Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Toralf Heimdal og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus
Thorsvik, viser til at Norge historisk sett har hatt et politi
som ikke har vært generelt bevæpnet i den daglige tjeneste. Dette
følger indirekte av politiloven § 29 annet ledd, der det er presisert
at det i våpeninstruksen kan gis bestemmelser om bevæpning. Det
kan i våpeninstruksen gis bestemmelser om bevæpning av polititjenestepersoner
i daglig tjeneste for et begrenset tidsrom når det anses nødvendig
for å håndtere en alvorlig trusselsituasjon (midlertidig generell
bevæpning bokstav a). Det kan også gis bestemmelser om bevæpning
for et ubegrenset tidsrom når det anses nødvendig for å gi tilstrekkelig beskyttelse
av sårbare objekter (punktbevæpning bokstav b), som også kan omfatte
patruljering mellom sårbare objekter i et avgrenset område (områdebevæpning).
Komiteen påpeker
at det har vært praksis i mange år med fremskutt lagring av våpen
i alle politiets patruljebiler, for å sikre rask responstid og god
beredskap.
Komiteen kjenner
til at spørsmålet om generell bevæpning av politiet har vært utredet
og vurdert flere ganger, blant annet i NOU 2017:9 Politi og bevæpning
–Legalitet, nødvendighet, forholdsmessighet og ansvarlighet, og
i Maktmiddelutvalgets rapport fra 2022 – Politiets bruk av maktmidler.
Utredningen har gitt ulike råd i spørsmålet om generell bevæpning.
Komiteen legger
til at politiet siden september 2021 har hatt lov til å bruke elektrosjokkvåpen,
noe som har gitt dem tilgang til ytterligger et verktøy i maktpyramiden.
Komiteen viser for
øvrig til sine partiers respektive merknader i innstillingen til
Prop. 140 L (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen i Prop. 140 L
(2024–2025) har fremmet forslag til lovendringer som gir Politidirektoratet
hjemmel å beslutte bevæpning. Hjemmelen er ment å være midlertidig.
En mer varig regulering skal følge ordinær lovprosedyre på et senere
tidspunkt. Disse medlemmer støtter derfor
ikke dette representantforslaget.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet
lenge har ment at det bør innføres en generell bevæpning av norsk
politi, og har fremmet forslag om dette i Stortinget flere ganger.
Det har bare vært Fremskrittspartiet som har stemt for disse forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet peker videre på at generell
bevæpning av politiet også er et standpunkt Politiets Fellesforbund
har støttet i over ti år. Slik disse medlemmer ser
det, handler dette både om å utstyre politiet med de nødvendige
virkemidler for å løse sitt samfunnsoppdrag, og om polititjenestepersonenes egensikkerhet
i et kriminalitetsbilde hvor de kriminelle i økende grad er bevæpnet. Disse medlemmer mener utviklingen i kriminalitetsbildet
styrker argumentene for en generell bevæpning av politiet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at flere partier nå har
snudd i sitt syn på generell bevæpning av politiet, at de omsider
har innsett at norsk politi bør ha en generell bevæpning, og at
de dermed har inntatt det standpunkt som Fremskrittspartiet lenge
har vært alene om. Disse medlemmer mener
det er positivt at politiet med det vil få den utrustningen Fremskrittspartiet
og Politiets Fellesforbund i mange år har ment at de skal ha.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer for Stortinget for å innføre
generell bevæpning av politiet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringen har oppfattet
de politiske signalene om at det nå er et flertall på Stortinget som
går inn for generell bevæpning av politiet, og at de etter påtrykk
fra Fremskrittspartiet har påbegynt prosessen med å sikre en midlertidig
fast bevæpning av politiet frem til lovverket som sikrer permanent
generell bevæpning av politiet, er på plass, jf. det første forslagspunktet
i Dokument 8:89 S (2024–2025).
Disse medlemmer viser
herunder til spørsmål om dette fra justiskomiteens leder, Helge
André Njåstad, til justis- og beredskapsministeren i Stortingets muntlige
spørretime den 9. april 2025. Statsråden varslet da at regjeringen
kunne fremlegge et lovforslag om dette innen sommeren. Disse medlemmer viser til at dette nå
er gjennomført, og at saken om endringer i politiloven § 6 som åpner
for at Politidirektoratet kan beslutte at politiet skal ha en generell
bevæpning, nå er til behandling i justiskomiteen, jf. Prop. 140
L (2024–2025). Da regjeringen allerede har fulgt opp det første
av de to anmodningsvedtakene i representantforslaget i Dokument
8:89 S (2024–2025), ser ikke disse medlemmer noe
behov for å fremme dette forslaget på nytt.