I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og
byggesaksbehandling gjøres følgende endringer:
Nytt kapittel 12 A skal lyde:
Kapittel 12 A. Krav om grunneierfinansiering av infrastruktur
mv.
§ 12 A-1 Bruk av hensynssoner
med krav om grunneierfinansiering av infrastruktur i arealplaner
Kommunen kan i arealplaner som nevnt i §§ 11-5, 12-2
og 12-3 fastsette hensynssoner med krav om grunneierfinansiering
av infrastruktur. For slike hensynssoner gjelder følgende:
-
a. Tiltakshavere plikter
å betale et kostnadsbidrag til kommunen samtidig med at det søkes
om igangsettingstillatelse til bygge- og anleggstiltak som nevnt
i § 20-1 første ledd bokstav a, d og n innenfor hensynssonen. Kostnadsbidraget
skal finansiere infrastruktur kommunen har gitt bestemmelse om etter § 12
A-2 første ledd bokstav a. Infrastrukturen skal være kostnadsberegnet,
og størrelsen på kostnadsbidraget skal være kunngjort, før det kan
kreves kostnadsbidrag fra tiltakshavere, jf. § 12 A-4. En grunneier
eller utbygger kan inngå avtale med kommunen om realopparbeidelse
av infrastruktur, som helt eller delvis trer i stedet for å betale
kostnadsbidrag.
-
b. Plikten til å betale kostnadsbidrag
gjelder i 30 år fra hensynssonen ble kunngjort første gang, med
mindre kommunen har gitt bestemmelse til hensynssonen om en kortere
varighet, jf. § 12 A-2 første ledd bokstav e.
-
c. Plikten til å betale kostnadsbidrag
bortfaller når all infrastruktur er sikret etablert gjennom innbetalte kostnadsbidrag
eller avtaler om opparbeidelse etter § 12 A-9, eller når hensynssonen
oppheves.
-
d. Krav om særskilt rekkefølge for kommunal,
fylkeskommunal og statlig infrastruktur som er nødvendig for utbyggingen,
og krav om at utbygging av et område krever at nærmere angitt infrastruktur
er tilstrekkelig etablert, gjelder ikke for tiltakshavere som har
betalt kostnadsbidrag etter bokstav a. Kommunen kan fastsette unntak
fra dette i bestemmelser etter § 12 A-2 første ledd bokstav g.
-
e. Det kan ikke inngås utbyggingsavtaler
etter kapittel 17 for utbygging innenfor hensynssoner etter paragrafen
her, med mindre noe annet følger av forskrift fastsatt med hjemmel
i § 12 A-12 bokstav l. Reglene om opparbeidelsesplikt og refusjon
etter kapittel 18 gjelder ikke for infrastruktur som det er gitt
bestemmelse om etter § 12 A-2 første ledd bokstav a.
-
f. Kommunen kan ikke fastsette nye forpliktelser etter
dette kapittelet for tiltak som har fått rammetillatelse.
I en overordnet plan kan kommunen gi bestemmelser
etter § 12 A-2 første ledd bokstav a og b om infrastruktur ut fra
hva det er rimelig grunn til å anta at blir nødvendig å etablere
i området. Størrelsen på kostnadsbidraget per kvadratmeter bruksareal
(BRA) som gjelder for utbyggingen, skal være lik i alle planer og
for all utbygging som ligger innenfor hensynssonen i overordnet plan.
Dersom kommunen gir bestemmelser til hensynssonen i overordnet plan,
skal bestemmelsene gjelde for alle senere planer innenfor hensynssonen,
med mindre kommunen gir avvikende bestemmelser i etterfølgende planer.
Hensynssonen kan fastsettes i en detaljregulering selv om sonen
ikke tidligere er fastsatt i en overordnet plan.
Bestemmelsene i § 11-8 a andre til femte ledd
gjelder tilsvarende for planarbeid etter dette kapittelet.
§ 12 A-2 Bestemmelser til
hensynssone med krav om grunneierfinansiering av infrastruktur m.m.
Kommunen kan i nødvendig utstrekning gi bestemmelser
til hensynssoner etter § 12 A-1, som følger:
-
a. Det kan gis bestemmelse
om ny infrastruktur, eller utvidelse, oppgradering, ombygging, flytting
eller riving av eksisterende infrastruktur, som helt eller delvis
skal finansieres av grunneierne og utbyggerne innenfor hensynssonen,
og som er nødvendig for utbyggingen innenfor hensynssonen.
-
b. Det kan gis bestemmelse til infrastruktur
som nevnt i bokstav a om omfang, utforming, funksjons- og kvalitetskrav,
standardnivå, avstand til midtlinje på veg, byggegrenser, krav om
særskilt rekkefølge for infrastruktur eller at infrastrukturen skal
være tilstrekkelig etablert før utbygging kan finne sted, samt forbud
mot eller påbud om bestemte løsninger.
-
c. Det kan gis bestemmelse om at en nærmere
angitt infrastruktur som nevnt i bestemmelse etter bokstav a helt
eller delvis skal bekostes av grunneieren eller utbyggeren selv.
-
d. Det kan gis bestemmelse om tiltak etter
§ 20-1 første ledd bokstav a, d og n som det ikke skal betales kostnadsbidrag
for.
-
e. Det kan gis bestemmelse om at plikten
til grunneierfinansiering av infrastrukturen skal gjelde for kortere
tid enn 30 år.
-
f. Det kan gis bestemmelse om justering
av kostnadsbidraget med grunnlag i relevante byggekostnadsindekser
fram til betaling skjer.
-
g. Det kan gis bestemmelse om at betaling
av kostnadsbidrag fra grunneiere eller utbyggere ikke skal anses
som en hel eller delvis oppfyllelse av rekkefølgekrav for kommunal,
fylkeskommunal eller statlig infrastruktur som gjelder for utbygging
av eiendommen, jf. § 12 A-1 første ledd bokstav d.
-
h. Det kan gis bestemmelse om merverdiavgift.
Kommunen kan gi bestemmelse etter første ledd om
fylkeskommunal eller statlig infrastruktur dersom vedkommende myndighet
samtykker.
Kommunen kan gi bestemmelser etter første ledd om
sosial infrastruktur som nevnt i § 17-3 andre ledd dersom departementet,
etter søknad fra kommunen, samtykker. Departementet kan bare gi
slikt samtykke dersom vesentlige samfunnsmessige interesser tilsier det,
berørte departementer eller fylkeskommuner har gitt sin tilslutning,
og spørsmålet har vært forelagt berørte grunneiere eller festere
for uttalelse. Departementet kan sette vilkår for samtykket for
å ivareta samfunnsmessige interesser og andre interesser.
Når det er gitt samtykke etter andre eller tredje
ledd til statlig eller fylkeskommunal infrastruktur, eller sosial infrastruktur
som nevnt i § 17-3 andre ledd, gjelder bestemmelsene i dette kapittelet
tilsvarende. Kommunen skal ha ansvaret for å administrere finansieringsordningen
i de tilfellene statlig eller fylkeskommunal infrastruktur er omfattet
av ordningen.
§ 12 A-3 Forskuttering av
utgifter til etablering av infrastruktur, frivillige bidrag
Kommunen og fylkeskommunen kan forskuttere kostnadsbidrag
til etablering av infrastruktur når det er gitt bestemmelser til
en hensynssone etter § 12 A-2 første ledd bokstav a.
Grunneiere og utbyggere kan inngå avtaler med kommunen,
fylkeskommunen eller statlig myndighet om forskuttering av kostnadsbidrag
til etablering av infrastruktur når det er gitt bestemmelse som
nevnt i første ledd. Slike avtaler kan omhandle rekkefølgen på etablering
av infrastruktur og realopparbeidelse av infrastruktur. Avtalene
skal inneholde en tilbakebetalingsplan som ikke kan strekke seg
ut over ti år fra avtaletidspunktet.
Den som forskutterer etter andre ledd, kan kreve
å få dekket nødvendige finansieringskostnader og renteutgifter.
Det kan forskutteres også for infrastruktur
som ikke er forhåndsberegnet etter § 12 A-4.
Innbetalte forskudd skal disponeres av kommunen i
samsvar med § 12 A-8.
Kommunen kan inngå avtaler med grunneiere og utbyggere
som ønsker å betale et større kostnadsbidrag til kommunen enn det
som ellers gjelder for utbyggingen innenfor hensynssonen. Slike
avtaler kan kun gjelde infrastruktur som nevnt i bestemmelse etter
§ 12 A-2 første ledd bokstav a. Andre ledd andre punktum og fjerde
og femte ledd gjelder tilsvarende. Slike avtaler krever samtykke
fra departementet. Departementet kan stille vilkår for samtykke,
og det kan bare gis samtykke når viktige samfunnsmessige interesser
tilsier det.
§ 12 A-4 Forhåndsberegning
av de samlede estimerte kostnadene for infrastrukturen, utregning
av kostnadsbidrag mv.
Størrelsen på kostnadsbidraget skal settes til
et beløp per kvadratmeter bruksareal (BRA). Kostnadsbidraget skal
beregnes ut fra de samlede estimerte kostnadene for infrastrukturen,
delt på forventet antall kvadratmeter bruksareal (BRA) som kommunen
finner sannsynlig at vil bli utbygd i den perioden betalingsforpliktelsen
skal vare. Det skal gjøres fradrag for kommunens, fylkeskommunens
eller statlig myndighets eventuelle andel av kostnadene til infrastrukturen
og for frivillige bidrag etter § 12 A-3 sjette ledd.
For infrastruktur utenfor hensynssonen skal
kostnadene som inngår i beregningsgrunnlaget etter tredje ledd,
stå i forhold til den forventede bruken og nytten av tiltaket. Kommunen
skal fastsette andelen i prosent av de estimerte kostnadene for
hele eller deler av infrastrukturen, eller som et fast beløp.
Følgende skal inngå i beregningen av de samlede
estimerte kostnadene etter første og andre ledd:
-
a. kostnader til etablering
av nødvendig infrastruktur innenfor og utenfor hensynssonen
-
b. kostnader til grunnerverv
-
c. kommunens kostnader til å planlegge
og gjennomføre grunneierfinansiering av infrastruktur i et utbyggingsområde
etter dette kapittelet, som ikke skal overskride selvkost
-
d. kostnader til sakkyndig bistand som
nevnt i fjerde ledd
-
e. finansieringskostnader og renteutgifter
som nevnt i § 12 A-3 tredje ledd og renteutgifter som nevnt i § 12
A-8 andre ledd
-
f. merverdiavgift som det ikke oppnås
fradragsrett eller kompensasjon for.
Kommunen skal engasjere en uavhengig sakkyndig til
å utføre beregningen av de samlede estimerte kostnadene for infrastrukturen,
med mindre de berørte grunneierne og utbyggerne samtykker i en annen
fremgangsmåte. Det kan unnlates å bruke sakkyndig når det anses åpenbart
unødvendig. Kommunen kan gjøre de endringene og tilpasningene i
den sakkyndiges beregninger som den finner nødvendig for å unngå
fare for fremtidig finansiell over- eller underdekning, jf. § 12
A-8 sjette og sjuende ledd.
Beregningene etter første til fjerde ledd baseres
på alminnelig aksepterte metoder for usikkerhetsanalyser. Kostnader
til grunnerverv skal beregnes ut fra prinsippene i ekspropriasjonserstatningslova.
Beregningene kan utsettes til etter at planforslaget har vært på
høring.
§ 12 A-5 Fastsettelse av
kostnadsbidragets størrelse, begrensninger i kostnadsbidragets størrelse
mv.
Kostnadsbidragets størrelse skal fastsettes
av kommunen og kunngjøres etter reglene som gjelder for vedkommende
plantype, jf. § 11-15 andre ledd og § 12-12 femte ledd. Den fagkyndiges
estimater, kommunens eventuelle endringer og tilpasninger i disse
og utregningen av kostnadsbidraget skal være åpne for innsyn. Kostnadsbidragets
størrelse skal framgå av et dokument som følger planen, og kommunen
skal holde dette dokumentet oppdatert i samsvar med § 12 A-5 og
gjøre det tilgjengelig på internett.
Kommunen skal ha beregnet og godkjent de samlede
estimerte kostnadene for infrastrukturen, samt utregnet og kunngjort
kostnadsbidragets størrelse, senest tre år etter at hensynssonen
med krav til grunneierfinansiering er fastsatt i overordnet arealplan.
Oversittes fristen, kan ikke kommunen kreve kostnader til forskuttert
infrastruktur dekket av grunneiere eller utbyggere lenger tilbake
i tid enn tre år. For detaljregulering skal kostnadsbidragets størrelse
kunngjøres samtidig med kunngjøringen av planen, jf. § 12-12 femte
ledd.
Kostnadsbidraget skal legges til grunn fra det
tidspunktet det er kunngjort, med mindre kommunen bestemmer at det
skal gjelde fra et senere tidspunkt. Kommunen skal på hensiktsmessig
måte underrette berørte grunneiere, festere og offentlige organer
om kostnadsbidragets størrelse.
De samlede kostnadsbidragene som grunneierne og
utbyggerne skal betale til finansiering av infrastrukturen, skal
ikke være urimelig tyngende i forhold til den forventede bruken
og nytten av infrastrukturen. Det skal ved vurderingen tas hensyn
til bidragene fra kommunen, fylkeskommunen eller statlig myndighet
til gjennomføringen av planen.
§ 12 A-6 Periodevis oppdatering
av de samlede estimerte kostnadene for infrastrukturen og av nytt
kostnadsbidrag
Kommunen skal hvert femte år oppdatere beregningsgrunnlaget
for de samlede estimerte kostnadene for infrastruktur og utregne
et nytt kostnadsbidrag, med mindre den finner det åpenbart unødvendig.
Oppdateringen kan gjøres oftere dersom kommunen anser det nødvendig
for å unngå fare for finansiell over- eller underdekning av kostnadene
til gjenstående infrastruktur, jf. § 12 A-8 sjette og sjuende ledd.
Femårsfristen skal regnes fra tidspunktet for kunngjøringen av kostnadsbidraget.
Bestemmelsene i § 12 A-4 og § 12 A-5 gjelder
tilsvarende ved oppdateringer etter første ledd. Dersom det ikke
foreligger ny kunnskap som tilsier ny beregning av estimerte kostnader,
kan oppdateringen avgrenses til indeksregulering.
Ved beregning av kostnadsbidraget for den nye
perioden skal det tas hensyn til innbetalte kostnadsbidrag og et
eventuelt over- eller underskudd som skyldes at kostnadene til infrastrukturen
som ble etablert i foregående periode, avviker fra det som ble lagt
til grunn ved beregningen av kostnadsbidraget for perioden.
§ 12 A-7 Forpliktelser som
gjelder ved ramme- og igangsettingstillatelse mv.
Før det sendes søknad om rammetillatelse, skal
tiltakshaveren ha avklart med kommunen hvilke forpliktelser som
gjelder for tiltaket etter bestemmelser gitt i eller i medhold av
dette kapittelet. Beskrivelsen av forpliktelsene skal vedlegges
tiltakshaverens søknad om rammetillatelse. Forpliktelsene skal framgå
av rammetillatelsen.
For varige bruksendringer, midlertidige bruksendringer
ut over to år og hovedombygging skal det bare betales kostnadsbidrag
så langt tiltaket kan føre til økt bruk eller nytte av infrastruktur
som det er gitt bestemmelse om etter § 12 A-2 første ledd bokstav
a.
Tiltakshaveren kan ikke få igangsettingstillatelse
før det dokumenteres at korrekt kostnadsbidrag er innbetalt. Det
skal ikke betales kostnadsbidrag for igangsettingstillatelser som
kun gjelder riving.
Kommunen kan etter søknad gjøre unntak i rammetillatelse
fra bestemmelser om særskilt rekkefølge på infrastruktur, eller
at infrastrukturen skal være tilstrekkelig etablert før utbyggingen
kan gjennomføres. Unntak fra krav som gjelder fylkeskommunal eller
statlig infrastruktur, krever samtykke fra berørt myndighet.
Faller en rammetillatelse bort, bortfaller også
plikten til å betale kostnadsbidrag. Tilsvarende gjelder ved endring
av rammetillatelse, så langt endringen får betydning for kostnadsbidragets
størrelse.
Dersom tiltaket innstilles, skal tiltakshaveren
bare få tilbakebetalt innbetalte kostnadsbidrag dersom kommunen
etter en samlet vurdering finner det ubetenkelig. Ved vurderingen
skal kommunen legge vekt på om det er fare for fremtidig finansiell
underdekning av infrastruktur tilknyttet hensynssonen. En avtalt
plikt til realopparbeidelse av infrastruktur faller bare bort så langt
det er regulert i avtalen, jf. § 12 A-9.
§ 12 A-8 Kommunens bruk av
innbetalte kostnadsbidrag mv.
Kommunen kan bare bruke forskutterte midler
og innbetalte kostnadsbidrag til å dekke kostnader til etablering
av infrastruktur som det er gitt bestemmelse om etter § 12 A-2 første
ledd bokstav a.
Infrastrukturen som kostnadsbidragene skal dekke, kan
opparbeides av kommunen selv eller etter avtale av en annen offentlig
myndighet, grunneier, utbygger eller annen virksomhet, jf. § 12 A-9.
Kommunen kan ved vurderingen av rekkefølgen
på infrastrukturetableringer eller krav som gjelder tilstrekkelig
etablering av infrastruktur før utbyggingen kan igangsettes, ta
hensyn til grunneiere eller utbyggere som har bidratt med forskutterte
midler til infrastruktur etter § 12 A-3, eller som inngår avtale
om realopparbeidelse av infrastruktur etter § 12 A-9.
Kommunen skal føre oversikt over innbetalte
kostnadsbidrag, forskutterte bidrag, kostnader til opparbeidet infrastruktur,
kostnader som gjelder kommunens eget arbeid med finansieringsordningen,
påløpte finansierings- og rentekostnader samt refusjon av merverdiavgift
som kommunen har mottatt etter opparbeidelsen av infrastruktur.
Oversikten skal oppdateres minst en gang i året og gjøres tilgjengelig
på internett.
Kommunen skal sørge for at infrastruktur som
er finansiert med kostnadsbidrag fra grunneiere og utbyggere, er
etablert senest tre år etter at plikten til grunneierfinansiering
av infrastruktur opphører, jf. § 12 A-1 første ledd bokstav b og
§ 12 A-2 første ledd bokstav e.
Når en hensynssone med krav om grunneierfinansiering
av infrastruktur opphører, skal kommunen dekke kostnadene til opparbeidelse
av infrastruktur som ikke fullt ut er finansiert av kostnadsbidrag.
Dersom det gjenstår innbetalte kostnadsbidrag som
ikke er brukt på infrastrukturetablering når plikten til grunneierfinansiering
av infrastruktur opphører, skal kommunen sørge for at midlene kommer
området innenfor hensynssonen til gode.
§ 12 A-9 Avtale om realopparbeidelse
av infrastruktur mv.
Kommunen, fylkeskommunen og statlige myndigheter
kan inngå avtale med tiltakshaver om opparbeidelse av infrastruktur
som det er gitt bestemmelse om etter § 12 A-2 første ledd bokstav
a. For slike avtaler gjelder følgende:
-
a. Det kan avtales
at grunneier eller utbygger skal oppfylle hele eller deler av egen
betalingsforpliktelse etter § 12 A-1 første ledd bokstav a gjennom
realopparbeidelse av infrastruktur.
-
b. Avtalen skal inngås til fastpris og
bygge på beregningene som ligger til grunn for utregningen av kostnadsbidraget
etter § 12 A-4, justert etter eventuelle byggekostnadsindekser,
jf. § 12 A-2 første ledd bokstav f. Kommunen kan unnlate å inngå
avtale om fastpris for hele eller deler av opparbeidelsen når tungtveiende
grunner taler for det.
-
c. Den økonomiske verdien på opparbeidelsen
skal, så langt den er kjent, framgå av avtalen.
-
d. Hvis den økonomiske verdien på opparbeidelsen overstiger
betalingsforpliktelsen som framgår av rammetillatelsen, skal det
overskytende beløpet anses som forskuttering av kostnader til infrastruktur
og følge reglene i § 12 A-3, med mindre noe annet er avtalt om et
eventuelt etteroppgjør etter bokstav b.
-
e. Avtalen kan også omhandle andre forhold
av betydning for å besørge realopparbeidelse av infrastruktur.
En tiltakshaver som oppfyller hele eller deler
av sin forpliktelse til å betale kostnadsbidrag etter § 12 A-1 første
ledd bokstav a gjennom realopparbeidelse av infrastruktur, kan kreve
å få dekket nødvendige renteutgifter som skyldes at merverdiavgift
refunderes over tid. Rentekostnadene skal beregnes ut fra summen
av ikke-fradragsberettiget merverdiavgift på kostnadene til infrastrukturen,
fratrukket beløpene som tiltakshaveren til enhver tid har mottatt
fra mottakeren av infrastrukturen.
Kommunen og tiltakshaver kan inngå avtale om forhold
som nevnt i § 17-3 første ledd bokstav c og d.
§ 12 A-10 Endring av hensynssoner
med krav om grunneierfinansiering av infrastruktur mv.
Kommunestyret kan endre hensynssoner med krav om
grunneierfinansiering av infrastruktur og bestemmelser.
Før kommunestyret treffer vedtak om endring,
skal berørte myndigheter, grunneierne og festerne av eiendommer
innenfor sonen og andre berørte på hensiktsmessig måte gis anledning
til å uttale seg. Dette gjelder ikke for mindre endringer i bestemmelser
som gjelder infrastruktur som nevnt i bestemmelser etter § 12 A-2 første
ledd bokstav a og b, med mindre endringen fører til en vesentlig
økning i kostnadsbidraget som gjelder for utbyggingen innenfor hensynssonen.
Kommunestyret kan delegere myndigheten til å treffe
vedtak om endring som nevnt i første ledd.
Vedtak etter første ledd som gjelder infrastruktur som
nevnt i § 12 A-2 andre og tredje ledd, krever samtykke fra berørt
myndighet.
Kommunen skal på hensiktsmessig måte underrette
berørte grunneiere, festere og offentlige organer om vedtak etter
første ledd.
§ 12 A-11 Klage
Følgende avgjørelser etter dette kapittelet
kan påklages:
-
a. beregningen av
kostnadsbidragets størrelse og senere oppdateringer av kostnadsbidraget
og om dette er urimelig tyngende, jf. § 12 A-4, § 12 A-5 og § 12
A-6.
-
b. avslag på tilbakebetaling av kostnadsbidrag
etter § 12 A-7 femte ledd.
§ 1-9 andre ledd gjelder tilsvarende for klager
etter første ledd. Forhold etter første ledd bokstav a kan ikke påklages
dersom de er endelig fastsatt i en overordnet plan og senere videreføres
til en ny reguleringsplan uten endringer. Kostnadsbidragets størrelse
skal bare prøves av klageinstansen én gang, men kan prøves på nytt
hver gang det blir endret, jf. § 12 A-6 første ledd.
Avtaler kan ikke påklages.
§ 12 A-12 Forskrifter
Departementet kan gi forskrift om
-
a. utforming av hensynssoner
med krav om grunneierfinansiering, jf. § 12 A-1
-
b. utforming av rekkefølgekrav for infrastruktur,
krav om at infrastruktur skal være tilstrekkelig etablert før utbygging
kan finne sted, og unntak fra slike krav, jf. §§ 12 A-1, 12 A-2
og 12 A-7
-
c. hvilken infrastruktur det kan gis bestemmelser
om, og krav til beskrivelser, kvalitetsnivå, saksbehandlingsregler
for samtykke fra fylkeskommune eller staten, bestemmelser om merverdiavgift
som det ikke gis fradragsrett eller kompensasjon for, og rentekompensasjon
mv.
-
d. forskuttering av kostnadsbidrag og
infrastruktur, utforming av tilbakebetalingsplan for forskutterte midler
og avtaler om rekkefølge på infrastruktur, dekning av finansieringskostnader,
renteutgifter og -satser og frivillig bidrag, jf. § 12 A-3
-
e. forhåndberegningen av de samlede estimerte
kostnadene for infrastruktur og utregningen av kostnadsbidrag, bruk
av byggekostnadsindekser og sakkyndige, tidsfrister, beregning av
kostnadsbidrag som gjelder bruksendring eller hovedombygging, kriterier
som kan inngå i vurderingen av hva som er urimelig tyngende, og
bruk og nytte av infrastrukturen, jf. § 12 A-5
-
f. periodevis oppdatering av de samlede
estimerte kostnadene for infrastruktur, hva som kan regnes som fremtidig
fare for finansiell over- eller underdekning av kostnader, og beregning
av over- eller underskudd etter etablering av infrastruktur, jf.
§ 12 A-6 første ledd
-
g. hvilke forpliktelser som skal framgå
av rammetillatelsen, andre tidspunkter for innbetaling av kostnadsbidrag
enn når det gis igangsettingstillatelse, kommunens kontroll av dokumentasjon,
adgang til å kreve sikkerhetsstillelse, endring og bortfall av forpliktelser,
jf. § 12 A-7
-
h. begrensninger i kommunens disponering
av innbetalte kostnadsbidrag og forskutterte midler, krav til dokumentasjon,
tidsfrister, håndtering av manglende kostnadsdekning og anvendelse
av innbetalte kostnadsbidrag som ikke blir brukt til infrastrukturetablering,
jf. § 12 A-8
-
i. innholdet i avtaler mellom kommunen
og tiltakshaver om opparbeidelse av infrastruktur, hva som kan regnes
som fastpris og uforutsette utgifter, unntak fra bruk av fastpris,
utregning av etteroppgjør og kompensasjon for rentekostnader tilknyttet
merverdiavgift, jf. § 12 A-9
-
j. utfyllende regler om endring av hensynssone
og bestemmelser med krav om grunneierfinansiering av infrastruktur
og hva som kan regnes som mindre endring, jf. § 11-17, § 12-14 og
§ 12 A-10
-
k. frister for kommunens behandling av
reguleringsplaner med krav om grunneierfinansiering av infrastruktur,
jf. § 12-11
-
l. i hvilke situasjoner bruk av utbyggingsavtaler
etter kapittel 17 er tillatt i stedet for, eller i kombinasjon med,
hensynssone med krav om grunneierfinansiering etter dette kapittelet,
jf. § 12-1 første ledd bokstav e.
§ 12 A-13 Hensynssoner for
flytting av infrastruktur, finansiering av flytting mv.
Kommunen kan i arealplaner som nevnt i §§ 11-5, 12-2
og 12-3 fastsette hensynssoner med krav om flytting av infrastruktur
for å frigjøre areal til utbyggingsformål. Det skal samtidig gis
bestemmelser til hensynssonen om at grunneiere eller utbyggere innenfor
hensynssonen kan betale til kommunen eller eieren av infrastrukturen
et kostnadsbidrag som helt eller delvis skal finansiere flyttingen.
Kommunen skal også gi nødvendige bestemmelser til sonen som nevnt
i § 12 A-2 første ledd bokstav a og b.
Eieren av infrastrukturen må gi samtykke til
flytting og bestemmelser som nevnt i første ledd.
Eieren av infrastrukturen skal ha ansvaret for
flyttingen, med mindre det avtales at kommunen skal ha det. Den
som har ansvaret for flyttingen, skal forhåndsberegne de samlede
kostnadene for dette. Forhåndsberegningen skal omfatte alle kostnadene
til flytting av infrastrukturen, som planlegging, gjennomføring
og idriftsetting av anlegg. Eierens og kommunens administrative
kostnader til arbeidet med flytting kan tas med. Kostnadene skal
ikke overskride selvkost.
Kommunen kan inngå avtaler med grunneiere, utbyggere
og eieren av infrastrukturen om innbetaling av kostnadsbidrag, forskuttering
og sikkerhetsstillelse, sluttoppgjør og andre forhold av betydning
for flytting av infrastruktur.
Bestemmelsene i § 12 A-2 andre ledd og § 12 A-10 gjelder
tilsvarende for hensynssoner etter denne paragrafen.
Departementet kan gi forskrift om flytting av
infrastruktur etter denne paragrafen.
Ny § 16-5 a skal lyde:
§ 16-5 a Ekspropriasjon til gjennomføring
av infrastrukturtiltak i hensynssoner med krav om grunneierfinansiering
mv.
Grunneiere eller festere innenfor en hensynssone fastsatt
etter § 12 A-1 kan etter samtykke fra kommunestyret foreta ekspropriasjon
til gjennomføring av infrastrukturtiltak som er omfattet av krav
om grunneierfinansiering etter § 12 A-2 første ledd bokstav a og
c.
Ekspropriasjon etter første ledd kan bare foretas dersom
det foreligger samtykke fra kommunestyret innen ti år etter at reguleringsplanen
er kunngjort etter § 12-12 femte ledd.
Kostnadene til ekspropriasjon etter paragrafen
her skal tas med i utregningen av kostnadsbidraget som gjelder for
grunneierfinansiering, jf. § 12 A-4 tredje ledd bokstav b.
§ 17-1 skal lyde:
§ 17-1 Adgangen til å inngå utbyggingsavtale
Med utbyggingsavtale menes en avtale mellom kommunen
og grunneiere eller utbyggere om utbygging av et område, som har
sitt grunnlag i kommunens planmyndighet etter denne loven, og
som gjelder gjennomføring av kommuneplanens arealdel eller
reguleringsplan.
Kommunen kan ikke kreve at det skal
inngås utbyggingsavtale.
Kommunen kan ikke inngå bindende utbyggingsavtale for et
område før kommuneplanens arealdel eller reguleringsplanen
for utbyggingen er vedtatt.
§ 17-2 skal lyde:
§ 17-2 Forutsigbarhetsvedtak om bruk
av utbyggingsavtale
En utbyggingsavtale skal ha
grunnlag i et vedtak fattet av kommunestyret
selv. Vedtaket skal angi i hvilke tilfeller utbygging forutsetter
en utbyggingsavtale, og synliggjøre kommunens forventninger til
avtalen. Vedtaket skal så langt som mulig synliggjøre hvilke områder
som omfattes av vedtaket, og hvilke typer tiltak utbyggingsavtalene forventes
å gjelde.
Kommunen skal legge til rette for medvirkning fra berørte
grupper og interesser for å klarlegge hvilke forutsetninger
som skal til for at et område kan bygges ut.
§ 17-3 skal lyde:
§ 17-3 Utbyggingsavtalens innhold
En utbyggingsavtale kan inneholde bestemmelser om:
-
a. at en grunneier
eller utbygger skal besørge eller helt eller delvis bekoste tiltak
som er nødvendige for gjennomføringen av planvedtak
-
b. forskuttering av offentlig
infrastruktur som er nødvendig for gjennomføring av planvedtak
-
c. antallet boliger
i et område, største og minste boligstørrelse og nærmere krav til
bygningers utforming
-
d. at kommunen eller
andre skal ha fortrinnsrett til å kjøpe en andel av boligene til
markedspris.
Det kan ikke avtales at en grunneier
eller utbygger helt eller delvis skal bekoste, forskuttere, gi lån
til eller på annen måte finansiere sosial infrastruktur som skoler, barnehager,
sykehjem eller tilsvarende tjenester som det offentlige etter lov
skal skaffe til veie.
En utbyggingsavtale kan ikke gjelde
infrastrukturtiltak som er tilstrekkelig etablert i samsvar med
kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan, eller der etableringen
er sikret. Det samme gjelder kostnader til drift av infrastrukturen
og generelle løpende utgifter knyttet til utbygging.
§ 17-4 skal lyde:
§ 17-4 Grunneiers eller utbyggers bidrag
til infrastruktur
Grunneiers eller utbyggers bidrag etter
§ 17-3 første ledd bokstav a skal stå i et rimelig
forhold til utbyggingens art og omfang og den belastningen den
aktuelle utbyggingen påfører infrastrukturen.
Det kan tas hensyn til kommunens bidrag til gjennomføring av arealplanen og
forpliktelser etter avtalen.
Grunneiers eller utbyggers endelige
kostnad ved forskuttering av offentlig infrastruktur etter § 17-3
første ledd bokstav b skal ikke overstige rammene i første ledd.
§ 17-5 skal lyde:
§ 17-5 Samtykke til å fravike reglene
Departementet kan etter søknad gi samtykke til
å fravike reglene i § 17-3 og § 17-4 dersom samfunnsmessige
interesser tilsier det og grunneieren eller utbyggeren
er enig.
§ 17-6 skal lyde:
§ 17-6 Saksbehandling, offentlighet
og klage
Kommunen skal:
-
a. kunngjøre oppstarten av
forhandlinger om utbyggingsavtale
-
b. legge ut
et fremforhandlet forslag til utbyggingsavtale til offentlig
ettersyn med 30 dagers frist for merknader
-
c. kunngjøre
en inngått utbyggingsavtale.
Første ledd gjelder tilsvarende
ved endringer i en inngått utbyggingsavtale, med mindre
endringene er uvesentlige.
For utbyggingsavtale hvor den private
partens forpliktelser etter § 17-3 første ledd bokstav a i all hovedsak omfattes
av § 18-1 og § 18-2, kan kommunen unnta fra kravene i første og
andre ledd, § 17-1 tredje ledd og § 17-2.
En utbyggingsavtale kan ikke
påklages.
§ 17-7 skal lyde:
§ 17-7 Forskrifter
Departementet kan gi forskrift om
krav til inngåelsen av utbyggingsavtaler, typer
av tiltak som kan omfattes eller ikke omfattes, omfanget
av bidrag som kan avtales, hvordan vilkårene i
loven skal anvendes og hvordan avtalevilkårene skal gjennomføres.
Ny § 18-13 skal lyde:
§ 18-13 Infrastruktur med krav om grunneierfinansiering
Det kan ikke kreves opparbeidelse eller refusjon
etter bestemmelsene i dette kapittelet for infrastruktur med krav
om grunneierfinansiering etter kapittel 12 A.
Overskriften til § 19-1 skal lyde:
§ 19-1 Adgang til å gi
dispensasjon
§ 19-1 nytt andre ledd skal lyde:
Det kan ikke dispenseres fra bestemmelsene
i kapittel 12 A, bestemmelsene i kapittel 17 eller saksbehandlingsregler.
§ 19-2 andre ledd skal lyde:
Dispensasjon kan ikke gis dersom hensynene bak bestemmelsen
det dispenseres fra, hensynene i lovens formålsbestemmelse eller
nasjonale eller regionale interesser, blir vesentlig tilsidesatt.
Fordelene ved å gi dispensasjon skal være klart større enn ulempene.
§ 20-1 første ledd bokstav m skal lyde:
-
m. opprettelse av
ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller
opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer
enn ti år, eller matrikkelomforming, arealoverføring, endring
av festegrunn eller andre endringer av grenser for matrikkelenheter,
jf. matrikkellova, unntatt endringer som bare omfatter eierseksjoner
§ 20-4 første ledd bokstav d skal lyde:
§ 20-5 tredje og fjerde ledd skal lyde:
Søknad og tillatelse er heller ikke
nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav
j når tiltaket ikke skal stå lengre enn to måneder.
Søknad og tillatelse er heller
ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 bokstav m når
-
a. tiltaket skjer
som ledd i jordskifte i samsvar med en rettslig
bindende plan
-
b. tiltaket skjer etter krav som nevnt
i matrikkellova § 9 første ledd bokstav g
-
c. eksisterende matrikkelenhet registrert
som offentlig veg skal deles i forbindelse med at ansvaret for administrasjonen
av offentlige veger skal endres mellom staten, et statlig utbyggingsselskap
for veg, fylkeskommunen eller kommunen
-
d. tiltaket behandles som en
grensejustering eller sammenslåing etter matrikkellova.
Nåværende fjerde og femte ledd blir femte og nytt
sjette ledd.
§ 21-2 sjette ledd skal lyde:
De som er nevnt i matrikkellova § 9, med
de begrensningene som følger av matrikkellova § 12 femte ledd, § 15 andre
ledd og § 15 a fjerde ledd, kan søke om tillatelse til å
opprette ny grunneiendom og andre tiltak som nevnt i § 20-1
første ledd bokstav m. Søknaden skal angi
hvordan matrikkelenhetene ønskes utformet, og
angi de aktuelle grenseforløpene med nødvendig klarhet og nøyaktighet.
Søknaden skal også vise hvordan nye
matrikkelenheter og endrede grenser på en hensiktsmessig
måte kan gå inn i en fremtidig utnytting av området, herunder også hvordan
krav til tomtestørrelse, fellesareal og plassering av bebyggelsen
kan oppfylles.
§ 21-4 sjuende ledd skal lyde:
Kommunen kan i en tillatelse om opprettelse
eller endring av eiendom angi i hvilket omfang det ved matrikkelføringen
kan gjøres tilpasninger i nye eller endrede grenser ut over eventuelle
tilpasninger som følger av mindre avvik fastsatt etter matrikkellova
§ 33 tredje ledd tredje punktum. Ved søknad om opprettelse
av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, kan kommunen
sette som vilkår for tillatelsen at festeretten skal gjelde for
et særskilt avgrenset areal, eller at enheten blir opprettet som
grunneiendom.
§ 26-1 første punktum skal lyde:
Opprettelse av ny grunneiendom og andre
tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav m må ikke
gjøres på en slik måte at det oppstår forhold som strider mot denne
lov, forskrift eller plan, eller på en måte som ikke kan
matrikkelføres etter matrikkellova.
§ 33-1 skal lyde:
§ 33-1 Gebyr
Kommunestyret selv kan gi forskrift om gebyr
til kommunen for
-
a. behandling
av søknader om tillatelse, utferdigelse av kart
og attester og for annet arbeid som det etter denne loven eller
forskrift påhviler kommunen å utføre
-
b. dekning
av utgifter etter kulturminneloven § 10 for gjennomføring av undersøkelser
etter kulturminneloven § 9 på eiendommen til den som har anmodet kommunen
om å regulere
-
c. behandling av private
planforslag etter § 12-11 frem til kommunen har avgjort
om forslaget skal fremmes
-
d. behandling
av områderegulering for konsesjonspliktige vindkraftanlegg som nevnt
i § 12-1 tredje ledd
-
e. utgifter til nødvendig
bruk av sakkyndig bistand under tilsyn
-
f. behandling av søknader om
samtykke til ekspropriasjon etter § 16-5 a.
Gebyret skal ikke være høyere
enn de nødvendige kostnadene kommunen har med slike saker. Det
skal framgå av forskriften hvor mye av gebyret som skal dekke utgiftene
til tilsyn. Tiltakshaveren kan selv sørge for de nødvendige
utredningene.
Eieren skal betale gebyr
for kostnadene for behandling av søknad om driftstillatelse og for
driftskontroll til vedkommende myndighet. Gebyrer for driftskontroll kan
helt etter delvis dekkes av årsavgiften.
Kommunen kan ikke kreve gebyr for kostnader
som nevnt i § 12 A-4 andre ledd bokstav c.
I følgende bestemmelser skal «grav- og urnelunder» endres
til «gravplasser»:
§ 11-7 andre ledd nr. 1, § 12-5 andre ledd
nr. 1, § 13-3 andre ledd, § 15-1 og § 15-2 første ledd.
II
I lov 17. juni 2005 nr. 101 om eigedomsregistrering
gjøres følgende endringer:
§ 6 første ledd bokstav d skal lyde:
-
d. opplysningar om matrikkelomforming, arealoverføring,
endring av grenser for festegrunn, grensejustering og klarlegging
av eksisterande grense, eller
§ 10 andre ledd skal lyde:
Ei ny matrikkeleining kan
berre opprettast når det er klart kva for matrikkeleining eller
matrikkeleiningar den nye eininga blir utskilt frå eller oppretta
på. Dette gjeld ikkje ved oppretting av ny grunneigedom,
anleggseigedom eller festegrunn i samsvar med § 9 første ledd bokstav
b til h.
Ny § 15 a skal lyde:
§ 15 a Matrikkelomforming
Ved matrikkelomforming kan det opprettast nye grunneigedommar
og nye anleggseigedommar, og grensene mellom eksisterande grunneigedommar
og anleggseigedommar kan endrast. Før ei slik matrikkelomforming
kan matrikkelførast, skal det vere gitt løyve som for oppretting
av ei ny matrikkeleining, og liggje føre nødvendige fråsegner om
overdraging av eigedomsrett, pantefråfall og konsesjonar for alt
areal som blir overført mellom matrikkeleiningar.
Ei matrikkelomforming kan krevjast av dei som
er nemnde i § 9 første ledd bokstav a til f. Matrikkelomformingar
som omfattar umatrikulerte einingar, kan berre skje i saker som
er kravde etter § 9 første ledd bokstav f, og berre samtidig med
at einingane blir matrikulerte. Kravet skal innehalde samtykke frå
dei som har grunnboksheimel som eigar eller festar av dei matrikkeleiningane
som omforminga får verknad for, og dei som har andre tinglyste rettar
som omforminga får verknad for.
Departementet kan gi forskrift om matrikkelomforming.
§ 24 første ledd skal lyde:
Så snart ei oppretting av
ny matrikkeleining, matrikkelomforming, samanslåing,
endring av festegrunn eller eigarseksjon eller arealoverføring er
ført i matrikkelen, skal kommunen sende melding om dette til tinglysing. Kommunen
skal likevel ikkje sende meldinga før eventuelle klager
over vedtak om løyve etter plan- og bygningsloven § 20-2
eller vedtak etter eierseksjonsloven § 13 er avgjorde.
§ 26 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Kommunen kan likevel rette slike opplysningar
når det blir dokumentert at opplysningane er feil, og dette kjem
av feil i registreringa eller i vedlikehaldet av matrikkelen,
eller når det følgjer av forskrift gitt i medhald av § 17 andre
ledd at slike opplysningar kan klarleggjast utan oppmålingsforretning.
§ 33 tredje ledd første punktum skal lyde:
I ei forretning som gjeld oppretting av ei ny
matrikkeleining eller anna endring av eigedom som krev
kommunalt løyve etter plan- og bygningsloven, skal dei
nye grensene merkjast i marka i samsvar med løyvet.
§ 34 fjerde ledd skal lyde:
Reglane om merking og måling gjeld tilsvarande
for arealoverføring, endring av festegrunn, matrikkelomforming, grensejustering
og klarlegging av eksisterande grense.
§ 41 første ledd tredje punktum skal lyde:
Tilsvarande gjeld for andre måleoppgåver som
blir utførde på oppdrag av stat, statsføretak, fylkeskommune eller
kommune, eller under rettleiing av kommunen eller staten sitt geodetiske
fagorgan.
III
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Departementet kan gi nærmere overgangsbestemmelser.