Integrert krisesenter
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at det vil være positivt å sette i gang flere forsøksprosjekter
ved ulike krisesentre for å få mer kunnskap om ulike løsninger som
kan sikre et likeverdig krisesentertilbud til ulike brukergrupper. Prøveprosjektene
bør baseres på ulike modeller for å få mest mulig kunnskap om hvordan
krisesentrene best kan tilrettelegges for de ulike gruppene. Slike
forsøk kan både omfatte integrerte krisesentre og samlokaliserte krisesentre. Dette flertallet understreker viktigheten
av god evaluering av disse forsøkene og at evalueringen også må
ha et tydelig barneperspektiv.
Komiteen viser
til lov om forsøk i offentlig forvaltning (forsøksloven), som gir
anledning til å gjøre forsøk med alternative driftsformer for å
utvikle tjenester. Forsøksloven legger opp til at et forsøk kan
gis godkjenning for en periode på totalt seks år. Dersom det er planlagt
eller besluttet å gjennomføre reformer i samsvar med forsøket, kan
forsøksperioden forlenges fram til reformen trer i kraft.
Det andre flertallet,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det forutsettes at bygningene, de fysiske lokalene
og det materielle innholdet ved krisesentrene som deltar i forsøksprosjektene,
er hensiktsmessig tilpasset formålet med forsøkene. Dette innebærer
at fasilitetene må kunne møte de spesifikke behovene til de ulike
brukergruppene som inngår i prosjektene, og legge til rette for
trygghet, tilgjengelighet og funksjonalitet i tråd med forsøkenes
innretning.
Dette flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
kunnskapsgrunnlaget om felles botilbud på krisesenter ved å legge til
rette for at de kommunene som ønsker det, kan gjennomføre forsøk
med integrert krisesenter etter bestemmelsene i forsøksloven, og
komme tilbake til Stortinget på egnet vis.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at allerede igangsatte forsøksprosjekter med ulike krisesentermodeller
får fortsette.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er et steg
i riktig retning at medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er positive til at flere krisesentre
kan sette i gang forsøk med integrert krisesenter, og at allerede
igangsatte forsøksprosjekter får fortsette. Disse
medlemmer mener likevel at det er beklagelig at disse partiene
velger ikke å benytte anledningen i denne revideringen av krisesenterlova
til å sørge for at kvinner og menn nå kan få et mer likeverdig krisesentertilbud
gjennom å fjerne kravet om kjønnsdelte krisesentre. Det er beklagelig
at det ikke gis adgang til at de krisesentrene som mener at de vil
kunne gi et bedre tilbud også til menn og deres barn, kan få anledning
til det. Som nevnt i en senere merknad i denne innstillingen opplyser
et klart flertall av krisesentrene at de ikke kan tilby kvinner
og menn et likeverdig botilbud, og at en av årsakene til dette er
at det i eksisterende krisesenterlov er et krav om fysisk adskilte
botilbud. En veldig uheldig konsekvens av dette er at barn som kommer
til krisesenteret med sin far, heller ikke får et like godt tilbud
som barn som kommer til krisesenteret med sin mor.
Disse medlemmer vil
peke på at medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti står sammen med Høyre i en annen merknad i denne innstillingen,
hvor det påpekes at mange barn på krisesentre ikke får oppfylt sine
rettigheter til fritid, hvile og lek i tråd med barnekonvensjonens
artikkel 31. Dette rammer ikke minst barn som er på krisesenter med
sin far, og hvor et kjønnsdelt krisesenter forhindrer disse barna
fra å kunne leke med andre barn på krisesenteret. Og noen opplever
også at stedet de oppholder seg på, ikke er lagt til rette for lek
og en god fritid på samme måte som for barn som er på krisesenteret
med sin mor. Disse medlemmer mener at
å opprettholde kravet om kjønnsdelte krisesentre er med på å videreføre
en praksis hvor barn som er på krisesenter med sin far, ikke får
oppfylt rettighetene i barnekonvensjonens artikkel 31. Det vil også
videreføre en praksis som gjør det vanskeligere for kommunene å
oppfylle kravet i krisesenterlova § 3 andre ledd om å sørge for
å ta vare på barn på en god måte som er tilpasset deres særskilte
behov, og å sørge for at barn får oppfylt de rettighetene de har
etter annet lovverk.
Disse medlemmer vil
vise til at kravene i krisesenterlova om at kommunene skal sørge
for god kvalitet i tilbudet og tilrettelegging som sørger for at
brukernes individuelle behov blir møtt, fortsatt vil gjelde. Å fjerne kravet
om fysisk adskilte botilbud ville ha bidratt til at kommunene i
enda større grad ville ha kunnet oppfylle disse kravene. Disse medlemmer mener at erfaringene
fra forsøksprosjektet til Romerike Krisesenter, og også fra de andre
nordiske landene som ikke har krav om kjønnsdelte krisesentre, er
så gode at flere krisesentre burde ha fått anledning til å legge
om til et integrert krisesentertilbud dersom de mener at dette ville
ha styrket tilbudet til sine brukere.
Disse medlemmer viser
til at krisesentertilbudet er et av de viktigste vernetilbudene
for de som er utsatt for vold i nære relasjoner. Selv om tilbudet
mange steder fungerer godt i dag, er det avdekket utfordringer og
mangler som gjør at det er behov for å forsterke innsatsen på noen
områder. Ett av disse områdene er tilbud til menn og deres barn
som kommer til krisesentre, og til familier som kommer til krisesentre
med eldre barn hvor for eksempel gutter over 18 år ikke får bo sammen med
resten av familien.
Disse medlemmer vil
peke på at en rekke undersøkelser de siste årene har avdekket at
tilbudet til disse gruppene ikke er godt nok. I Menon Economics’ undersøkelse
fra 2024 om kostnader ved tilpassing av krisesenterbygg fremkommer
det at to tredjedeler av sentrene mener at de ikke kan tilby likeverdige
botilbud til menn, noe som også får konsekvenser for barn som kommer
til krisesentrene sammen med menn. En av årsakene til dette er at
dagens krisesenterlov krever at botilbudet til kvinner og botilbudet
til menn skal være fysisk adskilt. Dette kravet innebærer ifølge
høringsnotatet fra regjeringen som ble sendt ut i september 2024,
at kvinner og menn ikke skal bo sammen eller ha felles oppholdsrom
sammen. I veilederen til krisesenterlova opplyses det om det samme.
Det er altså sånn at menn og deres barn ikke bare må bo adskilt
fra andre på krisesenteret, men de kan heller ikke delta på felles
arrangementer, barn kan ikke få leke med andre barn, og de ansatte
er ikke alltid like tilgjengelige. Disse medlemmer mener
at dette ikke er godt nok. Krisesenterlova er ikke blitt revidert
siden 2010, og det er på tide å legge til rette for at kvinner og
menn får et like godt tilbud, og at barn får likeverdig tilgang
til krisesentre, uavhengig av foreldrenes kjønn. Som Barneombudet
skriver i sitt høringsinnspill til komiteen: «Barn har ikke tid
til å vente, de har krav på å få ivaretatt sitt behov for en best
mulig oppvekst her og nå». Disse medlemmer er
enige med Barneombudet i at barn ikke skal oppleve å få et dårligere
tilbud fordi de kommer til krisesenteret med sin far.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil peke på at Romerike Krisesenter, som eneste krisesenter, har
fått tillatelse til å prøve ut en krisesentertjeneste som ikke er
kjønnsdelt. Forsøksprosjektet startet i 2022 og pågår fremdeles.
Evalueringen av prosjektet viser at både kvinner, menn og barn opplever
å få god hjelp og støtte under oppholdet, og de har følt seg trygge.
Situasjonen for barn som kommer til krisesenteret med far er betydelig
bedret, og menn har fått et mer likeverdig tilbud. Erfaringene har
vært gode.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil videre vise til at
Samfunnsbedriftene i sitt høringsinnspill til komiteen informerer
om at 22 av 40 krisesentre, som har svart på en undersøkelse fra
Nordlandsforskning, ønsker å fjerne lovkravet om kjønnsdelt tjeneste.
Blant disse 22 krisesentrene er det både små, mellomstore og store
krisesentre, spredt fra Finnmark i nord til Agder i sør. Ved å fjerne
lovkravet er det ikke slik at alle krisesentre vil bli pålagt å
tilby et integrert krisesenter. Der det ikke er lagt til rette for
det, vil man kunne fortsette med en kjønnsdelt tjeneste. Men der
det er lagt til rette for det, eller det er mulig å legge til rette
for det, vil man kunne velge en integrert løsning. Dette gir kommunene
mulighet til å tilby et mer fleksibelt og tilpasset krisesentertilbud
som samsvarer med egne kommunale behov.
Disse medlemmer mener
at det derfor nå er på tide å fjerne kravet om et kjønnsdelt krisesentertilbud.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I krisesenterlova gjøres følgende endring:
Nåværende § 2 femte ledd oppheves. Sjette ledd
blir femte ledd.»
Disse medlemmer har
registrert at regjeringen mener at det foreligger for lite kunnskap
om konsekvensene av et integrert krisesentertilbud. Disse medlemmer er uenig i denne konklusjonen. Disse medlemmer mener likevel at dersom
det ikke er et flertall for å fjerne kravet om kjønnsdelt krisesentertilbud,
må det iverksettes tiltak for å innhente mer kunnskap om dette.
Disse medlemmer støtter
derfor sekundært forslagene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti foran under dette punktet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at behovet for å lovfeste et
krav om likeverdige alternative tilbud i krisesenterlova § 3 er
oppstått fordi et krisesentertilbud per i dag ikke er tilgjengelig
for alle som har et reelt behov for det, og innebærer en implisitt
resignasjon med hensyn til å nå et slikt mål. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til høringsinnspill fra
Likestillings- og diskrimineringsombudet, som skriver følgende om
dette:
«Vi er fortsatt kritiske til forslaget
om å lovfeste et krav til likeverdige, alternative botilbud, som
etter forslaget kan være botilbud andre steder i kommunen enn på
krisesenteret. Vi er bekymret for at forslaget kan bli en «sparepost»
for kommunene, ved at eksempelvis rusavhengige henvises til andre
midlertidige botilbud som rusinstitusjoner, uten spesialkompetanse
på vold eller tilrettelegging for særskilte behov voldsutsatte kan ha,
framfor at krisesentertilbudet styrkes slik at de faktisk har mulighet
til å ivareta alle brukergrupper. Dette er alvorlig fordi det er
på krisesenteret spisskompetansen på vold finnes, her finnes det
tilpassede aktiviteter og tilbud for voldsutsatte, og det er krisesenteret
som skal hjelpe til i reetableringsfasen. Plasseres brukere et annet sted
i kommunen, er det etter vår oppfatning stor fare for at de ikke
får et likeverdig tilbud.»
Dertil kommer det at det mangler kunnskap om
og forskning på partnervold ut over forskning på partnervold i heterofile
forhold. Disse medlemmer viser til at
Esra Ummak, førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høgskole, tar
opp denne problemstillingen i artikkelen «Skeivt blikk på partnervold»,
publisert i Khrono 11. juni 2022. Her står det:
«I Norge har vi prioritert forskning
på partnervold hos personer i heterofile forhold. Retter man blikket mot
skeive relasjoner, har vi veldig begrenset kunnskap om hva som foregår
bak lukkede dører. Dette kan føre til at skeive ikke får den hjelpen
de trenger.
Årsaken til det manglende fokuset kan delvis
henge sammen med heteronormative antagelser om hvordan partnervold
ser ut. Med dette mener vi at de fleste ser for seg partnervold
som et fenomen som oppstår mellom menn og kvinner, i heteroseksuelle
forhold. Her er det vanlig å tenke seg at mannen er den aktive utøveren
av vold, og kvinnen er en passiv mottaker.
[…]
I forskning utenfor Norge finner man like stort omfang
av partnervold i heteroseksuelle forhold som i LHBT+-forhold. Annen
forskning viser til at partnervold mellom LHBT+-personer er betydelig
høyere enn mellom heterofile personer.
Dessverre har vi så langt ingen undersøkelser
som ser på norske forhold. Mangel på forskning og synlighet er et
betydelig hinder for å få på plass oppsøkende arbeid, og andre tiltak
mot dette problemet.»
Disse medlemmer viser
til at VID vitenskapelige høgskole har undersøkt omfanget av psykologisk, seksuell
og fysisk vold hos LHBT+-personer i Norge. Resultatene viser at
tallet på overgripere og offer for psykologisk, fysisk og seksuell
vold er overraskende stort. Omfanget ligger på et lignende nivå
som i heterofile forhold i Norge og andre nordiske land. Videre
rapporterer homofile om betydelig høyere utøvelse og utsatthet for partnervold
enn lesbiske og bifile. Disse medlemmer viser
til at VID også har igangsatt forskning på partnervold mot transpersoner
og ikke-binære.
Disse medlemmer viser
til den danske undersøkelsen «Partnervold i LGBT+-forhold. Oplevelser
af partnervold og erfaringer med støttetilbud» fra mai 2022, som
bygger på intervjuer med mennesker som har vært utsatt for forskjellige
typer av partnervold og har gjort seg erfaringer med å søke hjelp
og støtte for å håndtere volden og forlate partneren. Undersøkelsen viser
at skeive kan oppleve særlige utfordringer når de vil forlate et
voldelig parforhold og er usikre på om de kan få den rette hjelpen
i etablerte tilbud.
Disse medlemmer viser
til at en del av respondentene i undersøkelsene har oppsøkt ambulante
tilbud, som rådgivningstilbud, åpen telefonrådgivning eller gruppeforløp
for partnervoldsutsatte i forbindelse med den partnervolden de har
vært utsatt for.
En av respondentene kommer med følgende problembeskrivelse:
«Lige nu går jeg i en mandegruppe. Problemet
med det er, at der er mange LGBT-personer, der hverken er mand eller
kvinde. […] Jeg har været udsat for traumer, som teenagedrenge ikke
bliver udsat for, men som teenagepiger bliver udsat for. Det er
svært at snakke om med cismænd.»
I undersøkelsen problematiseres det at det i
slike rammer kan være vanskelig å dele de opplevelser og erfaringer
som man har som skeiv, hvis de skiller seg fra de opplevelsene og
erfaringene som de øvrige deltakerne har.
Videre peker undersøkelsen på den sentrale barrieren
at det er et ytterst begrenset antall av tilbud på dette området
spesifikt innrettet mot skeive. En av respondentene uttaler seg
slik om utfordringer dette kan innebære:
«Jeg ringede på et tidspunkt til [rådgivningstilbud for
voldsofre], der har de én, der er lidt ekspert på seksualiseret
vold. Jeg fik at vide, at der findes et forløb, man kunne komme
til, som handlede om, at volden rykker ind i sengen. Der kunne jeg
godt mærke, at jeg ikke ville være tilpas i det setup som den eneste
homoseksuelle. Jeg havde ikke havde lyst til at sidde med 10 kvinder, som
alle har oplevet seksualiseret vold fra en mand, og så sad jeg som
den eneste, hvor det var en kvinde.»
Disse medlemmer viser
videre til at den danske befolkningsundersøkelsen «Prosjekt SEXUS»,
som finner en vesentlig forhøyet risiko for å bli utsatt for partnervold
blant skeive. Videre viser disse medlemmer til
NOVA-rapport 5/2013, «Lesbiske, homofile, bifile og transpersoners
utsatthet for vold i nære relasjoner», som er en oppsummering av
funn fra ulike internasjonale studier om partnervold. Rapporten
viser gjennomgående at skeive oftere utsettes for vold i nære relasjoner
enn heterofile.
Dette understreker etter disse
medlemmers syn behovet for en langt bedre forståelse av de
særlige utfordringene skeive partnervoldsrammede møtes med, samt
tilleggsutfordringer transpersoner og ikke-binære kan oppleve.
Disse medlemmer viser
til at partnervold hos skeive ikke er annerledes enn i andre forhold.
Derfor er det etter disse medlemmers syn
svært bekymringsfullt at kulturelle stereotyper om kjønn og vold,
støttetilbud som ofte har hovedfokus på voldsrammede kvinner i heteroseksuelle
forhold, samt manglende kunnskap om skeive hos fagpersoner, viser
seg som vesentlige utfordringer i skeives kontakt med tilgjengelige
støttetilbud. Dette kan i verste fall resultere i at den hjelpen de
får, risikerer å forverre den sårbarheten som voldsutsatte personer
opplever.
Disse medlemmer viser
videre til at suboptimale alternativer til krisesentertilbud, både
for heterofile menn, for skeive og andre marginaliserte grupper, også
går ut over deres barn, noe som igjen fører til at man bryter med
prinsippet om at barn skal ha likeverdige tjenester. Disse medlemmer viser til at i tilfeller
der et barn blir tilbudt dårligere tjenester enn andre barn, må
dette grunngis. I tillegg må vilkårene for å ikke bryte forbudet
mot diskriminering være at forskjellsbehandlingen er nødvendig,
forholdsmessig og har et legitimt mål. Disse
medlemmer er enig med Barneombudet i at hva vurderingen av
behovet for en kjønnsnøytral krisesenterlov angår, er ikke hensynet
til barnet tilstrekkelig vurdert opp mot behovet for mer kunnskap
i den foreliggende proposisjonen.
For det tilfellet at forslaget om
å oppheve § 2 femte ledd ikke får flertall, fremmer komiteens medlem fra Venstre følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
en ny vurdering av konsekvensene av en kjønnsnøytral krisesenterlov, hvor
hensynet til barnets beste inngår i vurderingen.»