Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til forslaget fra representanter fra Fremskrittspartiet
om behovet for en mer åpen publisering av kriminalstatistikk i Norge,
inspirert av praksisen i Danmark. Komiteen merker
seg at forslaget peker på at det er forskjeller mellom de to landene
når det gjelder til-gjengelighet og omfang av statistikk på innvandrings-
og integreringsfeltet, spesielt innen områder som innvandring, kriminalitet
og innvandringens kostnader.
Komiteen viser til
forslaget som henviser til Danmarks statistikk om innvandring og
kriminalitet publisert av Justitsministeriet, Kriminalforsorgen
og de danske utlendingsmyndighetene, inkludert fengselsstatistikk
og Integrationsbarometeret. Komiteen merker seg
at forslagsstillerne mener at Norge ikke har hatt tilsvarende regelmessig
publisering av slik statistikk siden 2011.
Komiteen merker
seg forslaget som beskriver dansk praksis gjennom Finansministeriet
i Danmark, som årlig kommer med en rapport om innvandringens kostnader
som inkluderer detaljer om merkostnader knyttet til innvandring
og kriminalitet. Denne publikasjonen gir blant annet tall for innvandreres
og danskfødtes nettobidrag til offentlige finanser, fordelt på landgrupper. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener det ikke har vært publisert tilsvarende tall i Norge siden
2017.
Komiteen viser til
at forslaget også peker på en opplevd mangel på åpenhet i politiets
publisering av kriminalstatistikk i Norge. Forslaget argumenterer
for at den manglende åpenheten og regelmessige publiseringen av
statistikk i Norge fører til et dårligere kunnskapsgrunnlag for
politikkutvikling sammenlignet med Danmark, noe som påvirker den
offentlige debatten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svarbrev og er enige i at kriminalstatistikk er en viktig kilde til
kunnskap om kriminalitetens omfang og alvorlighet over tid. Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er gode statistikker på dette området, og datakilder er også
tilgjengelige for forskning og egne analyser. Disse
medlemmer mener at det samtidig er viktig med forskning som
belyser kriminalitetens årsaker. Herunder at kombinasjonen av valid
statistikk og gode analyser på årsaksforhold er grunnleggende viktig
for en kunnskapsbasert kriminalpolitikk som både forebygger og bekjemper
kriminalitet – også blant innvandrere.
Disse medlemmer vil
også, som statsråden, vise til rapport fremlagt i mars 2025 fra
ekspertgruppen som Justis- og beredskapsdepartementet oppnevnte
i august 2024, om tiltak for barn som begår gjentatt eller alvorlig kriminalitet. Disse medlemmer mener at rapporten med
sine statistikker, analyser og relevante kildehenvisninger er et
viktig grunnlag for å utvikle politikk på dette viktige området.
Disse medlemmer er,
også som statsråden, enige i at statistikk, forskning og annen erfaringsbasert kunnskap
fra Danmark og Sverige er viktig, både for politikkutforming og
opplyst offentlig debatt om et viktig samfunnsspørsmål.
Disse medlemmer viser
for øvrig til statsrådens svarbrev med kommentarer til de konkrete
forslagene i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at kunnskap om samfunnsutfordringene samfunnet står
overfor, alltid må danne grunnlaget for politikkutviklingen, og
ser behovet for å tilgjengeliggjøre bedre statistikk på innvandring-
og kriminalitetsområdet. Disse medlemmer er
positive til forslaget fra Fremskrittspartiet om en større åpenhet
på området, og støtter forslag 9 om å gjennomføre en statistikkutredning av
hele kriminalitetsfeltet, inkludert politi, påtalemyndighet og kriminalomsorg. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette punktet oppsummerer alle de andre punktene i det store
og det hele.
Videre viser disse medlemmer til
at Nordisk råd bør kunne kobles på for å diskutere muligheten til
å sammenlikne statistikk mellom landene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det er svært store forskjeller
i publiseringen av statistikk mellom Danmark og Norge på innvandrings-
og integreringsfeltet. Disse medlemmer har
merket seg at dette spesielt gjelder områder med omfattende berøringsangst,
som innvandring og kriminalitet samt innvandringens kostnader.
Disse medlemmer vil
peke på at forskjellene mellom Norge og Danmark viser seg blant
annet ved at det i Danmark har blitt publisert omfattende statistikk om
innvandring og kriminalitet helt siden 2007. Denne statistikken
om innvandring og kriminalitet publiseres i Danmark både av Justitsministeriet,
Kriminalforsorgen og de danske utlendingsmyndighetene blant annet i
fengselsstatistikken samt i det såkalte Integrationsbarometeret.
Disse medlemmer peker
videre på at dette står i stor kontrast til situasjonen i Norge,
hvor det ikke eksisterer en fast regelmessig publisering av statistikk
om innvandring og kriminalitet. Dette er ikke publisert siden 2011,
med unntak av SSB-oppdrag med Fremskrittspartiet som oppdragsgiver.
Disse medlemmer viser
videre til at forskjellene mellom Norge og Danmark illustreres ved
at Finansministeriet i Danmark årlig publiserer en rapport om innvandringens
kostnader, som også er åpen om merkostnadene knyttet til innvandring
og kriminalitet. Publikasjonen er omfattende og gir blant annet
tall for innvandreres og danskfødtes nettobidrag til offentlige finanser
på landgruppenivå og med fordeling etter de landgruppene som skiller
seg klarest ut i kriminalitetsstatistikken, såkalte MENAPT-land. Disse medlemmer peker på kontrasten ved
at det i Norge derimot ikke er publisert tall for innvandringens
kostnader siden 2017, basert på tall helt tilbake til 2013. Også
dette var for øvrig basert på initiativ fra Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer vil
påpeke at den politiske berøringsangsten på dette området også gjør
seg gjeldende ved manglende åpenhet i politiets egen publisering
av kriminalstatistikk, som blant annet er blitt mindre åpen og tilgjengelig
enn den var tidligere. Disse medlemmer viser
herunder også til at flere sentrale statistikker fra politiet, som
statistikken om dekningsgrad i politiet, også er lagt ned fra 2021.
Dette skjer til tross for at denne, slik disse
medlemmer ser det, er mer aktuell enn noen gang i en tid hvor
antall politiårs-verk er kuttet med over 420 til tross for en stor
økning i ungdomskriminaliteten og hvor svenske kriminelle nettverk
har fått fotfeste i Norge. Disse medlemmer viser
til at de siste årene har Fremskrittspartiet på denne bakgrunn innhentet
egen statistikk om utviklingen innen ungdomskriminalitet fra politidistriktene
og Politidirektoratet samt utarbeidet egen statistikk om politidekning.
Disse medlemmer mener
dette i sum har ført til at kunnskapsgrunnlaget for politikkutvikling
er langt dårligere i Norge enn i Danmark. Slik disse
medlemmer ser det, er denne situasjonen udemokratisk og noe som
ikke kan vedvare.
Disse medlemmer mener
det er grunn til å søke et så bredt samarbeid med våre naboland
som mulig, for å sikre en mest mulig likeartet statistikk og registerføring
av de opplysninger som representantforslaget omhandler. Slik disse medlemmer ser det, vil dette gi
et best mulig komparativt bilde for felles nordisk samarbeid på
dette saksfeltet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en statistikkutredning av hele kriminalfeltet inkludert politi, påtalemyndighet
og kriminalomsorg.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for at det årlig publiseres statistikk om innvandrere og kriminalitet
etter mønster av tilsvarende publisering i Danmark og med samme
detaljeringsnivå. Publiseringen bør som i Danmark både skje i regi
av Statistisk sentralbyrå, Justis- og beredskapsdepartementet og
andre etater som for eksempel politiet og kriminalomsorgen.»
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for at det fremlegges en årlig publikasjon om innvandringens kostnader
i form av innvandreres nettobidrag til offentlige finanser etter
mønster av tidligere arbeider med Brochmann-rapporten og publiseringen
i Danmark. Publiseringen bør ha samme grad av åpenhet som i Danmark
med blant annet publisering fordelt etter enkeltland, innvandringskategori
og fluktbakgrunn. Herunder bør det også publiseres tall for kostnader
knyttet til kriminalitet som i Danmark.»
«Stortinget ber regjeringen gjenopprette
politiets publisering av statistikk for politidekning, som skal
publiseres hvert kvartal og årlig slik som tidligere.
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det etableres en nasjonal oversikt med statistikk over utviklingen
i antall gjengmedlemmer i Norge slik som i Danmark og Sverige.»
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for en mer detaljert, åpen og tilgjengelig statistikkpublisering
på nett i en statistikkbankløsning for politiets statistikk både
på nasjonalt nivå og politidistriktsnivå slik som på andre samfunnsområder
som utdanning, helse, økonomi osv. Denne bør samles på en side i
en statistikkbankløsning for å sikre lett tilgang til statistikken,
slik det er gjort på andre samfunnsområder.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at alle politidistrikt rapporterer tertialt eller årlig på kriminalitetsutviklingen,
og at rapporteringen er standardisert og lik over hele landet.»
«Stortinget ber regjeringen oppdatere
kriminalstatistikken med nye og mer relevante lovbruddsgrupper, som
for eksempel statistikk for overfallsvoldtekter, knivvold, gruppevold
osv.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det publiseres statistikk for utviklingen innen barne- og
ungdomskriminalitet i politidistriktene og nasjonalt med økt detaljeringsgrad,
spesielt rettet mot utviklingen innen gjeng- og æresrelatert kriminalitet.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å utvikle en sammenliknbar publisering av ungdoms- og gjengkriminalitet
i Norge, Sverige og Danmark.»