Forslag 11 til 15
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,mener
det er viktig at norske myndigheter reagerer med tilbakekall av
oppholdstillatelse og eventuell flyktningstatus dersom det viser
seg at førstegangs tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger
fra utlendingen selv. Flertallet peker
på at dersom det ikke skjer en reaksjon i form av tilbakekall når
vilkårene for tilbakekall er oppfylt, vil det svekke tilliten til
systemet og gi signaler om at det ikke får konsekvenser å oppgi
uriktige opplysninger til utlendingsmyndighetene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at tilbakekallssaker
normalt vil bli henlagt hvis forvaltningslovens krav til behandlingstid
anses brutt, og at dette reduserer behovet for en foreldelsesfrist.
Disse medlemmer peker
på en at foreldelsesfrist for tilbakekall av statsborgerskap vil
føre til at en rekke personer vil få beholde det norske statsborgerskapet
og norsk pass med uriktig identitet. Disse
medlemmer understreker at dette er svært uheldig i seg selv,
at det vil svekke notoriteten til norske pass, og kan få følger
for Norges forhold til andre stater.
Disse medlemmer viser
til at dersom det er grunnlag for tilbakekall av oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 63, vil det alltid bli vurdert om det kan gis
en ny oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38 på grunn av
sterke menneskelige hensyn eller særlig tilknytning til riket.
Disse medlemmer viser
til at en konsekvens av å innføre krav om forholdsmessighet i utlendingsloven § 63
er at man frasier seg muligheten til å reagere på misbruk når det
er grunnlag for tilbakekall, dersom forholdsmessighetsvurderingen
fører til at tillatelsen likevel ikke kalles tilbake. Disse medlemmer mener derfor denne vurderingen,
som i dag, bør skje under utlendingsloven § 38, slik at dersom det
gis en ny tillatelse etter denne bestemmelsen, vil det komme en
reell reaksjon ved at botiden for permanent opphold i praksis begynner
å løpe på nytt.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er flere bestemmelser i utlendingsregelverket som
peker på relevante hensyn når saker skal vurderes, og mener det
er UDI og UNE som må vurdere hvilke individuelle forhold som gjør
seg gjeldende, og hvilken vekt de ulike hensynene skal ha i den
enkelte sak.
Disse medlemmer viser
til den nylige rapporten fra Oslo Economics, gjennomført på oppdrag
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, som omfatter en gjennomgang
av vedtak fra tilbakekallsporteføljen til UDI og UNE i perioden
januar 2020 til desember 2023 samt gjennomgang av relevante rettsavgjørelser
i samme periode. Disse medlemmer mener
behov for tiltak bør vurderes ut fra grunnlag av funnene og anbefalingene
i rapporten.
Disse medlemmer viser
til at forvaltningslovens krav til saksbehandlingstid «uten ugrunnet
opphold» gjelder generelt for alle forvaltningsorganer, også utlendingsmyndighetene,
og mener det ikke er ønskelig å gjeninnføre særlige regler om saksbehandlingsfrist
i utlendingsregelverket.
Disse medlemmer viser
til at det er UDI som konkret vurderer om det er tilstrekkelig grunn
til å opprette en sak om tilbakekall, og at UDI selv opplyser at terskelen
for å opprette tilbakekallssak nå er noe høyere enn tidligere.
Disse medlemmer viser
til tildelingsbrevet til UDI for 2025, hvor det understrekes at
de særlig skal rette innsatsen i tilbakekallsporteføljen mot saker
hvor det er begått alvorlig kriminalitet, gitt grovt uriktige opplysninger
eller hvor det er konkrete holdepunkter for aktiv bruk av mer enn
én identitet, i saksporteføljer med pågående og systematisk misbruk,
og i saker hvor det er oppgitt uriktig asylgrunnlag og det ikke
er grunnlag for ny tillatelse. Det forventes i tildelingsbrevet
at UDI gjør aktive prioriteringer innenfor tilbakekallsporteføljen for
å ha god kontroll på porteføljen og sørge for at ressursene rettes
mot saker hvor det er viktigst å reagere med tilbakekall.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at tilbakekallssaker har
vært en prioritert portefølje i utlendingsforvaltningen de siste
årene. Grunnlaget for å åpne en slik sak er en mistanke om at det
er gitt uriktige opplysninger som innebærer at den første tillatelsen
er gitt på uriktig grunnlag. Det er ingen nedre terskel for hva
slags informasjon eller tips som kan utløse en slik mistanke, og
bekjentskap på Facebook kan være tilstrekkelig. Hvert år opprettes
flere hundre tilbakekallssaker. Mange av disse sakene gjelder unge
personer som kom til Norge alene som barn og har hatt store deler
av oppveksten sin i Norge. Man kan til stadighet lese om godt integrerte personer
som utgjør en ressurs i sitt nærmiljø, som blir kastet ut av landet
fordi deres oppholdstillatelse eller statsborgerskap blir tilbakekalt.
Disse medlemmer viser
til at det å miste oppholdstillatelsen for mange oppleves som svært
vanskelig, og i flere tilfeller urimelig. Så lenge forvaltningen
legger til grunn at det er gitt uriktige opplysninger da den opprinnelige
tillatelsen ble gitt, gjøres det ingen reell vurdering av hvorvidt
det er forholdsmessig at personen etter mange år mister tillatelsen.
Det innebærer at forhold som lang botid og tilknytning til Norge,
at personen var barn da de uriktige opplysningene ble gitt, eller
at personen selv har oppklart saken sin og avklart identiteten sin
i ettertid, ikke tillegges vekt. I statsborgerskapssakene er det
innført en forholdsmessighetsvurdering. Likevel fremstår det som
at lang botid i Norge ikke tillegges tilstrekkelig vekt i tråd med
lovgivers intensjon.
Disse medlemmer viser
til at tilbakekallssaker er ressurskrevende og fører til forlenget
saksbehandlingstid i utlendingsmyndighetenes mange ansvarsområder.
Det gjøres omfattende undersøkelser – fra Facebook-søk til husransakelser
og beslag – og saksbehandlingen går over flere år. Samtidig viser
statistikk fra UDI at under halvparten av opprettede tilbakekallssaker
ender med et vedtak om tilbakekall. Over halvparten av personene
som får vedtak om tilbakekall, får deretter en ny oppholdstillatelse
på et annet grunnlag. Disse medlemmer mener
at man derfor kan stille spørsmål ved ressursbruken på dette feltet.
Disse medlemmer viser
til at åpning av en tilbakekallsvurdering har store konsekvenser
for personen det gjelder. I en betydelig andel saker har saksbehandlingstiden
vært på over fem år. Med en pågående tilbakekallssak stilles også
andre saker i bero. Det betyr at søknad om permanent opphold eller
statsborgerskap ikke behandles, at reisebevis løper ut, og at familieinnvandringssøknader
fra foreldre, barn eller ektefelle settes på vent.
Disse medlemmer viser
til at Sivilombudet tidligere har rettet kritikk mot praksisen med
berostillelse av familieinnvandringssaker, og uttalt at det er uakseptabelt
og i strid med forvaltningsloven at saker stilles i bero på grunn
av store restanser og lang liggetid i tilbakekallsporteføljen. Ifølge
Sivilombudet utgjør lange behandlingstider i familieinnvandringssaker
en risiko for brudd på retten til familieliv etter Den europeiske
menneskerettskonvensjon artikkel 8. Mens undersøkelsene pågår, får
den det gjelder, svært lite eller ingen informasjon om saken, herunder
årsaken til at andre saker legges på vent. Informasjon om at det
er åpnet en tilbakekallssak, kommer først med innkalling til intervju
hos politiet. Det gis ingen rettshjelp i forbindelse med dette intervjuet.
Først etter at personen har vært hos politiet og blir skriftlig
varslet om tilbakekall, får vedkommende rettshjelp. Det gis da tre
timer rettshjelp i forbindelse med varselet om tilbakekall og deretter
én time ved klage på UDIs vedtak. Det kan stilles spørsmål ved om
rettshjelpen ivaretar rettssikkerheten til personer i omfattende
saker, hvor forvaltningen har brukt flere år på å forberede et vedtak
om tilbakekall.
Disse medlemmer viser
til at muligheten for tilbakekall fører til usikkerhet og frykt
for fremtiden for de den berører, i tillegg til påkjenningen ved
at andre viktige saker settes på vent. Psykisk belastning gjør at
flere faller ut av arbeidsliv og studier. Flertallet av disse menneskene
skal likevel fortsette å bo i Norge. Praksisen i tilbakekallsporteføljen
truer dermed målsettinger om integrering og sysselsetting. Ifølge
Norsk organisasjon for flyktninger og asylsøkere (NOAS) sin rapport
om tilbakekall (2023) vurderes ikke hensynet til barnets beste når
oppholdstillatelser tilbakekalles. Barn blir heller ikke hørt i
forbindelse med saker om tilbakekall av statsborgerskap eller oppholdstillatelse.
Dette kommer fram i rapporten «Barnets beste i familiegjenforeningssaker»
utarbeidet av NOAS, der 25 saker som berører 43 barn, er grundig
gjennomgått. Dette er i strid med kravene som stilles etter barnekonvensjonen
og Grunnloven.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å lovfeste en foreldelsesfrist på 10 år for tilbakekall
av oppholdstillatelse og statsborgerskap.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å lovfeste en forholdsmessighetsvurdering i saker om
tilbakekall av oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 63.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
en momentliste for hva som skal vurderes ved tilbakekall av oppholdstillatelse
og statsborgerskap, hvor forhold som barnets beste, at uriktige
opplysninger ble gitt som barn, og om personen har samarbeidet ved
identitetsavklaring, skal tillegges vekt. Regjeringen bes fremme eventuelle
nødvendige forslag for å sikre dette.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
en saksbehandlingsfrist for forvaltningen i tilbakekallssaker, fortrinnsvis
på 15 måneder.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det ikke åpnes sak om tilbakekall på for tynt grunnlag, ved å
instruere Utlendingsdirektoratet om å heve terskelen for hva som
skal til, samt utarbeide retningslinjer for denne vurderingen.»