Innstilling fra justiskomiteen om Endringer i bilansvarslova (gjennomføring av endringsdirektiv til motorvognforsikringsdirektivet i norsk rett)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i bilansvarslova. Bakgrunnen for endringene er gjennomføring i norsk rett av et nytt direktiv (EU) 2021/2118 om endringer i motorvognforsikringsdirektivet 2009/103/EF.

Endringsdirektivet ble vedtatt i EU 24. november 2021. EØS-komiteen fattet vedtak om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen 14. mars 2025 ved beslutning nr. 68/2025 om endring av EØS-avtalens vedlegg IX (Finansielle tjenester). Ettersom det er nødvendig med lovendringer for å gjennomføre direktivet i norsk rett, deltok Norge i beslutningen med forbehold om Stortingets samtykke, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning.

I proposisjonen vurderes det i hvilken grad gjennomføring av det nye direktivet i norsk rett krever lovendringer. De fleste av endringsdirektivets bestemmelser nødvendiggjør etter departementets vurdering ikke lovendringer, men det anses likevel å være behov for enkelte endringer i bilansvarslova for å gjennomføre direktivet. Endringene som foreslås, gjelder i hovedsak bestemmelsene i direktivets artikkel 10a og 25a, som skal sikre skadelidte erstatning ved insolvens i forsikringsselskapet der motorvognen er forsikret.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse, fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i bilansvarslova. Bakgrunnen for endringene er gjennomføring i norsk rett av et nytt direktiv (EU) 2021/2118 om endringer i motorvognforsikringsdirektivet 2009/103/EF. De fleste av endringsdirektivets bestemmelser nødvendiggjør ikke lovendringer. Noen endringer er det likevel behov for.

Komiteen merker seg at endringene som foreslås, i hovedsak gjelder bestemmelsene i direktivets artikkel 10a og 25a, som skal sikre skadelidte erstatning ved insolvens i forsikringsselskapet der motorvognen er forsikret. I ny § 10 a i bilansvarslova foreslås det en bestemmelse som gir skadelidte rett til erstatning fra et nasjonalt erstatningsorgan i tilfeller der den skadevoldende motorvognens forsikringsselskap er gjenstand for insolvensbehandling eller avvikling. Skadelidte bosatt i Norge vil etter bestemmelsen kunne kreve erstatning fra Trafikkforsikringsforeningen i slike tilfeller. Bestemmelsen fastsetter hovedreglene om erstatningsordningen i insolvenstilfeller og inneholder en forskriftshjemmel for å gi nærmere regler om ordningen. I § 17 første ledd bokstav h foreslås en utvidelse av hjemmelen til å gi forskrift etter bestemmelsen til også å omfatte regler om forsikring for motorvogner som skal eksporteres fra Norge. Komiteen gir sin tilslutning til dette.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i bilansvarslova (gjennomføring av endringsdirektiv til motorvognforsikringsdirektivet i norsk rett)

I

I lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogner gjer gjøres følgende endringer:

I kapittel II skal ny § 10 a lyde:
§ 10 a (skadebot ved insolvens m.m.)

Er trygdelaget til motorvogna som har gjort skaden, under insolvensbehandling eller avvikling som definert i forskrift fastsett av departementet, skal dei trygdelaga som er godkjende etter § 17 fyrste leden bokstav a, bera skaden i lag overfor skadelidarar som bur her i riket, i det same omfanget som trygda hjå trygdelaget ville ha dekt skaden. Skadelidarane kan i slike tilfelle krevje skadebota hjåTrafikkforsikringsforeningen.

Fyrste leden gjeld berre om trygdelaget til motorvogna som har gjort skaden, har løyve til å tilby trygd innanfor EØS-området.

Det felles ansvaret trygdelaga har etter fyrste leden, gjeld også for attsøkjingskrav Trafikkforsikringsforeningen må betale til andre skadebotorgan i samsvar med dei pliktene staten har etter EØS-avtalen.

Departementet kan gje nærare føresegner om skadebotordninga etter denne paragrafen i forskrift.

§ 17 første ledd bokstav h skal lyde:
  • h. trygding for motorvogner som blir ført inn til riket utan å vere registrert her, eller som er registrert her og blir ført ut av riket,

II

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Departementet kan gi overgangsregler.

Oslo, i justiskomiteen, den 27. mai 2025

Helge André Njåstad

Marte Eide Klovning

leder

ordfører