Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser
til Dokument 8:241 S (2024–2025) punkt 1, som er forslag om at regjeringen skal
nedsette et utvalg med mandat til å utrede hvordan et lobbyistregister
hjemlet i åpenhetsloven eller annen egnet lov kan innføres, og deretter
komme tilbake til Stortinget med lovforslag om innføring av et slikt register.
Representantforslaget er inspirert av det finske Öppenhetsregistret,
som ble innført 1. januar 2024.
Presidentskapet viser
til at kommunal- og distriktsministeren i sin uttalelse til forslaget
som gjelder nedsettelse av et utvalg som skal utrede hvordan et
lobbyistregister ved lov kan innføres, har vist til at det før det
igangsettes et slikt utvalgsarbeid, bør vurderes grundig hva som
er problemet, og om et lobbyistregister er den beste og rette løsningen
på problemet. Blant annet vil det være nødvendig å definere og avgrense
hva som ligger i lobbyvirksomhet og påvirkning, hvor det innen OECD
bare er rundt halvparten av landene som har en definisjon av lobbyisme.
Kommunal- og distriktsministeren viser også til at en del av de
hensyn et lobbyistregister skal ivareta, allerede er ivaretatt av
andre virkemidler som e-innsyn og publiserte kalenderoppføringer.
I tillegg kommer at Norges NOU-system og offentlige høringer ivaretar
at politikkutformingen er kunnskapsbasert og at forslag kan diskuteres
offentlig.
Presidentskapets
flertall, alle unntatt femte visepresident Ingrid Fiskaa,
mener det på denne bakgrunn ikke bør vedtas et anmodningsforslag
til regjeringen om å nedsette et utvalg for å utrede hvordan et lobbyistregister
kan innføres og komme tilbake til Stortinget med lovforslag om innføring
av et slikt register.
Dokument 8:241 S (2024–2025) punkt 2 gjelder etablering
av et lobbyistregister for Stortinget. Forslagsstillerne ber Stortingets
presidentskap utrede og legge frem forslag til hvordan en registreringsordning
for lobbyister som oppsøker Stortinget for å påvirke forberedelsen
eller avgjørelsen i en sak, kan innføres gjennom endringer i Stortingets
forretningsorden.
Lignende forslag om innføring av lobbyistregister for
Stortinget er fremmet flere ganger tidligere, senest i Dokument
8:2 S (2023–2024) og Dokument 8:11 S (2023–2024), uten at disse
har fått flertall i Stortinget.
Presidentskapet ser
det som positivt med oppmerksomhet om lobbyvirksomhet og potensielle
interessekonflikter, både knyttet til regjeringen og Stortinget.
Dette kan bidra til å bevisstgjøre regjeringen og representantene
på de ulike etiske dilemmaer som kontakten med ulike interessegrupper
kan medføre. Et godt samspill mellom beslutningstakerne og dem beslutningene
angår, er viktig i et levende demokrati, og møter mellom politikere
og personer som ønsker å påvirke politiske beslutninger, såkalte
lobbyister, er helt legitimt. Det er samtidig viktig at slik påvirkning
gjøres på en måte som sikrer tilliten til systemet og beslutningsprosessene.
Presidentskapets
flertall kan ikke se at forslagene knyttet til utredning av
lobbyistregister for dem som oppsøker Stortinget og Stortingets
representanter stiller seg i et vesentlig annet lys enn forrige
gang Stortinget tok stilling til dem. Flertallet mener
derfor at Dokument 8:241 S (2024–2025) punkt 2 ikke bør vedtas.
Presidentskapet viser
til at Stortinget har tatt flere grep for å legge til rette for
åpenhet, og viser til endringene i adgangsreglementet for Stortinget
som trådte i kraft 1. oktober 2023. Endringene innebærer at tidligere
stortingsrepresentanter nå må undertegne en erklæring for å få utstedt
adgangskort til Stortinget, hvor det framgår at adgangskortet ikke
skal benyttes til politisk påvirkningsarbeid. Dersom formålet med
besøket er politisk påvirkningsarbeid, skal den tidligere stortingsrepresentanten
registrere seg i Stortingets besøkssystem i resepsjonen.
Presidentskapet viser
også til at det i januar 2024 ble vedtatt endringer i Reglement
om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser,
jf. Innst. 140 S (2023–2024). De vedtatte endringene, som trådte
i kraft 1. mars 2024, har som formål å øke åpenheten om representantenes
verv og økonomiske interesser, og på denne måten sørge for mer oppdatert og
tilgjengelig informasjon.
Etter presidentskapets syn
vil disse endringene bidra til å bevisstgjøre representantene ytterligere
på hvilke forhold som har betydning når vedkommende tar stilling
i saker som er til behandling i Stortinget. Endringene vil også
bidra til større grad av åpenhet om alle forhold ved stortingsrepresentantenes
særskilte eierinteresser og verv som kan ha offentlig interesse.
Presidentskapet viser
også til at Stortingets presidentskap denne våren legger frem innstilling
om oppfølging av Dokument 21 (2023–2024) Rapport fra utvalget til
å gjennomgå Stortingets innsynsregler. Utvalget har gjort en helhetlig
gjennomgang av hvilke regler som skal gjelde for åpenhet om Stortingets
dokumenter.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, mener at endringene i adgangsreglementet, der
tidligere representanter nå må undertegne en erklæring om å ikke
bruke adgangskortet til politisk påvirkningsarbeid, er et steg i
retning mer åpenhet om lobbyvirksomheten. Samtidig mener dette medlem at det er behov for mer
åpenhet. En registreringsordning for dem som oppsøker Stortinget
og representantene for å påvirke saker til behandling, vil være
et naturlig neste steg for å sikre en større grad av innsyn og åpenhet. Dette medlem viser til det eksisterende
besøksregisteret for alle som besøker Stortinget, og mener åpenhet
rundt dette besøksregisteret når det gjelder lobbyvirksomheten,
vil være en praktisk løsning for å få ordningen på plass.
Dette medlem understreker
at ressursene til å drive påvirkningsarbeid er skeivt fordelt, og
at utstrakt lobbyisme derfor gir mer makt til økonomisk sterke og velorganiserte
aktører på bekostning av andre. Mer innsyn vil kunne øke tilliten
og dermed styrke demokratiet.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber Stortingets presidentskap
utrede og legge frem forslag til hvordan en registreringsordning for
lobbyister som oppsøker Stortinget for å påvirke forberedelsen eller
avgjørelsen i en sak, kan innføres gjennom endringer i Stortingets
forretningsorden.»
«Stortinget ber regjeringen nedsette
et utvalg med mandat til å utrede hvordan et lobbyistregister hjemlet i
åpenhetsloven eller annen egnet lov kan innføres, og på bakgrunn
av utvalgets arbeid komme tilbake til Stortinget med lovforslag
om innføring av et slikt register. Forslaget må inneholde registrerings-
og innrapporteringsplikt for lobbyister som bedriver påvirkningsarbeid
overfor stortingsrepresentanter, Statsministerens kontor eller den
politiske ledelsen i departementene, og åpne for at forvaltningen
har adgang til å ilegge sanksjoner ved brudd på reglementet.»
Punkt 3 i Dokument 8:241 S (2024–2025)
er forslag om at regjeringen anmodes om å fremme forslag om å endre
lov om registrering av regjeringsmedlemmers, statssekretærers og
politiske rådgiveres verv og økonomiske interesser slik at tidligere
oppdragsgivere samt innholdet i oppdraget skal oppgis. Dette forslaget
er en oppfølgning av et anmodningsvedtak fra 27. november 2018,
hvor regjeringen ble bedt om å utrede og sende på høring forslag
om endring i lov om registrering av regjeringsmedlemmers verv og
økonomiske interesser, jf. Dokument 8:108 LS (2017–2018), Innst.
54 L (2018–2019) og løse forslag til saken, forslag nr. 2 fra Morten Wold
og Tone Wilhelmsen Trøen.
Presidentskapet viser
til at kommunal- og distriktsministeren i sin uttalelse til forslaget
i punkt 3 fremholder at den daværende regjering høsten 2019 nedsatte
en arbeidsgruppe som skulle vurdere konsekvensene av lovforslaget
i Representantforslag 108 LS (2017–2018). Kommunal- og distriktsministeren
viser videre til svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant
Seher Aydar høsten 2024, der digitaliserings- og forvaltningsminister
Karianne O. Tung opplyste at Kommunal- og distriktsdepartementet
hadde innholdet i rapporten til vurdering som del av et større arbeid med
å vurdere endringer i lov 30. november 2012 nr. 70 om registrering
av regjeringsmedlemmers, statssekretærers og politiske rådgiveres
verv og økonomiske interesser, og at et høringsnotat etter planen
skulle være klart innen utløpet av 2024. Kommunal- og distriktsministeren
opplyser at arbeidet med høringsnotatet er forsinket, og at departementet
tar sikte på at høringsnotatet vil bli ferdigstilt i løpet av 2025.
Presidentskapets
flertall finner på denne bakgrunn ikke å kunne støtte anmodningsforslaget
til regjeringen om å fremme forslag om å endre lov om registrering
av regjeringsmedlemmers, statssekretærers og politiske rådgiveres
verv og økonomiske interesser.
Femte visepresident,
Ingrid Fiskaa, er enig i at det på denne bakgrunnen ikke bør
vedtas et anmodningsforslag til regjeringen nå om å fremme forslag om
å endre lov om registrering av regjeringsmedlemmers, statssekretærers
og politiske rådgiveres verv og økonomiske interesser. Dette medlem vil likevel påpeke at arbeidet
har tatt lang tid, og ser fram til at høringsnotatet blir lagt fram
i løpet av 2025 slik departementet tar sikte på, uten ytterligere
forsinkelser. Målet må fremdeles være at tidligere oppdragsgivere samt
innholdet i oppdraget skal oppgis, som et bidrag til mer åpenhet.