Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Kari Sofie Bjørnsen, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, May Helen
Hetland Ervik og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen i Prop. 137
S (2024–2025) tilrår samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2018/2001 om å fremme
bruk av energi fra fornybare energikilder, som rettet i 2020 og
2022, og med endringer gjennom delegert kommisjonsforordning (EU)
2022/759. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen viser til
at Fornybardirektivet (2018) er en del av «Ren energi-pakken» som
består av åtte rettsakter på energiområdet. Fornybardirektivet (2018)
erstatter fornybardirektiv 2009/28/EF, som ble innlemmet i EØS-avtalen
i 2011 og som er gjennomført i Norge, jf. Prop. 4 S (2011–2012).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at regjeringen legger
til grunn at fornybardirektivet (2018) er EØS-relevant.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til at fornybardirektivet
(2018) er en sentral del av EUs energi- og klimarammeverk fram mot
2030. I tillegg til klimahensyn er fornybardirektivet (2018) begrunnet
med behovet for sikker energiforsyning i Europa til rimelige priser,
teknologisk utvikling og innovasjon samt industrielt lederskap.
I perioden fra direktivet ble vedtatt i 2018, og fram til i dag
har den sikkerhetspolitiske betydningen av å satse på fornybar energi
i Europa økt ytterligere.
Også for Norge vil en høyere andel fornybar
energi i det samlede sluttbruket bidra til å redusere nasjonale klimagassutslipp. Dette flertallet har merket seg at Norge
i utkastet til EØS-komitébeslutning har forhandlet fram tre EØS-tilpasninger.
Det er presisert at EØS/EFTA-statene ikke skal bidra til EUs felles
måloppnåelse i 2030 for fornybar energi i sluttbruket. I stedet
vil det etableres veiledende nasjonale fornybarmål for 2030. Videre
skal norske energimyndigheter gis mulighet til å forlenge tidsfristen
for konsesjonsbehandling med inntil ett år når det foreligger konsultasjonsplikt
med samiske interesser. Den tredje EØS-tilpasningen dreier seg om
beregningsmetoden for fornybar energi i varme- og kjølesektoren.
Dette flertallet merker
seg at direktivet ikke krever lovendring, og at dagens politikk
og eksisterende virkemidler i all hovedsak kan videreføres.
Dette flertallet viser
til at Norge gjennom EØS har full adgang til EUs indre marked, som
består av 30 land og over 450 millioner innbyggere. Over 400 000 norske
arbeidsplasser i eksportrettede næringer og relatert sysselsetting
er direkte understøttet av EØS.
Dette flertallet vil
understreke EØS-avtalens avgjørende betydning for norsk økonomi
og næringsliv og at det er av stor betydning at Norge opprettholder våre
forpliktelser i avtalen.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne, mener at energiområdet er viktig i vårt samarbeid
med EU og Norge. Dette flertallet støtter
at rettsaktene om fornybar energi, energieffektivisering og forbruk
av energi i bygninger innlemmes i EØS-avtalen. Regelverket i direktivene
har positive konsekvenser for norsk næringsliv og støtter opp om
viktige norske politiske mål om å fremme fornybar energi og energieffektivisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
«Ren energi-pakken» ble vedtatt i EU i 2018 og 2019 og består av
åtte rettsakter. Regjeringen har valgt å kun foreslå at fornybardirektivet,
energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet skal
tas inn i EØS-avtalen, mens regjeringen vil utsette implementeringen
av de fem gjenstående rettsaktene i Ren energi-pakken i minimum
fem år.
Disse medlemmer støtter
implementering av de foreslåtte rettsaktene, men mener det er kritikkverdig
at regjeringen velger å utsette de gjenstående. Disse
medlemmer kan ikke se at regjeringen har redegjort for hvilke
konkrete nasjonale interesser som utfordres av de fem gjenstående
rettsaktene, hvilke utfordringer det kan skape for norske aktører
at rettsaktene ikke blir implementert, og hvilke konsekvenser utsettelsen
får for implementeringen av andre EØS-relevante rettsakter på energiområdet. Disse medlemmer mener det er bekymringsverdig
at regjeringen gir et løfte om fem års utsettelse uten å ta høyde
for utviklingen nasjonalt og i Europa kommende år. Det politiske
løftet om utsettelse fremstår som taktisk begrunnet og ikke basert
på faktiske realiteter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at EUs fjerde energimarkedspakke består av fire forordninger
og fire direktiver, som både viderefører og erstatter tidligere
energimarkedspakker, samtidig som de introduserer nye og mer omfattende
regler på energiområdet. Disse medlemmer ser
energimarkedspakken som en helhetlig pakke og understreker at konsekvensene
av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen må vurderes samlet, særlig
med hensyn til suverenitetsavståelse og nasjonal politisk kontroll.
Disse medlemmer peker
videre på at Norges tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen har blitt
utvidet betydelig siden avtalen ble inngått, også på områder som
ligger utenfor de fire friheter. Energiområdet er blant de sektorene
der regelverket er i rask utvikling og har blitt stadig mer omfattende
og inngripende. At disse reglene tas inn i norsk lov, innebærer
etter disse medlemmers syn en gradvis
innsnevring av det nasjonale handlingsrommet, der stadig mer suverenitet avstås
til Den europeiske union.
Disse medlemmer uttrykker
bekymring for at innlemmelsen av rettsaktene i fjerde energimarkedspakke
vil skape presedens for fremtidig integrasjon, der oppdaterte rettsakter
kan bli tatt inn i EØS-avtalen med begrenset nasjonal innflytelse.
EU vedtok i 2023 det oppdaterte fornybardirektivet (direktiv (EU) 2023/2413),
som vil representere et ytterligere inngrep i nasjonal politikk
på energiområdet. Disse medlemmer advarer
mot en utvikling der Norge i økende grad underlegges et europeisk
energiregelverk som ikke er tilpasset norske forhold, og mener det
vil være vanskelig å reversere en slik utvikling dersom fjerde energimarkedspakke
først innlemmes i EØS-avtalen.
Videre viser disse medlemmer til
at innlemmelse av fjerde energimarkedspakk vil innebære at Norge
i praksis blir fullt integrert i EUs energiunion. Etter disse medlemmers oppfatning vil en slik
integrasjon redusere nasjonal politisk kontroll, som videre reduserer
handlingsrommet for å håndtere problemer i det norske kraftsystemet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil konstatere at EØS-avtalen er en
svært viktig avtale for Norge innenfor en rekke ulike områder. Samtidig
er det grunn til å sette spørsmålstegn ved utviklingen, der avtalens
rammer i økende grad utvides fra det opprinnelige formålet. Disse medlemmer mener at det på generelt
grunnlag må være mulig å diskutere anliggender som påvirker Norge,
og samtidig være tilhenger av EØS-avtalen. Disse
medlemmer mener også at forholdet mellom Norge og EU er basert
på gjensidig avhengighet, og at Norge er en svært viktig samarbeidspartner
for EU, noe avtalens utvikling også bør gjenspeile.
Disse medlemmer mener
at mengden reguleringer og rapporteringskrav fra EU er problematisk.
Revisjoner av EUs forordninger og direktiver fremsettes samtidig
stadig oftere og blir stadig strengere. Trenden er tydelig, og disse medlemmer viser til at EU har tapt
konkurransekraft mot resten av verden, jf. Draghi-rapporten fra
2024. Disse medlemmer mener at tapt
konkurransekraft henger tydelig sammen med reguleringsiveren i EU
innenfor stadig flere områder, og anser dette som en svært uheldig
utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt mener at direktiver og forordninger i den fjerde energimarkedspakken
fra EU bør behandles samlet, og at det er en prinsipiell debatt som
må vurdere konsekvensene for Norge og generell suverenitetsavståelse. Disse medlemmer mener videre at direktiver
og forordninger hvor unntak eller tilpasninger som ivaretar norske
interesser, ikke oppnås i tilstrekkelig grad, ikke skal innlemmes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt viser til at
i fornybardirektivet artikkel 16 fremgår det at «Artikkel 16 er
ny, og setter krav til tilrettelegging og varighet av prosesser
for utstedelse av tillatelser. Reglene skal sikre en rask behandlingsprosess
av konsesjoner for utbygging av fornybar energi». Videre fremgår
det i artikkelen at tidsfristen for større anlegg er på 2 år, mens
de mindre anleggene vil få en frist på 1 år. Begge fristene kan
forlenges med 1 år ved såkalte ekstraordinære omstendigheter. Disse medlemmer mener i utgangspunktet
at kortere saksbehandlingstid er positivt så lenge saksbehandlingen
gis tilstrekkelig tid. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
for eksempelvis vindkraftprosjekter ligger på seks til syv år i
Norge (samfunnogokonomi.no, EUs fornybardirektiv og forsvarlig saksbehandling).
Disse medlemmer viser
til skriftlig høringsinnspill fra Nei til EU der det fremgår at:
«Energidepartementet vurderer at kommunenes planprosesser
er unntatt fra tidsfristen. Direktivteksten er derimot bredt formulert,
og sier fristen gjelder «alle relevante kompetente myndigheters
prosedyrer» (artikkel 16 pkt. 4). Siden juli 2023 er kommunene planmyndighet
for vindkraftanlegg på land. I og med at områdeplan er nødvendig
for konsesjonsbehandlingen av vindkraft, er det en tvilsom tolkning
at denne planprosessen er helt unntatt når formålet med direktivet
er raskere konsesjonsprosesser. Direktivet gir bare unntak for klageadgang
og søksmål. I behandling av vindkraft legges det nå som kjent opp
til en parallell prosess, der en kommunes områderegulering samordnes
med søknaden om konsesjon. Også på denne måten slår tidsfristen
inn i den kommunale planprosessen når konsesjonssøknaden behandles
samtidig.»
Disse medlemmer mener
at saksbehandlingstiden i artikkel 16 er problematisk, og at den
ikke gir lokale myndigheter tilstrekkelig tid til å vurdere anliggende.
Dersom gjennomsnittlig saksbehandlingstid i Norge ligger på seks
til syv år, vil en skjerping av kravet til forespeilede frister
anslagsvis føre til en uforsvarlig kort saksbehandlingsperiode.
I dette medfølger også en utfordring vedrørende lokale myndigheters
vetorett i vindkraftspørsmål. Disse medlemmer mener
at for korte frister innskrenker lokale myndigheters muligheter
til forsvarlig utredning, og anser dette som uheldig.
Disse medlemmer registrerer
at hovedinnholdet i direktivet er at fornybarandelen av totalt energiforbruk
i 2030 skal være minst 32 pst. på EU-nivå, og at å sørge for dette
er et kollektivt ansvar for medlemslandene. Direktivet åpner for
ulike tiltak fra medlemslandene for å nå målet og etablerer oppfølgningsmekanismer dersom
fremlagte nasjonale tiltaksplaner fremstår som utilstrekkelige.
Det er også utførlige beregningsregler for fornybarandelen. Norge,
Liechtenstein og Island er ikke tenkt å bidra til EUs kollektive
mål. Disse medlemmer registrerer også
at Energidepartementet arbeider for en EØS-tilpasning på dette punktet,
og at en løsning kan være at Norge og øvrige EFTA-land selv setter
indikative (ikke-bindende), nasjonale mål for andel fornybar energi.
Disse medlemmer mener
punktet om at Norge ikke skal bidra til EUs kollektive mål, må være
helt avklart før direktivet implementeres.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt registrerer at statsråden
slår fast at saksbehandlingsfristene kun skal gjelde det statlige
leddet av konsesjonsbehandlingen, og at eventuell klagebehandling
skal skje utenfor denne fristen. Disse medlemmer mener
det er svært viktig at kommunenes behandling i konsesjonsprosesser
ikke blir forhastet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at en eventuell innlemmelse av fornybardirektivet i EØS-avtalen
ikke går på bekostning av en demokratisk og miljømessig grundig
behandling av nye konsesjonssøknader.»
Disse medlemmer viser
til at fornybardirektivet er en del av EUs fjerde energimarkedspakke,
også kjent som Ren energi-pakken. Samlet vil pakken føre til økt
integrering i EUs energiunion og EUs energipolitikk for øvrig.
Disse medlemmer viser
til at Norge har en mye høyere fornybarandel enn det som er vanlig
blant EU-landene, og at Norge har andre interesser og behov i energipolitikken
enn EU. Disse medlemmer mener det ikke
har betydning for norsk klimapolitikk å bli tettere integrert i
et samarbeid med EU, som vanligvis har mye høyere priser på fornybar
kraft enn vi i Norge har.
Disse medlemmer viser
til at den nye artikkel 16 i fornybardirektivet gjør at EU-retten
utvides til å gjelde prosesser for utstedelse av tillatelser eller
konsesjoner til energianlegg. Tidsfrist for saksbehandling er satt
til to år, og ett år for oppgraderinger av eksisterende prosjekter
og nye prosjekter. I områder med samisk kulturutøvelse får myndighetene
mulighet til å bruke ett år mer.
Med innlemmelsen av fornybardirektivet vil kraftprodusenter
ha rett på å få behandlet sine saker raskt, selv om myndighetene
mener at vurderingen av konsekvenser for miljø, natur o.l. ikke
er klare. Disse medlemmer anser dette
som en åpenbar svekking av miljøhensynene i utbyggingssaker.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at artikkel 19 i fornybardirektivet strammer inn reglene for
opprinnelsesgarantier. Formuleringen som før sa at man kan utstede
opprinnelsesgarantier til fornybarprodusenter, altså at dette var
en frivillig ordning, er endret til at man skal gjøre
dette. Dette ble påpekt av flere aktører i høringen høsten 2022.
Kraftprodusentene var naturligvis positive til
dette. Fra Energi Norge, nå inngått i organisasjonen Fornybar Norge,
påpekes følgende:
«Alle medlemsland må utstede garantier
når en produsent av fornybar energi ønsker det, også til subsidiert
fornybar produksjon.»
Fra industrien var beskjeden naturligvis en
helt annen.
Industri Energi, nå inngått i organisasjonen
Styrke, skrev følgende:
«Industri Energi ser med bekymring på
at ordningen med opprinnelsesgarantier opprettholdes og formaliseres
i fornybardirektivet. I Norge er så og si all strøm som produseres
– 98 prosent, fornybar. Opprinnelsesgarantier sår på feilaktig grunnlag
tvil om norske industrivarers lave karbonavtrykk og risikerer å
undergrave fordelene av å bruke fornybar energi til fremstilling
av industrivarer. De fleste opprinnelsesgarantier fra norske kraftselskap
selges derfor til utlandet.»
Arbeidsgiverne i industrien var inne på det
samme. Norsk Industri tok opp temaet og skrev dette:
«Rent markedsbaserte metoder for beregning
av klimafotavtrykk (for eksempel opprinnelsesgarantier) undergraver
Norges konkurransefortrinn som en grønn industrilokasjon.»
Kraftprodusentene vil gjerne tjene penger på
å selge opprinnelsesgarantier ut av landet. Det gjør at selskaper som
bruker strøm fra lokale kull- og gasskraftverk, kan grønnvaske seg.
Men for norske bedrifter som skal vise at de bruker fornybart, blir
det en ulempe å konkurrere i det samme markedet.
Som partileder Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet) sa
til frifagbevegelse.no i juni 2019:
«– Når 98 prosent av all strømproduksjon
i Norge er fornybar, og vi produserer mer enn vi selv bruker, hvorfor
skal vi da belaste norske bedrifter med å kjøpe papirgarantier for
at strømmen de bruker er ren.
Når du kjøper kraft må du kunne bevise at det
er produsert like mye fornybar energi som du kjøper. Det er et papirspill
som undergraver vårt konkurransefortrinn. Det må vi gå ut av.»
Til Montel, etter forrige stortingsvalg, i oktober 2021,
sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide at ordningen har hatt
«perverse effekter i Norge, hvor praktisk all norsk kraft er regnet
som ren».
Dette ble uttalt som et forsvar for Hurdalsplattformens
formulering om at Arbeiderpartiet og Senterpartiet ville «fjerne
ordningen med opprinnelsesgarantier».
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser til at representantene Espen
Barth Eide og Terje Aasland mfl. fremmet representantforslag om
en kraftpolitikk som bygger norsk industri, i juni 2019. I Innst.
127 S (2019–2020) fremmet Arbeiderpartiet tre forslag sammen med
Miljøpartiet De Grønne, som disse medlemmer gjerne
vil fremme igjen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Statnett melder seg ut av Association of Issuing Bodies (AIB).»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at NVE endrer sine opprinnelsesgarantinettsider til å inkludere
et kakediagram med fysisk kraftforbruk og til å beskrive tydelig
hva som er forskjellen mellom norsk kraftforbruk basert på opprinnelsesgarantier
og faktisk fysisk forbruk, samt å gjengi CO2-intensitet
per kraftforsyningskilde, ikke en samlet CO2-intensitet
for restmiksen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at opprinnelsesgarantier ikke skal ha noen innvirkning på energiforbrukeres
klimarapportering. Strømforbruk i Norge, uavhengig av opprinnelsesgarantier,
må kunne dokumenteres som fornybart.»
Komiteens medlem
fra Rødt har registrert at regjeringen har uttrykt at de tre
direktivene; energieffektiviseringsdirektivet, bygningsdirektivet
og fornybardirektivet ikke handler om strøm og strømmarkedet.
Blant annet har energiminister Terje Aasland
sagt til Aftenposten i januar 2025 at:
«Vi behandler ikke det som handler om
strøm, strømpriser, Acer eller strømmarkedet nå.»
Dette medlem mener
at dette ikke stemmer. Det er velkjent at opprinnelsesgarantier
også påvirker strømmarkedet og strømproduksjonen. Dette skriver
Statnett om, blant annet i rapporten «Negative markedspriser – Årsaker
og konsekvenser» fra september 2023.
I rapporten skriver Statnett at opprinnelsesgarantier kan
motivere kraftselskaper til å fortsette produksjonen i perioder
med minuspriser. Dette medlem mener
at dette kan føre til overproduksjon og at kraft som kunne blitt
spart i magasinene, produseres for raskt. Dette medlem vil
peke på at opprinnelsesgarantier også kan gå ut over forsyningssikkerheten,
om eiere av vannmagasiner ser seg nødt til å opprettholde forpliktelsene
i en avtale om opprinnelsesgarantier, og produserer kraft når vann
skulle blitt spart. Naturligvis påvirker avtaler som dette strømforsyningen
og strømmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil også fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
utstedelsen av opprinnelsesgarantier.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at opprinnelsesgarantier ikke kan selges til utenlandske aktører.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at fornybardirektivet,
utover disse særlig viktige bestemmelsene og noen andre, inneholder
mange helt ukontroversielle regler, blant annet om standarder for
drivstoff. Disse medlemmer mener at
regjeringen burde undersøktmuligheter
for å innføre slike regler, uten å innføre regler som svekker Norges
handlingsrom når det gjelder disse såkalte opprinnelsesgarantiene
eller hvordan vi legger opp konsesjonsbehandlingen av kraftanlegg.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at Stortinget våren 2025 har behandlet Innst. 196 S (2024–2025)
om to representantforslag fra Senterpartiet og Rødt om å hindre
innføringen av EUs fjerde energimarkedspakke i Norge.
Medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmet følgende forslag i Innst. 196 S (2024–2025):
«Stortinget ber regjeringen legge til
grunn at rettsaktene i EUs fjerde energimarkedspakke ikke skal innlemmes
i norsk rett.»
«Stortinget ber regjeringen
starte arbeidet med å melde Norge ut av EUs energibyrå ACER.»
«Stortinget ber regjeringen
legge ned veto mot at EUs fjerde energimarkedspakke (Ren energi-pakken) innlemmes
i EØS-avtalen, og meddele dette i EØS-komiteen i tråd med EØS-avtalen
artikkel 102.»
«Stortinget ber regjeringen
vurdere direktivene og forordningene i EUs fjerde energimarkedspakke
(Ren energi-pakken) samlet og vurdere suverenitetsavståelsen i lys
av den samlede integreringen i EUs energipolitikk.»
«Stortinget ber regjeringen
sette i gang arbeidet med å reversere endringene i intern lovgivning
som følge av vedtaket om å innlemme rettsaktene i EUs tredje energimarkedspakke
samt medfølgende kommisjonsforordninger i EØS-avtalen og å trekke
Norge ut av EUs energibyrå (ACER).»
Komiteens medlem
fra Rødt står fortsatt fast på motstanden mot EUs fjerde energimarkedspakke
og alle direktivene og forordningene i den, samtidig som dette medlem understreker at noen av
de siste artiklene, og de mange vedleggene, er tekniske krav som gjerne
kunne vært innført i Norge. Likevel har regjeringen valgt å ikke
utforske handlingsrommet og fremmer i stedet forslag om å innføre
kontroversielle regler, selv om noen av dem er i strid med egen
politikk og politiske plattform.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen si nei
til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2018/2001 om å fremme bruk
av energi fra fornybare energikilder (fornybardirektivet (2018)),
som rettet i 2020 og 2022, og med endringer gjennom delegert kommisjonsforordning
(EU) 2022/759.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
konsekvensene av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen av fornybardirektivet
i lys av den samlede integreringen i EUs energipolitikk over tid,
og rapportere tilbake til Stortinget om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
hvordan Norge kan harmonisere reglene om fornybar energi i transportsektoren,
om biodrivstoffer og andre lignende tekniske regler med EU, uavhengig
av innlemmelsen i EØS-avtalen av hele fornybardirektivet, og komme
tilbake til Stortinget med en sak om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser til at EU har vedtatt en ny
utgave av fornybardirektivet i 2023, som vil sørge for enda kortere tidsfrister
og rask behandling av energianlegg som vindkraft, blant annet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at statsråden har bekreftet regjeringens
planer om å innføre den nyeste versjonen av direktivet. Som svar
på spørsmål fra dette medlem i Europautvalget
torsdag 6. mars, om planene for implementering av 2023-versjonen
av fornybardirektivet, som følge av at regjeringen vil innføre 2018-versjonen
av direktivet svarte statsråden:
«Så til spørsmålet om at når vi først
tar 2018, må vi vel ta 2023 også. Ja, hensikten er jo det.»
Dette medlem mener
at et eventuelt vedtak av direktivet fra 2018 legger opp til vedtak
av direktivet fra 2023.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener at regjeringen snarest
bør legge fram revidert fornybardirektiv fra 2023 for Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at revidert fornybardirektiv beskriver såkalte «Renewables acceleration
areas», eller fornybare akselerasjonsområder. Dette er spesifikke
områder på land, langs kysten og til havs eller i innlandsvann som
medlemslandene kan vurdere som spesielt egnet for utbygging av fornybar
energi. Medlemslandene bestemmer selv størrelse på disse områdene
og hvilken type fornybar teknologi som skal bygges. Disse medlemmer har merket seg at kravet
om slike akselerasjonsområder har vært en uttalt bekymring hos motstanderne
av implementeringen av Ren energi-pakken.
Disse medlemmer har
også merket seg at direktivet fastslår at medlemslandene, i utvelgelsen
av akselerasjonsområder, bør prioritere kunstige og allerede bebyggede
overflater som for eksempel tak og husfasader, transportinfrastruktur,
parkeringsplasser, avfallsanlegg og industriområder. Dette er områder
der naturkonsekvensene i de fleste tilfeller vil nære nær null.
Disse medlemmer anser
en utbygging av fornybar energi på slike såkalte grå arealer som
fornuftig energipolitikk. Det gjelder også utbygging av vindkraft.
Disse medlemmer viser
til at både Norge og verden trenger mer fornybar energi, og har
problemer med å se logikken i en motstand mot vindkraftutbygging
som er så prinsipiell at man sier nei til utbygging selv i områder
der utbygging åpenbart ikke kommer i konflikt med naturhensyn eller
andre viktige samfunnshensyn, som for eksempel i industriområder,
på parkeringsplasser og ved avfallsanlegg.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne er av den klare oppfatning
at det i et både miljøpolitisk, energipolitisk og sikkerhetspolitisk
perspektiv vil være en fordel for Norge å knytte seg tettere til
det europeiske energisystemet.
Disse medlemmer viser
til at den versjonen av fornybardirektivet som regjeringen nå foreslår
å implementere i norsk rett, allerede er erstattet av et revidert fornybardirektiv
(2023/2413) i EU. Disse medlemmer beklager
at Stortinget og regjeringen har forvillet seg inn i en debatt om
å innføre et sju år gammelt direktiv i stedet for å diskutere hvordan
man best kan implementere de nyeste direktivene og forordningene
i ren energi-pakken i norsk rett.
Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen har varslet at den ikke vil implementere
hele Ren energi-pakken i norsk rett i neste stortingsperiode. Regjeringen har
dermed valgt å ofre en energi- og klimapolitikk som faktisk kutter
utslipp og øker forsyningssikkerheten, i et forsøk på å vinne velgere
fra partier som er mot tettere samarbeid med Europa, mot kraftutveksling
og mot fornybar energi. Det skjer i en tid der klimakrisen er mer
akutt enn noensinne, og der forsyningssikkerhet og uavhengighet
fra fossil energi er viktigere enn noen gang. En slik proteksjonistisk
tilnærming til energi- og klimapolitikk er, slik disse
medlemmer vurderer det, uansvarlig i vår tid.
Disse medlemmer viser
til at de resterende rettsaktene i Ren energi-pakken er viktige
for norsk energi- og klimapolitikk. Blant annet vil risikoberedskapsforordningen
styrke forsyningssikkerheten gjennom sterkere beredskapssamarbeid
med EU om forebygging og håndtering av kriser i kraftmarkedet. Elmarkedsdirektivet
og -forordningen inneholder styrkede forbrukerrettigheter og bedre
ressursutnyttelse av kraftmarkedet, mens ACER-forordningen sikrer
en enhetlig og transparent regulering av kraftmarkedet.
Disse medlemmer viser
til Innst. 198 S (2024–2025), der Miljøpartiet De Grønne og Venstre
fremmet forslag om å be regjeringen legge fram styringsforordningen
(2018/1999), revidert fornybardirektiv (2023/2413), energieffektiviseringsdirektivet
(2023/1791), revidert bygningsenergidirektiv (2024/1275), ACER-forordningen
(2019/942), revidert elmarkedsdirektiv (2024/1711), elmarkedsforordningen
(2019/943) og forordning om beredskap i elektrisitetssektoren (2019/941)
for behandling i Stortinget.