2.2.2 Klimamål
Komiteen viser til
at Norge som part i Parisavtalen, samt gjennom klimaloven, er forpliktet
til å sette klimamål og hvert femte år melde inn forsterkede målsettinger
under Parisavtalen.
Komiteen påpeker
at Stortinget har lovfestet i Prop. 77 L (2016–2017) Lov om klimamål
(klimaloven) et mål om å bli et lavutslippssamfunn i 2050. Formålet med
å lovfeste målet om lavutslippssamfunnet er å legge til rette for
en langsiktig og forutsigbar omstilling. Med lavutslippssamfunn
menes et samfunn der klimagassutslippene er redusert for å motvirke
skadelige virkninger av global oppvarming. Videre er det lovfestet
at utslippene skal reduseres i størrelsesorden 90 til 95 pst. fra
utslippsnivået i referanseåret 1990.
Komiteen viser til
separat saksbehandling i Prop. 129 L (2024–2025) Endringer i klimaloven
(klimamål for 2035) for lovfesting av nye klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre mener at å legge opp til en målsetting
på utslippsreduksjoner på minst 70–75 pst. innen 2035 sammenlignet
med 1990 er uttrykk for Norges høyest mulige og forsvarlige ambisjon.
Disse medlemmer mener
Norges nye klimamål for 2035 under Parisavtalen bør ligge på minst
70–75 pst. sammenlignet med utslippsnivået i 1990. Disse medlemmer vil
understreke at dette målet i hovedsak skal nås gjennom nasjonale
tiltak og i samarbeid med EU. Dette er i tråd med Parisavtalen som
sier at landene skal søke å gjennomføre sine klimamål gjennom hjemlige
tiltak (artikkel 4.2), men anerkjenner at land samarbeider om gjennomføringen
for å kunne ha høyere ambisjoner (artikkel 6.1).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil poengtere at forslaget om å redusere
utslippene med minst 70–75 pst. innen 2035 sammenlignet med utslippsnivået
i 1990 er det nest høyeste målet meldt inn av et industriland under
Parisavtalen per mai 2025. Det er fortsatt ikke fastsatt et eksakt
mål for EU for 2035.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre er opptatt av at folk og næringsliv skal
ha tillit til klimapolitikken. Næringslivet må ha tillit til rammevilkår
som står seg over tid for å kunne ta investeringer i en krevende
omstilling. Folk må oppleve at myndighetene leverer på de målene
man setter seg, og at byrden forbundet med tiltakene har en rettferdig fordeling. Disse medlemmer mener derfor det er viktig
å sette et nytt mål som er i tråd med Parisavtalens krav om progresjon,
samtidig som de er realistiske, ikke skaper konkurranseulemper for
norsk næringsliv eller gir en uforholdsmessig byrde til husholdningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Norge er forpliktet til å melde inn
forsterkede klimamål for 2035. Det er for disse
medlemmer viktig at målene samsvarer med EUs mål, slik at
det sikres like konkurransevilkår med de landene som Norge handler og
samarbeider mest med. Norge bør imidlertid ikke gå lenger enn de
målene EU fastsetter. EUs ambisjoner vil ha stor betydning også
for Norges muligheter til å nå sine mål, og norsk næringsliv bør
så langt som mulig møte de samme klimakravene i Norge og EU. Klimamålene
for 2035 bør være ambisiøse, men også realistiske, oppnåelige og
med en viss fleksibilitet. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer regjeringens forslag
om klimamål på minst 70–75 pst. og at dette lovfestes og meldes
inn til FN.
Disse medlemmer mener
samtidig at det må være en klar prioritet og ambisjon å ta mest
mulig av utslippskuttene under innsatsfordelingen nasjonalt, og
at regjeringen legger dette til grunn for sitt videre arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener regjeringens
forslag om 70–75 pst. utslippsreduksjoner sammenlignet med nivået
i 1990 er svært ambisiøst. Disse medlemmer er
bekymret over at det i Klimameldingen 2035 verken klargjøres hvilke
ytterligere grep regjeringen vil gjennomføre for å nå et slikt mål,
eller redegjøres for konsekvensene av disse for samfunnet og andre
vedtatte samfunnsmål.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener Norges nye klimamål bør ligge nær
en lineær opptrapping mot det lovfestede 2050-målet om 90–95 pst.
utslippsreduksjoner sammenlignet med 1990. Et lineært mål vil bety
63,75–65 pst. utslippsreduksjoner sammenlignet med 1990. Dagens
lovfestede klimamål for 2030 på 55 pst. og målsettingen om 90–95
pst. utslippsreduksjoner innen 2050 er svært ambisiøse målsettinger,
og disse medlemmer mener et klimamål i
tråd med en lineær opptrapping fortsatt vil være et ambisiøst klimamål
for Norge. Disse medlemmer viser til
behandlingen av Prop. 129 L (2024–2025), der disse
medlemmer foreslår en lovfesting av et nytt klimamål for 2035
i tråd med en slik lineær opptrapping, og ønsker videre at dette
ambisjonsnivået meldes inn under Parisavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener videre norske forutsetninger
og ulik innretting av klimamålsetting under Parisavtalen taler for
at Norge ikke bør ha et klimamål prosentvis likt EU, da slik prosentvis
likhet i måltall mellom Norge og EU utgjør et reelt sett høyere ambisjonsnivå
og medfører en større omstillingsbyrde for Norge enn for EUs medlemsland.
Norge hadde i 1990 kommet lenger enn EU i omstillingen av energisystemet,
og Norges gjenværende utslippskilder er både dyrere og mer teknologisk
krevende å utfase enn for europeiske medlemsstater. Videre utgjør
ulik modell for medregnet opptak/utslipp fra skog- og arealbrukssektoren
inn mot den økonomidekkende målsettingen om lag fem prosentpoeng
i reelt ambisjonsnivå. Et likt måltall som EU utgjør derfor et betydelig
høyere ambisjonsnivå for Norge og en større omstillingsbyrde for
norske innbyggere og bedrifter enn i sammenlignbare europeiske land. Disse medlemmer vil understreke at prosentvis
likt måltall som EU under Parisavtalen ikke er en nødvendig forutsetning
for norsk deltagelse i kvotesystemet eller det frivillige klimasamarbeidet
for skog- og arealbrukssektoren og ikke-kvotepliktig sektor.
Disse medlemmer viser
til at et av regjeringens sentrale argumenter for å velge et ambisjonsnivå
på 70–75 pst. er en forventning om at EU vil sette sitt ambisjonsnivå
for 2035 innenfor dette intervallet, og at regjeringen ønsker at
Norges klimamål skal være likt EUs klimamål. Disse
medlemmer mener dette fortsatt er svært uklart. Det pågår
en stor debatt innad i EU om unionens konkurransekraft og klimapolitiske
ambisjoner, der flere medlemsland uttrykker motstand mot dagens klimapolitikk
og det ambisjonsnivået slik Europakommisjonen har tatt til orde
for. Eksempelvis har representanter fra Italias regjering løftet
forslag om et lavere ambisjonsnivå for 2040 på 80 eller 85 pst.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at en målsetting for 2035 basert
på en lineær bane fra et slikt 2040-mål utgjør et intervall mellom 67,75
og 70 pst. Det er videre uavklart om EUs 2035-mål faktisk vil utgjøre
en lineær opptrapping fra et vedtatt 2040-mål. Europakommisjonen
har utsatt fremleggelsen av sitt forslag og vil ikke ha vedtatt
et nytt klimamål for 2035 før Stortinget har ferdigbehandlet Norges
nye klimamål. Regjeringens foreslåtte ambisjonsnivå innebærer dermed
en risiko for at Norge melder inn og låses til et ambisjonsnivå
høyere enn EUs, uten anledning til å senere nedjustere innmeldt
målsetting jf. Parisavtalens artikkel 4(3).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen i Meld. St.
25 (2024–2025) presenterer et kutt av klimautslippene på minimum
70 pst. innen 2035. Videre fremgår det at kuttene skal gjennomføreres
i samarbeid med EU. Klima- og miljøministeren påstår videre at dagens
politikk vil føre til utslippskutt på 47 pst. innen 2035. Disse medlemmer stiller seg svært skeptiske
til de fremskrevne måloppnåelsene og etterlyser mer realisme i ordskiftet
om klima fra regjeringen. Disse medlemmer mener også
at konsekvensene for konkurransekraft og verdiskaping ikke har blitt,
eller blir vurdert, godt nok. Dette fremgår også i svaret fra Energidepartementet
i et brev datert 16. mai 2025, der Finansdepartementet redegjorde
for at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved utslippsreduksjon ikke
er beregnet ut over merkostnaden.
Klima- og miljøministeren har tidligere uttalt
at det ikke er noen motsetning mellom klimapolitikk og sikkerhetspolitikk
«En veldig farlig motsetning noen prøver å skape» (E24.no, 30. mars
2025). Dette stiller disse medlemmer seg
spørrende til, da politikk handler om å ta ansvar og prioritere.
I dagens ustabile sikkerhetspolitiske situasjon er det et stort
behov for å stryke beredskapen og ruste opp. Dersom utbygging av
forsvarsinstallasjoner tar lenger tid eller blir uforholdsmessig
dyre, mener disse medlemmer at dette
i sum svekker beredskapen. Videre foregår det også en storstilt
elektrifisering av samfunnet. Dersom kritisk infrastruktur som eksempelvis
strømnettet tas ut, vil dette svekke vår nasjonale beredskapsevne. Disse medlemmer anfører at dersom operativ
evne svekkes som følge av klimapolitikk, er det beviselig en tydelig
motsetning. Disse medlemmer mener at
beredskap og samfunnssikkerhet alltid må gå først.
Norge har kuttet om lag 9 pst. av utslippene
på 35 år, hvorav deler av kuttet skyldes avvikling av industri og
lavere aktivitet («Laveste klimagassutslipp siden 1990», SSB.no,
5. november 2024). Disse medlemmer mener
videre at en delforklaring til utslippskuttet i industrien skyldes
høye strømpriser som har ført til lavere aktivitet. Denne utviklingen
kan relateres til internasjonale forhold, men også til særnorske
klimamål og avgifter. Disse medlemmer mener
det fremstår særs virkelighetsfjernt, og svært kostnadsdrivende,
at Norge skal klare å innfri de målene som allerede er fastsatt. Disse medlemmer mener at regjeringens
urealistiske mål er skadelig for Norges verdiskapning, konkurransekraft og
beredskap og dermed også for vår egen evne til å håndtere krise
og krig.
Disse medlemmer mener
at en realistisk klima- og miljøpolitikk med realistiske målsettinger,
fri fra symbolske tiltak, vil tjene både norsk økonomi og verdens
globale klima best. Videre fremholdes det at en fornuftig og målrettet
politikk, basert på kost-nytte-prinsippet med bruk av midler der
de gir størst effekt, blant annet gjennom klimakvoter, vil være
mest hensiktsmessig. Disse medlemmer vil
understreke at dette gjelder i sammenheng med realistiske og oppnåelige klimamål,
ellers vil høyere vel være å betrakte som ytterligere bistand via
klimamidler.
Disse medlemmer vil
understreke utfordringene særeuropeiske klimamål utgjør i den globale
konkurransen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen revidere
og nedjustere norske klimamål til mer realistiske nivåer som ivaretar konkurransekraften,
verdiskapingen, kritiske verdikjeder og beredskapen.»
«Stortinget ber regjeringen avvikle
Norges ‘omstillingsmål’.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil poengtere at basert på framskrivingene
av klimagassutslipp i Norge og en videreføring av klimaplanen for
2030 er det de nasjonale utslippene som er anslått til å kunne bli
redusert med 47 pst. i 2035, sammenlignet med 1990. Legger vi til
anslag på forventet effekt av norsk deltakelse i det europeiske
kvotesystemet i tillegg til dagens nasjonale politikk, kan utslippene
bli rundt 67 pst. lavere i 2035.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det er avgjørende at det etableres et eget klimamål for hvor store
kutt Norge skal gjøre i årene framover. Norsk næringsliv og det
norske samfunnet må omstilles. Det er viktig både for å sikre konkurransekraften
til norsk industri og fremtidens arbeidsplasser, og det er avgjørende
for at Norge skal gjøre sin del i den internasjonale kampen mot
klimakrisen. Disse medlemmer mener at
regjeringens strategi vil føre til omfattende kvotekjøp i EU og
land utenfor EU. Kvotekjøp fra land utenfor EU innebærer en risiko
for kjøp av kvoter med usikker klimaeffekt. Kvotekjøp både innenfor og
utenfor EU gjør at vi bruker pengene på å sikre omstillingen av
andre lands industri. Det betyr at norsk industri blir hengende
etter og taper i den internasjonale konkurransen hvor kravene til
produksjon med lave utslipp bare blir tøffere. Dette vil gå ut over
lønnsomheten til norsk næringsliv og være en trussel mot norske
arbeidsplasser.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med et forslag om å lovfeste et mål om 80 pst. nasjonale
utslippsreduksjoner i 2035, og at dette er målet som meldes inn
til FN.»
«Stortinget ber regjeringen komme
med forslag til et separat klimamål for utslippsreduksjoner fra
skog- og arealbruk for å ivareta naturhensyn og gjøre det mer forutsigbart
hvor store utslippsreduksjoner Norge skal gjennomføre innen 2035.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener at klimagassutslippene til rike
land primært skal kuttes innenlands, ikke gjennom kvotekjøp. Hovedargumentene
for dette standpunktet er godt oppsummert av Klimautvalget 2050,
i NOU 2023:25 Omstilling til lavutslipp, side 55:
«Et klart mål for hvor mye utslippene
skal reduseres i Norge vil gjøre klimapolitikken tydeligere både
for beslutningstakere, næringsliv og offentligheten [...] Utfordringen
er at klimamål som åpner for betaling for utslippskutt i andre land
gjør det utydelig hva som skal skje i Norge. I omstillingen til
et lavutslippssamfunn må kvotekjøp og kjøp av utslippsreduksjoner
for å oppnå Norges klimamål spille en begrenset rolle. Strategiske valg
i klimapolitikken bør ta utgangspunkt i det langsiktige målet om
å fjerne de fleste utslipp i Norge for godt.»
Disse medlemmer viser
til de flerfoldige høringsinnspillene som etterspør et nasjonalt
klimamål. Dette inkluderer også flere næringslivsaktører, som ønsker
et nasjonalt mål på grunn av at dette blant annet vil gi økt forutsigbarhet
for fremtidige investeringer.
Dette kommer blant annet til uttrykk i opprop
fra næringslivet signert av toppledere fra blant annet Bama, Bergens
Næringsråd, Eviny, Gjensidige, Havila, KLP, Mesta, NorgesGruppen,
Nortura, Rambøll, Siemens AS, Statkraft, Storebrand og TINE. Disse
kritiserer regjeringen for å ikke angi hvor mye av klimagassutslippene
som skal kuttes i Norge, og oppfordrer Stortinget til å enes om
et nasjonalt klimamål for 2035.
Disse medlemmer er
bekymret for at regjeringen åpner for bruk av artikkel 6 under Parisavtalen
og muligheten for å dekke et eventuelt gap i utslippsregnskapet
under samarbeidet med EU med å kjøpe kvoter utenfor EU. Å legge
opp til et omfattende kjøp av utslippskvoter bryter helt klart med
intensjonen om å omstille Norge til et lavutslippssamfunn. For å
sikre forutsigbare rammer, en sterkere klimapolitikk og mer forpliktende
klimamål som faktisk bidrar til at Norge omstiller seg slik klimalovens
formål er utformet, bør Norge lovfeste et mål om utslippskutt innenfor
norsk territorium.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener at kuttene til rike land primært skal tas innenlands,
og ikke gjennom kvotekjøp. Det er like fullt avgjørende at Norge
fører en politikk som demper etterspørselen etter fossil energi
globalt og bidrar med klimafinansiering til andre land. Denne innsatsen
bør komme i tillegg til oppfyllelse av Norges klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke bevilgninger
til miljø- og klimatiltak i det globale sør gjennom bilaterale og multilaterale
kanaler i form av gaver heller enn lån.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en karbonskatt på internasjonal skipsfart og luftfart i fellesskap med
andre land.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at Miljødirektoratet i 2023,
på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet, la frem rapporten «Et
2035-bidrag som sikrer omstilling nasjonalt», der det anbefales
at Norge bør sette et mål om å redusere klimagassutslippene med
minst 80 pst. innen 2035, og at minst 60 pst. av kuttene bør tas
nasjonalt. Miljødirektoratet understreker at dette er nødvendig
for å sikre omstilling i Norge, at framtidige klimamål skal være
forutsigbare og så enkle som mulig å styre etter, og at det er grunnen
til at de anbefaler et eget delmål for nasjonale utslipp.
Disse medlemmer merker
seg at svært mange av høringsinstansene i den offentlige høringen
om Norges 2035-mål sluttet seg til Miljødirektoratets anbefaling.
Likevel har regjeringen lagt frem et mål om 70–75 pst. utslippskutt,
uten å presisere hvor stor andel som skal tas nasjonalt. Disse medlemmer mener at forslaget til
nytt mål gjør klimapolitikken mindre målrettet og mer forvirrende,
og viser til at forslaget om mål på 70–75 pst. kan gjennomføres
med kutt i Norge, gjennom deltakelse i kvotesystemet, ved å kjøpe
kutt i EU-land eller ved å kjøpe kvoter fra land utenfor EU-systemet
som Usbekistan.
Disse medlemmer mener
det er sterkt kritikkverdig at regjeringen ikke følger det faglige
rådet fra sitt eget fagdirektorat, og i stedet foreslår et mål som
gjør klimapolitikken mer utydelig og mindre forpliktende. Det er
særlig oppsiktsvekkende at regjeringen begrunner fraværet av et
nasjonalt delmål med behovet for å forenkle målstrukturen – når
Miljødirektoratet eksplisitt anbefaler et slikt delmål nettopp av
hensyn til styrbarhet og forutsigbarhet i politikken.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen melde
inn til FN under Parisavtalen et mål i 2035 om 80 pst. reduksjon
av Norges klimagassutslipp sammenlignet med 1990, hvorav minst 60
pst. av utslippskuttene skal tas i Norge. Utslippskuttene kan gjennomføres
i samarbeid med EU gjennom klimaavtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er et gjennomgående problem
i norsk klimapolitikk at langsiktige og uforpliktende mål ikke nås,
og viser til Riksrevisjonen som vurderte det som kritikkverdig at Norge
ikke har et godt nok styringssystem eller god nok samordning for
å nå de norske klimamålene. Riksrevisjonen peker videre på at det
er kritikkverdig at det er store usikkerheter i hvilken grad det
blir mulig å kjøpe utslippsenheter, skogkreditter og kvoter i utlandet
for å nå Norges klimamål (Dokument 3:15 (2023–2024)). Også det regjeringsnedsatte
Klimautvalget 2050 påpeker at Norge trenger et styrket klimastyringssystem som
bidrar til at målene blir nådd, og anbefaler blant annet å presisere
at Norges klimamål for 2050 innebærer reduksjon i utslippene fra
norsk territorium for å sikre økt tempo i omstillingen i Norge,
NOU 2023: 25 Omstilling til lavutslipp – Veivalg for klimapolitikken mot
2050.
Disse medlemmer mener
det hindrer klimalovens formål at man ikke forplikter til territorielle
utslippskutt innenfor et nasjonalt karbonbudsjett utledet fra Parisavtalens
mål om å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Disse medlemmer mener at både Stortingets
og regjeringens beslutningsgrunnlag vil styrkes gjennom forpliktende
karbonbudsjetter, sektorvise mål, utslippsbudsjetter og tydelige
nasjonale målsettinger, og at den offentlige debatten om norsk klimapolitikk
slik vil få et sterkere fundament. Disse medlemmer er
videre bekymret for at regjeringen åpner for bruk av internasjonale
klimakvoter under artikkel 6 i Parisavtalen og muligheten for å
dekke et eventuelt gap i utslippsregnskapet under samarbeidet med EU
med å kjøpe kvoter utenfor EU.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke
ta i bruk markedssamarbeid under Parisavtalen artikkel 6.4 utenfor
Europa for å nå Norges klimamål under Parisavtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det ikke bør settes begrensninger
på eller føringer for bruken av fleksible mekanismer for oppfyllelse
av Norges nye klimamål for 2035. Disse medlemmer mener
fleksible mekanismer er et helt legitimt verktøy for å nå Norges
klimamål, og at det er et viktig verktøy for å sikre omfattende
globale utslippsreduksjoner. Bruken av fleksible mekanismer gir
videre mer kostnadseffektive utslippsreduksjoner og en mer rasjonell
omstilling.
Disse medlemmer viser
til at EU i sin nåværende målsetting under Parisavtalen har frasagt
seg muligheten til å bruke fleksible mekanismer/kvoter, men at det
er usikkert om EU vil videreføre en slik begrensning for 2035- og
2040-målet. Disse medlemmer viser til at
blant annet franske og tyske myndigheter har uttalt seg positivt
til bruk av det internasjonale kvotemarkedet for å nå et forsterket
klimamål. EUs fremtidige utslippskutt vil bli dyrere og vanskeligere
å gjennomføre enn de som til i dag er gjort, og EU har vært en aktiv
pådriver for å forbedre fleksibilitetsmekanismen under Parisavtalen. Disse medlemmer understreker at et forbedret
marked for fleksibilitet under Parisavtalen også vil avhenge av
at seriøse kjøperland deltar i markedet. Dette taler for at EU kan
snu i sitt syn på bruken av fleksible mekanismer, og for en norsk
deltagelse i et internasjonalt marked for utslippsenheter i den
kommende perioden. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at Norge ikke bør legge noen begrensninger på
bruk av fleksible mekanismer under Parisavtalen for oppnåelse av
et nytt 2035-mål. Dersom EU nå åpner for bruk av fleksibilitet under
Parisavtalen, og Norge samtidig frasier seg muligheten til å bruke
slike mekanismer, vil dette bidra til å gjøre et norsk klimamål
vanskeligere å nå enn et prosentvis likt mål i Europa. Disse medlemmer mener det ikke er grunnlag
for at Norge skal ha et høyere reelt ambisjonsnivå, ei heller påføre eget
samfunn betydelig større omstillingsbyrde, enn sammenlignbare europeiske
stater.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til høringssvar til St. Meld.
25 (2024–2025) der en rekke aktører understreker at det er store
usikkerheter knyttet til hvor mye som skal kuttes nasjonalt, og
at dette bidrar til lite forutsigbarhet. NHO etterlyser en tydeligere
retning for gjennomføringen av klimamålet. Også Norsk Hydrogenforum,
Statkraft, ZERO, WWF, Framtiden i våre hender, Spire, Tekna, Akademikerne,
Grønt Skipsfartsprogram (DNV), Samfunnsbedriftene, Fornybar Norge, Forum
for utvikling og miljø (ForUM), KS, Grønn Byggallianse, Norges institusjon
for menneskerettigheter, Changemaker, NITO, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet
har alle støttet innføring av et nasjonalt delmål. Disse
medlemmer viser videre til næringslivsoppropet i regi av Skift,
som har samlet over 50 næringslivsledere som støtter et nasjonalt
klimamål for å sikre at norsk klimapolitikk skal være ambisiøs og forutsigbar
og gi tydelige styringssignaler. For å sikre forutsigbare rammer,
en sterkere klimapolitikk og mer forpliktende klimamål som faktisk
bidrar til at Norge omstiller seg til et lavutslippssamfunn slik
klimalovens formål er utformet, mener disse
medlemmer at Norge må lovfeste et mål om utslippskutt på norsk
territorium.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener at et nasjonalt delmål ikke er riktig vei å gå for norsk klimapolitikk
av flere årsaker. Flertallet trekker
frem at legitimiteten til klimapolitikken også bygges på en målstruktur
som er enkel å forstå. Derfor ønsker flertallet å
ha et overordnet klimamål med tydelige retninger og forventinger
til nasjonale utslippskutt.
Flertallet vil også
påpeke at det med et nasjonalt delmål påløper betydelige merkostnader
som det er vanskelig å tallfeste. For et nasjonalt delmål på 60
pst. er anslaget for merkostnader på 75 mrd. kroner for perioden
2031–2035. Selv et nasjonalt delmål på 50 pst. vil kunne ha merkostnader
på 11 mrd. kroner.
Flertallet vil understreke
at et tallfestet delmål for nasjonale utslippsreduksjoner ikke nødvendigvis legger
til rette for en kostnadseffektiv klimapolitikk. Reduksjoner i norske
kvotepliktige utslipp vil i all hovedsak bli motsvart av økte utslipp
et annet sted innenfor kvotesystemet og gi en usikker effekt på
globale utslipp. Det er videre svært krevende å styre nasjonale
utslipp. Nivået på utslippene er i stor grad et resultat av forhold utenfor
politisk kontroll, som utvikling i økonomien, internasjonal teknologiutvikling
og befolkningsvekst. Et nasjonalt delmål kan derfor føre til et
behov for brå og omfattende innstramminger i den nasjonale virkemiddelbruken,
som vil svekke forutsigbarheten i klimapolitikken for industrien
og andre.
Flertallet mener
at et delmål om innenlandske ambisjoner kan gi en konkurranseulempe
for norske kvotepliktige aktører dersom de blir stilt overfor strengere
regulering enn sine europeiske konkurrenter. Avhengig av ambisjonsnivået
på et delmål kan en nasjonal målsetting legge press på kraftbalansen
i Norge og enkelte sektorer. En ulempe kan derfor være økte kostnader
for staten, næringslivet og husholdningene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre vil understreke at ikke å lovfeste et
nasjonalt delmål ikke betyr at man ikke ønsker å kutte utslipp nasjonalt. Disse medlemmer ønsker å legge til rette
for en gradvis omstilling til lavutslippssamfunnet i 2050 og mener
for eksempel at de nye tidslinjene for utfasing av bruk av fossile
brensler er et nyttig verktøy. Disse medlemmer mener
at tidslinjer er et nyttig verktøy for å systematisk vurdere teknologiutvikling
og virkemiddelbruk fremover, som gjør at man på sikt kan sette årstall
for når forbrenningsutslippene kan nærme seg null.
Disse medlemmer vil
poengtere at teknologiutvikling kan gå raskt. Med en tidslinjetilnærming
kan man til enhver tid ta høyde for teknologiutvikling og kostnader
når man vurderer hvilke virkemidler som skal innføres. Når det settes
et årstall, gis det et tydeligere signal om hva som skal gjennomføres,
og når. Kostnadene knyttet til teknologi for utslippsreduksjoner
endres over tid, og disse medlemmer mener
det er fornuftig at man gjennom arbeidet med tidslinjene tar hensyn
til kunnskap om teknologistatus og kostnader.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener Norge verken bør
melde inn under Parisavtalen eller lovfeste et nasjonalt delmål,
ei heller legge kvalitative føringer for andelen utslippsreduksjoner
som skal gjennomføres nasjonalt. Disse medlemmer vil
påpeke at et ambisiøst nasjonalt delmål vil innebære store ekstrakostnader
for det norske samfunnet, vil være svært krevende å gjennomføre
og vil ha en begrenset effekt på de globale utslippene. Disse medlemmer viser til at et nasjonalt
delmål vil gi et betydelig økt kraftbehov over forventet produksjonsvekst,
og isolert sett vil det kunne gi betydelige økninger i kraftprisene. Disse medlemmer understreker at disse
vurderingene også er bakgrunnen for at regjeringens omstillingsmål
ikke har latt seg realisere.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet understreker at et nasjonalt omstillingsmål/delmål basert
på utslippskutt er dårlig egnet til å måle omstillingstakt i økonomien,
da uønsket redusert aktivitet i økonomien også vil bidra til måloppnåelse.
Et slikt delmål vil ha en begrenset effekt på globale utslipp da
Norge inngår i det europeiske kvotesystemet. Nasjonale utslippskutt
innenfor kvotepliktig sektor vil kunne gi åpning for tilsvarende
utslipp andre steder innenfor kvotepliktig sektor i unionen. Disse medlemmer understreker at det er
alternative innrettinger av et «omstillingsmål» dersom reell omstilling
av næringslivet er formålet, og viser til at EU satt et mål for
økt omstilling basert på å investere mer av BNP i grønn omstilling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, vil understreke at det ikke vil være mulig å nå målet
om tredobling av verdens bidrag til klimafinansiering uten en vesentlig
økning i mobiliseringen av privat kapital. Flertallet viser
til at Norfund og Klimainvesteringsfondet, som Norfund forvalter,
har stått for all den private kapitalen Norge har kunnet rapportere
som klimafinansiering, og at Norfunds investeringer og mobilisert
privat kapital stod for 44 pst. av norsk klimafinansiering i 2023.
Flertallet viser
til at Klimainvesteringsfondet i løpet av tre år har gjort investeringer
slik at man årlig vil unngå utslipp av 17,6 millioner tonn CO2,
tilsvarende 38 pst. av Norges årlige utslipp, samtidig som fondet
har hatt en årlig snittavkastning på 19 pst. i norske kroner og
årlige forvaltningskostnader på under 1 pst. Flertallet mener
det faktumet at Klimainvesteringsfondet faktisk tjener penger per
tonn unngåtte CO2-utslipp, gjør det til Norges mest effektive
klimatiltak. Flertallet viser også til
at en uavhengig evaluering av Norfund og Klimainvesteringsfondets
energiinvesteringer nylig bekreftet fondets svært gode resultater.
Flertallet viser
til at Klimainvesteringsfondet skal oppkapitaliseres med 1 mrd.
kroner årlig over statsbudsjettet fram til 2026, men at regjeringen
ikke har kommet med signaler om videre finansering fra 2027. Dette flertallet mener det er avgjørende
å sikre forutsigbarhet for fondets videre planer gjennom at det raskt
gis signaler om at finansieringen vil fortsette, og at den vil oppskaleres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti har merket seg at regjeringen
i meldingen fortsatt beholder målet om dobling av norsk klimafinansiering
innen 2026 sammenlignet med 2020, til tross for at dette målet ble
nådd allerede i 2022, fire år før målet, hovedsakelig som følge
av Norfund og Klimainvesteringsfondets mobilisering av privat kapital. Disse medlemmer viser til at det var
kjent i lang tid at klimatoppmøtet i Baku i november skulle sette
nye ambisjoner for verdens klimafinansiering, og at regjeringen
også i ettertid har hatt tid til å sette nye ambisjoner for Norges
bidrag til målet som der ble satt om å tredoble verdens bidrag. Disse medlemmer mener det er viktig at
Norge raskt kommer på banen for å vise hvordan vi som et av verdens
rikeste land vil bidra til å nå målet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at en analyse utført av
Rystad Energy viser at Klimainvesteringsfondet hvert år kan gjøre
investeringer som årlig vil gjøre at man unngår utslipp tilsvarende
årlige norske utslipp, dersom overføringene trappes opp fra dagens nivå
på 1 mrd. kroner i året til 11,2 mrd. kroner i 2030. Rystad Energy
viser til at dette kan være en passende målsetting for fondet.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at Klimainvesteringsfondet i dag finansieres med 25 pst. som
tapsavsetning («over streken») og 75 pst. som lånetransaksjon («under
streken»). Disse medlemmer mener at
det bør gjøres en ny vurdering av om kriteriene i budsjettregelverket
for å føre hele bevilgningen som lånetransaksjon er oppfylt, eller
om man eventuelt kan redusere andelen tapsavsetning. Disse medlemmer mener kun en eventuell tapsavsetning
for Klimainvesteringsfondet bør regnes med som del av oppnåelsen
av prosentmålet for norsk bistand.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for opptrapping av Klimainvesteringsfondet
fra 2026 til 2030 med sikte på en gradvis oppskalering av overføringene
til fondet, som del av Norges bidrag til oppnåelse av målet fra
klimatoppmøtet i Baku om tredobling av internasjonal klimafinansiering.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av om det er nødvendig at
en andel av overføringene til Klimainvesteringsfondet føres som
en tapsavsetning, eventuelt om denne andelen kan reduseres.»