3.2.2 Grunneiers rettigheter
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at forslaget til ny lov i for liten grad ivaretar grunneiers rettigheter. Flertallet mener at ny minerallov ikke
skal få følger for tidligere inngåtte mineralavtaler. Flertallet finner det også riktig å påpeke at
det i forbindelse med lovarbeidet ikke er fremkommet noe som skulle
tilsi endring i dagens skille mellom statens og grunneiers mineraler,
jf. gjeldende minerallov § 7. Som det framgår av Minerallovutvalgets
utredning, har utvalget sett på dagens skille og anbefalt at dette
videreføres.
Flertallet mener
en svekkelse av grunneiers rettigheter, slik lovforslaget legger
opp til, vil kunne bidra til unødvendige konflikter. Lovforslaget
kan dermed potensielt hindre ønsket fremdrift i arbeidet med undersøkelser
og utvinning av mineraler, og på den måten virke motsatt av det
som var et viktig formål med ny lov. Flertallet deler
vurderingene til Minerallovutvalgets flertall og den lovtekstutformingen
flertallet i utvalget har anbefalt på dette området.
Flertallet viser
derfor til flertallet i Minerallovutvalgets forslag om undersøkelsestillatelse,
og flertallet fremmer følgende forslag
til ny ordlyd i lovens kapittel 4:
«Mineralloven § 4-3 andre ledd bokstav a
skal lyde:
Forslaget bokstavene a til e blir bokstav
b til f. Forslaget § 4-3 sjette ledd utgår.»
«Mineralloven § 4-4 andre og tredje ledd
skal lyde:
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren
for Svalbard skal i tillatelsen fastsette undersøkelsesområdet,
eventuelle begrensninger i aktiviteter og tidspunkter for undersøkelser
mv. Det kan stilles vilkår for tillatelsen.
Undersøkelsestillatelse etter § 4-3 gir eksklusiv
rett til å inngå avtale om utvinningsrett med grunneier for industrimineraler
og lette metaller og til å få tildelt utvinningsrett av direktoratet
etter § 5-2.»
«Mineralloven § 4-10 tredje ledd skal lyde:
Før utløpet av karanteneperioden kan direktoratet beslutte
at området skal lyses ut særskilt. Direktoratet skal fastsette en
frist for å søke om undersøkelsestillatelse. Direktoratet kan fastsette
saklige og objektive kriterier som skal benyttes ved valg mellom
flere søkere til det utlyste området.»
Flertallet foreslår
videre følgende endringer i forslaget kapittel 12 og fremmer følgende
forslag:
«Mineralloven § 12-2 bokstav b første strekpunkt
skal lyde:
«Mineralloven § 12-2 bokstav b tredje strekpunkt
skal lyde:
-
Krav om samtykke
fra grunneiere etter § 4-3 som forutsetning for å få undersøkelsestillatelse
til statens mineraler fra Direktoratet for mineralforvaltning med
Bergmesteren for Svalbard inntrer ved fornyelse av undersøkelsestillatelsen,
men likevel ikke før det har gått fem år fra lovens ikrafttredelse.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslaget fra komiteens medlemmer fra
Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre om endringer
i § 4-3, og påfølgende endringer i §§ 4-4 og 12-2. Disse
medlemmer mener at dette vil være en betydelig utvidelse av
grunneiers rettigheter sammenlignet med dagens lov. Forslaget vil
i praksis bety at grunneier indirekte bestemmer hvem som kan undersøke,
og etter hvert utvinne, statens mineraler. Grunneier vil kunne stille
andre vilkår og sette frem andre krav enn det som gjelder etter
loven, for eksempel om størrelsen på vederlaget ved undersøkelser
av statens mineraler. Dette kan åpne for en utvikling det er vanskelig
å vurdere konsekvensene av, og vil være en svekkelse av statens
kontroll med kritiske mineraler. Disse medlemmer mener
at forslagene vil legge en ekstra byrde på næringslivet sammenlignet
med dagens lov. Dette gjelder både for den som vil undersøke statens
mineraler, og den som vil undersøke industrimineraler og lette metaller.
Forslaget innebærer at et undersøkelsesselskap må ha avtale med
alle grunneierne i det aktuelle området før man kan søke om undersøkelsestillatelse fra
DMF. Dersom én grunneier sier nei, må selskapet enten endre undersøkelsesplanene
for å unngå denne grunneieren, eller ekspropriere rettigheten. Dette
vil være svært tid- og kostnadskrevende for næringsaktørene og ikke
stimulere til mer undersøkelsesaktivitet i Norge. Disse
medlemmer understreker at undersøkeren tar høy risiko i sin
virksomhet all den tid kunnskapen om området på dette tidspunktet
er begrenset, undersøkelser er kostbart, og det vil være usikkerhet
om undersøkelsene vil gi avkastning. Disse
medlemmer mener derfor at det er særlig viktig å fjerne byrder i
tidlig-fasen i et mineralprosjekt, og ikke legge til flere, slik
forslaget legger opp til.
Disse medlemmer vil
videre påpeke viktigheten av godt gjennomarbeidet forarbeid til
dette lovforslaget. Loven regulerer en bransje med mange interessenter,
og potensialet for konflikter er stort. Forarbeidene vil være en
viktig rettskilde når denne loven skal tolkes. Forslaget om å innføre
et avtalekrav for statens mineraler innebærer videre et vesentlig
inngrep i prinsippet om bergfrihet, som har vært grunnleggende for
minerallovgivningen siden 1500-tallet. Disse medlemmer mener
at dette vil være en endring i rettstilstand som ikke er godt nok
utredet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at det
ikke er uvanlig at uttak av industrimineraler og lette metaller
i dag reguleres av langsiktige grunneieravtaler, som dekker større
arealer enn det som er omfattet av en driftskonsesjon. Dette gjør
det mulig for tiltakshaver å åpne deler av forekomsten i et fornuftig
tempo, fordi det foreligger langsiktige og eksklusive rettigheter
med grunneieren. Ved å konkretisere dette i § 4-3 andre ledd bokstav
d, kan det sikres at endringer i regler om undersøkelsestillatelsene
ikke gir urimelige konsekvenser som forhindrer eksisterende drift.
Det beror på en konkret vurdering hvor det særlig skal legges vekt
på om det er realitet i at området faktisk utgjør en reserve for
eksisterende drift. Dette kan for eksempel gjelde et pukkverk som
har grunneieravtale og på sikt ser for seg å utvide driften sin.
Bokstav d omfatter ikke tilfeller hvor enkeltaktører har
inngått langsiktige avtaler med grunneiere for å forhindre konkurrerende
virksomhet eller på annen måte legge beslag på områder uten hensikt
om aktiv drift i fremtiden.
På bakgrunn av dette foreslås nytt tillegg i
§ 4-3 andre ledd bokstav d, og disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Mineralloven § 4-3 andre ledd bokstav d
skal lyde:
-
d. det ikke er særlige
forhold ved det omsøkte undersøkelsesområdet som tilsier at undersøkelsestillatelse
ikke bør gis, herunder at det før lovens ikrafttredelse ikke er
inngått avtale med grunneier om fremtidig utvinning i området som
er rimelig reserve for eksisterende drift, og»
Disse medlemmer vil
videre innføre et vederlag til grunneier ved undersøkelsestillatelser
til industrimineraler og lette metaller tilsvarende vederlaget ved undersøkelse
av statens mineraler, jf. § 10-2. På bakgrunn av dette forslås det
en ny bestemmelse i kapittel 10.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Mineralloven § 10-10 skal lyde:
§ 10-10 Vederlag til grunneier
ved undersøkelsestillatelser til industrimineraler og lette metaller
Den som har undersøkelsestillatelse etter § 4-3,
eller utvinningsrett etter § 5-2 til industrimineraler og lette
metaller, skal betale et årlig vederlag til grunneier. Første vederlag
skal betales før undersøkelsestillatelse gis av Direktoratet for
mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard etter § 4-5. Vederlaget
skal deretter betales forskuddsvis. Departementet kan i særlige
tilfeller gjøre unntak fra plikten til å betale vederlag etter dette
leddet.
Rettighetene faller bort dersom tiltakshaveren
ikke har betalt vederlag i samsvar med første ledd.
Departementet kan gi forskrift om størrelsen
på det årlige vederlaget og om frister og betalingen.»
Disse medlemmer viser
til gjeldende rett, hvor det for næringsdrivende finnes to ulike
spor: et spor om virksomheten skal undersøke statens mineraler,
og et spor om virksomheten skal undersøke grunneiers mineraler.
Undersøkelse av grunneiers mineraler krever i dag samtykke fra grunneier,
mens undersøkelse av statens mineraler krever kun tillatelse fra
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard («DMF»).
Dette fører til at ulike virksomheter kan ha rett til å undersøke
forskjellige mineraler på samme mineralforekomst. Dette er lite
effektivt og kan i takt med økende aktivitet føre til konflikt om
hvem det er som har rettigheten til den gitte forekomsten.
Disse medlemmer viser
videre til at det er sjeldent at en mineralforekomst kun berører
én grunneier. Ofte er feltene store og berører et flertall grunneiere. Samtidig
vil en ved undersøkelser av statens mineraler komme over grunneiers
mineraler og motsatt.
Disse medlemmer viser
til at det er stor variasjon blant grunneiere i Norge. Grunneiere
i Norge kan være bønder, skogeiere eller staten. I tillegg er private foretak
en betydelig grunneier, og i flere av disse tilfellene er reelle
rettighetshavere uavklart. Dagens rettstilstand innebærer i prinsippet
at grunneier kan legge ned veto mot undersøkelser på grunneiers
mineraler. Med det grunneierbilde som er beskrevet ovenfor, kan
dermed en grunneier i form av et foretak med ukjent(e) reelle rettighetshavere
sette en stopper for undersøkelser av kritiske råvarer. Disse medlemmer mener at det er behov
for økt nasjonal kontroll på kritiske råvarer, og ser behovet for
at prosessen blir bedre koordinert.
Disse medlemmer viser
til at dagens system innebærer at det er en betydelig risiko for
virksomheter å undersøke grunneiers mineraler i Norge. Det er en
vesentlig investering for næringsaktører å gå i gang med undersøkelser
av mineraler. I konkurranse med andre land – deriblant Sverige og
Finland som i likhet med Norge har store mineralforekomster – fører
dagens system til at Norge er et mindre ettertraktet land å investere
i, ettersom få andre land har samtykkekrav fra grunneier for å gjennomføre
vanlige undersøkelser av industrimineraler og lette metaller. I
tillegg har flere andre land tillatelse til motorferdsel til mineralundersøkelser direkte
i lovverket og fradrag for moms. Disse medlemmer viser
til at dette kan være en av grunnene til at vi har svært få nye
mineralprosjekter i Norge.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av god dialog mellom virksomheten som vil
undersøke, og relevante grunneiere. Grunneier er en sentral rettighetshaver
i ethvert mineralprosjekt. Tidlig involvering og god dialog er dermed
essensielt for å oppnå en effektiv og konstruktiv prosess fra undersøkelse
til eventuell utvinning og drift. Disse medlemmer forutsetter
at enhver som ønsker å søke etter mineraler, oppretter kontakt med
grunneier og andre relevante rettighetshavere tidlig i prosessen,
fortrinnsvis før søknad om undersøkelsestillatelse sendes til DMF.
Disse medlemmer viser
til at avtale med grunneier ikke er et lovkrav for å motta undersøkelsestillatelse.
Det vil imidlertid være behov for avtale med grunneier for å få
tilgang til arealer og veier i forbindelse med undersøkelse. Disse medlemmer mener derfor at tiltakshaver
skal etterstrebe og inngå avtale med grunneier i forbindelse med
søknad om undersøkelsestillatelse. Disse medlemmer mener
at det tydelig bør fremkomme en tydelig forventning om dialog med grunneier
fra DMF sin side i forbindelse med søknad om undersøkelsestillatelse.
Disse medlemmer mener
at det ikke er hensiktsmessig å ha to ulike tillatelsessystemer
for undersøkelser av mineraler som ofte ligger sammenblandet i en forekomst. Disse medlemmer mener derfor det er riktig
at det er DMF som skal dele ut undersøkelsestillatelser til statens
mineraler, industrimineraler og lette metaller. Dette grepet vil
sikre nasjonal kontroll over viktige ressurser, harmonisering av
rammevilkår med naboland for å sikre økt konkurransekraft og hindre
rettighetskonflikter på én og samme mineralforekomst.
Disse medlemmer viser
til krav om undersøkelsesplan, jf. § 4-3 annet ledd bokstav b og
§ 4-6. Dette kravet må være oppfylt for å motta undersøkelsestillatelse
på statens mineraler, industrimineraler og lette metaller, og gir
grunneier og eventuelt andre rettighetshavere, berørte samiske interesser
og kommunen anledning til å gi høringsinnspill før tillatelse gis.
DMF må på bakgrunn av innspillene foreta en vurdering og en avveining
av interessene som taler for og mot at det gis undersøkelsestillatelse. Disse medlemmer er av den oppfatning
at undersøkelsesplanen vil styrke grunneiers stilling, samiske interesser
og hensynet til miljøet og omgivelser sammenlignet med dagens situasjon
ved tildeling av undersøkelsestillatelse til statens mineraler.
Disse medlemmer vil
understreke at endringen ikke innebærer at grunneier mister eiendomsretten
til grunneiers mineraler, inkludert industrimineraler og lette metaller.
I tillegg vil undersøkelse på grunneiers mineraler som ikke er industrimineraler
og lette metaller, det vil si byggeråstoff, naturstein mv., fremdeles
kreve avtale med grunneier. Disse medlemmer vil
videre understreke at utvinningsrett til drivverdige forekomster
av industrimineraler og lette metaller fremdeles krever avtale med
grunneier, jf. § 5-2 tredje ledd.
Disse medlemmer registrerer
innspillene fra høringen som ble gjennomført, samt skriftlig innspill som
har kommet inn i sakens anledning. Disse medlemmer erkjenner
at en rekke grunneiere opplever at deres posisjon blir svekket i
dette forslaget. Disse medlemmer mener
imidlertid at lovendringen ivaretar grunneiers rettigheter på en
god måte. Samtidig ønsker disse medlemmer å
gjøre enkelte endringer i lovforslaget for å imøtekomme innspillene
som har kommet inn.
Disse medlemmer viser
til ekspropriasjonsretten i § 5-2. I forslaget er det foreslått
at ekspropriasjon skal gis med mindre det vil virke «sterkt urimelig
for grunneieren», jf. § 5-2 tredje ledd. Dette innebærer en presumsjon
for at ekspropriasjon skal innvilges med mindre det er sterkt urimelig. Disse medlemmer ønsker å fjerne § 5-2
tredje ledd siste punktum, slik at behandlingen av ekspropriasjon
av utvinningsrett behandles på vanlig måte etter de ordinære reglene
for ekspropriasjon. Disse medlemmer mener
at denne endringen vil styrke vernet av grunneieren og gi undersøkelsesselskapene
et sterkere insentiv til å gå i dialog med grunneier på et tidlig
tidspunkt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Mineralloven § 5-2 tredje ledd skal lyde:
Utvinningsrett til drivverdige forekomster av
industrimineraler og lette metaller krever avtale med grunneier
i tillegg til utvinningsrett etter første ledd. Dersom en avtale
ikke kommer i stand, kan den som har undersøkelsestillatelse etter
§ 4- 3, søke om ekspropriasjon av grunn og rettigheter etter § 9-1
første ledd bokstav e.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er grunnleggende at enhver
innbygger har rett til å bestemme over egen eiendom. Disse medlemmer påpeker at det er et
godt innarbeidet prinsipp at grunneiers mineraler tilhører grunneier,
og at aktører som ønsker å lete etter grunneiers mineraler, inngår
privatrettslige avtaler med grunneier. Det er vanlig at aktører
som utvinner grunneiers mineraler, inngår langsiktige avtaler for
omkringliggende områder med grunneier som strekker seg flere tiår
frem i tid, opp til godt over hundre år. Dette gjør det mer forutsigbart
å drive og utvikle industriprosjekter, som ofte krever store investeringer.
Disse medlemmer mener
regjeringens forslag om en felles undersøkelsestillatelse til statens
mineraler, industrimineraler og lette metaller – der myndighetene
gis hjemmel til å gi tillatelse til undersøkelse av statens mineraler,
industrimineraler og lette metaller, uten tillatelse fra grunneiere
/ berørte bruksrettshavere – innebærer et overtramp mot eiendomsretten.
Disse medlemmer ser
ikke behovet for å endre en praksis som industrien selv mener fungerer
godt, og viser til at endringen til tildeling av undersøkelsesrett
vil skape stor usikkerhet hos aktører som i dag driver mineralutvinning,
og som har inngåtte langsiktige avtaler med grunneier. Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til høringsinnspill fra Norsk Bergindustri, der de advarer
mot at forslaget vil medføre økte saksbehandlingstider.
Disse medlemmer vil
derfor foreslå å videreføre dagens ordning, der den som leter etter
grunneiers mineraler, må inngå avtale med grunneier, men at det
er Direktoratet for mineralforvaltning som gir undersøkelsesrett
etter statens mineraler.