1.1.1 Bakgrunn
Forvaltningens adgang til å inngå leieavtaler
er regulert flere steder. De sentrale regelverkene er bevilgningsreglementet
fastsatt av Stortinget og rundskriv R-110 fra Finansdepartementet.
Innenfor visse rammer gir disse reglene departementene fullmakt
til å inngå avtaler om leie av lokaler til ordinær drift og nødvendig kontorutstyr.
Grunnloven gir imidlertid ikke staten adgang til å ta opp lån uten
at Stortinget har samtykket til det.
I desember 2023 ble det kjent
at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) hadde inngått en låneavtale
med utleieren av kontorlokalene som de leier. Lånet skulle finansiere
tilpasninger i lokalene. Da avtalen ble kjent, ble det ble reist
spørsmål ved hvilke fullmakter statlige virksomheter har til å inngå
avtaler om leie av lokaler utover budsjettåret. Det ble også diskutert
om det er staten som leietaker eller utleier som skal finansiere
kostnadene for å tilpasse lokaler, og om statlige virksomheter i
realiteten enkelte ganger tar opp lån når de inngår leieavtaler.
Spesielt ble det problematisert at avtaler om
såkalt investeringsleie kan inneholde
elementer som ligner på lån. Investeringsleie innebærer, enkelt
forklart, at tilpasninger/investeringer i lokalene som leietaker
ønsker, finansieres ved en økt husleie i stedet for en engangskostnad.
I mars 2024 la et utvalg ledet
av Svein Gjedrem frem en rapport om NSMs leie
av Snarøyveien 36 (NSM-utvalget). Rapporten konkluderte med
at avtalen om lån som NSM inngikk sammen med den endelige husleieavtalen,
var i strid med Grunnloven § 75 bokstav b. Loven fastsetter at forvaltningen
ikke har adgang til å ta opp lån, med mindre Stortinget har samtykket
til dette. Utvalget tok ikke direkte stilling til lovligheten av
investeringsleie, men påpekte at slike avtaler normalt vil bli dyrere
for staten enn å betale investeringer/tilpasninger som en engangskostnad,
fordi utleier vil ha et krav om avkastning, ofte i form av rente.
Utvalget mente derfor at slike avtaler bør unngås. Finansdepartementet
opplyser i brev til Riksrevisjonen at det har oppfattet at utvalgets
anbefaling om finansiering av spesialtilpasninger ved bevilgning
i forkant, i stedet for ved såkalt årlig investeringsleie, gjaldt
særlig når det gjøres sikkerhets- og spesialtilpasninger i bygget
som primært har verdi for leietaker og som det derfor ikke vil være
et velfungerende marked for, jf. kapittel 7 punkt 7.2 i NSM-rapporten.
Utvalget vurderte også at Justisdepartementets
styring og oppfølging av NSM ikke hadde vært tilfredsstillende.
Blant annet hadde departementet ikke fulgt opp om NSM benyttet Statsbygg
som rådgiver. Med utgangspunkt i gjennomgangen av NSMs leiesak tilrådde
utvalget justeringer av statens eie- og leiepolitikk og tilhørende
relevante regelverk i følgende hovedpunkter:
-
Departementene må
forsikre seg om at viktige langsiktige leieavtaler er i tråd med
regelverket og innenfor budsjettrammene.
-
Når et leiebygg må tilpasses på grunn av
sikkerhet eller lignende, bør investeringen finansieres direkte gjennom
bevilgning og ikke gjennom fremtidig leie.
-
Budsjettstyring skal skje gjennom årlige
budsjetter, og virksomhetene skal unngå kontinuerlige budsjettprosesser
om tillegg gjennom året.
-
Finansdepartementets rundskriv R-110 bør
tydeliggjøre hvilke vilkår som gjelder for fullmakten til å inngå
leieavtaler utover budsjettåret.
-
Bygge- og leiesaksinstruksen, som blir
vedtatt ved kongelig resolusjon, bør inkludere at Statsbygg brukes
som rådgiver ved inngåelse av større leiekontrakter, og at alle
statlige virksomheter skal følge Statsbyggs retningslinjer for leiekontrakter.
NSM-saken har vist at det er en risiko
for at statlige virksomheter kan ha inngått avtaler som ikke er
i tråd med Grunnloven og de fullmaktene Stortinget for øvrig har
gitt ved inngåelse av leiekontrakter. NSM-utvalget har også avdekket
risiko som gir grunnlag for å se nærmere på hvordan departementene
følger opp leieavtalene innenfor sine ansvarsområder.
I tillegg 1 til Dokument 1 (2023–2024) rapporterte Riksrevisjonen
til Stortinget om at det er kritikkverdig at det er inngått en ulovlig
låneavtale for å finansiere NSMs framtidige behov for lokaler, og
at Justis- og beredskapsdepartementet ikke har fulgt opp flytting
og låneavtalen i sine etatsstyringsmøter i tilstrekkelig grad.