Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt,
Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser
til Dokument 3:8 (2024–2025) om Riksrevisjonens undersøkelse av
statlige virksomheters leieavtaler for lokaler i markedet.
Komiteen viser til
at staten er en svært stor leietaker i eiendomsmarkedet, med leieutgifter
på 11,9 mrd. kroner fordelt på 1 400 leieforhold i privatmarkedet
og 5,4 mrd. kroner på leie av lokaler fra Statsbygg, til sammen
leiekostnader for staten på 17,3 mrd. kroner i 2023.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonens to hovedkonklusjoner, er:
Komiteen noterer
seg at disse to hovedkonklusjonene bygger på følgende hovedfunn:
-
Dagens regelverk
setter ikke klare rammer for hvilke driftsutgifter som kan dekkes
gjennom fremtidig husleie.
-
Én virksomhet har inngått avtale om lån.
-
Av de undersøkte leieforholdene har 9 pst.
avtaler med lånelignende vilkår.
-
Av de undersøkte leieforholdene har 23
pst. avtaler med investeringsleie.
-
To virksomheter har kontraktsforpliktelser
som krever ekstra bevilgninger i avtaleperioden.
-
Departementene følger i varierende grad
opp at underliggende virksomheter benytter Statsbyggs rådgivningstjeneste.
-
Departementene har i liten grad fulgt opp
at aktuelle saker blir lagt frem for Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
-
Departementene har kun i begrenset omfang
tatt ansvar for aktiv porteføljestyring av leide lokaler.
-
Det er i dag ikke krav om å utarbeide oversikter
over fremtidige leieforpliktelser i staten.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens overordnede vurdering om at det er kritikkverdig:
-
At enkelte departementer
og flere statlige virksomheter har inngått avtaler om leie av lokaler
som ikke er i henhold til gjeldende regelverk.
-
At departementene ikke har hatt tilstrekkelig
styring og kontroll med at underliggende virksomheter følger rutinene
som er etablert for å sikre at regelverket blir fulgt.
-
At Medietilsynet har inngått en låneavtale
i strid med regelverket.
Komiteen merker
seg at det i 2018 ble gjennomført en områdegjennomgang på oppdrag
fra Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som
viste at staten inngår leieavtaler i markedet over markedspris og
med større arealbruk enn private. Konklusjonen fra områdegjennomgangen
berører ikke Riksrevisjonens rapport direkte, men komiteen bemerker
likevel betydningen av at regjeringen følger opp områdegjennomgangen
og forsikrer seg om at det gjøres et målrettet arbeid for å sikre
innsparinger gjennom en mer profesjonell håndtering av statens innleie
av lokaler.
Komiteen merker
seg også at en viktig motivasjon for Riksrevisjonens rapport er
den kombinerte innleie- og låneavtalen som Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
inngikk for Snarøyveien 36. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen fant dette leieforholdet kritikkverdig, samt
at det førte til et eget arbeid fra et utvalg som i mars 2024 avleverte
rapporten NSMs leie av Snarøyveien 36. Komiteen går
ikke nærmere inn på denne saken siden den tidligere er blitt grundig
behandlet av Stortinget.
Komiteen merker
seg videre at Riksrevisjonen mener en leieavtale inngått av Kultur-
og likestillingsdepartementet for Medietilsynet har ulovlige låneelementer
i seg, at 16 av 174 undersøkte leieforhold hadde lånelignende vilkår
i seg, og at 40 av 174 leieforhold innebar tilpasninger av lokalene
eller innkjøp som fremstår som såkalt investeringsleie som kan innebære
et krav om avkastning på utleierens investerte kapital. Komiteen merker seg også at to virksomheter
har hatt forpliktelser som gjør det nødvendig med ekstra bevilgninger
i avtaleperioden.
Komiteen er videre
enig med Riksrevisjonen i at virksomhetene i større grad burde ha
benyttet Statsbyggs rådgivningstjeneste, og at departementene burde sikret
at aktuelle saker ble lagt frem for Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet,
som har et overordnet ansvar for store deler av statens eiendomsforvaltning.
Komiteen understreker
at Riksrevisjonens oppgave er å ettergå hvorvidt Stortingets vedtak
i lovsak, bevilgningsvedtak eller andre vedtak er fulgt opp på ryddig
og etterprøvbart vis. Det har Riksrevisjonen også gjort i denne
saken.
Komiteen merker
seg samtidig at Riksrevisjonen påpeker at det i praksis kan være
vanskelig å definere klart når avtaler med utleiere kan ha ulovlige
låneelementer i seg. Dette har også sammenheng med at det profesjonelle
utleiemarkedet har stor frihet til å velge ulike kontraktsmodeller
og med tiden har utviklet mer kompliserte avtaleløsninger enn man
hadde tidligere, noe som naturlig nok også vil smitte over på leieforhold hvor
staten står som leietaker.
Komiteen anbefaler
derfor at digitaliserings- og forvaltningsministeren igangsetter
en gjennomgang av instruks om håndtering av bygge- og leiesaker
i statlig sivil sektor, FOR-2012-01-20-39. Formålet vil både være
å sikre ryddige og lett forståelige kontrakter og forhindre fremtidige
kritikkverdige – og i verste fall ulovlige – leiekontrakter.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, på bakgrunn
av Riksrevisjonens undersøkelse, jf. Dokument 3:8 (2024–2025), igangsette
en gjennomgang av instruks om håndtering av bygge- og leiesaker
i statlig sivil sektor for å redusere risikoen for at det inngås
leieavtaler med ulovlige forpliktelser for staten.»