3.1 Generelle merknader
Komiteen merker
seg at regjeringen i denne saken foreslår endringer i allmenngjøringsloven
for å innføre et krav om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann
og på norsk sokkel. Forslaget innebærer også endringer i relevant
sektorlovgivning: petroleumsloven, havenergilova, havbunnsmineralloven
og akvakulturloven, som vil pålegge rettighetshavere å sørge for
at ansatte på skip har norske lønnsvilkår.
Komiteen viser til
at Stortinget i 2017 anmodet regjeringen om å utrede mulighetene
for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann
og på norsk sokkel, og at det i 2020 ble nedsatt et partssammensatt
maritimt utvalg (Holmefjordutvalget), som anbefalte at det ble innført
et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann. Komiteen påpeker at Holmefjordutvalget
også anbefalte at tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk
skulle styrkes og lovfestes hvis et slikt krav ble innført.
Komiteen påpeker
at skipsfart i norske farvann og på norsk sokkel er åpen for internasjonal
konkurranse, der både norske og utenlandske skip kan tilby tjenester.
For norske skip gjelder ulike krav til lønns- og arbeidsvilkår avhengig
av om skipet er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR)
eller Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Komiteen merker
seg at fraktfarten langs kysten, cruise og offshoresegmentene konstruksjon
og vedlikehold, bøyelast og seismikk i stor grad skjer med skip
som er registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) eller
utenlandsk skipsregister. Forsynings- og ankerhåndteringsfartøy,
samt fartøy som opererer i tilknytning til akvakulturvirksomhet,
er i hovedsak registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR).
Komiteen registrerer
at overordnet har i dag sjøfolk om bord på NOR-registrerte skip
norske lønns- og arbeidsvilkår, mens sjøfolk på NIS- eller utenlandsregistrerte
skip gjerne følger internasjonale tariffavtaler og lønnsnivået i
sjøfolkenes hjemland. Den foreslåtte endringen fra regjeringen innebærer
at sjøfolk av alle nasjonaliteter skal få norsk lønn uavhengig av
hvilke avtaler de selv har, dersom deres skip tar oppdrag i norske
farvann.
Komiteen påpeker
at havrettskonvensjonens generelle utgangspunkt er at flaggstaten
har jurisdiksjon over skip som fører dens flagg, mens kyststaten
har jurisdiksjon på sitt territorium og eksklusiv jurisdiksjon over
drift og bruk av innretninger og anlegg med økonomiske formål i
økonomisk sone og på sokkelen.
Komiteen påpeker
at et krav om norsk lønn kan bety økte kostnader for rederier med
NIS- og utenlandsregistrerte skip som opererer i norsk innenriksfart,
som igjen kan bety økte kostnader for norsk næringsliv og norske
konsumenter. Det kan da bli økte kostnader ved bruk av skipsfartstjenester
forbundet med næringsvirksomhet, og da fortrinnsvis i de segmentene
som i dag domineres av NIS- eller utenlandsregistrerte skip.
Komiteen viser til
at verken skipsarbeidsloven eller skipssikkerhetsloven regulerer
lønnsnivået på norske skip. Lønnsfastsettelsen er overlatt til partene,
og både lønns- og arbeidsvilkår er gjenstand for nærmere regulering
i tariffavtaler som dekker størstedelen av norsk skipsfartsnæring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, mener dette er en grunnleggende
del av den norske modellen som bør videreføres.
Komiteen konstaterer
at Norge i dag stiller få krav til lønns- og arbeidsvilkår om bord
på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel. På utenlandske
skip gjelder i hovedsak flaggstatens regler med hensyn til sjøfolkenes
lønns- og arbeidsvilkår, hvor Maritime Labour Convention (MLC) angir
sentrale standarder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, merker seg at regjeringens
hensikt med lovforslaget er å verne om det norske arbeidsmarkedet
for skipsfartstjenester, ved å sikre at arbeidstakere som arbeider
om bord på skip i norsk innenriksfart og på skip som utfører tjenester
tilknyttet næringsvirksomhet i norske havområder, gis norske lønnsbetingelser. Flertallet viser til at ulikt lønnsnivå
er det mest sentrale arbeidsvilkåret som skiller arbeidstakere på
norske og utenlandske skip. Flertallet har
ambisjoner om å fortsette å skape mange arbeidsplasser basert på
ressursene i havet og understreker at dette må være arbeidsplasser
som gir en lønn å leve av i Norge. Flertallet viser
til at norske sjøfolk er avgjørende for å sikre denne verdiskapingen,
og at et av de viktigste konkurransefortrinnene til norsk maritim
næring er at den kan dra nytte av norske sjøfolks erfaring.
Flertallet mener
et rettferdig arbeidsliv til sjøs vil bidra til å skape forutsigbarhet
og gjøre maritim næring til en mer attraktiv yrkesvei. Flertallet mener derfor at alle som arbeider
på skip i norske farvann og på norsk sokkel, skal ha rett på norsk
lønn. Flertallet viser til at dette
er et historisk tiltak som vil bidra til at norske arbeidsplasser
ikke utkonkurreres på grunnlag av lønnsforskjeller mellom Norge
og land med lavere lønnsnivå. Flertallet understreker
at et rettferdig arbeidsliv vil bidra til at norske arbeidsplasser
ikke utkonkurreres på grunnlag av lønnsforskjeller mellom Norge
og land med lavere lønnsnivå, noe som igjen kan bidra til rekruttering
og kompetanse i næringen. Flertallet understreker
at det ikke finnes prinsipielle begrunnelser for at man skal ha
et annet syn på et trygt og anstendig arbeidsliv med gode lønns-
og arbeidsvilkår til havs enn på land.
Flertallet viser
til at Norge har en lang kyst og store havområder med høy maritim
aktivitet. Flertallet merker seg at
mye av denne aktiviteten ikke er internasjonal transport, men snarere
en del av norsk næringsliv og verdiskapning, og skipsfart som dekker
nasjonale transport- og tjenestebehov. Flertallet mener
at tjenesteyting i Norge og aktivitet som utøves i det norske markedet
for skipsfartstjenester, skal skje med norske lønnsvilkår.
Flertallet viser
til at i dag kan skip med andre flagg enn norske seile godstransport
mellom norske havner, som Tromsø og Harstad. To tredjedeler av innenriksfarten
foretas av utenlandske rederi med andre flagg enn norske, mange
av disse har helt andre lønnsvilkår enn sine norske kolleger i samme
bransje. Dette gjelder også på skip i offshoresegmentet. Man kan med
andre ord ha norsk lønn for oljearbeideren på sokkelen, men ikke
for arbeideren på et skip i tilknytning til virksomheten. Flertallet er opptatt av å sikre lik
lønn for likt arbeid, også til havs. Videre er flertallet opptatt
av at regelverket stiller krav til godstransporten som foregår i
egne farvann. Flertallet viser til at
over 90 andre land i verden gjør dette i en eller annen form i dag.
Flertallet vil også
påpeke at sjøfolk i internasjonal skipsfart er typisk ansatt i et
rederi og kan ha arbeidsplass på forskjellige skip som også kan
ha forskjellig flaggstater.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre deler Sjøfartsdirektoratets
bekymring om at sammenhengen mellom lovforslagets § 2 nr. 2 første
og andre ledd kan være problematisk. Skip som er registrert i Norsk
ordinært skipsregister (NOR) går vanligvis i innenriksfart slik
dette er definert i eksisterende regelverk, og for disse kan et
vedtak om allmenngjøring omfatte både lønns- og arbeidsvilkår. For
allmenngjøringsvedtak for arbeidstakere på «skip i innenriksfart»
slik det foreslås definert, kan et vedtak imidlertid bare omfatte
lønnsvilkår.
Disse medlemmer merker
seg Sjøfartsdirektoratets bekymring for at lovforslaget vil utgjøre
et brudd med det som har vært norsk praksis, hvor flaggstatsprinsippet
har en sentral plass i norsk utenrikspolitikk, og hvor regelverksutviklingen
på skipsfartens område i hovedsak skal skje i internasjonale fora. Disse medlemmer merker seg videre direktoratets
bekymring om at det i praksis vil være en forskjell mellom norskflaggede
skip og utenlandske skip når det gjelder hvor effektivt tilsyn og
sanksjonering kan skje, hvor skip under norsk flagg generelt kan
fremstå som noe lettere å følge opp ved brudd eller mistanke om
brudd på regelverket. Disse medlemmer ser
at dersom norske skip i praksis underlegges et strengere kontroll-
og sanksjoneringsregime enn utenlandske skip, vil formålet med forslaget
ikke oppnås, og en konsekvens kan bli økt utflagging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Sjøfartsdirektoratets
bekymring, som gjelder sammenhengen mellom lovforslagets § 2 nr.
2 første og andre ledd, er svart ut på side 45 i lovproposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke viktigheten
av å bekjempe sosial dumping og sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår
i alle næringer, inkludert maritim sektor. Samtidig er disse medlemmer bekymret for at det foreliggende
lovforslaget ikke i tilstrekkelig grad balanserer dette hensynet
mot behovet for å sikre konkurransedyktige rammevilkår for norsk skipsfart. Disse medlemmer etterlyser en helhetlig gjennomgang
av samspillet mellom allmenngjøring og andre virkemidler i maritim
politikk, en grundigere utredning av de EØS-rettslige spørsmålene,
bedre analyser av økonomiske og administrative konsekvenser og tiltak
for å motvirke utflagging og sikre likeverdige konkurransevilkår.
Disse medlemmer vil
påpeke at forslaget ikke handler om norske sjøfolk, men om utenlandske
sjøfolk i internasjonal skipsfart – det vil si sjøfolk som hovedsakelig
opererer mellom andre land enn Norge.
Disse medlemmer viser
til at sjøfolk på utenlandske skip og på skip registrert i NIS verken
bor eller arbeider i Norge, og dermed ikke påvirkes av det norske kostnadsnivået. Disse medlemmer viser videre til at de
fleste av disse sjøfolkene også er underlagt egne inntektsskattefritak
og nettolønnsordninger i sine respektive hjemland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at lovforslaget er av stor betydning for konkurransekraften til
norske sjøfolk, og at forslaget er viktig også for fremtidig rekruttering
til maritim sektor i Norge. Disse medlemmer viser
til at norske sjøfolk risikerer å utkonkurreres av billig arbeidskraft,
og at det er et viktig prinsipp at kyststaten får stille krav til
lønns- og arbeidsvilkår for innenriks skipsfart. Samtidig vil disse medlemmer påpeke at det må være
utslagsgivende at sjøfolkene på skip i innenriksfart og norsk sokkel
har en tilknytning til Norge, hvor prinsippet om likebehandling
og tilhørighet til det norske arbeidsmarkedet tilsier en rett til
norsk lønn.
Disse medlemmer viser
til departementets vurdering om at det ikke kan ha betydning for
denne rettigheten hvor store utgifter arbeidstakerne faktisk har
forbundet med sitt arbeidsopphold i Norge, herunder om arbeidsgiver
dekker deler av utgiftene, eller om norsk lønn er nødvendig sett
hen til de enkeltes levekostnader. Disse medlemmer er
opptatt av at like lønnsvilkår er grunnleggende for å sikre utenlandske sjøfolks
rettigheter når de har arbeidsoppdrag i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at når man sammenligner nettolønn mellom
norske og utenlandske sjøfolk, er lønnsforskjellene ikke så store
som det gis inntrykk av i saken. Dette fremgår også av oversikten
i regjeringens proposisjon.
Disse medlemmer viser
til at oversikten viser hvordan utenlandske sjøfolk i enkelte stillinger
allerede kommer bedre ut enn norske sjøfolk. Mange har høyere nettolønn,
samtidig som de bor i land med betydelig lavere levekostnader –
i størrelsesorden 40–50 pst. lavere. Dersom disse sjøfolkene i tillegg
skal ha krav på nettolønn tilsvarende en norsk bruttolønn, vil det
føre til at de kommer vesentlig bedre ut enn norske sjøfolk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at dette vil
innebære at betydelige midler går ut av landet uten å bidra til
én eneste norsk arbeidsplass.
Disse medlemmer viser
til at flere rederier anslår en rateøkning på mellom 10 og 100 pst.
dersom forslaget vedtas. De høyeste økningene vil ifølge disse medlemmer ramme industrien i nord,
grunnet lengre seilingstider i norske farvann.
Disse medlemmer understreker
at denne økningen i transportkostnader må bæres av norske industribedrifter,
noe som svekker deres konkurransekraft betydelig. I enkelte tilfeller
kan transporttilbudet falle bort, og som worst case-scenario kan
fabrikker som i dag foredler varer i Norge, bli nødt til å flytte
virksomheten til utlandet der logistikken lar seg opprettholde.
Disse medlemmer viser
til at når norske rederier må operere med høyere rater enn sine
utenlandske konkurrenter, vil det føre til tap av oppdrag og kontrakter. Disse medlemmer mener at forslaget legger
til rette for at utenlandske rederier – uten nordmenn om bord –
overtar transportmarkedet langs norskekysten. Disse
medlemmer viser videre til at når utenlandske rederier utkonkurrerer
de norske, utkonkurrerer de også norske sjøfolks arbeidsplasser. Disse medlemmer peker på at dersom norske
rederier skal kunne opprettholde konkurranseevnen, vil de måtte
redusere kostnadene sine, deriblant bemanning med norske sjøfolk.
Disse medlemmer viser
til at norske sjøfolk har rett på norsk bruttolønn uavhengig av
fartøyets plassering, og vil derfor fortsatt være dyrere enn utenlandske sjøfolk.
Etter disse medlemmers syn vil dette
føre til færre norske sjøfolk om bord og dermed færre arbeidsplasser
for norske sjøfolk.
Disse medlemmer viser
til at de norske offshorerederiene som berøres av forslaget, har
stor aktivitet på norske verft på grunn av planlagt vedlikehold
som følge av den kompetansen som er bygget opp i verftsindustrien.
En innføring av regjeringens forslag vil også sette denne industrien
under press. Den internasjonale og svært avanserte norskkontrollerte
offshoreflåten som omfattes av forslaget, vil kunne oppholde seg
minst mulig i norske farvann med en innføring. Man kan også anta
at konkurransesituasjonen vil være til ulempe for norsk sokkel.
En innføring av regelverket vil føre til at utenlandske skip velger
å benytte seg av andre verft og leverandørindustrier for dokking
og vedlikeholdsarbeid, da for eksempel danske og polske verft utfører
tilsvarende tjenester.
Disse medlemmer bemerker
at flere høringsinstanser har reist spørsmål ved lovforslagets forenlighet med
internasjonale regler, særlig flaggstatsprinsippet og EØS-regelverket.
Det uttrykkes bekymring for at Norge med dette lovforslaget kan
utfordre veletablerte internasjonale prinsipper. Norsk Skipsmeglerforbund
og flere andre aktører hevder forslaget strider mot folkeretten
og undergraver flaggstatsprinsippet. Svensk Sjöfart påpeker at forslaget
tilsidesetter svenske kollektivavtaler og flaggstatens ansvar for
regulering om bord på egne fartøy. Disse medlemmer merker
seg også innvendingene knyttet til praktisk kontroll og håndheving. Det
reises spørsmål om norske domstolers jurisdiksjon i lønnskonflikter
mellom utenlandske sjøfolk og arbeidsgivere, og om havnestatskontroll
er egnet for å håndheve nasjonale lønnskrav som går utover internasjonale
standarder. Disse medlemmer etterlyser
en grundigere vurdering av om det internasjonale regelverket for
havnestatskontroll åpner for kontroll av nasjonale lønnskrav på
utenlandske skip.
Disse medlemmer stiller
spørsmål ved hvordan utenlandske rederier skal kunne kontrolleres,
og mener at mangel på kontrollmuligheter gjør at forslaget i realiteten
kun vil ramme norske rederier i internasjonal skipsfart.
Disse medlemmer merker
seg med bekymring at proposisjonen legger opp til et kontrollregime
som vil ramme norske og utenlandske skip ulikt, noe som kan føre
til konkurransevridning og utflagging. Norske skip vil være underlagt
kontinuerlig og omfattende kontroll fra norske tilsynsmyndigheter.
Utenlandske skip vil i hovedsak kun være gjenstand for havnestatskontroller.
Denne forskjellsbehandlingen vil medføre en konkurranseulempe for
norskregistrerte skip. Det er betydelig risiko for at dette vil
føre til økt utflagging av norske skip til utenlandske skipsregistre,
noe flere høringsinstanser inkludert Sjøfartsdirektoratet har påpekt.
Disse medlemmer understreker
at økt utflagging vil ha alvorlige konsekvenser for norske maritime arbeidsplasser,
kompetansemiljøer og for Norges posisjon som maritim nasjon. En
slik utvikling vil være i strid med Stortingets uttalte mål om å
styrke norsk maritim næring. Disse medlemmer etterlyser
svar på hvordan regjeringen vil sikre mer likeverdige kontrollregimer
mellom norske og utenlandske skip for å motvirke konkurransevridning
og utflagging, dersom det blir flertall for lovforslaget.
Disse medlemmer viser
til at Sjøfartsdirektoratet, som er Norges fremste maritime fagmyndighet,
i sitt høringssvar uttrykker klar bekymring for at lovforslaget bryter
med langvarig norsk praksis og kan skade norske skipsfartsinteresser.
Direktoratet påpeker at:
«Flaggstatsprinsippet har en sentral
plass i norsk utenrikspolitikk, og det har vært langvarig praksis
for å ta hensyn til dette ved utforming av regelverk på skipsfartens
område. Videre er det et grunnleggende prinsipp for oss som sjøfartsadministrasjon
at regelverksutviklingen på vårt område i hovedsak skal skje i internasjonale
fora.»
Disse medlemmer viser
til at Sjøfartsdirektoratet mener at lovforslaget vil utgjøre et
brudd med det som har vært norsk praksis. Videre uttrykker direktoratet
direkte bekymring for Norges posisjon som flaggstat: «På denne bakgrunn
er Sjøfartsdirektoratet bekymret for at forslaget totalt sett vil
virke negativt for Norge som flaggstat». Direktoratet peker videre
på risikoen for økt utflagging som en direkte konsekvens av forslaget:
«En konsekvens av forslaget vil da også kunne være økt utflagging». Disse medlemmer deler bekymringen fra Sjøfartsdirektoratet
og noterer seg at statsråden ikke er enig i de faglige innvendingene
fra sitt eget direktorat.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet ber regjeringen vurdere en
grense på mer enn 14 dager sammenhengende aktivitet/oppdrag før
kravet slår inn, eller når fartøyets samlede tilstedeværelse overstiger
40 dager i løpet av et kalenderår. Disse medlemmer mener
dette vil understøtte at lovkravet først og fremst er ment å omfatte regulær
aktivitet i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener lovforslaget er
både god arbeidspolitikk og god næringspolitikk. Den kompetansen
norske sjøfolk besitter, er viktig for hele det maritime miljøet
i Norge. Disse medlemmer mener at det
er avgjørende at vi bygger opp under norsk maritim kompetanse slik
at vi kan fortsette å bygge skip av høy kvalitet i Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er gledelig at det
omsider foreslås å innføre et krav om norske lønnsvilkår på skip
i norske farvann og på norsk sokkel. Sosialistisk Venstreparti har,
i godt samarbeid med fagbevegelsen, jobbet for dette i en årrekke.
Lovforslaget slår fast viktige prinsipper om at norske lønninger
skal gjelde både på land og på sjøen. Det skal være ryddige vilkår
i norsk arbeidsliv, og norsk sokkel og i norske farvann er en selvsagt
del av det.