2.2.1 Behovet for særregler
Komiteen slutter
seg til punkt 5.1.4 i proposisjonen om behovet for særregler.
Komiteen vil understreke
at folkevalgte verv på vesentlige punkter skiller seg fra et vanlig
arbeidsforhold. Hensynet til demokratisk representasjon tilsier
at personer med svært forskjellig livssituasjon må kunne utøve vervet
som stortingsrepresentant og arbeide i regjeringsapparatet. En representant
kan ikke tre ut av vervet før valgperioden er over, og må kunne
opprettholde tilknytningen til sitt valgdistrikt gjennom hele funksjonstiden,
uavhengig av avstanden til Stortinget. Representanter og medlemmer
av regjeringsapparatet vil også noen ganger komme i situasjoner
som krever særlige forholdsregler for å ivareta personlig sikkerhet.
Komiteen viser til
at forslaget i proposisjonen medfører innstramminger i kravene for
å ha rett til skattefri pendlerbolig, herunder i kravene om kostnader
på hjemstedet, om hva det innebærer å disponere bolig, og til utforming
av boligen på hjemstedet.
Komiteen viser til
at proposisjonen slår fast at representanter mv. fortsatt kan velge
enten å benytte de alminnelige reglene eller særreglene.
Komiteen merker
seg at flere av høringsinstansene etterspør klargjøring og forenkling
også i de alminnelige pendlerreglene, og at departementet anerkjenner
at det kan være behov for dette.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
de alminnelige skattereglene for pendlere og utrede forslag til
forenkling og klargjøring av regelverket.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at det stilles
krav om 50 kilometer avstand mellom hjemsted og arbeidssted for
stortingsrepresentanter, mens vanlige arbeidstakere normalt må ha
100 kilometer for å anses som pendlere. Videre gis stortingsrepresentanter
mv. en langt videre adgang til å pendle til en fullt utstyrt pendlerbolig
sammenlignet med hva som gjelder for ordinære arbeidstakere. I tillegg
stilles det vesentlig lempeligere krav til boligsituasjonen på hjemstedet
for stortingsrepresentanter enn det som kreves for ordinære pendlere
i tilsvarende situasjon.
Disse medlemmer mener
vi må ha et regelverk som sikrer at representanter fra hele landet
kan delta i det politiske arbeidet på storting og i regjering, men
at dette ikke må innebære urimelige særfordeler.
Disse medlemmer vil
påpeke problemet med at stortingsrepresentanter mv. kan motta skattefri pendlerbolig
samtidig som de eier bolig i Oslo-området. Disse
medlemmer mener at et prinsipp for pendlerboligordningen må
være at representanter som selv, eller deres ektefelle/samboer,
eier eller disponerer bolig innenfor avstandskravet til arbeidsstedet,
ikke skal kunne tildeles pendlerbolig eller motta skattefri dekning
av merkostnader ved pendling. Disse medlemmer mener
at unntak fra dette prinsippet kun bør kunne gis i helt særskilte
tilfeller der det foreligger dokumentert behov. Disse
medlemmer anser dette som en nødvendig innstramming for å
sikre at pendlerboligordningen kun kommer dem til gode som reelt
ikke har tilgang til bolig nær arbeidsstedet, og for å styrke tilliten
til at skattebetalernes midler forvaltes på en forsvarlig måte.
Disse medlemmer viser
til at stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer allerede har
høy godtgjørelse som langt overstiger det de fleste innbyggere tjener. Disse medlemmer mener det også må tas med
i vurderingen av pendler- og bostedsregler.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til lovendringer og endre forskrifter som sikrer at stortingsrepresentanter,
regjeringsmedlemmer, statssekretærer og politiske rådgivere, eller
deres ektefelle/samboer, som eier eller disponerer bolig innenfor
avstandskravet til arbeidsstedet, ikke kan oppnå pendlerstatus uten
dokumentert særskilt behov.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringen i Prop. 62 L (2024–2025)
foreslår endringer i særreglene om bosted for stortingsrepresentanter
mv. og skatteregler for pendlerboliger. Dette
medlem anerkjenner at forslaget tar noen skritt i riktig retning for
å bringe særreglene nærmere de alminnelige reglene som gjelder for
vanlige arbeidstakere.
Dette medlem mener
prinsipielt at et grunnleggende utgangspunkt er at folkevalgte og
andre toppolitikere ikke skal rykke fra folk som har valgt dem/oss,
og viser til at Representantordningsutvalget og Stortingets presidentskap
har lagt til grunn et prinsipp om at «Stortingets ordninger for
stortingsrepresentanter skal være rimelige sammenlignet med ytelser
og velferdsordninger i samfunnet for øvrig» (Innst. 499 S (2022–2023)). Dette medlem vil påpeke at forslaget
til nye pendlerregler fremdeles gir politikere betydelige privilegier sammenlignet
med andre pendlere.
Ordinære pendlere har også siden det ble vedtatt under
regjeringen Solberg i 2018 hatt begrensninger i retten til pendlerfradrag
dersom man har bodd og arbeidet på samme plass mer enn 24 måneder,
begrensninger som dette medlem mener
er urimelige, og derfor bør fjernes.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å oppheve tidsbegrensningen på 24 måneder for fradragsrett
for merkostnader til kost og losji for pendlere.»
Dette medlem viser
til at regelverket for pendlerboliger og bostedsregistrering har
vært kilde til flere skandaler de siste årene, og at det har kommet
frem omfattende uklarhet og hull i regelverket. Dette
medlem mener at tilliten til politikere og de folkevalgte undergraves
når politikere vedtar regler for seg selv som er urimelig gunstige,
sammenlignet med ordningene for befolkningen for øvrig, og at dette
representerer en uheldig privilegiumkultur.
Dette medlem viser
for øvrig til Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørnar
Moxnes, Marie Sneve Martinussen, Sofie Marhaug, Seher Aydar, Geir
Jørgensen, Mímir Kristjánsson, Tobias Drevland Lund og Hege Bae
Nyholt om oppdatering av regelverket for Stortingets pendlerboliger
i Dokument 8:34 S (2021–2022), jf. Innst. 115 S (2021–2022), og
til høringssvar fra Rødts stortingsgruppe til behandlingen av Rapport
fra Utvalget for ekstern gjennomgang av økonomiske ordninger for
stortingsrepresentanter (Representantordningsutvalget i Dokument
18 (2022–2023)).
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til lovendringer og endre forskrifter som bidrar til at
regelverket rundt bosted og pendling for stortingsrepresentanter mv.
ikke er urimelig sammenlignet med ordninger i samfunnet for øvrig,
med sikte på full harmonisering med regelverket som gjelder for
vanlige arbeidstakere.»