Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 77 S (2024–2025) Vidareføring
av bompengeinnkrevjing på rv. 7 Sokna–Ørgenvika i Buskerud for å
påskunde utbetringar av rv. 7 vidare gjennom Hallingdal. Regjeringa foreslår
å vidareføre dagens takstnivå og rammene for fastsett gjennomsnittstakst
i bomstasjonen med nokre justeringar av takstsystemet. Inntektene
skal gå til å påskunde naudsynte utbetringar av rv. 7 på strekninga mellom
Kittilsvik og Gol og førebuande arbeid for utbyggingsprosjektet
rv. 7 Ørgenvika–Kittilsvik. Forslaget er ein pilot knytt til bompengeinnkrevjing
slik det er opna for i Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan
2025–2036.
Komiteen vil vidare
vise til at rv. 7 (vegpakke Hallingdal) er prioritert som ei såkalla
utbetringsstrekning i NTP 2025–2036.
Komiteen vil peike
på at det er sett av statlege midlar til vegpakke Hallingdal i gjeldande
NTP. Komiteen ser fram til at vegpakka
blir etablert, og at staten bidreg med midlar til ytterlegare utbetringar
av rv. 7 på den aktuelle strekninga.
Fleirtalet
i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
viser til at det er brei lokalpolitisk semje om å påskunde naudsynte
utbetringar av rv. 7 mellom Kittilsvik og Gol. Kommunane Ringerike, Krødsherad,
Flå, Nes, Gol, Ål, Hol og Hemsedal og Buskerud fylkeskommune har
teke initiativ til, og fatta vedtak om, å vidareføre innkrevjinga
av bompengar i dagens bomstasjon på rv. 7 fram til juni 2029, som
opphavleg planlagt i bompengeproposisjonen for rv. 7 Sokna–Ørgenvika.
Dette blir gjort i påvente av ei eventuell ny vegpakke for Hallingdal.
Det ligg føre lokalpolitiske prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering
av ei slik ny vegpakke. Fleirtalet er
positive til og støttar at regjeringa no følgjer opp denne saka.
Fleirtalet vil vise
til at strekninga Sokna–Ørgenvika opna i 2014 og medførte ei innsparing
i reisetid på 18 minutt, og at vegen vart nedbetalt i februar 2024,
fem år før tida.
Fleirtalet viser
til at regjeringa foreslår ein pilot med framleis innkrevjing av
bompengar fram til 2029 og at inntektene frå dette skal gå til å
starte opp arbeidet med ulike utbetringsprosjekt. Fleirtalet stiller
seg bak dette og det foreslåtte finansieringsopplegget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet viser til at strekningen rv. 7
Ørgenvika–Kittilsvik fortsatt er en ulykkesutsatt strekning som har
vesentlige utbedringsbehov, og at veien er viktig for persontransport
og næringsliv i regionen. Disse medlemmer er
glade for at den forlengede innkrevingen legger til rette for en
målrettet innsats for å sikre en god og trygg hverdagsvei uten fordyrende
elementer for de som skal bruke og betale for veien i påvente av
et større arbeid gjennom en eventuell ny vegpakke.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig for legitimiteten til
bompengeordningen at bilistene opplever at bompengene går til tilbudsforbedring
på veiene våre, og at det alltid skal være lokalpolitisk tilslutning
til bompengeprosjektene. Disse medlemmer registrerer
at videreføringen av bompengeinnkrevingen i påvente av en eventuell
ny vegpakke for Hallingdal kommer som resultat av sterkt lokalpolitisk
engasjement for å sikre fremdrift i det viktige arbeidet med å ruste
opp veien. Disse medlemmer merker seg
at bompengeopplegget er det første som benytter seg av forhåndsinnkreving
for finansiering av tiltakene. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet ønsker å redusere bompengetrykket for bilistene,
og er derfor positive til pilotforsøket med forhåndsinnkreving av
bompengene. Selv om forhånds- og parallellinnkreving av bompenger
bryter med den tradisjonelle modellen med etterskuddsbetaling og
låneopptak, mener disse medlemmer at
det er svært interessant å prøve ut alternativer til dagens modell dersom
dette kan bidra til å holde kostnadene nede. Kapitalkostnader er
en ikke uvesentlig del av kostnadene knyttet til bompengeprosjektene,
og forhåndsinnkrevingen gjør også at fylkeskommunen ikke trenger
å stille som garantist for lån. Disse medlemmer håper piloten
kan gi verdifull erfaring med alternativer til dagens modeller for
finansiering, slik at kostnadene for bilistene kan reduseres på
sikt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot den etablerte bompengeordningen
og mener at utbygging, utbedring og vedlikehold av veier er et offentlig
finansielt ansvar. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til Fremskrittspartiets alternative transportplan
for 2025–2036, jf. Meld. St. 14 (2023–2024) og Innst. 439 S (2023–2024),
som er uten bompenger.
Disse medlemmer viser
til at bompengelånet knyttet til prosjektet rv. 7 Sokna–Ørgenvika
er nedbetalt, og at bompengeinnkrevingen derfor er stanset. Disse medlemmer mener det er uholdbart
å starte opp igjen med bompenger på denne strekningen for å finansiere
utbedringer andre steder på rv. 7. Disse medlemmer vil
bemerke at både å fortsette bompengeinnkrevingen etter at bompengelånet
er innfridd, samt å bruke bompengeinntekter på andre veiutbygginger
bryter med praksisen som er etablert for slike prosjekter. Disse medlemmer vil bemerke at dersom
forslaget om gjenåpning av bomstasjonen blir vedtatt, vil det være
bilister som må betale bompenger, men som ikke vil kunne nyttiggjøre
seg utbedringene andre steder på rv. 7 som bominntektene skal finansiere. Disse medlemmer mener proposisjonen søker å
etablere en sterkt urimelig ny praksis der nytteprinsippet i praksis
har bortfalt.
Disse medlemmer mener
at videre utbedringer på rv. 7 mellom Kittilsvik og Gol er helt
nødvendig, men at dette skal finansieres av staten og ikke belastes
bilister gjennom bompenger på andre deler av rv. 7.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at bompengeinnkrevingen på rv. 7 Sokna–Ørgenvika forblir avsluttet,
og at bomstasjonen ved Brekkebygda blir revet.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om nødvendige utbedringer på
rv. 7 mellom Kittilsvik og Gol med full statlig finansiering.»