmål om tolkningen av
etterretningstjenesteloven §§ 4-2 og 4-5, og om forholdet mellom
bestemmelsene. Etterretningstjenesteloven § 4-2 regulerer bruk av
innhentingsmetoder i Norge overfor utenlandske personer som opptrer
på vegne av en fremmed stat eller statslignende aktører. Etterretningstjenesteloven
§ 4-5 regulerer innhenting av informasjon om personer i Norge for
å finne, rekruttere og verifisere kilder. En sentral problemstilling
i saken var de rettslige rammene for metodebruk for kildeverifikasjonsformål
overfor utenlandske personer som er i Norge og opptrer på vegne
av en fremmed stat mv.
E-tjenesten hadde iverksatt en operasjon i Norge
for å vurdere egnetheten av en utenlandsk person som potensiell
kilde. Operasjonen hadde et rent kildeverifikasjonsformål og det
ble benyttet en teknisk innhentingsmetode i saken som ikke omfattes
av etterretningstjenesteloven §§ 6-3 og 6-4.
Utvalget spurte E-tjenesten om forholdet mellom etterretningstjenesteloven
§§ 4-2 og 4-5 og om lovligheten av å bruke en slik innhentingsmetode
for å verifisere en kilde. E-tjenesten mente at etterretningstjenesteloven
§§ 4-2 og 4-5 er to alternative unntaksbestemmelser fra territorialforbudet.
Derfor mente tjenesten at § 4-2 også kan hjemle innhenting av informasjon
om personer for kildeverifikasjonsformål, slik at alle innhentingsmetoder
etter etterretningstjenesteloven kapittel 6 kan benyttes for kildeverifikasjon
i Norge, forutsatt at den potensielle kilden omfattes av personkretsen
i etterretningstjenesteloven § 4-2. Etter spørsmål fra utvalget,
var Forsvarsdepartementet enig i E-tjenestens tolkning.
Utvalget var ikke enig i tolkningen og viste
til bestemmelsenes formål, ordlyd og uttalelser i forarbeidene.
Formålet med bruk av innhentingsmetoder etter § 4-2
er å innhente etterretningsinformasjon knyttet til utenlandske personer
og deres aktivitet i Norge på vegne av en fremmed stat. Etter § 4-5
er formålet med informasjonsinnhenting å fastslå om personen besitter
eller kan skaffe tilgang til informasjon som er relevant for E-tjenesten
eller en samarbeidende tjeneste, samt å vurdere motivasjon, troverdighet
og egnethet som kilde.
Ordlyden i etterretningstjenesteloven § 4-5
annet ledd setter rammer for hvordan informasjon skal innhentes
for kildeverifikasjon i Norge, og hvilke metoder som kan benyttes
for dette formålet. Informasjonen skal komme fra åpne kilder eller
ved utlevering fra norske myndigheter. Hvis det foreligger tungtveiende
sikkerhetsmessige grunner, kan det bare benyttes metoder som menneskebasert
innhenting og systematisk observasjon, jf. §§ 6-3 og 6-4. Bestemmelsen
skiller ikke mellom norske og utenlandske personer i Norge som potensielle
kilder. Det er heller ingen unntak i § 4-5 for personkretsen i § 4-2,
slik man finner i etterretningstjenesteloven § 5-3 tredje ledd siste
punktum. Også metodebruk for å avklare tvil knyttet til om en utenlandsk person
opptrer på vegne av en fremmed stat, er ulikt regulert i §§ 4-2
annet ledd og 4-5 annet ledd.
I merknadene til § 4-5 i Prop. 80 L (2019-2020)
fremgår det at «[d]et vil ikke være hjemmel for å benytte øvrige
metoder etter kapittel 6, med mindre det viser seg at kilden opptrer
på vegne av fremmed stat eller statslignende aktør og innhenting
kan skje etter § 4-2.»
E-tjenesten mente sitatets siste del støttet
deres tolkning om at der den potensielle kilden omfattes av personkretsen
i etterretningstjenesteloven § 4-2 første ledd, kan denne bestemmelsen
legges til grunn for metodebruken.
Utvalget mente sitatet i kontekst med øvrig
omtale i forarbeidene, peker på at alle metoder etter kapittel 6 kan
benyttes når tjenesten ikke lenger opererer etter kildeverifikasjonsformål,
men innhenter til etterretningsformål. Forståelsen er støttet i
forarbeidenes uttalelser om hvorfor kildeverifikasjon er viktig.
Utvalget tolket forarbeidene slik at det kun er når tjenesten får
grunn til å tro at den potensielle kilden i virkeligheten handler
på vegne av en fremmed etterretningstjeneste eller ikke er den vedkommende
utgir seg for å være, at alle innhentingsmetoder etter kapittel
6 kan benyttes. E-tjenesten vil da ha etterretningsformål ved innhentingen,
og ikke lenger bare kildeverifikasjonsformål.
Utvalget mente at forarbeidene lest i sammenheng, i
kontekst av etterretningstjenestelovens systematikk og bestemmelsenes
ordlyd, må forstås slik at § 4-5 uttømmende regulerer metodebruk
ved kildeverifikasjon. Andre metoder enn menneskebasert innhenting eller
systematisk observasjon kunne dermed etter utvalgets syn ikke benyttes
som en lovlig innhentingsmetode for kildeverifikasjonsformål i Norge.
Utvalget kritiserte E-tjenesten for å ha benyttet en slik annen
metode overfor den potensielle kilden.