Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Torbjørn
Vereide og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg
og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen
og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø
og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet, Stian Bakken,
og fra Rødt, Emma Watne, viser til Representantforslag 210
LS (2024–2025) fra Rødt om å forsvare normalarbeidsdagen, styrke
fagbevegelsens innflytelse og reversere tidligere svekkelser av
arbeidsmiljøloven.
Komiteen registrerer
at forslagsstillerne fremmer en rekke forslag som blant annet omhandler
direkte lovendringer i arbeidsmiljølovens regler om gjennomsnittsberegning
av arbeidstid, endringer i reglene om overtidsbetaling for deltidsansatte,
innstramminger i reglene om hva som skal regnes som turiststed etter
helligdagsfredloven, å sikre at bedrifter med tariffavtaler blir
prioritert ved offentlige oppdrag, og endringer i reglene om natt-
og søndagsarbeid for ansatte i varehandelen og ansatte som jobber
alene om natten.
Komiteen viser
til at i denne innstillingen er representantforslagets bokstav B
behandlet, det vil si anmodningsforslagene. Det vises til Innst.
466 L (2024–2025), der representantforslagets bokstav A er behandlet,
det vil si lovforslaget.
Komiteen viser til
partienes merknader under representantforslagets ulike forslag under.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens
ambisjoner i Hurdalsplattformen om å styrke arbeidstakeres rettigheter
i et arbeidsliv i endring. Disse medlemmer vil
fremheve høy organisasjonsgrad og sterke fagorganisasjoner på både arbeidstaker-
og arbeidsgiversiden som kjernen i den norske arbeidslivsmodellen.
Den norske arbeidslivsmodellen har gitt oss et arbeidsliv med høy
produktivitet og et samfunn med høy tillit og stor omstillingsevne.
Disse medlemmer mener
den norske arbeidslivsmodellen gir Norge et unikt konkurransefortrinn. Samtidig
utgjør det organiserte arbeidslivet førstelinjeforsvaret mot sosial
dumping, arbeidslivskriminalitet og konkurransevridning mellom virksomheter.
Disse medlemmer ønsker
et organisert og trygt arbeidsliv som bygger på hele, faste og direkte
stillinger. Et velorganisert arbeidsliv er en forutsetning for et
trygt familieliv. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen har gjennom
stortingsperioden tatt initiativ til og gjennomført flere endringer
for å styrke det organiserte arbeidslivet og arbeidstakeres rettigheter
spesielt. Disse medlemmer viser her
til at det i denne stortingsperioden etter forslag fra Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
blant annet har blitt gjennomført en dobling av fagforeningsfradraget,
kollektiv søkmålsrett ved ulovlig innleie er gjeninnført, arbeidstakeres
rettigheter i forbindelse med nedbemanning i konsern er styrket,
det er innført pensjon fra første krone, den generelle adgangen
til å ansette folk midlertidig er opphevet, og regelverket for innleie
fra bemanningsforetak er strammet inn. Samtidig erkjenner disse medlemmer at utfordringene med
useriøsitet, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet ikke er løst
med dette. Disse medlemmer mener utfordringene
vi står overfor nå og i årene fremover, med stadig økende alvorlighetsgrad
på arbeidslivskriminalitetssakene, fordrer tydelige lovbestemmelser,
tilstrekkelige hjemler og et godt samspill med partene i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser
videre til regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
som ble lagt frem 1. oktober 2022. Disse medlemmer merker
seg statsminister Jonas Gahr Støres uttalelser på LO-kongressen
7. mai 2025 om at regjeringen vil komme med en ny handlingsplan
mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at forslagene samlet
sett innebærer en betydelig endring av maktbalansen i arbeidslivet
og et uheldig inngrep i partenes frie forhandlingsrom. Et fleksibelt
og balansert regelverk er avgjørende for å sikre verdiskaping, høy
sysselsetting og tilpasning til ulike bransjers behov.
Disse medlemmer viser
til at flere av forslagene legger opp til en standardisering av
arbeidstid og organisasjonsmønstre som i liten grad hensyntar et
moderne og mangfoldig arbeidsliv. Samtidig vil mange av tiltakene innebære
mer byråkrati og mindre lokal tilpasning.
Etter disse medlemmers vurdering
er det ikke behov for ytterligere regulering av forhold som i dag
i stor grad håndteres godt gjennom dialog mellom arbeidsgivere og
arbeidstakere. For mye detaljstyring fra politisk hold svekker partsmodellen
og undergraver arbeidsgivers mulighet til å lede og organisere virksomheten.
Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslagene i Representantforslag 210 LS (2024–2025),
S-delen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at forslagsstillerne blant annet vil stramme
inn på adgangen til å gjennomsnittsberegne arbeidstid etter arbeidsmiljøloven
kapittel 10. Disse medlemmer ønsker
ikke å innskrenke adgangen til gjennomsnittsberegning av arbeidstid,
hverken i antall timer eller at en fagforening med innstillingsrett
må godkjenne unntak i større grad enn i dag. Tvert imot bør det
vurderes om reglene for gjennomsnittsberegning bør justeres i motsatt
retning, da de treffer dårlig og setter begrensninger for hvordan
for eksempel sesongarbeidere jobber i landbruket. Flere bransjer,
inkludert statsrådens eget departement, bryter arbeidsmiljølovens
regler om arbeidstid jevnlig. Det viser bare at det er et behov
for større fleksibilitet i deler av arbeidslivet. Disse
medlemmer viser til at Høyre ønsker å legge til rette for fremtidsrettede
arbeidslivsreguleringer som ivaretar behovet for fleksibilitet og
tilpasning for arbeidstakere og arbeidsgivere, og åpne for delvis
uavhengige stillinger med sterkere vern enn dagens uavhengige stillinger.
Disse medlemmer viser
videre til regulering av søndagsåpne butikker og er ikke enige med
forslagstillerne i at denne adgangen bør strammes inn ytterligere. Disse medlemmer mener kommunene selv
må få bestemme hvorvidt det skal være tillatt med søndagsåpne butikker
i hele eller deler av kommunen, og vil avskaffe begrensninger som
gjelder butikkers størrelse.