I
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende
endringer:
§ 1 tredje ledd nytt femte punktum skal lyde:
Hvis klagebehandlingen
i riksvalgstyret ikke er avsluttet når Stortinget avgjør om valget
er gyldig, kan stortingsrepresentantenes fullmakter bare godkjennes
midlertidig.
§ 1 sjette ledd skal lyde:
Ved omvalg og nye valgoppgjør som riksvalgstyret, Stortinget eller Høyesterett påbyr etter valgloven § 17-1, jf. §§ 16-11 og 15-1 eller § 16-12,skal
fullmaktene prøves så snart som mulig. Hvis
det skal holdes omvalg, skal de nyvalgte representantene bli sittende
i vervet inntil omvalget er endelig godkjent.
§ 3 andre ledd andre punktum skal lyde:
Den skal så langt det er nødvendig gjennomgå
og gjøre rede for innholdet av de dokumentene som i henhold til
valgloven er innkommet til Stortinget, i dengrad de
angår fullmaktsavgjørelsene.
§ 3 nytt sjette ledd skal lyde:
Den forberedende fullmaktskomité
kan avgi innstilling om forlenget eller utsatt valgting eller omvalg
ved ekstraordinære hendelser, jf. valgloven § 18-1.
§ 13 fjerde ledd skal lyde:
Valgkomiteen gir Stortinget
meldingom oppnevnelsene.
§ 14 nr. 1 skal lyde:
-
1. Arbeids- og sosialkomiteen:
Saker om arbeidsmarked og arbeidsmiljø, arbeidsrettete ytelser,
pensjoner, sosiale stønader og politikk for
personer med funksjonsnedsettelse.
§ 14 nr. 3 skal lyde:
-
3. Familie- og kulturkomiteen:
Saker om familie, barn og ungdom, likestilling, forbrukersaker,
herunder saker om gjeldsordning, kirke, tros- og livssynssamfunn,
kultur og kulturminner.
§ 14 nr. 7 skal lyde:
-
7. Kommunal- og forvaltningskomiteen:
Saker om kommunal forvaltning, regional- og distriktspolitikk, rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, innvandringspolitikk, boligforhold,
bygningssaker, regional planlegging, nasjonale minoriteter, samiske
spørsmål unntatt reglene om valg til Sametinget.
Generelle saker om elektronisk kommunikasjon, digitalisering og
kunstig intelligens. Saker om organisering og virkeområde
for statlig forvaltning, statens fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk,
herunder lønnsforhold, bevilgninger til Det kongelige hus og partistøtte.
§ 14 nr. 9 skal lyde:
-
9. Næringskomiteen:
Saker om nærings-, industri- og handelsvirksomhet, romvirksomhet,skipsfart,
statlig eierskapspolitikk, statsgaranti ved eksport mv., konkurranse-
og prispolitikk, landbruk, jordbruksavtalen, matpolitikk, fiskeri,
fangst, reindriftsavtalen,akvakultur
og laksefiske.
§ 14 nr. 10 skal lyde:
§ 16 første ledd nytt andre punktum skal
lyde:
Utenriks- og forsvarskomiteens
valgte leder, jf. § 20 første ledd, er den utvidete utenriks- og
forsvarskomiteens leder.
Nåværende andre punktum blir nytt tredje
punktum.
§ 25 fjerde ledd tredje punktum skal lyde:
Bestemmelsene i første til tredje ledd gjelder
tilsvarende for slike møter, herunder at digital
deltakelse må skje uten at utenforstående får tilgang til eller
kan følge med på møtet.
§ 26 andre ledd skal lyde:
Komitévedtak fattes ved
alminnelig flertall. Dersomen avstemning
viser like mange stemmer for og imot, er komitélederens
stemme utslagsgivende. Andre punktum gjelder ikke ved personvalg,
herunder av saksordfører. I komitélederens fravær er fungerende
komitéleders stemme utslagsgivende.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Beslutning om komitéhøring
Komiteen kan avholde muntlige
eller skriftlige høringer. Med muntlig høring
menes et møte i komiteen der den mottar muntlige forklaringer fra
personer som den selv anmoder om å komme, eller som søker om å få legge
frem opplysninger for komiteen. Med skriftlig
høring menes at komiteen inviterer til skriftlige høringsinnspill
i en sak den har til behandling.
En tredjedel av medlemmene i komiteen kan kreve at
det skal avholdes høring i en sak komiteen
har til behandling og beslutte hvem som skal anmodes om å møte
til muntlig høring eller
om det skal inviteres til skriftlig høring. Skriftlig høring kan
tre i stedet for eller komme i tillegg til en muntlig høring.
En beslutning om å avholde høring som bare er støttet
av et mindretall av komitémedlemmene, kan ved beslutning i samme
møte av et mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer
bringes inn for presidentskapet til avgjørelse.
Spørsmålet om å avholde høring skal oppføres
som en egen sak i innkallingen til et komitémøte. Bare saker som
er til behandling i komiteen, og der det er valgt saksordfører,
kan være gjenstand for høring.
Det er ikke adgang til å avholde muntlig høring under behandlingen av grunnlovsforslag
i Stortinget. Det er ikke adgang til å holde kontrollhøring når
det er møte i Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen.
For øvrig bør høringer holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller
med møter i Stortinget.
§ 27 a skal lyde:
§ 27 a Gjennomføring av
komitéhøringer
De som anmodes om å møte til muntlig høring
møter frivillig og avgjør selv om de vil besvare komiteens spørsmål.
Komiteen kan etter søknad få presidentskapets samtykke til å dekke
nødvendige utgifter for personer som deltar i en muntlig høring
etter anmodning fra komiteen.
Komiteens muntlige høringer
foregår for åpne dører. Komiteen kan likevel med vanlig flertall
beslutte at høringen helt eller delvis skal foregå for lukkete dører. Et
medlem av komiteen kan kreve at en åpen høring avbrytes for at komiteen
skal behandle den videre fremdriften, herunder forslag om at høringen
skal avsluttes eller fortsette for lukkete dører. Komiteen kan bare motta
taushetsbelagte opplysninger for lukkete dører. Under åpen høring
må komiteens medlemmer ikke gjengi eller vise til opplysninger underlagt
lov- eller instruksfestet taushetsplikt.
Meningsutveksling mellom komitémedlemmene skal
ikke finne sted under en åpen høring.
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer
før høringen. I ekstraordinære tilfeller kan høring kunngjøres
med kortere varsel. Under en åpen høring skal det finnes plasser
for tilhørere. Antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn. Tilhørere
som opptrer forstyrrende, kan bortvises.
Komiteen kan beslutte at det skal tas stenografisk referat
fra en kontrollhøring, jf. reglement for kontrollhøringer.
Beslutning om stenografisk referat fra andre høringer krever samtykke
av presidentskapet. For øvrig kan komiteen beslutte at høringen
skal tas opp på lydbånd. Komiteen kan beslutte at det ikke kan tas
lyd- eller bildeopptak i en høring som for øvrig er åpen.
Komiteen fastsetter selv den nærmere prosedyren for
sinemuntligehøringer, herunder fordeling av taletid,
rekkefølge og antall hoved- og oppfølgingsspørsmål.
Komiteen kan ved alminnelig flertall beslutte
at muntlig høring kan gjennomføres helt eller
delvis ved fjernmøteteknologi. Bestemmelsene i
paragrafen her gjelder så langt de passer.
Kontrollhøringer skal
foregå etter reglement for kontrollhøringer, vedtatt av Stortinget.
Invitasjon til skriftlig
høring skal kunngjøres med en nærmere fastsatt frist. Mottatte skriftlige
høringsinnspill vil som hovedregel bli publisert.
Ny § 27 b skal lyde:
§ 27 b Oppfølging av samiske
interesser
Hvis komiteen overveier
tilråding til Stortinget om vedtak som vil kunne påvirke samiske
interesser direkte, og forslaget ikke har vært gjenstand for konsultasjoner
i samsvar med sameloven kapittel 4, kan komiteen:
-
- invitere
Sametinget eller andre representanter for berørte samiske interesser
til dialog, eller
-
- gi innstilling om
at regjeringen bes gjennomføre nødvendige konsultasjoner og komme
tilbake til Stortinget.
§ 30 første ledd andre punktum skal lyde:
For øvrig kan en tredjedel av komiteens medlemmer
kreve at det sendesanmodning om
statsrådens uttalelse om et representantforslag.
§ 31 sjette ledd første og andre punktum
skal lyde:
En innstilling kan inneholde utkast til lovvedtak
i tilråding eller forslag nåret
lovforslag er grunnlag for innstillingen. Det
samme gjelder der et utkast til lovvedtak er mottatt av Stortinget
og referert og sendt til behandling i en komité eller i presidentskapet,
eller der presidentskapet avgir innstilling i tråd med initiativretten
i § 7 fjerde ledd.
Nåværende andre og tredje punktum blir syvende
ledd. Nåværende syvende ledd blir nytt åttende ledd.
§ 38 tredje ledd skal lyde:
Grunnlovsforslag og representantforslag, sammen med
eventuell begrunnelse, skal snarest gjøres tilgjengelig for representantene.
§ 43 tredje ledd første punktum skal lyde:
Senest 30. november
skal finanskomiteen avgi innstilling om nasjonalbudsjettet og statsbudsjettet,
med forslag til rammevedtak for bevilgninger i samsvar med inndelingen
i rammeområder fastsatt av Stortinget.
§ 43 tredje ledd nytt tredje og fjerde punktum
skal lyde:
Forslag til rammevedtak
må begrunnes i innstillingen og kan ikke fremsettes ved behandlingen
av den etter § 40, med mindre forslaget er ment å rette opp en klar
feil i den avgitte innstillingen. En representant som ikke er medlem av
en partigruppe, kan uansett fremsette forslag til rammevedtak ved
behandlingen av innstillingen.
Nåværende tredje punktum blir nytt femte
punktum.
§ 43 sjette ledd skal lyde:
Fagkomiteenes budsjettinnstillinger skal behandles
av Stortinget senest siste møtedag i desember. Hvis fristen etter fjerde ledd utsettes eller
oversittes, utvides denne fristen med samme antall dager, men ikke
lenger enn til 31. desember. De budsjettvedtakene Stortinget gjør
ved behandlingen av disse innstillingene, er endelige.
§ 46 første punktum skal lyde:
Når en innstilling er avgitt av en komité, skal
den snarest gjøres tilgjengelig for representantene.
§ 47 tredje ledd første punktum skal lyde:
For at kongelige proposisjoner og meldinger
skal kunne påregnes å bli behandlet av Stortinget før Stortinget
avbryter sine forhandlinger i juni, må de fremlegges senest 31. mars.
§ 51 andre ledd nytt andre punktum skal lyde:
Ved debatt i saker om representantforslag
kan én av forslagsstillerne få ordet etter saksordfører.
Nåværende andre til femte punktum blir tredje
til nytt sjette punktum.
§ 51 tredje ledd bokstav a skal lyde:
-
a) Begrensningen gjelder
ikke for saksordførere og den statsråd saken hører under. I alminnelige
politiske debatter, herunder finansdebatt og redegjørelser etter
§ 45 første ledd bokstav a, gjelder begrensningen
ikke for statsministeren og lederne i partigruppene.
§ 65 skal lyde:
§ 65 Ekspedering av avgjorte
saker
Når en sak er avgjort, forberederStortingets
administrasjon nødvendige meddelelser.
Etter presidentens godkjennelseblir meddelelsenekspedert.
Gjelder det adresser fra Stortinget til Kongen eller fremstillinger som
ved særlige anledninger skal gi uttrykk for Stortingets ønsker og
meninger, skal utkast tilslike meddelelserleses opp forStortinget.
§ 66 skal lyde:
§ 66 Underskrift av vedtak
Presidenten underskriver lovvedtak som sendes Kongen
til sanksjon. Vedtakom
endringer i eller tillegg til Grunnloven skal underskrives av Stortingets
president og sekretær.
§ 68 tredje ledd første punktum skal lyde:
Interpellasjonen skal besvares i Stortinget
så snart som mulig og senest én måned etter at den ble sendt til regjeringen, med mindre presidentskapet
samtykker i at den blir besvart på et senere tidspunkt.
§ 70 første ledd andre punktum skal lyde:
Spørsmålet skal være kort, men kan i tillegg
utdypes med inntil 2500 tegn.
§ 70 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Svaret bør i alminnelighet ikke være lenger
enn 5000 tegn.
§ 73 tredje ledd første punktum skal lyde:
De spørsmålene som skal behandles i spørretimen, gjøres tilgjengelige forrepresentantene
før spørretimen begynner.
§ 74 første ledd andre punktum skal lyde:
Presidenten oversender anmodningen til det ansvarlige
regjeringsmedlemmet, som snarest og senest innen tre arbeidsdager enten skal utlevere dokumentet eller
meddele skriftlig hvorfor det ikke er utlevert innen fristen, og
i tilfelle når det vil bli utlevert eller hvorfor det ikke vil bli
utlevert.